milloin kertoa tytölle kuukautisista jne?

  • Viestiketjun aloittaja "xxxxx"
  • Ensimmäinen viesti
"xxxxx"
Meidän tyttö on nyt tokalla ja täyttää tässäkussa 10 vuotta. Luin että joillakin saattaa alkaa kuukautiset jopa 10 vuotiaana. Pitäisikö jo ottaa puheeksi vai missä iässä ja miten olette toimineet?
 
Vierras
Eikö lapsi oo ite kyselly mitään, mistä vauvat tulevat tms? Varmaan hällä joku käsitys on kavereiden puheiden perusteella( todennäköisesti värittynyttä tietoa).
 
Buuo
Minäkin ihan ensimmäisenä ihmettelen tokaluokkalaista joka on jo 10v.

Ja sitten ihmettelen, jos ei vielä minkäänlaista käsitystä ole kuukautisista ym.
Meillä on tyttö tiennyt jo kolmevuotiaasta, että naisilla tulee kerran kuussa verta pimpistä ja se on ihan normaalia.
 
dggsdteee
[QUOTE="joopa";30652171]Minä taas ihmettelen, mitä 3-vuotias tekee tuolla tiedolla.[/QUOTE]

Meillä on myös tiennyt n. 3-vuotiaasta. Tuskin on kuitenkaan ihan ymmärtänyt, tapana vaan on ollut vastata lapsen kysymyksiin, lapsentasoisesti, mutta totuuden mukaisesti.

Ja sillä tiedolla teki sen ettei hätäillyt mikä äitillä on kun sänkyyn oli yöllä tullut verta.
 
kgd
Meillä on pojatkin jo tienneet ihan pienestä asti, tullut joskus puheeksi ja olen kertonut. Missä pumpulissa teidän tytöt kasvavat jos 10v ei vielä tiedä koko menkoista?
 
ffffff
Meillä 5 vee tietää, että naisilla tulee joskus verta pimpistä. Tietää jopa kohdun limakalvoista ja siitä, että sillon ei kasva vauvaa kohdussa. Itselläni kuukautiset alkoi vähän järkytyksenä, kun olin 11. Ei ollut niistä kotona paljon puhuttu ja mulla oli paljon vääriä käsityksiä...
 
"123"
Eiköhän nykynuoret aika hyvin selvittele noita asioita ihan itse? Tosin jos on jo 10v ja vasta tokalla...
Itse en koskaan ole mitään tuollaisia keskusteluja käynyt kotona, koulusta ja netistähän nuo tiedot löytyy.

Toinen ääripää taitaa olla tuttavaperhe missä tyttöjen menkoista pidetään kirjaa keittiön seinäkalenterissa, yyyh...
 
jokumeistä
No eipä mullekaan äiti koskaan mitään menkoista kertonu (oon -83). Koulussa kerrottiin 4. luokalla (terkan pitämä tunti) ja sidetehtailta tuli näytepaketteja.

Murrosikä on paljon muutakin kuin pelkästään kuukautisten alku. Itse aloittaisin kertomalla, että kun murrosikä on alkamaisillaan, niin suihkussa pitää käydä ei nyt ihan joka päivä, mutta ainakin joka toinen päivä. Muistan kun vitosella yksi tyttö haisi aina. Eli suihkussa pitää käydä ja paitoja vaihtaa riittävän usein. Hiukset rasvoittuu, se on ikävää eikä sille voi mitään. Sitten niitä pitää vaan pestä. Finnejä tulee, joten yhdessä voisi käydä valitsemassa sopivan kasvojenpuhdistusaineen ja kosteusvoiteen. Pimpistäkin alkaa tulla valkovuotoa, joten pikkuhousut vaihdettava joka päivä ja alapesu tehtävä joka päivä (bidee -suihkulla esimerkiksi, jos sellainen talossa on).

Rinnat alkavat kehittyä, voivat olla kipeätkin. Aluksi voi kokeilla jotain toppeja. Äidin tehtävä on katsoa, että nuori tyttö saa tarpeeksi ajoissa rintaliivit. Joskus ravintolassa tarjoilijana ollessani näin ehkä 14 vuotiaan tytön, jolla oli jo sangen isot rinnat mutta ei edes rintaliivejä. Ai niin ja kainalokarvojen ajelu sitten kun niitä alkaa ilmestyä. Itsellänihän tursusi pimppakarvat uikkareista ulos kun kukaan ei kertonut että niitä voi jopa ajaa pois.

Kuukautisten alkamisesta voi kertoa, että verta tulee suurinpiirtein kerran kuukaudessa 4-8 päivän ajan. Kuukautisia varten voidaan yhdessä käydä valitsemassa siteitä ja pikkuhousunsuojia. Ja ostamassa apteekista paketillinen buranaa tai muuta särkylääkettä. Sitten voi kertoa näitä pikkuniksejä, kuten pyyheliina lakanan alle kuukautisten aikana ettei mene petariin / patjaan asti. Nenäliinaa peppuvakoon yöksi, jos tuntuu ettei edes pitkät yösiteet riitä. Kouluun mustilla tai tummansinisillä farkuilla, ettei tule japaninlippua. Hyvä neuvo on myös kertoa, että kalenteriin voi merkitä rastilla päivän, jolloin kuukautiset ovat alkaneet ja että näitä päiviä laskemalla saadaan tietoon kuukautiskierto, jolloin seuraaviin kuukautisiin voi varautua. Toki epäsäännöllisyys ym. tekijät huomioonottaen. Fiksu äiti kertoo myös kehon omia merkkejä, jotka kertovat kuukautisten alkamisesta (turvotus, känkkäränkkäpäivät, loputon ruokahalu jne).

Jäikö jotain mainitsematta?
Itse olisin päässyt paljon helpommalla, jos äiti olisi jotain edes kertonut.
 
"vieras1"
Oletteko noin sulkeutuneita ihmisiä? Pitääkö kuukautisista tehdä numeroa.

Meillä puhutaan kaikesta. Tyttäreni on tiennyt vauvasta asti kuukautisista. Ihan luonnollinen asia. Kerran kaverini lapsi (joka on omaani vuoden vanhempi) oli meillä kylässä. Koirallamme oli juoksut niin selitin hänellekin miksi on juoksut ja ihmisillä on sitten vastaavasti kuukautiset, oma tyttöni selitti myös. Kaverin tyttö kuunteli ja kyseli, ikää hänellä oli silloin kai 5v.

Sanoin äidilleen että koirallamme juoksut ja juttelin kuukautisista. Kiitteli että ompahan sekin asia nyt hoidettu. Jäin vähän ihmettelemään, hoidinko mä nyt sen kuukautispuheen? Eikö hän äitinä enää puhukaan, onko asia niin "tabu". En ymmärrä!
 
kjsnj
No huh huh. Oletteko koskaan käyneet lapsen kanssa uimassa kuukautistenne aikana, eikö tampoonin naru näy? Meillä ihmettelivät saunassa jo 2-3 vuotiaana ja kerroin kuukautisista. Ja ovat nähneet siteitä, jopa synnytysohjelmia. Luonnollisia asioita. Jos ei pysty kuukautisista puhumaan, miten sitten vielä vaikeammista asioista murrosiässä :(
 
No huh huh. Oletteko koskaan käyneet lapsen kanssa uimassa kuukautistenne aikana, eikö tampoonin naru näy? Meillä ihmettelivät saunassa jo 2-3 vuotiaana ja kerroin kuukautisista. Ja ovat nähneet siteitä, jopa synnytysohjelmia. Luonnollisia asioita. Jos ei pysty kuukautisista puhumaan, miten sitten vielä vaikeammista asioista murrosiässä :(
Ei oo naru näkyny mulla,harva kai sen jättää roikkumaan silleen. Mun poika sai asian tietoonsa noin 3v kyseltyään mun sideostoksesta. Olipahan vaa kiinnostunu ja huomannu että äiti välillä ostaa jotain paketteja. Tokikaan en juurtajaksain selittäny mutta sillee miksi siteitä tarvitaan.
 
9mmm
[QUOTE="xxxxx";30652077]Meidän tyttö on nyt tokalla ja täyttää tässäkussa 10 vuotta. Luin että joillakin saattaa alkaa kuukautiset jopa 10 vuotiaana. Pitäisikö jo ottaa puheeksi vai missä iässä ja miten olette toimineet?[/QUOTE]

no meil tää pikkanen aina kysyy mitä noi on ni sanon et ne on äitien vaippoja sit isi vaipat isi sanoo iskät ei tarvii vaippoi et kait se luonnolisena menee vaan
 
Meillä puhuttiin kuukautisista kun tytöt täytti 10. Olivat kyllä tienneet sitä ennenkin, mutta otin ihan erikseen puheeksi nimenomaa siksi, ettei sitten säikähdä jos joku kaunis päivä sitä verta sinne pikkariin ilmaantuu. Ja kerroin mitä sitten tehdä, mistä löytää siteitä ja miten niisen kanssa toimitaan. Kerroin myös että voi tulla mahakipua tai muita oireita.

Minusta hyvä aika, molemmilla alkoi 11-vuotiaana, eivätkä olleet moksiskaan kun oltiin jo asia kertaalleen käsitelty. Sitä ennen asiasta puhuttiin lähinnä lapsen uteliaisuuden vuoksi, mutta ei liian nuori lapsi osaa ajatella sitä omalle kohdalleen tapahtuvaksi, saatikka jotenkin valmistautua siihen. Joten nuoremmalle vastailin vain kysymyksiin, jota esitti. Minusta tärkein asia, mitä esim. 5-vuotiaalle voi aiheen myötä "opettaa" on avoimuus ja madaltaa varmasti kynnystä ottaa jatkossakin puheeksi arkaluontoisia asioita.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä