Millaisissa jaotteluissa (värit jne) pesette pyykkiä? Kiinnostaa.

Millaisia pyykkiryhmiä peset erikseen (valitse sopivin nimi kullekin ryhmälle)

  • Mustat (tai tummat)

    Ääniä: 15 55,6%
  • Valkoiset

    Ääniä: 12 44,4%
  • Värilliset

    Ääniä: 13 48,1%
  • Punaiset

    Ääniä: 8 29,6%
  • Vihreät

    Ääniä: 2 7,4%
  • Vaaleat

    Ääniä: 9 33,3%
  • Siniset

    Ääniä: 4 14,8%
  • Ruskeat

    Ääniä: 1 3,7%
  • Käsipyykki/Arat

    Ääniä: 6 22,2%
  • Pyyhkeet ja lakanat

    Ääniä: 15 55,6%
  • Joku muu

    Ääniä: 7 25,9%
  • Kaikki sekasin vaan

    Ääniä: 7 25,9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    27
Itselleni on vakiintunut 4 ryhmää eli mustat, valkoset, punaset ja vihreät. Vihreisiin menee siis myös turkoosit, khakit ym. Siniset ja ruskeat menee vähän sävystä riippuen joko mustin tai vihreisiin. Lämpötiloja en erittele vaikka ehkä pitäis. Aremmat vaatteet pesen yleensa käsin tai pesupussissa muun pyykin mukana.
Laittaako joku kaikki "värilliset" samaan, ei kai? Joskus näkee sellaisia pyykkikoreja jossa on eri lokerot, ja siellä on "värilliset"...
Ja myös, pesettekö valkoisten kanssa muita vaaleita vai vaalet ja valkoset erikseen?

Ja jos jollain on jotain kikkoja, voipi jakaa :) Omani on se, että värejä voi laittaa sekasinkin eikä tartu, jos laittaa happivalkaisijaa (oxygen whitener) pesuaineen sekaan (ei siis optista valkaisijaa kuten olin aiemmin kirjoittanut...). Yleensä pesen silti värit erillään.
 
Viimeksi muokattu:
"Sirkkeli"
Mustat 40 astetta
valkoiset/vaaleat 40-60 astetta
punaiset 40 astetta
liinavaatteet 60
kirjavat 40
alusvaatteet ja sukat erikseen muista vaaleissa ja tummissa 60 astetta.

Kaksi henkeä, kaksi pyykkikoria. Vaatteita liikaa. Kuitenkin joku kysyy :)
 
---
Aikuisten pyykit jaottelen mustiin, vaaleisiin ja punaisiin. Joskus sitten tulee esim. koneellinen vihreää jne. Lasten pyykit (3 pientä lasta) on vaaleat, tummat ja punaiset. Jaottelen vielä sen mukaan, miten kuumassa saa pestä ja yritän katsoa kuivurissa kuivattavat samaan.. Pari pyykkipäivää viikossa, jaan pyykit valmiisiin pinoihin ja pesen pois.
 
"vieras"
Vaaleat (lähinnä valkoiset, jotain pieniä kuvioita voi olla), tummat (musta & tummansininen), neljänkympin 'turkoosi' (turkoosit, harmaat, vihreät, vaaleansiniset), kirjavat (yleensä valkoista jonkin toisen värin kanssa yhdistettynä), punertavat omana koneenaan. Lämpötilojen mukaan noita tuleee aina pestyä. Raja erilaisten koneellisten välillä on häilyvä, periaate on, ettei mikään värjäänny pilalle.
 
"miemie"
Mun vaatteet on kaikki niin vanhoja lumppuja, että pesen ne sekaisin. Toki erottelen 40 ja 60 asteessa pestävät erikseen, mut muuten menee yhdessä valkoiset, mustat ja kirjavat.
 
"nii"
Valkoset 60 astetta
Mustat 60 astetta
Punaiset 40 astetta siihen menee myös ruskeat
Tummat 40 astetta - mustat, siniset yms. tummat värit
Vihreät 40 astetta siihen menee myös turkoosit
vaalea kirjopyykki valkoraidalliset/ruudulliset sekä harmaat collarit yms. yms. 40 astetta
Villa yms. hienopyykki
Tässä mun lajitelma :D
 
[QUOTE="miia";28955431]miksi ihmeessä ryhmittelette eri väri erikseen?Mä pesen kaikki samassa,eivätkä ole kyllä päästäneet väriä vaatteesta toiseen.[/QUOTE]

Mulla on kyllä päästänyt väriä. Etenkin valkoset menee pilalle, harmaiksi tai vaaleanpunaisiksi, lisäksi mulla on aika paljon kirkkaan punaisia ja turkooseja vaatteita, joista lähtee väriä reipaastikin (jopa siihen pisteeseen että yksi turkoosi hame pilasi muita "vihreitä" vaatteita. Se onkin sitten käsipesupinossa nykyisin...)
 
"nii"
[QUOTE="miia";28955431]miksi ihmeessä ryhmittelette eri väri erikseen?Mä pesen kaikki samassa,eivätkä ole kyllä päästäneet väriä vaatteesta toiseen.[/QUOTE]

Sulla on varmasti kivan harmaan sävyinen garderouppi :p
 
Vaaleat (valkoiset ja muut vaaleat jotka eivät päästä väriä)
Tummat (mustat ja harmaat)
Punaiset (punaiset, violetit, tummat keltaiset, oranssit ja ruskeat)
Siniset (siniset ja vihreät)

Erikseen vielä sitten lakanat ja pyyhkeet sekä miehen työvaatteet (usein öljyisiä tms.).
 
Viimeksi muokattu:
"..."
Valkoiset 60
Valkoiset/vaaleat 40
Punainen, keltainen, oranssi 40
Sininen, vihreä, ruskea 40
Musta/tumma 40

Suurin piirtein näin. Pesiä ennen värilliset samassa, mutta huomasin että kirkkaat pun/kelt -värit tulee tunkkaisiksi sini/vihreä -sävyistä.
 
se aiempi
Mulla on kyllä päästänyt väriä. Etenkin valkoset menee pilalle, harmaiksi tai vaaleanpunaisiksi, lisäksi mulla on aika paljon kirkkaan punaisia ja turkooseja vaatteita, joista lähtee väriä reipaastikin (jopa siihen pisteeseen että yksi turkoosi hame pilasi muita "vihreitä" vaatteita. Se onkin sitten käsipesupinossa nykyisin...)
tarkoitin kyllä nyt vain värillistä pyykkiä,valkoiset ja vaaleat pesen toki eri koneessa ja eri aineella.
 
"näin meillä"
Valkopyykissä lakanat, pyyhkeet, pikkarit, valk sukat, lasten valkoiset vaatteet.
Hienopyykki tummat = siniset paidat ym
Hienopyykki punaiset = kone täynnä lasten (=tyttöjen) punaisia paitoja, mekkoja, leggareita, t-paitoja
Hienopyykki vaaleat = herkät vaaleat topit, rintsikat
Hienopyykki urheilu = joka toinen päivä menee koneellinen urheilukamoja pesuun, kun on urheiluhullu perhe
 

Yhteistyössä