Millaisia ohjeita saitte kaavinnan jälkeen?

Hei!

Minulle tehtiin kaavinta viime torstaina, koska lääkärini epäili rypäleraskautta. Tämä on jo kolmas keskenmenomme, joista yksi on tosin ollut KU. Olin kuitenkin ensimmäistä kertaa kaavinnassa ja kamala kokemus oli.

Minulle annettiin ohjeeksi vain jäädä odottamaan patologin lausuntoa näytteistä ja olla harrastamatta seksiä niin kauan, kuin jälkivuotoa on. Mitään muuta ei neuvottu.

Nyt olen ihan ymmälläni. Milloin saamme yrittää uutta raskautta? (jos kyseessä ei olekkaan rypäleraskaus). Saanko esim käydä saunassa, kun KU-tähystyksen jälkeen ei saanut, vaikka se johtuikin ompeleista? Ja onko normaalia, ettei minulla juurikaan ole jälkivuotoa, ainoastaan ruskehtavaa limaa?

Lähetän voimia teille kaikille tämän kamaluuden kokeneille ja kiitän tämän palstan antamasta tuesta surumme keskellä. :hug:
 
Moi!

Minulle tehtiin kaavinta viime maanantaina ja itsekin olen vielä vähän ymmälläni joidenkin asioiden suhteen. Saamassani paperissa lukee, että suositellaan yhdet kuukautiset ennen seuraavaan raskausyritystä. Toisaalta lääkäri sanoi, ettei haittaa, vaikka tulisi raskaaksi hetikin, että suositus liittyy lähinnä siihen, että uuden raskauden kesto olisi helpompi laskea, jos kuukautiset ovat ollet välissä... Mutta itse ajattelin odottaa ainakin tuohon 2,5 viikon päästä olevaan jälkitarkastukseen asti. Saunassa käynnistäkin sain vähän ristiriitaista tietoa, lapussa luki, ettei saunomista niin kauan kuin jälkivuotoa kestää, mutta hoitajan mukaan saunomiseen ei pitäisi mitään estettä olla... Mutta saunoa voi ainakin sitten kun vuoto on loppunut. Vuodostakaan en osaa sanoa, itselläni sitä ei juurikaan ole ollut. Toivottavasti siis on normaalia!

Iso halaus :hug: ja paljon voimia sinulle!
 
Hei!

Itselleni tehtiin noin kuukausi sitten kaavinta, koska viikkoa ennen kaavintaa tehdyllä lääkkeellisellä tyhjennyksellä ihan kaikki ei tullut ulos.

Sain ohjeeksi, ettei esim. saunaa, kylpyjä eikä yhdyntää saisi harrastaa ennen jälkivuodon loppumista. Meille sanottiin, että uutta saa alkaa yrittämään yksien kuukausien jälkeen. Mutta Venedela, luulisin, että teidän kannattaisi odottaa siihen patologin lausunnon valmistumiseen asti (niin kauheaa kuin odotus onkin). Tai sitten voisit ottaa yhteyttä sille osastolle, jossa kaavinta tehtiin ja kysyä sieltä vielä tarkennusta tuohon uudelleen yrittämiseen.

Itselläni vuotoa oli vielä kaavinnan jälkeenkin ihan reilusti parin päivän ajan ja noin viikossa se hiipui. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että monilla sitä ei tule oikeastaan lainkaan, joten luulisin tuon ruskean vuodon liman seassa olevan ihan normaalia. Sehän on ns. vanhaa verta, eli tuoretta ei enää pulppuile.

Voimia ja :hug:
 
Heips!

Minulla kaavinta syyskuussa ja gyne sanoi että uutta raskautta voi yrittää heti. Yhdyntöjä ja esim tampoonin käyttöä ei saanut jälkivuodon aikana tehdä. Saunomisesta ei puhuttu mitn. Ilm. nuo kiellot siltä varalta ettei tule mitn tulehduksia tms...

Pahoittelut menetyksestäsi ja tsemppiä tulevaan! :hug:
 
Kiitos ohjeista :heart:

Jotenkin tuntuu, että nuo lääkärit eivät aina ihan ymmärrä, että me potilaat saatamme olla hämmentyneitä tai todella suruissamme heidän vastaanotollaan. Emme aina huomaa kysyä jokaista asiaa, eikä heille kertominen mitä ilmeisimmin ole itsestään selvää. Teidän, kohtalotovereiden, neuvoilla pääsen kuitenkin eteenpäin. :hug:
 
minulle tehtiin kaavin reilu 2v sitten silloin suositeltiin ainakin yhdet menkat ennen uuden raskauden yrittämistä ja sen takia vaan että kohdun limakalvot saisivat parantua......

sausomista eilielletty mutta meillä onkin oma sauna...

ja jälki vuoto voi alkaa runsaampana vasta 2-5 päivän päästä kaavinnastakin
 
Hei Tikkipää!

Anteeksi, että vastaan näin myöhään. Olen ollut vähän muissa maailmoissa, ts. toipumassa kaavinnasta ja menetyksestä. Sinun tilanteesi on varmaankin jo varmistunut, mutta voin kertoa silti.

Minun raskauteni eteni normaalisti n. 7. viikolle saakka. Eli kohdussa näkyi ruskuaispussi ja hCG-arvot nousivat normaalisti. Sydänääniä ei kuitenkaan saatu täysin kuulumaan, ultrassa näkyi seitsemännellä viikolla vain heikko kaiku. Niimpä me jäimme odottamaan vielä viikoksi ja tuon viikon aikana oli tapahtunut selvä muutos. En tiedä tarkalleen, mitä ultrassa tuolloin minulla näkyi, mutta tyypillisesti rypäleraskaudessa on kohdussa lumisateen näköistä kasvustoa.

Minulle tehtiin neljä päivää ultran jälkeen kaavinta ja tänään sain patologilta tulokset ja kyseessä on rypäleraskaus. :headwall:
Maanantaina menen keuhkokuvaan ja verikokeisiin hCG:n seurantaa varten.

Minunkin kohdussni oli vain paksua limakalvoa sitten kaavinnan aikana. Lääkärini mukaan näytteeksi saatiin noin 4 cm pitkä "klöntti", joka siis osoittautui molaksi. Toivon sydämmestäni, että sinun tapauksessasi ei ole kyseessä rypäleraskaus. Tätä ahdistusta en toivoisi kenellekkään.
 
Kaa
Vendela, suuret pahoitteluni mola-diagnoosista. :hug: Itselläni oli myös epäily partiaalisesta molasta, mikä onneksi osoittautui vääräksi hälytykseksi. Otin kuitenkin ennen patologin vastausta selvää molasta ja hermoilin testien tulosta. Omat tulokseni kuitenkin osoittautuivat ihan normaaleiksi.

Voimia sinulle jatkossa ja lämpimiä ajatuksia sinne päin.

Sitten ne omat kokemukset ohjeistuksesta. Itse taisin tietää suurimman osan ohjeista ja sen kerroinkin lääkärille (olen terv.huoltoalalla itsekkin). Mutta kaikki minulle kyllä kerrottiin joka tapauksessa. Eli yhdyntä oli kielletty vuodon aikana, piti tarkkailla vuotoa ja kohdun alueen kipuja kohtutulehduksen varalta, kerrottiin jatkosta (eli siis siitä HCG-näytteiden otosta), kerrottiin myös jälkitarkastuksen varaamisesta siinä tapauksessa jos kyse ei ole Molasta. Kerrottiin myös, mitä tapahtuu jos kyseessä olisi ollut mola. (Minulla siis epäiltiin osittaista rypäleraskautta). Ja vastattiin niihin kysymyksiin, joita itse esitin. Eli ihan hyvä fiilis jäi tuosta ohjeistuksesta.
 

Yhteistyössä