Milloin ja minne lapsettomuushoitoihin?

Hei!

Olen 30-vuotias nainen, jolta on puhejnnut teini-iässä umpisuoli. Tuolloin lääkäri totesi, ettei sitten ole muuta mahdollisuutta lapsen saamiseen kuin koeputkihedelmöitys. Hänen mielipiteensä oli, että lähes aina vatsakalvontulehdus tukkii tai tuhoaa munatorvet.

Kiertoni on pitkä ja epäsäännöllinenkin: 35-48 vrk. Joskus tunnistan selviä ovulaatio-oireita. Lasta ei ole mitenkään superaktiivisesti yritetty, mutta ehkäisyäkään ei ole käytetty muutamaan kuukauteen.

Olen ajatellut alkaa tikuttamaan ovista ja katsoa lähtisikö raskaus liikkeelle paremman ajoituksen kera. Toisaalta mietityttää kovasti munatorvien tilanne ja tekisi mieli mennä heti tutkituttamaan ne yksityiselle. Kaipaisin siis kokemuksia lapsettomuustutkimuksiin ja hoitoihin ryhtymisestä sekä kokemuksia yksityisen puolen klinikoista (Pääkaupunkiseutu). Onko klinikoissa suurtakin eroa myös hintatason suhteen?

Ystäväpiirissäni ei ole kohtalotovereita, joten toivoisin täältä saavani vähän tietoa ja tukea. =)
 
Voin hyvillä mielin suositella Helsingistä Felicitasta. Ks. Felicitaksen nettisivut www.felicitas.fi . Meillä ainakin on ollut todella mukava ja erittäin ammattitaitoinen lääkäri hoitamassa lapsettomuuttamme. Hintatasoltaan Felicitas saattaa kai olla muita klinikoita hieman kalliimpi, mutta on ollut kyllä sen arvoinen.
 
Niin, Tyllerö , tietenkin kannattaa ensin ehkä kokeilla kaikki mahdollisest luuonnonmuk. konstit, esim oikea ajoitus jne.. ennen lapsettomuuushoitoihin hakeutumista, kun kuitenkin sehän on ensisijainen asia. Ja koska nämä hoidothan eivät todellakaan ole ilmaisia.. eli jos vain ilman hoitojakin olisi pieni mahdollisuus tai asia mitä ei olisi kokeiltu, kannattaisi se kokeilla, koska nämä hoidot eivät ole myöskään kevyitä kokea.. Ja myöskään hoidolla välttämättä et saa kuitenkaan positivista vastaustakaan nopeasti. Eli nämä jutut kannattaa ensin kokeilla. Mutta ¨myöskin jos positiivista tulosta ei näytä tulevan, kannattaa hoitoihin lähteä ajoissa, ettei ole myöhässä ja liian vanha..
 
Hei Tyllerö!

Kuten Kris tuossa sanoi niin luomusti kannattaa kyllä yritellä jonkun aikaa, vaikka sitten ovistestien avulla. Tutkimukset ja hoidot on lompakkoa ja hermoja syöviä eikä kukaan voi luvata 100% tulosta.

Mutta jos ja kun sulla on perusteltua syytä epäillä että munatorvissa voisi olla ongelmaa niin kyllähän se asia olisi syytä selvittää. Jos ei muuta niin oman mielenrauhan takia (stressihän ei ainakaan lisää hedelmällisyyttä...). Tutkimuksen jälkeen tiedät ainakin missä menette ja mitkä ovat todelliset vaihtoehdot.

Mä olen kuullut paljon hyvää tuosta Felicitasta. Mutta kallis se on mun mielestä. Mutta jos rahaa on ylimääräistä niin mikä ettei... Me oltiin Väestöliitolla hoidoissa . Oli edullisempi, upea hoitohenkilöstö ja ammattitaitoisen oloiset lääkärit. Toiminta oli nopeaa ekan ajan jälkeen ja ainakin mulle jäi sellainen fiilis että tehtiin vain tarpeelliset tutkimukset yms. (Ei siis "rahastuksen makua" mihin olen joskus yksityisellä lääkäriasemalla törmännyt). Ja mikä parasta, tuloksiakin tuli... ;)
 
Pääkaupunkiseudulla on varmasti paljon hyviä klinikoita. Kannattaa kuitenkin valita sellainen, joka on erikoistunut lapsettomuuteen. Yleisklinikatkin hoitavat lapsettomuutta, mutta taso on todellakin aivan eri luokkaa kuin lapsettomuusklinikoilla.
 
Nyt alkoi ahdistamaan... Multa on nimittäin myös puhjennut umppari. :( Kyselinkin tuossa alempana jo, että onko täällä muita vastaavan kokeneita.

Tyllerö, sanottiinko sulle ihan oikeesti että muuta keinoa lasten saamiseen ei ole kuin koeputkihedelmöitys? :ashamed: Onko sulla tästä umpparin puhkeamisesta pitkäkin aika? Mulla tulee parin kk:n päästä 2v. Vuosi ollaan nyt yritetty lasta, tuloksetta. Ja ikää vasta 19v.

Ja jännä juttu, kun minä tosiaan kerroin gynelle (joka tätä meidän asiaa on vienyt eteenpäin), että multa on umppari puhjennut niin eihän tuo siihen oikeen mitään sanonut ja myönsi sen jälkeen vielä clomitkin.
 
Moi!

Tätä samaa ole pohtinut. Mielessä kummittelee tuo Fertinova minne olen sähköpostilla ollut yhteydessä. Sekä tuo Ava-klinikka. Ovat tuossa sopivan matkan päässä, Ja Fertinovassa tuo hintataso on suht mahdollisuuksien rajoissa. Ensiviikolla ajattelin tuon ajan valita jommastakummasta, ja sitten paikanpäällä pohtia että mitä hoitoja käytetään.
 
Hei Tyllerö!

Mun mielestä voisit hyvin hakeutua myös lähes ilmaiseksi omaan terveyskeskukseenkin. Jos sinulla on tuollainen selvä riski, niin varmasti voivat sielläkin asian tsekata. Ei kai näissä asioissa ole aina pakko yksityiselle mennä. Itse olen 5 vuotta sitten käynyt oman kunnan terveyskeskuksessa ja tekivät oitis siellä muutamia hormonitestauksia lapsettomuuteen liittyen. Tutkimukset jäivät lyhyeen plussattuani, eli ei kokemusta siitä, olisivatko laittaneet lähetettä pitemmälle. Kyllä kai sitäkin kautta jotain hormonihoitoja ainakin saa...
 
Olen samaa mieltä edellisen kanssa (Tiia), että voi varata ajan ihan terveyskeskukseen tai yksityiselle lääkärilleasemalle (jota kautta itse menin) josta voi alkututkimusten ja tilanneselvityksen jälkeen saada lähetteen omaan sairaanhoitopiiriin, ja tätä kautta hoidot etenee..
Omakohtaiset asiani etenivät omasta sairaanhoitopiiristä naikkarille ja siellä olleiden remonttiruuhkien kautta Felilcitakselle. Jossa nyt edelleen hoidot kesken. (ivf ja pas tehty syksyllä 07)
 
Boe
Mulla puhkes umppari leikkauspöydällä (tähystys). Pöpö pääsi leviämään lantionseudulle (munuaisaltaisiin,vatsakalvolle). Nyt yritetty toista lasta ja tutkimuksissa epäiltiin umpparin puhkeamisen vuoksi munasarjojen "tuhoutumista". Onneksi aukiolotutkimuksessa todettiin ne toimiviksi.
Nyt kokeillaan clomeilla josko onnistuisi. Saa nähdä kuin käy. Ei ainakaan toistaiseksi tulosta tullut, kolme satsia vedetty. Kättärillä ollaan oltu hoidoissa.
 
Minultakin on leikattu tulehtunut umppari lapsena ja sen jälkeen tuli sitten vatsakalvontulehdus.. no, tänään kävin lääkärissä ja samalla sitten keskustelin sen lääkärin kanssa tästä mahdollisesta lapsettomuudesta, meillä kun on yritys takana jo yli 2 vuotta.. sain lähetteet verikokeisiin ja todella hyviä neuvoja miten jatkossa menee.. sanoin sitten lopussa tosta lapsena olleesta vatsakalvontulehduksesta, jolloin se lääkäri kertoi, että se kyllä voi hankaloittaa lapsen saantia, jos siitä on tullut kiinikkeitä munajohtimiin.. laittoi sitten lappuihin ylös sen tiedon.. itselläni ei ollut aikaisemmin ihan varmaa tietoa tosta yhteydestä, joten oli hyvä kuulla tosta ihan ammatti-ihmiseltä.. minullakin on sitten luultavasti, jos verikokeet ovat ihan ok:t, niin se ultra- ja aukiolotutkimus.. itselläni vähän pelottaa, jos se lapsena sairastettu vatsakalvontulehdus estää, että emme voi saada lasta ilman koeputkihedelmöitystä.. :/
 
Pitää nostaa tätä ketjua hieman :). Olen kyllä päätynyt tuohon fertinovaan, mutta Felicitas myös saanut kovasti kehuja tällä palstalla. Yhtään heidän ammattitaitoaan en vertaile, koska ei ole kokemuksia. Tuo hintataso taitaa olla tuo ainut vakutin. Olen erään kirjoituksen jälkeen alkanut miettimään tuota että kuinka nuo viikonloput sotkevat hoitoja. Eli otetaanko se asia huomioon kun aletaan suunnitela hoitoa, ettei mahdollinen punktio tai siirtopäivä osu juuri viikonloppuun. Tai kuinka pahasti se sotkee noita aikatauluja. Eli onko kumpikin noista ed.mainituista klinikoista lauantainakaan auki. Tai toimiiko arkipäivät ihan normaalisti? Kauheita pelottavia kysymyksiä nousee pintaan. Hieman että tuleeko lääkkeille vastetta, ym ym. Ehkä tuo helmikuun 25 päivä saadaan kaikkiin kysymyisiin vastauksia.

Mutta kiva olisi jos hoidoissa olevat kertoisivat juuri näiden kahden klinikan toiminnasta? Kun vielä on aikaa miettiä että kumpi??
 
Mulle tutkittiin aikoinaan julkisella puolella munatorvien aukiolo, eikä siis maksanu hirveesti. Tehtiin ns humautuksessa ja tähystysleikkauksella.
Myöhemmin hakeuduin yksityiselle hoitoon ja valitsin myös Felicitaksen, eikä oo muuta kun hyvää sanottavaa. Siellä alkuun saatettu 3 vuotias laulelee sängyssään ja "luomuna" syntyny kakkonen vetelee sikeitä pinnasängyssä. Hintaeroista en tiedä ... mulla vaan sormi osu Felin kohdalle eikä tarvinu katua. Muoks. Oon monesti ihmetelly et miks lapsettomuushoitoja pidetään niin rankkoina. Ei niissä hoidoissa ainakaan mulla mitään rankkaa ollu, päinvastoin, jännittävää odotustahan se oli. Ainoo "rankka" oli et sai töissä sumplittua niin et ehti ennen kuutta Feliin.
Nyt en enää muista miten se oli jos ois sattunu viikonlopuks... siitä oli kyllä puhetta ... Oisko ollu niin että niillä lääkkeillä "passattiin" sit seuraavaks arkipäiväks. Hitsi kun on niin lyhyt muisti. Mut nää kaikki selvii kun meet ekan kerran vastaanotolle juttelemaan. Onnea matkaan :heart: .
 

Yhteistyössä