milloin käynnistetään, jos vauva liian iso ja mikä on liian iso?

Tuossapa kysymys jo tulikin. Mulla saatiin vauvan painoarvioksi rv 31 lopulla 2.2 kg ja vauvan kasvua nyt seurataan tiheään. Milloin vauva määritellään liian isoksi, niin että synnytys käynnistetään vai onko määrätty joku tietty rv, mihin pyritään ennen käynnistystä? Onko muilla kokemuksia tai tietoa asiasta?
 
hei! täällä isojen vauvojen äiti ja juurikin tyksin kokemukset...

eli pikkukakkonen oli arvioitu 3.9 kiloiseksi joten annettiin mennä yli ajalle. syntyio käynnistettynä 42+1 ja painoi 4450 ja pituus 55 cm.(käynnistyksen syy siis yliaikaisuus)

kolmosesta mulla oli hieman samat fiilikset et arviot heittää ja tässä raskaudessa oli sokerit päin honkia. paino arvio oli 40+1 4300g olin varma että taas heitää puolella kilolla kun oli pitkäävauvaa jälleen tulossa niin kävi. onneksi lähti itellään käyntiin. muuten olisi käynnistetty tipalla 40+5 viikolla. (syntyi siis 40+2) ja painoi 4780g ja oli 56 cm pitkä. eli pitkillä vauvoilla ainakin minun kokemukseni mukaan liian alhaiset arvio painot.

käynnistystä ei mielellään aloiteta ennen rv 38:sia. mullekkin pelkopolikäynnillä/sokeri käynnillä rv 34 luvatti9in että näillä puheilla ei anneta mennä laskettuun vaan käynnistetään ennen la:ta. seuraavalla kerralla (rv 37+) toinen erikoislääkäri pyörsi puheet toteamalla että ei nää syytä käynnistyksella koska jos on 4.5kg mahtunut ulos tulee sieltä 5kg:kin. arvaa olinko kauhusta kankeena koko loppu raskauden.
 
Olen huomenna menossa käynnistykseen vauvan koon vuoksi viikkoja on tänään 38+5 ja eilen ultra antoi painoarvioksi 4,1kg.
36+4 arvio oli 3,4kg.

Sokerirasitus oli normaali, mutta vauvan vatsa on viikkoihin nähden suurehko joten ehkä sittenkin on jotain häikkää sokereiden kanssa. Vaikkakin vain kerran neuvolassa pissassa on löytynyt yhden plussan verran sokeria, sekin herkuttelun jälkeen.
Päänmitta ja reidenmitta menee keskikäyrällä onneksi.

Lääkäri ehdotti käynnistystä ennenkuin ehdin sitä pyytää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meme72:
Tuossapa kysymys jo tulikin. Mulla saatiin vauvan painoarvioksi rv 31 lopulla 2.2 kg ja vauvan kasvua nyt seurataan tiheään. Milloin vauva määritellään liian isoksi, niin että synnytys käynnistetään vai onko määrätty joku tietty rv, mihin pyritään ennen käynnistystä? Onko muilla kokemuksia tai tietoa asiasta?

Hei,

Minkä kokoinen vauva sulle sitten syntyi?
Mulla on saman kokoinen vauva rv 31 lopulla, mutta mistään vauvan kasvuseurannoista ei puhuttu Helsingin Kätilöopistolla mitään. Ihmetyttää nyt.

Neuvolalääkärini on aivan vihreä, tuskin edes valmistunut vielä, joten hänen arvioihinsa en luota. Pitäisikö minunkin vaatia että vauvan kasvua aletaan seuraamaan jostain rv 36 alkaen?

Sokerirasituksessa arvot olivat mulla hyvät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Olen huomenna menossa käynnistykseen vauvan koon vuoksi viikkoja on tänään 38+5 ja eilen ultra antoi painoarvioksi 4,1kg.
36+4 arvio oli 3,4kg.

Lääkäri ehdotti käynnistystä ennenkuin ehdin sitä pyytää.
Hei,

Miksi vauva ultrattiin? Oliko joku muu syy vai tuo kasvun seuranta? Minulla myös tulossa suuri vauva, joten asia kiinnostaa.

Minkä kokoinen itse olet? Mitä sinulle on sanottu synnytystapa-arvioinnissa?

Minulla menossa rv 33+2 ja lapsen koko ultran mukaan on nyt 2,5 kg, joka sijoittuu + 0.15 käyrälle. Synnytystapa-arviota ei ole vielä tehty.
 
Lohdutuksen sanaksi ap:lle!
Mulla neljäs lapsi ja viides lapsi arvioitu(tyksissä ) toinen rv 30;2100g ja toinen rv32; 2300g joka siis enteili suurta (4,2->)vauvaa.Mutta mulla vauvojen kasvu tasaantunut tästä eteenpäin.Pojat syntyi rv 40+3 painoa 3820g ja 39+0 painoa 3780g,eli ei jättiläisiä.
Vaikka niin peloteltiin :whistle:
Kai ne tyksissä käynnistää jos rv 39 painoarvio yli 4 kg...Mutta kun vauva on jo iso vatsassa,on mittojakin vaikea saada kunnolla ja siksi mitta virheitä tapahtuu!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja viksi:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Olen huomenna menossa käynnistykseen vauvan koon vuoksi viikkoja on tänään 38+5 ja eilen ultra antoi painoarvioksi 4,1kg.
36+4 arvio oli 3,4kg.

Lääkäri ehdotti käynnistystä ennenkuin ehdin sitä pyytää.
Hei,

Miksi vauva ultrattiin? Oliko joku muu syy vai tuo kasvun seuranta? Minulla myös tulossa suuri vauva, joten asia kiinnostaa.

Minkä kokoinen itse olet? Mitä sinulle on sanottu synnytystapa-arvioinnissa?

Minulla menossa rv 33+2 ja lapsen koko ultran mukaan on nyt 2,5 kg, joka sijoittuu + 0.15 käyrälle. Synnytystapa-arviota ei ole vielä tehty.
Kävin tuossa 36+4 suunnittelemassa kipulääkitystä synnytyksen jälkeiselle ajalle. Koska mulla on kädessä neuropaattista kipua johon auttaa lääkkeet mitä ei saa ottaa kun imettää.
Halusin äitipolinlääkäriltä mielipitetiä lääkityksestä, johon eivät sitten kuitenkaan ottaneet kantaa vaan konsultoivat neurologia.

Eli tämä käynti oli tavallaan viimeinen neuvolalääkärikäynti. Silloin otettiin käyrää ja ultrattiin ja tulokseksi saatiin tuo 3,4kg ja se lääkäri halusi kontrolloida kasvua uudestaan.

Mulla on pituutta 158cm, lantiota ei ole koskaan mitattu ja suurin edellisistä lapsista oli kuopus ja hän painoi 3870g syntyessään ja mahtui ongelmitta.

Mutta lainatakseni lääkärin sanoja, kun lapsi lähenee 4,5kg aletaan jo puhua siitä onko turvallista synnyttää alakautta.
Jos ajattelee että tämäkin kasvoi nyt kahdessa viikossa sen 700g ja jos olisi mennyt laskettuun lisää tuo 700g puhuttaisiin jo lähemmäs 5kg lapsesta.

Selkäydinpuudutteita ei mulle suositella (ms-tauti epäilys ja anestesialääkärin suositus) joten sektio olisi tod.näk. tehty nukutuksessa = lisää riskejä normaaliin sektioon nähden jotka pääsääntöisesti hoidetaan selkäpuudutteen kanssa.
 
Toki arviot on toisaan aina arvioita, tämäkin lääkäri puhui 500g heitosta. Toivotaan että painoarvio on yläkanttiin.

Esikoisen tarhakaverin äiti sai vauvan tässä vuoden alussa, ennen synnytystä arvioivat että vauva ei paina aivan 3kg. Joten ehdottelivat alatiesynnytystä vaikka vauva oli perätilassa.
Tämä äiti ei siihen suostunut ja syntymän jälkeen mitattu paino olikin piirun verran alle 4kg.
Toki myös heittoa toiseen suuntaan tapahtuu paljon.
 
Esikoinen arvioitiin painavan rv 31 ultrassa 2,1 kg. Ei aiheuttanut mitään ylimääräistä.
Neuvolantäti laittoi lähetteen painoarvioon ison sf mitan takia ja uusi ultra oli rv 37, painoarvioksi saatiin 3,8-3,9 kg. Ultraaja laittoi lähetteen äitiyspoloklinikalle jossa rv 39 lääkäri teki uuden painoarvion ja sai arvioksi n 4 kg. Käsikopelolla totesi että tuon kokoinen lapsi mahtuu heittämällä tulemaan alakautta ja on varaa olla isompikin. Mitään suunnitelmia käynnistykseksi ei tehty vaan jäätiin odottamaan että lapsi syntyy itsellään. Tämä TAYSissa.

Esikoinen syntyi vuorokausi tuon äitiyspoliklinikkakäynnin jälkeen ja painoi 4070g. Ja mahtui tulemaan hienosti alakautta.
 

Yhteistyössä