milloin muilla on kuultu ensimmäinen sana?

Meillä esikoinen sanoi ensimmäisen ymmärrettävän sanansa 11 ja puoli kuukautisena ja toinen sanoi tänään 10kk ikäisenä kahteen kertaan äiti ja osoitti ja katsoi minua :heart: Äitini oli vieressä ja kuuli sen myöskin ihan selvästi joten ei tehnyt mielikuvitus tepposia ;) Missä vaiheessa te muut olette kuulleet lapseltanne ensimmäisen sanan?
 
Meillä myös eka sana oli äiti :heart: Tytöllä oli silloin ikää aika tarkasti 11kk. No, sepä se oikeestaan ainut ymmärrettävä sana on edelleen ja tytsy ensi viikolla vuoden. Pojalla taisi olla ensimmäinen sana amma = anna ja sekin tuli n. 11-12 kk iässä.
 
pepi
Minulla tämä ,nyt kohta 5 vuotias poika sanoi ensimmäisen sanan sinä päivänä kun täytti 2 v. ja nyt puhuu jo AIVAN LIIKAA(ikää just kohta 5 v.) :D . Nuorimmainen elokuussa täytti 2 vuotta ja nyt alkaa kieli luistaa ja sana päivässä. Ja täytyy lisätä vielä tämä,että olen kuullut ja mikä ainakin on meillä pitänyt paikkansa,että lapset astuu sanojensa päälle.Eli vanhempi pojista oppi kävelemään 10 kk.ikäisenä ja nuorempi oli 8 kk ja yksi viikko. =)
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja emmaleena:
Reilut 10 kuukautisena tuli ensimmäinen sana, joka oli kukka.
Meillä eka sana oli myös "kukka", mutta en oo ihan varma että milloin se tuli. Olisko ollut joskus kesällä...? Jolloin ikää vähän yli vuosi.


Nyt selkeitä sanoja on "hyvä", "kukka", "mummu", "nonni!" (mun tapa sanoa no niin), "pupu" jne.

:heart:

 
Meillä poika sanoi äittä eka kerran 7kk iässä. Alkuun en sitä uskonut, mutta se toistui ja aina katsoi minua. 9 kk iässä tuli sana kakka, 10 kk ankka, papa=pallo, pallo pysyikin papana pitkään =) Vuoden iässä sanoja oli parisenkymmentä. Kävelemään poika lähtikin vasta 1v 4kk.
 
8 kk iässä tuli sana kukka. Ja pakko se oli uskoa kun tyttö osoitti kukkaa ja sanoi kukka. Seuraavaan selkeään sanaan kuluikin sitten puoli vuotta ja se oli äiti. Tässä välillä lähdettiin kävelemään kovaa vauhtia 11,5 kk iässä. Nykyään puhetta tulee niin paljon että isän ja äidin korvat soivat. Ja lööperiä puhutaan minkä keretään. Varsinainen satutäti meidän tyttö :LOL:
 
viikon vajaa 10 kuukautta sanoi lamppu ja heti pari päivää myöhemmin kukka, seuraavia sanoja oli ättä, pappa, hauva, kitta, pupu, ota, anna, isää (lisää), aloo (haloo) ja oittaa (soittaa). Vuoden ikäsenä oli sanoja jo yli 40 ja 1v 2kk puhui kolmen sanan lauseita.... mutta ei sillon vielä kävelly ku jotain askelia ilman tukea...tai just siinä vähän ennen 1v 3kk oppi. Edelleen on 3-vuotiaana melkonen papupata! =)
 
Molemmat ovat olleet vuoden paikkeilla. Esikoinen tosin sanoi "höpö höpö" jo alle vuosikkaana, mutta ensimmäinen OIKEA sana tuli siinä vuoden ikäisenä. Sama juttu kuopuksella ja hänen eka sanansa oli "Bye, bye!" Isä puhuu pojille englantia, joten siitä tuo kuopuksen ensisana.
 
Taisi olla 10kk kun äiti ja äittä kuului tyttösen suusta...Ne jäi parin kuukauden sisällä pois ja ihan satunnaisesti kuuluu jotain sanoja, joita en edes muista. 1v 3kk sanoi "hau huutaa" kun koiramme haukkui pihalla ja pitkään on koiramme nimeksi sanonut tiu (=siru)
Neiti on nyt 1v 4kk ja kävelystä ei ole tietoakaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja nössykkä:
ja neiti on kohta 1,4v. "äittä" on ainoa sana minkä sanoo. Pitäisköhän jo huolestua? :/
Ei tarvi
:hug: Meillä tyttö 1v3kk, eikä sano edes tuota "äittää". Hoitotäti on kertonu, et tyttö sanoo välillä "äiti", ku näkee kun tulen hakemaan tyttöä hoidosta, mut kotona ei puhu mitään. Muutaman kerran on sanonu "ei" suht selkeästi ja oikeassa tilanteessa, mut nykyään ei sitäkään. Meinasin itsekin jo alkaa huolestua jossain välissä, mut sit järki voitti. Kun tyttö on muissa asioissa taitava, niin kyllä se puhekin sieltä alkaa luistaa sit kun sen aika on!
 

Yhteistyössä