Millanen kuva sinulla on amerikkalaisista?

  • Viestiketjun aloittaja "woman"
  • Ensimmäinen viesti
"woman"
[QUOTE="Kenguru";23036102]Joo-o. Onhan se minunkin mielestä tietyllä tavalla hauskaa. Tuo kovaäänisyys ja hössötys jäi itsellenikin jenkkivuosien aikana, ja siitä oli taas opittava pois täällä Suomessa. Olin varmaan melkoinen "kuka ei kuulu joukkoon" tapaus kun muutin takaisin tänne, ja ihmettelin suomalaisten apeutta. Oli kun olisi tullut hautajaisiin....:D
Jenkeissä on perus elo pikkuisen räväkämpää, mutta syvällisyyttä puuttuu.[/QUOTE]

No minua ahdistaa ja on aina ahdistanut Suomessa nimenomaan tämä hautajaismeno ja jos on pakko valita kahden väliltä, valitsisin mieluummin sen pinnallisuuden kuin tämän vakavuuden!:p
 
"vieras"
Mulle tulee jenkeistä mieleen pinnallinen small talk. Eli kasvotusten ollaan mielin kielin ja kohteliaita, selän takana sitten supistaan. Ja pidän heitä myös hupaisan ahdasmielisinä, ainoastaan jenkeissä joku voi nostaa oikeusjutun siitä, että naapuri kuivattaa alusvaatteitaan ulkona (tosi juttu, luettu aikoinaan Hesarista).
 
"vieras"
Sosiaalisia,omaavat hyvän itsetunnon,isänmaallisia,avoimia,iloisia. Nää nyt mitä telkkarin välityksellä saadusta vaikutelmasta tulee mieleen :D Tietty friikkejä on joka maassa,mutta tommosia noin niinkun rankasti yleistäen.
 
Joskus ihan pelottaa, miten niin mahtavassa maassa on niin,, höm höm,, yksinkertaisia (?) ihmisiä. Ehkä, en tunne ketään amerikkalaista henkilökohtaisesti. Vastasin vain ihan tunteella, joka tulee kun lukee amerikkalaisen tuotteen ohjeistusta. :p
 
"vieras"
Sivistumättömiä materialisteja, joilla korostunut itsetunto muiden kansojen suhteen, ihmisarvo mitataan siellä taloudellisen menestymisen perusteella. Jokainen oman onnensa seppä, niinku.
Tämä sellainen nolo yleistävä mielikuva, jonka kyllä tiedostan osittain erheelliseksi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23036206:
Joskus ihan pelottaa, miten niin mahtavassa maassa on niin,, höm höm,, yksinkertaisia (?) ihmisiä. Ehkä, en tunne ketään amerikkalaista henkilökohtaisesti. Vastasin vain ihan tunteella, joka tulee kun lukee amerikkalaisen tuotteen ohjeistusta. :p
Mä oon aina ajatellut, että ne yksinkertaiset ohjeet johtuvat siitä että niillä eliminoidaan oikeusjutut. Kun mulla on Pohjois-Amerikasta sellainen käsitys, että siellä voi nostaa kanteen asiasta kuin asiasta. Eli jos vaikka kompastut mattoon, niin miljoonakorvaus vetämään. Mutta jos matossa sattuikin lukemaan "Varo mattoa", niin valmistaja pääsee pälkähästä.
 
"Kenguru"
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23036206:
Joskus ihan pelottaa, miten niin mahtavassa maassa on niin,, höm höm,, yksinkertaisia (?) ihmisiä. Ehkä, en tunne ketään amerikkalaista henkilökohtaisesti. Vastasin vain ihan tunteella, joka tulee kun lukee amerikkalaisen tuotteen ohjeistusta. :p
Minä tunnen satoja, hyvinkin siis, ja kokemusteni perusteella tuokin "väittämä" valitettavasti on tullut itsekin todettua. Tuskin tosin on ihan ihmisten tyhmyyttä, vaan siellä usein pureskellaan ihmisille kaikki valmiiksi. Ajatustyötä jätetään ihan perus asioissa valtaväestölle vähemmän, mikä passivoi ihmisiä. Peruskoulussakin annetaan lapsille valtavasti kotiläksyjä, mutta sellaisia jota eivät haasta lapsia ajattelemaan ja keksimään asioita itse. Nämä ovat siis omia mietteitäni.
 
[QUOTE="vieras";23036239]Mä oon aina ajatellut, että ne yksinkertaiset ohjeet johtuvat siitä että niillä eliminoidaan oikeusjutut. Kun mulla on Pohjois-Amerikasta sellainen käsitys, että siellä voi nostaa kanteen asiasta kuin asiasta. Eli jos vaikka kompastut mattoon, niin miljoonakorvaus vetämään. Mutta jos matossa sattuikin lukemaan "Varo mattoa", niin valmistaja pääsee pälkähästä.[/QUOTE]

No eikös se juuri vähän tee niin, että ihmisiltä katoaa se ns maalaisjärki. Kyllä minusta ihmisen pitäisi tietää, että kun tilaa kahvia pahvimukissa, kahvi voi olla kuumaa ja se voi polttaa kielen. Ei silloin haasteta mukin valmistajaa -tai mikä kamalinta, kahvin keittäjää oikeuteen. Silloin ollaan hys hys ja nolostellaan omaa ahneutta, kun tuli hörpättyä liian nopeasti. :)
 
hghgh
Hui, miten negatiivisia mielikuvia! Vaikka olin mä itsekin tosi ennakkoluuloinen ennen kuin tapasin mieheni ja kävin Jenkeissä ekan kerran. Tai no, vielä sen ensimmäisen visiitinkin jälkeen olin lähinnä järkyttynyt, kun tuntemattomat moikkasivat kadulla, myyjät kutsuivat mua honeyksi ja miehen sukulaiset olivat todellakin aivan järkyttävän kovaäänisiä! :D

Ehkä mun miehen suku on sitten harvinaisen hyvin lukenutta tai muuten vaan älykästä porukkaa, mutta mä en kyllä kehtaisi enää mennä yleistämään yhtään mitään. Totta kai mäkin olen törmännyt näihin äärikonservatiiveihin republikaaneihin, jotka haluavat kieltää abortit lailla, ja joiden mielestä pohjoismaalainen/eurooppalainen terveydenhoitomalli on kommunismia. Toki täällä on laajalti vallallaan myös tämä "meidän maa on paras" -ajattelutapa, mutta niin se on kuulkaa Suomessakin. Viimeksi, kun tarkistin, 20 %:lla jenkeistä oli passi, joten voitte kuvitella, miten vähän nämä reissaavat maansa ulkopuolella - etenkään maan keskiosissa asuvat eivät mielellään poistu kotiseuduiltaan. Onko siis ihme, ettei muista maista tai malleista tiedetä juuri mitään?

Onneksi siis asun rannikolla. ;)

Ja oman kokemuksen perusteella mä kuvailisin USA:ta nimenomaan ääripäiden maana.
 
hghgh
Pakko vielä sanoa, että noi lakikanteet johtuu pääasiallisesti siitä, että täällä saa asianajajat mainostaa televisiossa. "Ambulance cahserit" ovat siis näihin onnettomuus- ja hoitovirhekanteisiin erikoistuneita lakimiehiä. Jos Suomessa jatkuvasti telkkarissa toitotettaisiin, että "Kaaduitko jäisellä tiellä? Soita meille!" niin eiköhän ne kanteet olisi suositumpia myös siellä...
 
"vieras"
Hui, miten negatiivisia mielikuvia! Vaikka olin mä itsekin tosi ennakkoluuloinen ennen kuin tapasin mieheni ja kävin Jenkeissä ekan kerran. Tai no, vielä sen ensimmäisen visiitinkin jälkeen olin lähinnä järkyttynyt, kun tuntemattomat moikkasivat kadulla, myyjät kutsuivat mua honeyksi ja miehen sukulaiset olivat todellakin aivan järkyttävän kovaäänisiä! :D

Ehkä mun miehen suku on sitten harvinaisen hyvin lukenutta tai muuten vaan älykästä porukkaa, mutta mä en kyllä kehtaisi enää mennä yleistämään yhtään mitään. Totta kai mäkin olen törmännyt näihin äärikonservatiiveihin republikaaneihin, jotka haluavat kieltää abortit lailla, ja joiden mielestä pohjoismaalainen/eurooppalainen terveydenhoitomalli on kommunismia. Toki täällä on laajalti vallallaan myös tämä "meidän maa on paras" -ajattelutapa, mutta niin se on kuulkaa Suomessakin. Viimeksi, kun tarkistin, 20 %:lla jenkeistä oli passi, joten voitte kuvitella, miten vähän nämä reissaavat maansa ulkopuolella - etenkään maan keskiosissa asuvat eivät mielellään poistu kotiseuduiltaan. Onko siis ihme, ettei muista maista tai malleista tiedetä juuri mitään?

Onneksi siis asun rannikolla. ;)

Ja oman kokemuksen perusteella mä kuvailisin USA:ta nimenomaan ääripäiden maana.

Ja heille on ihan ok, että kutsut heitä Jenkeiksi?
 
"Kenguru"
Tottakai löytyy ihmisiä laidasta laitaan, mutta itse ainakin vastasin taas tähänkin kysymykseen sellaisilla vastauksilla, mitä oletin kysyjän hakevan. Ei nyt kai kysytty onko Amerikassa erilaisia ihmisiä, vaan minkälainen kuva sinulla on amerikkalaisista.
Sori, mutta pikkuisen ärsyttää kun joko aina tulee viisastelemaan ketjuun, "että mutta hei kaikkihan me ollaan saman avoisia" tyyppistä skeidaa.
Tämänhän voi kysyä minkä maalaisista tahansa, suomalaisista mielikuvat olisivat taas tosenlaisia.
 
"vieras"
[QUOTE="Kenguru";23036911]Tottakai löytyy ihmisiä laidasta laitaan, mutta itse ainakin vastasin taas tähänkin kysymykseen sellaisilla vastauksilla, mitä oletin kysyjän hakevan. Ei nyt kai kysytty onko Amerikassa erilaisia ihmisiä, vaan minkälainen kuva sinulla on amerikkalaisista.
Sori, mutta pikkuisen ärsyttää kun joko aina tulee viisastelemaan ketjuun, "että mutta hei kaikkihan me ollaan saman avoisia" tyyppistä skeidaa.
Tämänhän voi kysyä minkä maalaisista tahansa, suomalaisista mielikuvat olisivat taas tosenlaisia.[/QUOTE]

hih, eikai kukaan samanarvoisuudesta tässä puhu. eikö pointti ollut nimenomaan mielikuva? kuitenkin mielikuva on negatiivinen tai positiivinen, ja tässä tapauksessa huomioisin, että lähinnä negatiivisen puoleinen.
 
"Kenguru"
[QUOTE="vieras";23036941]hih, eikai kukaan samanarvoisuudesta tässä puhu. eikö pointti ollut nimenomaan mielikuva? kuitenkin mielikuva on negatiivinen tai positiivinen, ja tässä tapauksessa huomioisin, että lähinnä negatiivisen puoleinen.[/QUOTE]

Okei, olin kuulevinani tästä lauseesta muiden vastaajien arvostelua:

"Vaikka olin mä itsekin tosi ennakkoluuloinen ennen kuin tapasin mieheni ja kävin Jenkeissä ekan kerran."

Mutta varmaan sitten ymmärsin väärin mitä lauseella tahdottiin sanoa.
 
"vieras"
Paljon fiksumpia kuin moni luulee. Kyllä niitä idiootteja täältäkin löytyy, jotka eivät osaa laskea prosenttilaskuja tai laittaa Moldovaa kartalle.

Itseäni yllätti ehkä eniten sikäläisten rehellisyys. Jos ei puhuta mistään Detroitin slummeista, niin normaalit usalaiset ovat todella rehellisiä, avoimia ja auttavaisia.
 
Ego
Hirmuvalkoset hampaat, uima-altailla aikaansa viettäviä ihmisiä drinksut aina käsissä. Skandaalein varustettu maa jossa liipasinherkkää porukkaa kaikin puolin.Sori, olipa negatiivista.Mutta toisaalta Amerikkahan on mahdollisuuksien maa ja paljon hyvääkin siellä.
 
fsj.
[QUOTE="vieras";23037788]Paljon fiksumpia kuin moni luulee. Kyllä niitä idiootteja täältäkin löytyy, jotka eivät osaa laskea prosenttilaskuja tai laittaa Moldovaa kartalle.

Itseäni yllätti ehkä eniten sikäläisten rehellisyys. Jos ei puhuta mistään Detroitin slummeista, niin normaalit usalaiset ovat todella rehellisiä, avoimia ja auttavaisia.[/QUOTE]


Samaa mieltä. Useamman kerran maassa vierailleena mieleeni on jäänyt että ovat yleensä iloisia, auttavaisia, vieraanvaraisia, ystävällisiä, lapsiystävällisiä ja kovia puhumaan.

Mutta toki myös pinnallisia, tietämättömiä muiden maiden asioista, isänmaallisia, taipuvaisia liioitteluun, pitävän hirveän tärkeänä sitä mitä jokainen tienaa vuodessa ja ihan avoimesti sitä kyselevät.
 
"vieras"
Välillä vähän jopa ärsyttää, että Suomessa moni pitää usalaisia jotenkin erityisen tyhminä. Taivastellaan sitä, kuinka eivät tiedä missä Suomi on, tai mitä kieltä Belgiassa puhutaan.

Moni ei tajua sitä, että heidän oma maansa on jo niin valtava, monessa suhteessa. Yhdysvaltoja voi hyvin verrata Eurooppaan, ja väitän, että keskiverto amerkikkalainen tuntee oman alueensa paremmin kuin keskiverto suomalainen Euroopan. Teksasilainen ei ehkä tiedä Norjan pääkaupunkia, mutta eipä moni palstalainenkaan tiedä onko Pennsylvania osavaltio vai kaupunki.

Täydellisiä idiootteja USA:sta löytyy tietysti paljon. Mutta kyllä kuulkaa löytyy täältäkin. Eikä nyt puhuta pelkästä maantiedosta tai historiasta.
 
valkoista roskasakkia
[QUOTE="Kenguru";23036002]Ai niin, pakko mainita vielä valkoihoiset wannabe mustat....Naiset jotka letittää päänsä ja hengailee vain mustien kanssa kopioiden heidän joka käytöksen, ja on olevinaan enemmän mustaa kuin mustat itse:D[/QUOTE]

Se on sitä valkoista roskasakkia. Samoja mitä löytyy Suomestakin: koulu jäänyt kesken, sossu elättää, vuokra-asunto, liikalihavia jne...
 

Yhteistyössä