Milloin aletaan maksaa elatusmaksua?

Eli milloin alkaa elatusmaksuvelvollisuus. Siitä päivästäkö kun lapsi syntyy vai siitäkö päivästä kun isyys on vahvistettu testillä?

Siis tietenkin odotetaan sitä isyystestin tulosta, mutta joutuuko isä maksamaan takautuvasti vauvan syntymästä asti?
 
Meillä ainakin se elatusvelvollisuus alettiin laskemaan seuraavan kuun alusta milloin erilleen muutettiin kun muutto oli loppukuusta. Ja takautuvasti joutuu maksamaan elatukset heti kun sopimus on allekirjoitettu ja selvä.
 
Hyvä, tiukoilla olen ja ajattelin että jos mies pitkittää testiin menemistä ym. niin ties milloin tulen rahaa samaan, mutta hyvä että edes takautuvasti. Ei silloin miehenkään sen takia sitä enää kannata pitkittää.
 
sopimus
Me sovimme aikoinaan, ettei miehen tarvitse maksaa takautuvasti. Se oli lastenvalvojan ehdotus, suostuin siihen pitkin hampain mutta hän perusteli että useamman kuukauden takauvat maksut (lapsia oli 2 kpl) olisivat saattaneet miehen taloudellisesti tukalaan tilanteeseen.

Meillä lastenvalvojelle mentiin heti kun aika saatiin, eli kumpikaan ei vetkutellut, mutta erillään ennätettiin asua kuitenkin muutama kuukausi.

Eli miehen ei toki ole pakko suostua takautuvasti maksamaan. Toivottavasti miehet tämän tietää.

Myöhemmin meidän välit kiristyi ja tuli sitä riitaa ja haukkumista ja vähättelyä mitä oli ollut yhdessäolonkin aikana mutta ainkaan tästä ei sitten pääsyt valittamaan, että miten olin kyninyt kuiviin hänet. Tosin eipä muistanut kiittääkään, mutta siis näin,.

Siis takautuvasti maksaminen ei ole mikään itsestäänselvyys eikä edes pakko, vaan vanhempien keskeinäinen sopimus, kuten koko elatus ja tapaamisoikeus juttu on, keskinäinen sopimus, jonka laillisuuden lastenvalvoja vahvistaa.
 
Meillä tilanne on kuitenkin vähän eri. Olen vielä raskaana (la viikon päästä) ja emme asu yhdessä emmekä ole naimisissa. Eli käsittääksi aika lastenvalvojalle tulee viimeistään kuukauden sisällä, sen jälkeen isyystesti ym. Niin varmaankin siihen menee se kaksi kuukautta.

Mutta ihan älytöntähän se olisi että isän ei tarvitsisi maksaa elatusmaksua kuin vasta sitten kun asia on vahvistettu. Sehän voisi olla menemättä isyystestiin ennen kuin joutuu sinne pakosta ja näin varmaan viivytellä vuodenkin. Että minä en aio ainakaan siihen suostua että ei tarvise takautuvasti maksaa, jos siihen kerran siinä tilanteessa suostumustani kysyttäisiin.
 
Onkohan tästäkin asiasta sitten taas useampia tyylejä hoitaa koska minulle nimeomaan lastenvalvoja sanoi että elarit _täytyy_ maksaa takautuvasti jokaiselta kuulta poismuuton jälkeen. Ja painotti vieläpä sitä että ne pitäisi mahdollisimman pian ja sujuvasti saada ajantasalle, eikä lapsen isä voi siinä vastaan laittaa.
Sopimuksessa lukee, että elatuksen on oltava (minun) tilillä jokaisen kuun 1. päivä.

Eli jos lapsen isä yrittää pitkittää asiaa niin ei hän siitä mitään hyödy koska joutuu ne maksamaan jokatapauksessa. Kurjempihan niitä on monelta kuulta takautuvasti maksella.

Kannattanee varmaankin jo etukäteen varmistaa mitä lastenvalvoja asuinpaikkakunnallasi on mieltä. Jos näistäkin sitten ollaan eri paikkakunnilla eri mieltä.
 
mkf
LÖYSIN TÄLLAISET LINKIT ELATUSMAKSUISTA ON AIKA SELVENTÄVÄ
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980671?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=laki%20lapsen%20elatuksesta#highlight0
http://209.85.129.104/search?q=cache:ylC0VrYwQ7IJ:www.om.fi/uploads/4c5hche.pdf+T%C3%A4ysim%C3%A4%C3%A4r%C3%A4istL%C3%96YSIN<br><br>
 
Elviira harmaana
Meillä isä ei ollut kuvioissa vauvan syntyessä. Meille ensimmäiset kuukaudet elatusmaksut tulivat kaupungilta ja kun isyys oli vahvistettu ja lastenvalvojalla käyty niin isä alkoi maksamaan.
Ei isä joutunut kuitenkaan sitä muutamaa kuukautta maksamaan takautuvasti, edes kaupunkille.

Mutta kannattaa asiaa varmasti kysyä lastenvalvojalta, niin saat ainakin sen kaupunginosuuden siihen asti kun isyys on selvitetty. Siinäkin kuitenkin menee oma aikansa, kun verikokeiden tulokset tulevat.
 

Yhteistyössä