Milloin lapsi on liian kipeä hoitoon vietäväksi? (nuhaa, yskää jne.)

  • Viestiketjun aloittaja ööh
  • Ensimmäinen viesti
ööh
Jos kuumetta ei ole, mutta paha köhä? Nenä vuotaa koko ajan. Emme siis ole vielä oikeasti aloittaneet hoitoa (ensi kuussa vasta), mutta mietinkin että jos olisin jo töissä niin veisinkö silti lapsen hoitoon vai käännyttäisikö hoitaja takaisin kotiin?

Sitten varmaan tosi typerä kysymys, mutta jos lapsi sairastuu niin keneltä haen lääkärintodistuksen työpaikkaa varten? Neuvolasta vai tk:sta?
 
"viiraska"
Lapsen vointi ratkaisee, jos kuumetta ei ole. JOs lapsi on virkeä, voi mennä hoitoon (tartuttamaan muita! mutta sairaslomaan et ole oikeutettu). Kovin voipuneen lapsen paikka on kotona, tosin ilman kuumetta lääkärintodistus saattaa olla tiukassa. Eiköhän se tk:sta haeta se todistus, neuvola ei ota päivystysasiakkaita. Tarvitaanko työpaikalla ehdottomasti lääkärintodistus? Joskus riittää oma ilmoitus tai th:n todistus.
 
"Liila"
Kyllä sen näkee, jos lapsi ei ole oma itsensä, eikä jaksa leikkiä ja touhuilla normaalisti. Meillä lapset ovat siinä tilassa vasta, kun kuumetta on yli 38 astetta. Joskun on silloinkin oltu pirteänä leikkimässä.

Meillä ei siis ole koskaan tarvittu tilapäistä hoitovapaata pelkän flunssan takia. Jos mittari on näyttänyt yli 37 astetta, niin sitten olen hakenut saikkua.
 
Khimaira
Voinnin mukaan- pitää miettiä miten lapsi jaksaa mennä ryhmän mukana ulkoilemaan, leikkimään, yms. Eikä lasta voi laittaa särkylääkkeen kanssa päiväkotiin...

TK:sta yleensä haetaan todistukset ja sehän riippuu työnantajasta kumman todistus pitää olla. Meillä saa olla omalla ilmoituksella max 3 vrk.
 
"heh"
Meillä ei neuvolasta saakaan poissaolotodistuksia koska kipeää lasta ei saa viedä neuvolaan. Ja tosiaan kannattaa selvittää oman työpaikan käytäntö. Jossain riittää oma ilmoitus, jossain vaaditaan todistus ekasta päivästä alkaen (kuten meillä) ja joillekin ei riitä edes terkkarin todistus vaan vaaditaan lääkärintodistus.
 
-------------
Sääntönä voi pitää tosiaan myös sitä, että onko ulkoilu kuntoinen. Hoidossa kaikki kuitenkin ulkoilevat. Jaksaisitko itse tuossa kunnossa ulkoilla vaikka vähän viileämässäkin säässä? Vähän voi myös miettiä sitä, että ei toisia tartuttaisi... jos vaan mahdollista jäädä kotiin lepäämään - on se lapsellekin mukavempi! Niin ja varsinkin jos hoitomuoto on pph, on turha hetken päästä valittaa kun hoitaja on itsekin kipeänä ja lapset pitää viedä varahoitoon. Itse perhepäivähoitajana ollessani sain usein taudin sen perään, kun oli puolikuntoisia lapsia tuotu hoitoon...
 
dfdf
[QUOTE="heh";24425205]Meillä ei neuvolasta saakaan poissaolotodistuksia koska kipeää lasta ei saa viedä neuvolaan. Ja tosiaan kannattaa selvittää oman työpaikan käytäntö. Jossain riittää oma ilmoitus, jossain vaaditaan todistus ekasta päivästä alkaen (kuten meillä) ja joillekin ei riitä edes terkkarin todistus vaan vaaditaan lääkärintodistus.[/QUOTE]

Ei meilläkään neuvolasta mitään todistuksia saa, vaan ne haetaan terveyskeskuksesta, joko sairaanhoitajalta tai lääkäriltä (työnantajasta riippuen).
 
dfdf
Sääntönä voi pitää tosiaan myös sitä, että onko ulkoilu kuntoinen. Hoidossa kaikki kuitenkin ulkoilevat. Jaksaisitko itse tuossa kunnossa ulkoilla vaikka vähän viileämässäkin säässä? Vähän voi myös miettiä sitä, että ei toisia tartuttaisi... jos vaan mahdollista jäädä kotiin lepäämään - on se lapsellekin mukavempi! Niin ja varsinkin jos hoitomuoto on pph, on turha hetken päästä valittaa kun hoitaja on itsekin kipeänä ja lapset pitää viedä varahoitoon. Itse perhepäivähoitajana ollessani sain usein taudin sen perään, kun oli puolikuntoisia lapsia tuotu hoitoon...
Ei siinä vanhemmilla juurikaan ole sananvaltaa. Sairaanhoitaja tai lääkäri arvioi lapsen kunnon ja pelkän flunssan tai yskän takia vapaata ei myönnetä tartuttipa tauti tai ei. Suurin osa työpaikoista kuitenkin vaatii sen todistuksen, jolloin lapsella pitää olla kuumetta, että voi jäädä pois hoidosta.
 
rh
Meillä saa neuvolasta soittamalla todistuksen. Yleensä käydään kuumeen jatkuessa tai voinnin huonontuessa lääkärissä, mutta ensi hätään soitetaan neuvolaan. En viel lasta kuumeessa, tai kovin yskäisenä/räkäisenä hoitoon, sillä yleensä flunssa huonontaa yöuniakin ja lapsi on siten normaalia väsyneempi.

Reippaasti vain sairaslomaa hakemaan ja hoitamaan kipeät lapset kotona.
 
tiiteni harmaana
Meillä saa myöskin neuvolasta soittamalla todistuksen (miehen työpaikka vaatii ekasta päivästä alkaen ja omalle työpaikalle riittää ilmoitus niin voi olla kolme päivää pois). Meidän neuvolantäti laittaa todistuksen neuvolan oven ulkopuolella olevaan postilaatikkoon, josta sen voi käydä hakemassa vaikka illalla, jos ei pääse neuvolan aukioloaikaan liikenteeseen.
 
"ltm"
[QUOTE="heh";24425205]Meillä ei neuvolasta saakaan poissaolotodistuksia koska kipeää lasta ei saa viedä neuvolaan. Ja tosiaan kannattaa selvittää oman työpaikan käytäntö. Jossain riittää oma ilmoitus, jossain vaaditaan todistus ekasta päivästä alkaen (kuten meillä) ja joillekin ei riitä edes terkkarin todistus vaan vaaditaan lääkärintodistus.[/QUOTE]

Ja joillain aloilla palkanmaksuvelvollisuuskin vaihtelee, osassa on heti palkatonta, osassa kaikki palkallista, osassa ikäraja 10 v ja osassa ei lainkaan, osassa vietävä puolison työnantajan tosdistus että puolisi oli töissä kun hoidit itse kotona jne.

Kun palaat töihin, varmista heti käytäntö niin tiedät tarvittaessa miten toimia.
 
tiiteni harmaana
Niin ja lisäksi meillä neuvolantäti kirjoitti soittamalla joskus miehelle itselleen sairauslomaa, kun oltiin koko perhe mahataudissa eikä mies päässyt työterveyteenkään asti sen kuntoisena. Meillä on kyllä hyvä palvelu täytyy sanoa. Ei ole kyllä montaa kertaa tarvittu tuota palvelua käyttää, kun yleensä minä olen jäänyt hoitamaan lasta kun oma ilmoitus riittää.
 
EJK
Ei hyvänen aika tarvitse lapsella olla kuumetta, ollakseen sairasloman tarpeessa. Lapsen täytyy olla siinä kunnossa, että hän jaksaa touhuta päiväkotipäivän. Meillä on saanut neuvolasta todistuksen, silloin kun ei ole tarvetta tk-päivystykselle.
 
Meillä saa neuvolasta puhelinsoiton perusteella todistuksen. Tämä on aika hassu käytäntö. Työnantajalle ei kelpaa suora soitto, missä kertoo lapsen olevan kipeänä. Mutta kelpuuttaa kyllä neuvolan tädin kirjoittaman todistuksen puhelinsoiton perusteella.

Jos lapsi jaksaa leikkiä ja pysyy muiden vauhdissa mukana, silloin on päiväkotikuntoinen. Tässä toki on hyvä tuntea oman lapsensa. Minun 2,5vee vaikuttaa nuutuneelta vasta 39asteen kuumeessa, siihen asti pomppii sängyllä ja juoksee ympäri taloa.
 
"pöpi"
Jään aika helposti lapsen kanssa kotia, pienestäkin sairastamisesta.

Minä itse olen sellainen sairastaja että (nytkin esim. on flunssa) kuume ei nouse koskaan, olo on kuitenkin todella kaamea ja töissä olemista jo mietin alkuviikosta. Flunssa ei ole etes "näkyvää", en ole kipeän näköinen päälle päin, mutta olo on kauhea; poskionteleoita jomottaa, päätä särkee, keuhkoihin sattuu. En edes yski paljon ja niistääkin tarvitsee vain muutaman kerran päivässä. Lenkkeilyä en voisi kuvitellakkaan nyt harrastavani.

Jos siis lapseni on vaikkapa siinä flunssassa niin helposti jään sen pahimman vaiheen ajaksi kotia lapsen kanssa. Jo tuo että oliskio lapsi kykenevä ulkoilemaan syys kelissä yli tunnin ajan - niin ei kyllä herkkua olisi. Saattaa tautikin mennä nopeammin ohitse kun pari päivää ottaa rauhallisesti , kotoa käsin sairastaen.

Totta että todistusta voi olla vaikea saada, mutta kyllä liioittelisin ja kertoisin että lapsi on yskinyt esim. koko yön jne. Kyllä sen todistuksen saa, kun vakaasti perustelee. Pitäähän minun itsellenikin saada jos olen kovassa flunssassa (eikä koskaan nouse se kuume).
 
Täällä saa soittoajan Neuvolaan terveydenhoitajalle joka kirjoittaa sitten puhelimessa sen 3vrk. Mutta täällä sitten taas työnantaja voi evätä sen - sairas lapsi kun ei ole kuulema mikään syy olla kotona-. Tästä asiasta on ollut eräänkin kerran kädenvääntöä...
 
ltm tarkentaa
Ainahan muuten saa olla palkattomasti poissa- sen palkan takiahan se todistus käydään.
Palkaton poissaolo ei ole automaatti. Todistuksella osoitetaan poissaoloon "lupa" eli eihän esim tehdastyöstä voi olla miten vaan palkattomana poissa.

Ainakaan kovin monessa paikassa. Tai esim kaupoissa on resurssit mitoitettu etukäteen, on myös luvatonta poissaoloa josta tulee vakavampia seurauksia.
 
ltm vielä
Ainahan muuten saa olla palkattomasti poissa- sen palkan takiahan se todistus käydään.
Tietyillä aloilla 10 v täyttäneen lapsen sairastelun takia EI SAA olla kotona - edes palkattomana jos työntantaja ei hyvää hyvyyttään jousta. Ja kaikilla aloilla ei ole työehtosopimusta, jolloin mennään lain mukaan jossa on minenomaan 10 v ikäraja. esimerkkinä.
 
"Tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja ööh;24425075:
Jos kuumetta ei ole, mutta paha köhä? Nenä vuotaa koko ajan. Emme siis ole vielä oikeasti aloittaneet hoitoa (ensi kuussa vasta), mutta mietinkin että jos olisin jo töissä niin veisinkö silti lapsen hoitoon vai käännyttäisikö hoitaja takaisin kotiin?

Sitten varmaan tosi typerä kysymys, mutta jos lapsi sairastuu niin keneltä haen lääkärintodistuksen työpaikkaa varten? Neuvolasta vai tk:sta?
Tämä on vaikea kysymys! MEillä aloitettiin hoito viime vkolla ja 2v oli tämän viikon maanantaina hoidossa räkäinen ja nukkui päikkärit huonosti. Illalla oli lämpöä 37.1, joten tein päätöksen, että lapsi on kotona tiistain. Selkeä rajatapaus, mutta lämpö oli koholla. Itse olen tällä hetkellä flunssassa, mutta ei kuumetta. En juuri nukkunut yöllä, mutta töissä olen. Olo ei ole kummoinen, mutta oikeutta saikkuun ei ole. Ja lapsikin on hoidossa. Hän on selkeästi paranemaan päin.
 
a.p.
Kiitos vastauksista! Nyt aamupäivän aikana kuume ei edelleenkään noussut, mutta huomasi kyllä että lapsi ei ollut oma itsensä kun istui koko vaan sohvalla leikkimässä tai minun sylissä :O On siis hyvin vilkas tapaus normaalisti. Ei käyty siis ulkoilemassakaan, tuskin olisi jaksanut. Ja totta tuo, että kovan yskän aikana yöt on katkonaisia, voi siis senkin takia olla väsynyt.

Pitää kysellä vielä työnantajalta mikä on käytäntö jos lapsi sairastuu (ei käynyt mielessäkään tuo että voisivat vaatia mieheltä todistusta siitä että hän on ollut töissä sinä aikana :eek: ) Edellisessä työpaikassani työnantaja ei hyväksynyt terveydenhoitajien ja sairaanhoitajien todistuksia, joten pitää varmistaa tuokin nykyiseltä työnantajalta että käykö esim. neuvolan todistus tarvittaessa.
 
"ltm"
Pitää kysellä vielä työnantajalta mikä on käytäntö jos lapsi sairastuu (ei käynyt mielessäkään tuo että voisivat vaatia mieheltä todistusta siitä että hän on ollut töissä sinä aikana :eek: )
Meillä yhden työntekijän mies on metallin tessin alaisuudessa, ja jos mies hoitaa lasta kotona, on vakiojuttu kirjoittaa todistus vaimon työssäolosta. Muita en osaa nimetä heti mutta ainakin siis metallissa näin.
 

Yhteistyössä