Milloin mielestäsi päivähoito on laadukasta?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Päivähoito on laadukasta,
- kun lapsen voi jättää hoitoon turvallisin mielin (joka näkökulmasta tarkasteltuna)
- kun lapsi saa päivähoidossa vähintään yhtä hyvää hoitoa kuin kotona
 
laps
Kun lapsi menee mieluusti hoitoon ja tulee sieltä iloisena kotiin. Kertoen suuvaahdossa mitä kivaa tekivät päivänaikana, miten mukavaa oli olla.

Toi kertoo minusta asiasta jo aika paljon. Mie kun muuten otan ton kasvatusvastuun ihan omalle kontolleni, päiväkodilta en muuta odota kuin että noudattavat normaaleja, hyviä käytöstapoja ja niihin opettamista.
 
"vieras"
Perusasiat kunnossa: tarpeeksi pieni ryhmä, tarpeeksi hoitajia, turvalliset ja viihtyisät tilat, hoitohenkilökunnan kasvatusarvot kohdallaan, työilmapiiri hyvä. Hoidon taustalla on varhaiskasvatussuunnitelma, jota myös toteutetaan. Päivähoitopaikka ei ole vain lasten säilytyspaikka vanhempien työpäivän aikana, lapsi itse ja lapsen kasvu ja kehitys ovat toiminnan keskiössä.
 
bud
Tärkeimpänä on se, että perustarpeista ehditään huolehtia. Meidän tytöllä on lähes aina vaippa ihan täynnä pissaa, kun haetaan kotiin. Räkä naamalla aina ja usein ruskeana hiekasta siinä rään päällä. Siitä päästäänkin siihen, että ryhmäkoot pitäisi pienentää tai lisää tätejä. Kohta kolme olisi se, että kaikki hoitajat tekisivät sydämellään työtä, pk:n tätinä ei voi olla hyvä lasten kannalta, jos tekee sitä vain rahan takia ja pitää työnä muiden joukossa.
 
ms. grey
-pieni ryhmä (korkeintaan 10 olisi ehdoton pienillä mutta isoillakin aivan riittävästi ois jo siinä kavereita)
-yhteistyö kodin ja hoidon välillä runsasta, sujuvaa, avointa ja rehellistä
- lapsen etu aina etusijalla, ei aikuisten mukavuus tai resurssit
-henkilökunnan pysyvyys/ vähäinen vaihtuvuus
-molemminpuolinen luottamus
-monipuolinen kasvatusohjelma l. ei pelkkää askartelua vaan liikunta ja taiteet, itseilmaisun muodot sekä ns. akateemiset taidot tulevat suunnitelmallisesti esille kasvatuksessa, ei oppitunteina vaan lapsilähtöisesti, leikin kautta jne.
-ikätason mukaista touhua tarjolla. pienille riittää virikkeeksi arjen touhut, isommat tarvii enemmän ohjattua toimintaa ja leikkiaikaa
-leikkimiselle annetaan aikaa ja mahdollisuuksia, sitä arvostetaan itsessään, hyvää leikkiä ei keskeytetä... jakotiloja hyväksikäyttäen ym. leikkimiselle on rauha
-pienryhmätoiminta

listaa voisi jatkaa vielä pitkään mutta nämä ehkä minusta tärkeimpiä. pidän myös päivähoidon osuutta kasvatuksessa sitä tärkeämpänä, mitä enemmän lapsi viettää siellä aikaa. jos kokopäivähoidossa, se on yhtäkuin ~40h/vko eli aika paljon, ja silloin siellä vietetyn ajan tulisi tarjota muutakin kuin käytöstapojen opettelua. pääpaino pienillä on turvallisuudentunteessa ja kiintymyssuhteessa yhteen tai kahteen tärkeään hoitajaan, isommilla (n. 4v ->) yhä enemmän sosiaalisten taitojen opettelussa. akateemiset taidot ja muu on toissijaista. ryhmässä ja yhteisössä toimimisen taidot tärkeintä, eikä niitä opita sitä paremmin, mitä isommassa ryhmässä ollaan! asia on melkeinpä päinvastoin, isossa ryhmässä pätevät ns. viidakon lait eli vahvat pärjää ja se luo aggressiivisuutta. sopivan kokoisessa ryhmässä lapsi pystyy opettelemaan tärkeitä taitoja parhaiten.
 
"vieras"
Päiväkoti on työpaikka ja kuten kaikkialla muuallakin, työpaikalla viihtyminen näkyy työn tuloksina. Hyvä, vaihtumaton porukka, jolla on intoa, asennetta ja motivaatiota. Ero hoidon laadussa huomattava leipääntyneeseen henkilökuntaan verattuna.
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";23915034]kun lapsi ei mene hoitoon mielellään, onko vika hoidossa vai jossakin muussa?

Uhma, ikävä äiti,känkkäränkkä vai erittäin huono hoitopaikka?[/QUOTE]

Mahdoton vastata. Minkä ikäinen, onko juuri aloittanut hoidossa, onko joku vaikeampi vaihe menossa, onko kaverisuhteissa jotain ongelmaa jne. Minusta huonotasoisen hoidon huomaa muustakin kuin lapsen kiukuttelusta, mutta tietysti jos on vats aaloitanut hoidossa, ei kaikkea heti huomaa.
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";23915034]kun lapsi ei mene hoitoon mielellään, onko vika hoidossa vai jossakin muussa?

Uhma, ikävä äiti,känkkäränkkä vai erittäin huono hoitopaikka?[/QUOTE]

Lapsen haluttomuus mennä hoitoon saattaa todellakin johtua monesta syystä mutta kun kysymys oli mikä tekee päivähoidosta laadukkaan ja jos te koette että päivähoito ei vastaa käsitystänne laadukkaasta hoidosta niin mitä te vanhempana teette?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23915074]Lapsen haluttomuus mennä hoitoon saattaa todellakin johtua monesta syystä mutta kun kysymys oli mikä tekee päivähoidosta laadukkaan ja jos te koette että päivähoito ei vastaa käsitystänne laadukkaasta hoidosta niin mitä te vanhempana teette?[/QUOTE]

Eiköhän se riipu aika paljon ongelmasta. Jos ei ole mitään, mihin voisi vaikuttaa, hoitopaikan vaihto tai ainakin seuraavat lapset muualle hoitoon.

Minä ymmärsin pitäväni hoitopaikkaa huonona kun kiirehdin hiki otsalla päiväkodille, jotta saisin lapsen äkkiä kotiin.
 
[QUOTE="vieras";23913525]Perusasiat kunnossa: tarpeeksi pieni ryhmä, tarpeeksi hoitajia, turvalliset ja viihtyisät tilat, hoitohenkilökunnan kasvatusarvot kohdallaan, työilmapiiri hyvä. Hoidon taustalla on varhaiskasvatussuunnitelma, jota myös toteutetaan. Päivähoitopaikka ei ole vain lasten säilytyspaikka vanhempien työpäivän aikana, lapsi itse ja lapsen kasvu ja kehitys ovat toiminnan keskiössä.[/QUOTE]

Tässä listattu varmaan näitä tärkeimpiä asioita. Mulle on tärkeää myös, että lapsi viihtyy. Meillä on hyvä päiväkoti :)
 
-pieni ryhmä (korkeintaan 10 olisi ehdoton pienillä mutta isoillakin aivan riittävästi ois jo siinä kavereita)
-yhteistyö kodin ja hoidon välillä runsasta, sujuvaa, avointa ja rehellistä
- lapsen etu aina etusijalla, ei aikuisten mukavuus tai resurssit
-henkilökunnan pysyvyys/ vähäinen vaihtuvuus
-molemminpuolinen luottamus
-monipuolinen kasvatusohjelma l. ei pelkkää askartelua vaan liikunta ja taiteet, itseilmaisun muodot sekä ns. akateemiset taidot tulevat suunnitelmallisesti esille kasvatuksessa, ei oppitunteina vaan lapsilähtöisesti, leikin kautta jne.
-ikätason mukaista touhua tarjolla. pienille riittää virikkeeksi arjen touhut, isommat tarvii enemmän ohjattua toimintaa ja leikkiaikaa
-leikkimiselle annetaan aikaa ja mahdollisuuksia, sitä arvostetaan itsessään, hyvää leikkiä ei keskeytetä... jakotiloja hyväksikäyttäen ym. leikkimiselle on rauha
-pienryhmätoiminta

listaa voisi jatkaa vielä pitkään mutta nämä ehkä minusta tärkeimpiä. pidän myös päivähoidon osuutta kasvatuksessa sitä tärkeämpänä, mitä enemmän lapsi viettää siellä aikaa. jos kokopäivähoidossa, se on yhtäkuin ~40h/vko eli aika paljon, ja silloin siellä vietetyn ajan tulisi tarjota muutakin kuin käytöstapojen opettelua. pääpaino pienillä on turvallisuudentunteessa ja kiintymyssuhteessa yhteen tai kahteen tärkeään hoitajaan, isommilla (n. 4v ->) yhä enemmän sosiaalisten taitojen opettelussa. akateemiset taidot ja muu on toissijaista. ryhmässä ja yhteisössä toimimisen taidot tärkeintä, eikä niitä opita sitä paremmin, mitä isommassa ryhmässä ollaan! asia on melkeinpä päinvastoin, isossa ryhmässä pätevät ns. viidakon lait eli vahvat pärjää ja se luo aggressiivisuutta. sopivan kokoisessa ryhmässä lapsi pystyy opettelemaan tärkeitä taitoja parhaiten.
Sulla oli kyllä aika pitkä lista vaatimuksia :whistle: Ei kai päivähoito nyt sentään mitään rakettitiedettä ole?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23915100]Eiköhän se riipu aika paljon ongelmasta. Jos ei ole mitään, mihin voisi vaikuttaa, hoitopaikan vaihto tai ainakin seuraavat lapset muualle hoitoon.

Minä ymmärsin pitäväni hoitopaikkaa huonona kun kiirehdin hiki otsalla päiväkodille, jotta saisin lapsen äkkiä kotiin.[/QUOTE]

Jos hoitopaikka on huono niin tämä merkitsee ettei lapsesta huolehdita hyvällä tavalla tämä taas merkitsee sitä että lapsella ei hyvä olla. Kun lapsi ei voi hyvin odottaa hän tietenkin että äiti tekee asialla jotain mitä äiti siis voi tässä tilanteessa tehdä?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23915127]Jos hoitopaikka on huono niin tämä merkitsee ettei lapsesta huolehdita hyvällä tavalla tämä taas merkitsee sitä että lapsella ei hyvä olla. Kun lapsi ei voi hyvin odottaa hän tietenkin että äiti tekee asialla jotain mitä äiti siis voi tässä tilanteessa tehdä?[/QUOTE]

Onko sinulla siis tämä tilanne vai mistä kysymykset? Ano siirtoa toiseen hoitopaikkaan.
 
Sanotaako ensi alkuunsa niin että pieni ryhmä ja hoitajat jotka ovat ns. kutsumusammatissaan tekee jo paljon. Jos hoitajien kasvatuskäsitykset vastaa vanhempien käsityksiä niin vielä parempi.

Meidän muksu oli 8 lapsen ryhmiksessä eikä mulla ole paikasta mitään pahaa sanottavaa(!). Meillä natsasi kaikki yhteen hoitopaikan kanssa. Ei tarvinnut yhtenäkään päivänä miettiä miten lapsi pärjää ja onko sillä kaikki ok.
 
"vieras"
Jos te haluatte noita pieniä ryhmiä ja yksilöllistä hoitoa, miksi ette ole valmiita hieman enemmän nipistämään palkasta lapsen hoitoon? Itse alalle lukeneena ja yksityisen hoitopaikan perustamista haaveilleena tulee vain se yksi este.. toimintaa ei pysty pyörittämään ainakaan meidän kunnassa, jossa yksit. hoidon kuntalisä on liian pieni :( Mutta kun selvittelee, mitä vanhemmat ovat valmiita maksamaan, 300 euroa kuukaudessa on liian suuri summa. Ei se nyt kamalan paljon enemmän ole kuin kunnallisella jos menee täydet hoitomaksut..
 
Sellainen, joka noudattaa valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman linjauksia mahdollisimman tarkkaan. Luovasti, ja lasten etua ajatellen. Hoidon tulisi olla lapsien yksilöllisyyttä korostavampaa, ei niin tasapäistävää ja samanlaista persoonallisuutta vaativaa. Aidon kasvatuskumppanuuden tulisi toteutua, ja välien henkilökunnan suhteissa olla kunnossa.
 

Yhteistyössä