milloin kuukautiset?

Imetätkö vielä? Minulla alkoi kuukautiset pari viikkoa sen jälkeen kun olin lopettanut kokonaan imetyksen, tyttö oli tällöin tasan 10 kk. Kaverillani taasen meni vielä melkein puoli vuotta imetyksenkin lopettamisen jälkeen eli yht. n 1,5 vuotta synnytyksestä ennen kun kuukautiset taas palasivat. Ovatko kuukautisesi olleet epäsäännölliset? Tämäkin voi vaikuttaa asiaan...
 
noin kuukausi sitten vähensin imetyksen pelkkään aamu ja ilta tissiin. Nyt sitten lopetin kokonaan imettämisen. Kävi yllättävän helposti =) luulin sen tuottavan enemmän vaikeuksia. Tyttö ei ollut moksiskaan. Enemmän vaikeuksia oli äidillä :whistle:
 
Mulla alko menkat kun neiti oli 2kk...ja nyt kun neiti oli 6kk niin aloin odottaa toista..:heart: :heart:
Nyt pitäis sitten saada imetys loppumaan, mutta ei millään raaskis jättää toista saamasta tissiä, kun on niin tärkeä!
 
Samaa ihmettelen minäkin, missä ne menkat viipyy. Poika on 7,5kk, ja imetys on vähentynyt aamuun ja iltaan. Tytön syntymän jälkeen alkoivat tämän ollessa 6kk. Olivat melko säännöllisetkin.
 
Meillä tyttö 1v 2vko eikä mullakaan menkat alkanu. Imetyksen loputtua voi odotella puoli vuotta ja sitten jos ei kuulu niin lääkäriin.
Itse imetän vielä 3-5 kertaa päivässä joten ei varmaan ihan heti oo alkamassakaan.
 
Tyttö on nyt 2kk 3vk ja menkat alkoi eilen illalla. Imetän osittain, koska maitoa ei tule.

Väheneekö maito nyt entisestään kun menkat alkoi? Olen huolissani koska se pienikin määrä on niin tärkeä!

Muuten, luin jostain Erja Halmesmäen kommentin, että vauva ei tarvitse äidinmaitoa yli 1v ja mikäli äidin kk ei ole alkaneet siihen mennessä, pitää imettäminen lopettaa äidin terveyden takia!
 
Tässä se kommentti Kaksplussassa:

Imetys hidastaa kuukautisten palautumista. Gynekologiselta ja naisen terveyden kannalta on toivottavaa, että kuukautiset palautuisivat viimeistään vuoden sisällä synnytyksestä. Jos näin ei tapahdu, saattaa edessä olla suurempiakin ongelmia normaalin hormonituotannon käynnistymisessä. Lapsi ei yli vuoden vanhana tarvitse äidinmaitoa, joten suosittelen imetyksen lopettamista heti erityisesti oman terveytesi tähden. Jos kuukautiset eivät sittenkään palaudu kahden kuukauden sisällä, on viisainta hakeutua gynekologin vastaanotolle. Myös uuden raskauden ja sitä seuraavan imetyksen kannalta olisi suotavaa, että sinulla olisi normaali kuukautiskierto edes muutaman kuukauden ajan ennen hedelmöittymistä.

Erja Halmesmäki
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lahja:
Tyttö on nyt 2kk 3vk ja menkat alkoi eilen illalla. Imetän osittain, koska maitoa ei tule.

Väheneekö maito nyt entisestään kun menkat alkoi? Olen huolissani koska se pienikin määrä on niin tärkeä!
Kuukautisten alkamisen ei pitäisi vaikuttaa muodostuvan maidon määrään, sillä jo tuossa vaiheessa maitoa muodostuu kysynnän ja tarjonnan lain mukaan (= niin paljon kuin maitoa rinnoista poistuu). Kuukautiskierto voi toki vaikuttaa herumisherkkyyteen, ja monet äidit ovat kokeneet ns. kuivia kausia jossain vaiheessa kiertoa, joko ovulaation tai vuodon aikana. Noina aikoina heruminen on ollut tiukemmassa, ja jos vauva on kovin herkkä, hän voi saada pieniä rintaraivareita, kun maitoa ei heru ihan entiseen tahtiin. Hyvin monille tuossa tilanteessa on auttanut kalsiumlisän syöminen. Määrä on n. 1000mg.

Alkuperäinen kirjoittaja Lahja:
Muuten, luin jostain Erja Halmesmäen kommentin, että vauva ei tarvitse äidinmaitoa yli 1v ja mikäli äidin kk ei ole alkaneet siihen mennessä, pitää imettäminen lopettaa äidin terveyden takia!
Mielestäni nämä väitteet ovat perusteettomia. Ensinnäkin, lapsille suositellaan lehmänmaitoa ainakin leikki-ikään asti. Maitoa se on äidinmaitokin, eikä yhtään lehmänmaitoa huonompaa. Toisekseen, kuukautisten poisjääminen ei liene huolestuttavaa, kun niitä mm. hormoniehkäisylläkin jätetään pois. Lisäksi raskausaikanahan kuukautisia ei myöskään tule, ja olotila katsotaan ihan normaaliksi. Kun kuukautiset pysyvät poissa, hemoglobiiniarvot pysyvät parempina (jos on vaaraa hemoglobiinin laskuun).

Mitä kuukautisten alkamiseen tulee, niin on hyvin yksilöllistä, alkavatko ne pian jälkivuodon loppumisen jälkeen, vasta kun imetys on kokonaan lopetettu vai joskus siltä väliltä. Aika monella imettävällä äidillä kuukautiset ovat (imetyksestä huolimatta) alkaneet joko n. 9kk tai 14kk synnytyksestä viimeistään. Mutta poikkeuksia toki on :)

Raskaaksihan voi tulla ilman kuukautisiakin: ovulaatio tapahtuu aina ennen tyhjennysvuotoa.

 

Yhteistyössä