Milloin olette tunteneet sikiön liikkeet?

Siis millon ootte huomanneet ekoja kertoja, että vauva liikkuu mahassa? Mulla on nyt vk 19+0 ja rupee vähän huolettamaan, kun en oo mitään tuntenut. Oon kyllä ensisynnyttäjä ja silloin vissiin ei välttämättä niin nopeasti niitä tunnistakaan, mutta mutta..

Välillä tuntuu siltä, että olisi tuntenut jotain, mutta mistä mä tiedän että se on se vauva joka siellä liikkuu, mun maha on muutenkin kova "elävöimään".. :) Miltä ne liikkeet oikein tuntuvat, osaisko joku kuvailla?

Vielä pitäis pari viikkoa jaksaa odotella, että pääsis rakenneultraan ja näkis (toivottavasti!) että kaikki on hyvin.
 
Viikon parin sisään tunnet liikkeet viimeistään. Parhaiten ne tuntee, kun menee oikealle kyljelleen ja juo jotain sokeripitoista. Itse tunsin esikoiselta liikkeet jo 13 viikolla, mutta se on TODELLA aikaisin. Olin silloin tosi laiha ja kohdun malli ja istukan sijanti olivat otollisia liikkeiden tuntemiselle.
 
noilla 19 viikoilla varmaan alkoi niitä aavistuksia tuntumaanja sanoisin että 21 niitä liikkeitä selkeästi tuntuu.

Liikkeet on kuin isoja kuplia jotka vaeltaa pienen matkan vatsan sisällä .... jotenkin niin. Mene sängylle makaamaan selälleen ja paina käsillä alavatsaa, sillä tavalla tiukasti, ei liian lujaa mutta niin minä sain liikkeistä "kiinni"
 
Jos sulla on istukka kohdun etuseinämässä, se vaimentaa liikkeitä ja ne voi tuntea myöhemmin! Itsekin esikoista odotan, ja mulla istukka etuseinämässä. Ekat hennot liikkeet tunsin rv 17 tasan. Nyt jo rv 30, enkä vieläkään tunne liikkeitä niin hyvin kuin ne joilla istukka on takana, sen perusteella näin päättelen kun kuuntelen muiden kertomuksia potkuista. ;) Älä murehdi, varmasti tunnet liikkeet aivan pian! :)
 
Tunsin ekat liikkeet 14+risat, sitten oli viikko hiljasta ja sit tunsin taas.
Sen jälkeen on tuntunut joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän.
Nyt on 19+2 ja en voi sanoa että olisivat ainakaan lisääntyneet, niisä samoissa jumputuksissa pysynyt.
 
tunsin ekat liikkeet rv 17 , mutta mulla on istukka hyvin takaseinämässä. tutullani on istukka etuseinämässä ja hän on rv 23 eikä ole tuntenut mitään,mutta silti vauvalla kaikki hyvin =). Älä oo huolissasi!
 
No juu ei sitä kai pitäisi stressata mutta minkäs teet kun oon tämmönen stressipesä :). Näitä juttuja lukiessa onneks pelot tän suhteen on hieman laantuneet, niin nyt voin ruveta seuraavaksi hermoilemaan sitä, että saan gestaatiodiabeteksen kun tuntuu että vedän koko ajan karkkia ja suklaata ja muuta rasvasta ja sokerista :)
 
Mua vähän kiinnostais tuo, että onko monia jotka tunteneet liikkeet muutaman päivän kun ne on alkaneet, ja sitten ollut just joku viikon yms tauko? Mulla meinaan taitaa olla meneillään joku sellainen. Tunsin ekat, ja ihan selvät 14+6 siitä muutaman päivän, ja sitte vaan pieniä satunnaisia tökkäisyjä. Ehkä.
 
N. rv 17 aloin tunnistamaan. Hieman aikasemminki jo jotain pientä ja pari isoa muljahdustakin, mutta en oikeen tunnistanu vielä liikkeiksi. Pari potkua rv 16+4, en varmaankaan ois liikkeiksi tunnistanu jos en ois samaan aikaan dopplerilla kuullut. Nyt rv 20 ja pari viikkoa oon täysin selkeästi tuntenu. Esikoinen kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Se on kylläkin VASEMMALLE kyljelle. Ja mä oon aina tuntenut selälläni parhaiten... Ekasta rv.17 aloin tuntemaan ihan selvää tökkimistä alavatsassa, siitä ei siis voinut erehtyä, kun joku todella samaa kohtaa tökki. Ja tästä tokasta sellasta ihan erilaista muljuntaa ja pieniä töytäisyjä rv.15 alkaen. Nyt on rv.18+2 ja edelleen liikeet on ihan erilaisia kun ekassa. Mutta voin sanoa, että huoli pois, kyllä sen huomaa kun pieni alkaa tökkimään. Eikä sulla vielä mitään hätää ole, odottele rauhassa vaan liikkeitä.
 
Minä tunsin rv 15 vaikka on ensimmäinen raskaus kyseessä, ja vaikka istukka on kiinnittynyt eteen. Yleensähän istukan kiinnittyminen eteen tarkoittaa sitä, että liikkeet alkavat tuntua myöhemmin, kuin jos se olisi kiinnittynyt taakse.
 
Tunsin viikolla 14 nyt ja ekassa raskaudessa viikolla 16. Riippuu tosiaan mihin päin vauva potkii. Kyllä ne alkavat pian tuntuu ja sitten se on yhtä jytinää. Minulla rv 23+5 ja ei ole hetkeäkään paikallaan ja tuntuu jo masun läpikin:LOL:
 
Itse olen nyt viikolla 18+4, enkä ole vielä tuntenut liikkeitä. Et ole ainoa:) Mulla oli viikko sitten sydänkuuntelut ja kuultiin kuinka se lapsi sielä potki melkeinpä parin sekunnin välein, mutta en tuntenut niitä yhtään.
 
Tunsin eka liikeet viikolla 20. Mulle neuvolantäti sanoi että normaalisti ekaa odottavat voi tuntea ekat liikkeet viikoilla 18-22. Eli ei vielä hätää sullakaan. Mutta muistan että oli ne viikot pitkiä kun vaan odotti että liikkeet alkaa tuntua. Itse tunsin tosi pitkään liikkeet vaan mahan etuosassa ja se tuntui aluksi vähän niinkuin olisi elohiiri mahassa. Liikkeet tuntui aika pinnassa, odotin itse että ne tuntuisi tuolla syvemmällä... :p
 
Mulla liikkeet alko tuntuun rv15+ tosin liikkeet olivat sillon hentoja sipasuja vaan mistä en ollut ihan varma että oliko liikkeitä. Mutta olihan ne:) ja selälleen maatessa saa kyllä parhaiten liikkeet tuntumaan. Mullakin ylhäällä etuseinässä istukka ja silti oon tuntenut tosi aikasin liikkeet. Mutta tosiaan jos vauva on selkä masua vasten ni niitä liikkeitä ei välttämättä tunne niin helposti. niin ja ensimmäistä odotan ja nyt rv32+0<3
 
Liikkeistä vielä sen verran. olen kolmessa aikaisemmassa raskaudessa tuntenut liikkeet makuulla ensin ja nyt tunsin ne eka istuvillani ja kesti ennen kuin tunsin makuulla. Eli kyllä istukalla varmaankin vaikutusta asiaan.
 

Yhteistyössä