Millaista vastuuta vaaditte lasten kunnallisesta hoitopaikasta? Esim. jos toinen lapsi runnoo omaa lastasi?

  • Viestiketjun aloittaja ä i t i
  • Ensimmäinen viesti
ä i t i
Lapseni on puolipäivähoitopaikassa. Tullessani lastani hakemaan, kun olivat ulkoilemassa, näin, kun ainoa hoitotäti kaikessa rauhassa pulisi jonkun toisen vanhemman kanssa ja samaan aikaan leikkialueen toisessa laidassa oman 2,5-vuotiaan tyttäreni päällä hypittiin, häntä muksittiin yms. Tekijänä oli omaa lastani hieman vanhempi lapsi. Olin itse vielä sen verran kaukana, etten mitään muuta voinut kuin katsoa mitä tapahtuu. Lapseni sieltä maasta sitten jonkin ajan kuluttua nousi ja lähti pois näiden toisten lasten luota. (Muita lapsia oli kolme, yksi heistä ensin läimi lastani ja sitten tuo toinen hyppi päällä yms.) Vaikka tuollaista lasten keskuudessa tapahtuisikin (kuten sanotaan että "sellaista se vain on") niin onko tuollainen TOSIAANKIN vain hyväksyttävä?? Kyllä siinä äiti on murheellinen, kun tytär on juuri alkanut ottaa osaa toisten lasten seuraan ja pikkuhiljaa innostunut enemmän, ja sitten tuollaista tapahtuu vain siksi, että palkallinen valvoja ei hoida työtään!
 
aloittaja
Hän sanoi vain, että kyllä hänen toimenkuvaansa kuuluu vaihtaa muutama sana lastaan hakemaan tulleiden vanhempien kanssa. Siihen vastasin, että muutama sana ei kaiketi tarkoita sitä, että kun tosiaan jo kaukaa näin mitä pihalla tapahtuu, hoitaja koko tuon ajan pulisi kertaakaan päätään kääntämättä, koska muuten hän olisi varmasti rekisteröinyt mitä toisella puolen pihaa tapahtuu. Suututtaa tuollainen, kun kuitenkin heillä on (tai pitäisi olla, onkohan??) vastuu lapsista!
 
"hmmm"
No kyllä ne hoitajat saattavat pitkäänkin jutella hakijan kanssa. Esimerkiksi meillä juuri suunnitellaan erityislapsen kuntoutusohjelmaa ja siitä keskustellaan päivittäin. Samoin päivän kulku käydään läpi hyvin tarkkaan...

Mutta meidän päiväkodin pihalla kyllä on aina silloin monta hoitajaa. Mikä siis oli lapsi-hoitajasuhde pihalla, kun sinne menit.
 
Totuus on se, että yhtä hoitajaa kohden on liian monta lasta vahdittavana. Jos hoitaja oli selin sinne missä kiusaaminen tapahtui, ei hän millään ole voinut puutua tilanteeseen. Ei ne mitään yli-ihmisiä ole.
Miksi et itse karjaissut vaikka, NYT LOPPUU KIUSAAMINEN! tmv. kun itse näit tilanteen?
 
Totuus on se, että yhtä hoitajaa kohden on liian monta lasta vahdittavana. Jos hoitaja oli selin sinne missä kiusaaminen tapahtui, ei hän millään ole voinut puutua tilanteeseen. Ei ne mitään yli-ihmisiä ole.
Miksi et itse karjaissut vaikka, NYT LOPPUU KIUSAAMINEN! tmv. kun itse näit tilanteen?
Mut pää kääntynee. Ei silleen kuitenkaan sais uppoutua pulisemaan ettei samalla käytä silmiään.
 
ihmettelen minäkin
En tiedä miten omaani tarhassa kiusataan tai kuinka hän kiusaa muita, mutta toissapäivänä hakiessani häntä hoidosta yksi hoitajista vain katsoi ja seurasi kuinka kolme lasta olivat yhden lapsen kimpussa, lapioilla löivät, kaatoivat yms. Vasta kun käännyin katsomaan hoitajaa tämä piipitti "ei saa kiusata" muttei muutoin puuttunut tilanteeseen millään tavalla.
 
aloittaja
Siellä olis siis 1 hoitaja, lapsia 6. Toinen hoitajista oli tilapäisesti sisällä. Joten käytännössä voi sanoa, ettei hoitajia ollut. Kuinka moni veisi lapsensa vaikkapa leikkipuistoon ja jättäisi tuon ikäiset (2,5v-3,5v) sinne keskenään? Tilannehan on rinnastettavissa siihen, kun ei kerran valvojaa käytännössä ollut. Täytyy sanoa, etten itse ainakaan moiseen vastuuttomuuteen suostuisi.
 
Toista odottava
Hoitopaikassa pitää taata lapsen fyysinen koskemattomuus. Näin sanottiin meidän lapsemme päikystä. Toki tuo ei aina onnistu, kun tädit eivät joka kulman taakse näe. Mutta kyllä kiusaamisasioihin pitäisi erittäin vakavasti puuttua, jos niitä näkee tai jos lapset/ vanhemmat niistä kertovat.
 
Ja selventääkseni hieman kantaani;
Toki pitää puuttua, mutta juuri sillä hetkellä kun kiusaaminen tapahtui niin se ei aina onnistu ( jos ei näe tilannetta ) Toki asia pitää selvittää kiusaajien kanssa, kun siitä heille mainitaan.
 
aloittaja
Totuus on se, että yhtä hoitajaa kohden on liian monta lasta vahdittavana. Jos hoitaja oli selin sinne missä kiusaaminen tapahtui, ei hän millään ole voinut puutua tilanteeseen. Ei ne mitään yli-ihmisiä ole.
Miksi et itse karjaissut vaikka, NYT LOPPUU KIUSAAMINEN! tmv. kun itse näit tilanteen?
Olin arviolta noin 100 metrin päässä, kuten olen jo aiemminkin maininnut, että olin aivan liian kaukana, jotta olisin voinut tehdä muuta kuin vain katsoa kuinka tilanteessa käy. Ja koko sen ajan hoitaja vain rupatteli mukavia, kun se nähtävästi tärkeämpää hänen toimenkuvassaan on...
 
Mä olisin kyllä karjaissut koko keuhkojen voimalla siinä tilanteessa. Sen verran leijonaemoa musta löytyy, ja olisin kyllä karjaissut jos omani olisi ollut siinä päällimmäisenäkin.

En tiedä minkä verran vastaavaa tapahtuu meidän pk:ssa, ei ainakaan koskaan ole mun nähden tapahtunut. Kerran kuulin tutulta äidiltä että kaksi poikaa oli ihan tapelleet, mutta siihenkin hoitajat olivat puuttuneet napakasti. Ja jos poika sanoo jotain että X kiusaa, niin otan kyllä heti puheeksi pk:ssa.

Mun mielestä jokaisella on oikeus olla hoitopaikassa -kunnallinen tai joku muu- pelkäämättä väkivaltaa. Pientä nahistelua on aina, mutta tollanen ei käy laatuun.
 
aloittaja
Juu, mutta mehän emme tiedä tilannetta sen paremmin. Onhan hoitajan silmien alla voinut olla muitakin lapsia, jotka hän on nähnyt puhuessaan hakijan kanssa.
No kun ei siinä hoitajan silmien alla ollut muita kuin eräs lapsensa hakemaan tullut äiti ja kyseinen lapsi. Hoitaja siis seisoi portilla heitä "saattamassa" ja koko muu alue oli täysin valvomatta!
 
Mä olen vastaavassa tilanteessa todennut tädeille, että hei, tuolla olis tilanne päällä...ovat sitten puuttuneet asiaan. Eivät hekään aina kaikkea huomaa :)

Kerran vein poikani aamulla hoitoon, ja jäin eteiseen lukemaan jotain lappua. Toinen lapsi kävi poikani päälle, seurasin sivummasta koska halusin tottakai antaa henkilökunnan hoitaa tilanteen. He eivät tehneet mitään. Poikani sanoi että "älä lyö!" ja "lopeta!", mutta turhaan. Laskin, että poju sai yli 10 nyrkiniskua. Hän yritti pakoon tilanteesta, mutta ei päässyt. Siinä vaiheessa kun toinen lapsi alkoi kuristaa poikaani ja poikani hätääntyi hurjasti ja alkoi itkemään lujaa (siitä jäi myös "kivat" jäljet), niin karjaisin täysillä eteisen ovelta että "nyt jumankauta IRTI ja HETI!". Huusin myös tälle lapselle (poikaani vanhemmalle) että ymmärrät ihan varmasti ettei noin saa tehdä. Tädeille totesin että on se ny prkl että hyvän huomenen toivotus on tällainen. Siinä vaiheessa rouvat nousivat hitaasti penkiltä ja olivat ehkä aikeissa tehdä jotain. Nappasin lapseni kainaloon & totesin tädeille että poika pitää vapaapäivän, kokeillaan jos huomenna täällä sujuisi paremmin, kiitos ja hei prkl.

Vein lapsen kotiin miehelle, ja palasin takaisin päiväkotiin hieman rauhoituttuani keskustelemaan asiasta. Saatiin ihan hyvä ja asiallinen keskustelu aikaiseksi, vaikka he ekana yrittivät mussuttaa että "Akselille tuli vähän paha mieli kun huusit hänelle, ja sinun pitäisi pyytää anteeksi". Totesin, että Akselin lienee jo aikakin oppia, että jos hän hakkaa nyrkeillä toista lasta päähän ja kuristaa toista lasta, niin sen lapsen äiti saattaa jopa suuttua ja karjaista - enkä pyytänyt anteeksi, vidut sellaisesta :saint:. Sama "Akseli" (nimi keksitty) oli poikani kimpussa jo vuoden päivät ennen sitä, aina tönimässä ja härkkimässä, ja sen täditkin myönsivät ihan avoimesti.

Kas kummaa, nykyään Akseli on ihan hyvää pataa poikani kanssa.
 
"vieras"
Ehkäpä hoitaja oli selittämässä varsin tärkeää asiaa sille toisen lapsen vanhemmalle, eikä sanontaasi käyttäen pulissut. Ei kai nyt maailma kaadu, jos lapset hiukan nahistelevat yms. Se on elämää. Uskallatko päästää lastasi kouluunkaan, kun siellä ei senkään vertaa valvota lapsia kuin päivähoidossa.
 

Yhteistyössä