Millaisen talon saan 200 000:lla ?

  • Viestiketjun aloittaja Talonrakennuttajatar
  • Ensimmäinen viesti
Talonrakennuttajatar
Olen suunnitellut talon rakennuttamista. Näitä valmistalofirmoja katsellut. Olen yh ja rakennukseen ei oikein ole apuja mistään, joten pakko olla sellainen projekti että firma tekee ihan kaiken. Avaimet käteen tms.

Minulla on tontti valmiina, iso tontti (3 hehtaaria) luonnon helmassa. Sinne ei tule kunnallistekniikkaa eikä sähköjä. Joku väitti että se maksaisi 12000 (sähköt 7000, kunnallistekniikka 5000). En tiedä sitten...

Paikka on tasainen ja luulisin, että helppo rakentaa. Ei vaadi paljoa tasoittelua sun muuta. Tie on perille jne. Mulle on sanottu, että kustannuksia tulee kaikesta muusta niin paljon että ei tonne oikein muuhun varaa ole kuin Kastellin pienin Economy-talo.

3 lasta mulla siis. Silti jättäisin semmoisen varauksen, että ei sitä koskaan tiedä jos jonkun miehenkin ottaisin elämään... Toisaalta sama tilantarve sitä jokatapauksessa on :)

Eli kokonaisbudjetti on 200 000, tontti on omasta takaa. Mitä sillä saa kun huomioi kaikki kulut.

Mieluusti haluisin sinne maalämmönkin, mutta en sitten tiedä kannattaako. Ja tulisiko joku muu ratkaisu järkevämmäksi pienehkössä talossa?
 
vieras*
Tasoittelua? Mikä maaperän maalaji on? Meillä on talo vanhalla peltomaalla ja maaperäanalyysi otettiin, koska haluttiin varmistaa ettei talon alle jää savilinssiä. Maaperä on hiekkaa, joka jouduttiin kuitenkin talon perustusten kohdalta vaihtamaan karkeajakoisempaan.

Jos itsellä ei ole minkäänlaista osaamista, kannattaa miettiä kaksi kertaa rakentaako. Budjetti karkaa äärettömän helposti, jos ei tiedä mitä mikin oikeasti maksaa.
 
vieras .
Kunnallistekniikan ja sähköliittymien hinnat näet suoraan kunnan/kaupungin sivuilta ja sähköyhtiökin ilmoittaa, ei tarvitse miettiä huhujen perusteella. Lupamaksuihin voi varata esim 1500 eur.
 
"Höh"
Jos ottaa ns avaimet käteen talopaketin, pitää sen päälle varata muihin kuluihin - maanrakennustyöt, vastaava mestari, liittymät, lupa- ja valvontakäynnit - vähintään 50000 euroa. Siis vähintään. Paljon enemmänkin voi mennä, mutta siis max 150000 talopaketteja voitte katsella eli ei kummoista. Pihatöihin ei tossa ole vielä laskettu pennin latia...
 
"..."
Me rakennettiin juuri mökkikäyttöön Kastellin Verso (noin 98 M2) täysin avaimet käteen. Meilläkin piti vetää sähköt tontille (joka on tosiaan yllättävän kallista, muistaakseni meillä 10000e). Koko jutun hinta noin 220 000e. Eli johonkin tuollaiseen rahasi ehkä riittäisivät.
 
vierass
Noilla tiedoilla yrittäisin etsiä valmista omakotitaloa ja myisin tuon tontin (ellei siihen suurta tunnearvoa tm miksi juuri sinne haluaisit rakentaa).
Raksabudjetin tekisin max 170.000 eurolle niin sitten jää vähän liikkumavaraa. Usein tulee jotain yllättäviä kuluja ja esim. pihan laittaminen on kallista.
 
Älvsbytalon?

Mulla on ns. avaimet käteen talo itselläni ja itse talon hinta oli muutostöineen noin 190.000 ja tontti oli omasta takaa. Autotallia mulla ei vielä ole edes. Maatöihin, viranomaiskustannusiin, piha laittoon jne on rahaa uponnut loppujenlopuksi paljon ja nyt on mennyt rahaa ehkäpä 260.000
 
vierasss
Myy tosta kolmesta hehtaarista 2,8 ja jätä itsellesi 2000 neliön tontti. Eiköhän tuosta maasta Uudellamaalla sen verran irtoa, ettei sulla ole sen jälkeen mitään budjettiongelmia rakentamisessa.
 
Joskus laskeskeltiin
Maatyöt ja perustukset 50 000, Sähköliittymä haja-asutusalueella 3 000, kunnallistekniikka 10 000 (Itä-Uusimaa jos tekniikka valmiiksi tontin rajalla)
Katopa rakentaja.fi palvelun pikakustannuslaskuri omakotitalon rakentajalle.
 
heti kemijärvelle
Alkuperäinen kirjoittaja on tyhmää maksaa liikaa;30615551:
Kemijärveltä saa 200 kilolla kolme ok-taloa...
Saako sieltä myös hyvän, motivoivan työpaikan, jossa luoda kansainvälistä uraa ja palkka väh 5000e/kk vai mitä siellä korvessa aikoisin tehdä?
 
"rakentaja"
Jos sitä kunnallistekniikka ei tuole tuonne tontille tai rajalle, niin et sinä sitä saa. Miksi haluaisitkaan, koska yleensä siihen liittyminen ja kustannukset maksaa paljon. Maalämpökin maksaa 20-30 000e, joten tuolla budjetilla ei ole varaa siihen.

Millainen maaperä on tutkimuksen mukaan? Onko savista/pehmeää/peltoa? Jos pitää paaluttaa, niin sekin on + 25 000e.
 
Jdjfhfn
Kastellista löytyy hyviä vaihtoehtoja. Älväri unoha heti. Pari juttua. Rakenna myös autokatos samalla. Ja muista rakentaa kunnon takka keskelle taloa, hyvä apu lämmityskustannuksissa, koska energian hinta nousee aina.
 
viera.s
Tuolla budjetilla on vähän riskaabelia rakentaa mitään, maaperäolosuhteista tietämättä. Jos tontti on jotain vanhaa peltoa, paalutustarve on käytännössä varma. Ei se tontin tasaisuus vielä paljon kerro rakentamisen helppoudesta juuri mitään, maaperä ratkaisee enemmän.

Ennen kuin mitään talopaketteja valkkailet, ole yhteydessä kuntaasi ja selvitä kunnallistekniikan mahdollisuus ja hinta. Samoin sähköyhtiöön ja kysy, mitä sähköjen vetäminen oikeasti maksaa.

Jos rakennuspaikka on tunnin ajomatkan sisällä Helsingistä, voisi olla hyvä ajatus lohkoa tontti/tila vaikka kolmeen hehtaarin osaan ja myydä niistä kaksi (tai pienemmiksikin, jos alle hehtaarin rakennuspaikalle saa rakentaa, varmista kunnalta). Näin voisit saada huomattavasti lisää rahaa budjettiisi ja ainakin minusta hyvä ja riittävän iso talo hehtaarin tontilla olisi paljon kivempi, kuin kaikken halvin ja pienin kaikista tingitty versio kolmen hehtaarin tontilla. Naapureista voi sitä paitsi olla iloakin, varsinkin lapsille. Ja joissain asioissa voi tulla säästöäkin, jos sinne rakennettaisiin useampaa taloa samaan aikaan ja kunta voisi olla kiinnostuneempi kunnallisteknikan vetämisestä sinne.
 

Yhteistyössä