Milloin olette jättäneet tutin pois?

esikoinen jätti omasta halustaan noin 4,5v..muilla on vielä tutit ikää 4v,2v ja 10kk.. en ota väkisin tuttia niiltä.kyl jättävät omia aikojaan pois :heart:


niin ja on kokeiltu pakko keinolla mutta en kestä sitä huutoa mikä siitä tulee joten annan niiden ite jättää sit ku ovat valmiita..
 
meillä tilanne seuraava: Pojalla ikää vuosi ja kaksi viikkoa. Tutti on käytössä vain nukkumaan mennessä. Päivisin ei sitä edes kaipaa. Poissa silmistä poissa mielestä.
Nyt olemme lopettelemassa tuttipullosta juonnin (siitäkin olemme juoneet vain nukkumaan mennessä) Jahka pullosta eroon pääsemme niin sitten lähtee tutti. =)
 
Mein tutin tarina on tämmönen että se oli ilmestynyt laitoksella vauvan sänkyyn, eräs vanhempi kätilö oli antanut. (Laittoi myös tuttiin sokerivettä jotta vauva imisi sitä.)
No kotona sitten tuttia yritettiin tarjota ekat kuukaudet siinä oikein onnistumatta, automatkoilla saattoi imeä.
Päätin sitten että jos ei kerta kelpaa niin olkoon syömättä mokomaa.
 
Esikoiselta otettiin tutti pois 1v2kk ikäisenä, leikkasin vaan imuosan pois ja selitin pojalle että "katoppas ku tutti on mennyt rikki"...Parina päivänä se yritti pelkkää kantaosaa suuhunsa työntää, vaan sit nakkas koko homman pois. Helposti jäi siis:) Pikkukakkonen 1v4kk syö vielä tuttia...
 
Meillä jäi pois 1 v 6 kk iässä, kun lähdettiin kesälomalle ja lähtöhässäkässä se tutti vaan ihan rehellisesti unohtui matkasta. Yhtään itkua sen perään ei itketty, kun oli muutenkin aina ollut käytössä vaan nukahtamisvaiheessa. Unille meno ja rauhottuminen tosin venyi aika pitkiksi sen takia, mutta tasottui kyllä sitte aikaa myöten.

TÄytyy myöntää, että minustakin tuttia lutkuttava iso lapsi on aika viston näkönen. Mutta jokainen taaplaa tyylillään, minä en ala ketään ohjeistamaan siitä kuinka pitkään sitä tuttia saa tai pitää imeä...
 
Meillä tyttö on nyt 1v8kk ja ollut tutitta 2vko. Tuttia tyttö käytti vain unillaan ja autossa. Kun flunssa taas kerran tukki nenän, niin päätin että tutti saa mennä "rikki", koska yöunista ei tutin kanssa tullut mitään.

Ekat päikkärit meni ihan kamalaksi huudoksi, mutta sen koommin ei ole juurikaan itkeskellyt. Välillä kyselee kovastikin tutin perään, mutta tyytyy siihen, kun muistutan että tuttihan meni rikki ja roska-auto vei sen jo pois :)

Kyllä on elämä ihanaa ilman tuttia, nuhaisenakin sujui yöt paremmin.
 
Poika käytti tuttia vain nukkuessaan, mutta sekin loppui n. 1v2kk iässä, kun otin sen kylmästi pois kyllästyneenä nostelemaan lattialle huvikseen heitettyä tuttia kymmenen kertaa ennen nukahtamista. Parissa päivässä oppi hyvin nukkumaan ilman. Kannatti!

 
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
totta! mitä jäniksen hampaat liittyy suloiseen tuttia syövään lapseen?? ainaka mun pojan hampaat ei oo ku jäniksellä. ;) edelleen jokainen tekee kuten haluaa..turha siitä tapella.. |O
Tutin imeminen ei ole hyväksi kehittyville hampaille ja purennalle.
 
Kuopus ollu nyt pari viikkoa tutitta,ikää 1v2kk. Sitä ennen imi tuttia vaan nukkuessaan. Pullo on tosin vielä käytössä,siitä kyllä luovutaan ennen 2vuotissynttäreitä. Esikoinen myös oli 1v2kk kun tutti jäi, kumpikaan näistä ei oo juuri tutista välittäny,enempi olleet pullolapsia. Keskimmäisellä oli tutti 2v4kk asti.. mutta pullo jäi 11kk iässä...

En mäkään tykkää katella liikkuvaa ja puhuvaa lasta jolla on tutti!
 
Kuopus ei ole käyttänyt tuttia koskaan. Ei poikaa kiinnostanut koko kapistus vaikka kuinka tarjottiin. Tuttipullostakaan ei ole maistunut kuin vesi ja sitä iloa kesti varmaan kuukauden päivät. Esikoinen lopetti itsekseen tutin käytön reilu 2 vuoden iässä, jolloin tutti oli enään nukahtamisen yhteydessä käytössä. Asia vaan unohtui ja eikä siinä sen kummoisempia kommelluksia tarvittu meidän perheessä.
 
meillä jäi tutti tuossa 1vuoden ja 4kk iässä. aiemmin oli nukkuessa tutti. mummolareissulle tutti unohtui ottaa mukaan eikä sitten enää sitä annetukkaan kun ei perään kysellyt. Tyttö nukkuu nykyisin paljon paremmin kun ei ole tuttia jonka perään saattoi ennen keskellä yötä hieman itkesellä kun se oli lattialle tippunut.

tuttipullosta tyttö vierotti 1 vuoden ja 2kk iässä itse itsensä, ei vaan eräänä päivänä huolinut maitoa pullosta. mikäs siinä, helpolla päästiin :)
Innostui niin juomaan mukista että pullo sai väistyä.
 
meillä esikoisen kanssa jätettiin tutti pois 9kk iässä,muutamana iltana huuteli sen perään ku oli tottunut että koko ajan saa sen ku tippui. mutta sen jälkeen ei ole sitä kaivannut.
keskimmäinen söi tuttia ekat 4kk sitten jätti sen omasta tahdostaan tai ei sitä huolinut enään.
ja tämä nuorin ei ole koskaan tutti kiinnostanut ja ikää nyt 4kk.
 
Ei ole onneksi tarvinnut tuota miettiä kun kumpikaan lapsista ei ole koskaan tuttia syönyt. Alkuun yritin mutta ei kelvannut, niin jätin sitten kokeilutkin pois ja ihan ihmisiä noista on kasvanut ilmankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
totta! mitä jäniksen hampaat liittyy suloiseen tuttia syövään lapseen?? ainaka mun pojan hampaat ei oo ku jäniksellä. ;) edelleen jokainen tekee kuten haluaa..turha siitä tapella.. |O
tutin syöminen pitkään aiheuttaa todetusti purentavikoja. Mun aikuinen ystväni on aikuisiällä kärsinyt erittäin pahoista purentavioista ja syyttää kyllä kovasti äitiään joka antoi syödä tuttia lähes 5-vuotiaaksi. Että kyllä ne siinä mielessä vähän liittyvät. Ja johan tuon ikäitä voidaan kiusatakkin jos syö tuttia muiden lasten nähden. :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja peppuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
totta! mitä jäniksen hampaat liittyy suloiseen tuttia syövään lapseen?? ainaka mun pojan hampaat ei oo ku jäniksellä. ;) edelleen jokainen tekee kuten haluaa..turha siitä tapella.. |O
tutin syöminen pitkään aiheuttaa todetusti purentavikoja. Mun aikuinen ystväni on aikuisiällä kärsinyt erittäin pahoista purentavioista ja syyttää kyllä kovasti äitiään joka antoi syödä tuttia lähes 5-vuotiaaksi. Että kyllä ne siinä mielessä vähän liittyvät. Ja johan tuon ikäitä voidaan kiusatakkin jos syö tuttia muiden lasten nähden. :ashamed:


tähän asti ei ole ollut haittaa tutin syömisestä kuten ei itselläni ole ollut SÖIN kyl liian vanhaks 6v asti...ainakin annan tuon reilu 2v ja vauvelin syödä viel..tolta 4v vois ottaa pois vaikka tos synttäreillä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja peppuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
totta! mitä jäniksen hampaat liittyy suloiseen tuttia syövään lapseen?? ainaka mun pojan hampaat ei oo ku jäniksellä. ;) edelleen jokainen tekee kuten haluaa..turha siitä tapella.. |O
tutin syöminen pitkään aiheuttaa todetusti purentavikoja. Mun aikuinen ystväni on aikuisiällä kärsinyt erittäin pahoista purentavioista ja syyttää kyllä kovasti äitiään joka antoi syödä tuttia lähes 5-vuotiaaksi. Että kyllä ne siinä mielessä vähän liittyvät. Ja johan tuon ikäitä voidaan kiusatakkin jos syö tuttia muiden lasten nähden. :ashamed:


tähän asti ei ole ollut haittaa tutin syömisestä kuten ei itselläni ole ollut SÖIN kyl liian vanhaks 6v asti...ainakin annan tuon reilu 2v ja vauvelin syödä viel..tolta 4v vois ottaa pois vaikka tos synttäreillä :)
toki saat antaa syödä ja itse teet päätöksesi. Vastaukseni vain oli tuohon kun epäilit että onko muka "jäniksenhampailla" ja tutin syömisellä mitään yhteyttä. Kyllä sillä saattaa olla. Mutta kuten itse kerroit niin saattaa olla että tulee ihan hyvätkin hampaat aikuisiällä.
 
:eek: Onko päälle 1-vuotias jo niin iso että kaikki vauvajutut pitää saada pois?? On tietty eri asia jos lapsi itse päättää jättää jonkun pois, mutta että äidit tahtoo tehdä niin... Miusta tuttia voi huoletta syödä ainakin 2-v. Ei niin mitään haittaa. Tässä maailmassa kerkee olla iso, olkoon vauvat vauvoja niin pitkään kuin tahtovat. Kyllä sitä ehtii kouluttamaan ja vierottamaan tuteista ja vaipoista yms. myöhemminkin. Olenko ainut pehmoilija? :heart:
 

Yhteistyössä