Millaisiin yhdistelmärattaisiin olette lopulta pääätyneet?

Olemme pähkineet jo usean viikon ajan, että millaiset yhdistelmärattaat hankkisimme. Mulla on päällimmäisenä mielessä kova kantokoppa, yksinkertaiset mekanismit sekä heittoaisa. Olemme katseleet lastentarvikeliikkeissä Emmaljungia, Carenaa sekä Brio: Netistä olen katsellut lisäksi Firkon, ABC ja Haberkorn merkkisiä rattaita. Tuntuu, että miten kukaan osaa päättää, millaiset rattaat ovat hyvät myös hinta-laatu-suhteeltaan! Mun on vaikeaa uskoa, että esim. Emmaljungat oikeasti olisi niin huipusti paremmat kuin edullisemmat, vähemmän tunnetut merkit, joissa periaatteessa on kuitenkin samat ominaisuudet kuin kallimmissa yksilöissä. Voin olla väärässäkin! Nyt kaipaisin kuulla teidän hyviä vinkkejänne, mitä kannattaa huomioida yhdistelmärattaita hankkiessa? Mitkä asiat todella ovat ratkaisevia? Millaisista merkeistä teillä on kokemuksia? Olisin kiitollinen avutuksestanne tässä vaikeassa valinnassa!
 
Itse päädyin aikoinaan Emmaljungan Cerox kuomurattaisiin ja pehmeään koppaan. Kopasta saa myöhemmin lämpöpussi poistamalla kovikkeet yms. Emmaljungan oma nimitys tuolle kopalle on duolift. On muuten lämpöpussina todella lämmin, uskomattoman lämmin.

Tälläiset kevytyhdistelmät tulevat yleensä "kunnon" yhdistelmiä (eli samaan ratasrunkoon kiinnitetään joko koppa tai ratsistuin) halvemmaksi ostohetkellä kun verrataan saman valmistajan tuotteita.
Tälläisen kevytyhdistelmän isona plussana on se että kun lapsi on ratasisässä ja painavampi on rattaita helpompi käsitellä, koska kuomurattaissa on yleensä painopiste alempana ja näin ollen tekee rattaan käsittelyn helpommaksi. Kuomurattaat ovat myös yleensä ulkomitoiltaan pienemmät sekä menevät pienempää kasaan kasattaessa.
Joten suosittelen henkilökohtaisesti tälläisiä kevytyhdistelmiä valmistajasta riippumatta.

Itse pidän Emmaljungaa laadukkaana niin kankaiden kuin rataksen osalta. Tälläiseen päätelmään on helppo tulla silmämääräiseti että kokemuksen kautta. Meillä on myös eräät tälläiset halppikset käytössä ja voin sanoa etteivät ne kyllä paini samassa sarjassa emmaljungien kanssa. Nämä meidän, ja miksei muutkin, halppis merkit varmasti toimivat. Laatu tulee varmasti hintansa väärtiksi pidemmällä aika välillä, eli käytössä. Kuulemanien kokemusten perustellaa halvimmista metalleista/metalliseoksista tehdyt ratasrungot antavat helpommin periksi jos joutuvat väännön uhriksi.

Se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Ja se onko tehnyt oikean valinnan tulee käytössä vasta oikeastaan ilmi. Kannattaa pohtia mahdollisimman tarkkaan sitä maastoa jossa asutte ja olette. Niin kesäsäällä kuin talvella. Se mikä sopii kaupunkiin ei välttämättä toimi taajamassa/"maalla". Mieti käytkö mahdollisesti paljon lenkillä, vai onko rattaat lähinnä nukuttamista ja shoppailua varten. Käytkö rattaiden kanssa kaupassa ja tuotko tullessasi jääkaappiin täydennystä vaiko koko viikonlopun ruuat? Turvallisuuten kannattaa aina kiinnittää huomiota. Vaikka itse olisi kuinka tarkka niin liikenteessä aina on niitä muita törppöjä ;)
Jos sinulla on sukulaisia, ystäviä tai muista tuttuja joiden luona voisit käydä kokeilemassa erillaisia rattaita niin saisit jotain tuntumaa ja alkaisit itse hahmottamaan mitä ehkä kenties tarvitset rattailta, kuten jo olet pystynyt rankaamaan tuon heittoaisan sellaiseksi ominaisuuksi jota tarvitset/uskot tarvisevasi. Meillä se on ainakin ollut paljon käytössä ja hyväksi ominaisuudeksi havaittu.

Itse olen todella tyytyväinen omaan päätökseeni ja tunnen saaneeni rahoille vastinetta. Päivääkään en ole vielä katunut päätöstä, reilu kahden vuoden kokemuksella.


Pitkää pinnaa teille ratasviidakkoon toivottelee:
Hömelö

p.s. Vastailen mielelläni kysymyksiisi jos olet kiinnostunut samoista rattaista kuin mitä meillä...ja tietenkin muihinkin kysymyksiin ominaisuuksista yms. jos vaan osaann :D

 
Kannattaa aina muistaa, että Emmaljungaa, Brioa ja ORAa esimerkiksi ei tunne kuin häviävän pieni osa eurooppalaisistakaan. Ts. mitkä sitten ovat tunnetuja, isoja ja laadukkaaksi ymmärrettyjä merkkejä. No tunnetuin kai Bugaboo, sitten Hauck, Peg-Perego ja Mutsy sitten Gesslein ja Hartan sekä iso joukko kolmipyöräisiä kuten Quinny, ym. Saksassa Teutonia on vähän halpis. Isoja merkkejä on myös Casualplay
, Chicco ja ABC-Design tosin ei yhtä laadukkaita. Että silleen. Emmaljungaa ja Brioa ei suuressa maailmassa huoli kukaan.
 
Kalliilla hinnalla saa tunnetun hyvän merkin ja hienouksia, mitä halpisversioissa ei ole. Meidän halpiksista puuttuu mm tuuletusaukot kopan pohjassa, mutta en ole kertaakaan niitä kaivannut. Oma käyttötarve ratkaisee mistä kannattaa maksaa. Meillä on ollut käytössä tosi eri hintaisia vaunuja/rattaita ja jokaisessa on ollut hyvät ja huonot puolensa. Mieti ostopäätöstä tehdessäsi ennen kaikkea sitä missä käytät vaunuja. Kaupungissa vai maalla, missä maastot on ihan erilaiset. Kuljetko vaunujen kanssa bussissa vai pitääkö mahtua omaan autoon ja minkä kokoiset mahtuu. Meidän vaunuista kokonsa puolesta ketterimmät ovat 2-vuotiaalle jo vähän pienet esim nukkumaan ei mahdu millään, kun taas isompiin mahtuu hyvin. Jos lenkkeilet/liikut muuten paljon vaunujen kanssa, niin kiinnitä huomiota renkaisiin ja siihen millaisen jousitus rattaissa on. Myös tavarakoria kannattaa katsoa tarkkaan, jos aikoo kauppaostoksia kuljettaa.
 
Joo tuohon päädyin minäkin että Emmaljunga ja Brio ovat vain pohjoismaissa tunnettuja, muualla myydään tosi vähän. Pehmeään koppaan päädyin siksi koska se on mielestäni moni käyttöisempi kuin kova. Ei pehmeäkoppakaan mikäään "pletku" ole. Siinäkin on vahvikkeet, joten sitä voi hyvin käyttää mm. matkasänkynä ja siinä voi kantaa vauvaa ja sitten isommalla lämpöpussina talvella. Siitten siitä saa kesällä kannen pois, jolloin ei ole niin kuuma. Meillä siis tämä ratkaisu ollut jo lähes vuoden ja toimii. Enemmän tosin käytän matkarattaita, jotka nekin Hauck, kauppakeskuksissa ym. joten ne ovatkin jatkuvasti autossa ja ydistelmiä tulee sitten käytetty vain lenkeillä ym, joten loppujen lopuksi niitä tulee aika vähän käytettyä. Kannataa siis panostaa myös kunnon matkarattaisiin.
 
Kehotan jälleen kerran jättämään ainakin ABC Designin rattaat kauppaan. Karmeita työntää ja kääntää, todella raskaat.

Tuohon merkkien tunnettuuteen muualla maailmassa vielä kommentiksi, että ihmettelin kovasti, kun käytiin kavereilla Saksassa ja käytin heidän vaunujaan, niin hyvin toimeentuleva perhe, jolla olisi varaa laatumerkkeihinkin, oli päätynyt ostamaan ABC:n kolmipyöräiset. En eläessäni ole tehnyt niin paljon töitä kuin niitä lykkiessäni ja käännellessäni. Sama juttu, kun ostin itselleni ennen vauvan syntymää heräteostoksena kolmipyöräiset ABC:t, kun olivat niin kivat ja edulliset...ABC:n rattaita näkyi Saksassa tosi paljon, toki enemmän Hartania ja Teutoniaa.

Mistä päästäänkin siihen, että suosittelen varauksetta ko. merkkejä, meillä on molemmat.
 
Kannattaa myös muistaa että suomessa (ja ruotsissa) hieman eri kelit kuin muissa euroopan maissa.. esim. emmaljunga varmasti lämpöisempi kuin jotkut saksalaisvaunut. Ja rattaat on hyvä myös saada myöhemmin myytyä eteenpäin.
 
TipTop, noista mainitsemistasi "saksalaisvaunuista", esimerkiksi Gessleinistä ja Teutoniasta, muistaakseni myös Hartanista, on erikseen saatavilla Pohjoismaihin suunnitellut mallit. Oma lapseni ei ainakaan koskaan palellut Hartaneissa -ei mikään hyvä syy suosia Emmaljungaa. Niillä on myös hyvä jälleenmyyntiarvo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TipTop:
Kannattaa myös muistaa että suomessa (ja ruotsissa) hieman eri kelit kuin muissa euroopan maissa.. esim. emmaljunga varmasti lämpöisempi kuin jotkut saksalaisvaunut. Ja rattaat on hyvä myös saada myöhemmin myytyä eteenpäin.

Mistä on monille tullut sellainen kuva, että pohjoismaiset merkit, joita valmistetaan Kiinassa, olisivat lämpimiä. Sellainen kuva on myös hassu, että Keski-Euroopassa olisi aina lämmintä. Menkääpä talvella käymään. Viime talvena kärvisteltiin Itävallassa ja Etelä-Saksassa sukulaisten luona melkein 30 asteen pakkasessa ja lunta oli aikalailla enemmän kuin Suomessa. Talvi on siellä kyllä lyhyempi, mutta usein kylmempikin kuin täällä, ehkä nyt Koillismaata lukuunottamatta. Siitä kuomun aukostahan se kylmä sinne vaunuun pääsee oli merkki mikä tahansa ja ne pohjan aukot joissain malleissa vasta kylmänreikiä ovat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sonvo75:
Mistä on monille tullut sellainen kuva, että pohjoismaiset merkit, joita valmistetaan Kiinassa, olisivat lämpimiä. Sellainen kuva on myös hassu, että Keski-Euroopassa olisi aina lämmintä. Menkääpä talvella käymään. Viime talvena kärvisteltiin Itävallassa ja Etelä-Saksassa sukulaisten luona melkein 30 asteen pakkasessa ja lunta oli aikalailla enemmän kuin Suomessa. Talvi on siellä kyllä lyhyempi, mutta usein kylmempikin kuin täällä, ehkä nyt Koillismaata lukuunottamatta. Siitä kuomun aukostahan se kylmä sinne vaunuun pääsee oli merkki mikä tahansa ja ne pohjan aukot joissain malleissa vasta kylmänreikiä ovat.

Sen verta oikaistakseni....
En tiedä mistä mallista puhut, mutta itselläni on sellaiset rattaat joissa reikiä pohjassa ja ei todellakaan ole kylmät tai "kylmäreikiä" ne pohjassa olevat reijät ;)

Sitten tuohon lämpöisyyteen....jos kysessä pohjoismainen merkki, joka valmistetaan vaikkapa siel kiinassa, niin suunnittelutyöhän noissa yleensä tehdään ko. merkin siellä kotimaassa....eli pohjoismaissa. Kannattaa enemmin miettiä missä kyseisen valmistajan vaunut käy parhaiten kaupaksi, koska missä markkinat sinne se suunnittelutyö "tehdään"....eli niihin olosuhteisiin sopiviksi.



 
Entäs nukutetaanko muissa maissa vauvoja pihalla talvella 2-3 tuntia? No joka tapauksessa en ole saanut sellaista kuvaa että olisi ikuinen kesä muissa maissa kuin suomessa,reissannut olen itsekin. Jokainen ostakoot sellaiset vankkurit kuin haluaa.
 
Meillä teutonia prestige pehmeällä kopalla. Ollaan oltu todella tyytyväisiä, ja poikakin pysyi viime talven lämpimänä (syntyi joulukuussa). Itse kopan lisäksi meillä on untuvapussi, joka oltaisiin varmasti hankittu vaunuihin oli niiden merkki mikä tahansa. Sisko osti samoihin aikoihin vastasyntyneelle Briot. Ihan hyvät nekin on, mutta nyt kesällä huomasin ratasosan kankaan (istuin osan sivuosa; sekavaa, mut kuitenkin) olevan jo ihan kulunut/nukkantunut. Meillä teutonioissa kangas on edelleen kuin uusi =)

jokainen toki päättää itse millä vaunuilla rullailee, ja paljonhan se riippuu käyttötarkoituksesta. Esim. kaupungilla ja hiekkateillä tarvitaan ihan eri tyyliset vaunut
 
Itse olen kokenut ja vakuuttunut, että vaikkapa saksalaiset merkit valmistavat malleja, jotka ovat takuulla yhtä lämpimiä kuin nämä igluvaunutkin. Se, että vertailee missä vauntu käy parhaiten kaupaksi on varmasti myös markkinointikysymys. Ei saksalaisten merkkien kannata panostaa Suomen markkinoihin tai mainontaan. Täällä myydään vain mikro-osa heidän myynnistään joka tapauksessa, kun syntyvien määrä on naurettavan pieni. Siksi ne merkit jotka ovat vain kotimarkkinoillaan kuten Brio tai Emmaljunga tietysti panostavat tänne myyntiinsä. Pitää nähdä totuus näidenkin asioiden tasutalta, eikä uskoa vain mielikuviin.
 
Mä olen kuullut Teutonioista vain positiivista palautetta, joten päädyin ummikkona niihin. Sitten kun aloin vertailla eri merkkejä koon, ulkonäön ja ominaisuuksien perusteella, tulin siihen tulokseen, että vain Teutonia pääsee mun vaatimusten tasolle. Halusin pienet ja näppärät yhdistelmävaunut, kevyet, pieneen tilaan mahtuvat, kestävät, monipuoliset ja hyvännäköiset. Omissani on kaikki kangasosat pestävät, pohjoismainen turvallisempi malli, irroitettava ratasosa, johon saa turvakaukalon kiinni ja kulkusuunta käännettävissä (ei siis heittoaisaa). Mun mielestä suurinosa lastenvaunuista on hirmu isoja, painavia ja rumia hökötyksiä, joita en suostuisi työntelemään ihmistenilmoilla. Carena oli ihan kivan näköinen merkki, mutta myyjät kieltäytyivät puhumasta niistä samana päivänä Teutonioitten kanssa. Omista vaunuistani tykkäsin myös siksi, että värivaihtoehtoja oli paljon ja yhdisteltävissä mieleisekseni, sain valita kovan ja pehmeän kopan väliltä ja samaan pakettiin sain kaikki tykötarpeet renkaansuojista hoitolaukkuun jne.
 

Yhteistyössä