Milloin pottaharjoitteluun?

Meillä pottailu aloitettiin heti ,kun tyttö oppi kunnolla istumaan eli 7 kk iässä. Noin pienenä tykkäsi ihan vain istua siinä. Isompana on välillä kausia/päiviä ,joilloin ei tykkää potalla istua. Silloin ei kyllä ole yleensä hätäkään. Käytämme kerttiksiä ja minusta näin on mukava ,kun säästyy vaippoja paljon.
 
Meillä istuttiin paljon potalla 10kk-1v välillä. Sitten tuli tauko pottailussa, kun herraa kiinnosti kävely istumista enemmän. 1v3kk pottailu jatkui päiväkodissa seuran kanssa. Nyt 1v8kk ja potalla käydään kotona aamulla ja illalla sekä päivän mittaan hoidossa ollessa. Meillä ei ole mitään tavoitteellista pottailua, kehutaan jos jotain saa aikaiseksi. Päiväkuivaksi on tarkoitus harjoitella vasta ensi kesänä.
 
Meillä 1v3kk ja silloin tällöin yritän laittaa pojan potalle, mutta eihän se siinä istu. Muutaman kuukauden ajan oon sitä satunnaisesti yrittänyt istuttaa, mutta ei..no, päivähoito alkaa pian joten siellä pottaillaan. Josko ottaisi sitten muista mallia ja äiti pääsisi helpommalla pottailun opettamisen suhteen ;) .
 
Esikoista aloitin opettamaan potalle vasta 1,5- vuotiaana eikä poika koskaan oppinut eli harasi niin paljon vastaan, että siirryttiin suoraan miestentyyliin pöntölle pissaamaan ja isot asiat oppi tekemään pöntöllä vasta 3v.

Vahingosta viisastuneena keskimmäisen kanssa aloitettiin pottailut 10kk iässä ja heti alkoi hyvin sujumaan.

Kolmonen pääsikin sitten pottaa treenaamaan jo 6kk iässä ja melkein siitä ekasta kerrasta alkoi kakata ainoastaan pottaan, vain tosi harvoja vahinkoja vaippaan on sattunut. Nyt tyttö on vuoden ikäinen. Ei tietty aluksi osannut istuakaan kunnolla, mutta istuin itse tukena takana. Pientä valppautta äidiltä ja isältä ihan alkuun vaadittiin, että ne kakkaamishetket hoksattiin, mutta aika pian siihenkin oppi.

Vaipattomuuden kokeilu voisi olla paikallaan, jos neljäs lapsi meidän perheeseen joskus vielä siunaantuisi.
 
Alta vuoden ikäisenä kaikkia kolmea olen istuttanut potalla.

Nyt pikku-ukon kanssa alettiin harjoittelut tuossa 8-9kk ikäisenä ja nyt ikää 1v1kk. Pisut tulee pottaan joka kerran ja nyt jo muutaman kerran onnistunut kakkaamaan pottaan =) Ja äiti on tyytyväinen. Itse ainakin olen huomannut, että aika paljon on kiinni itsestä, siis miten huomaan pojan eleet.

Esikoinen oli kuiva 1v8kk ikäisenä ja toinen himpun vajaa 2-vuotiaana =)
 
9 kk -ikäselle ostettiin potta ja heti alusta tykkäs kyllä istua siinä. Aluks se itse istuminen oli niin jännää, ettei pottaan tullut mitään, mutta n. vuoden ikäsenä saatiin usein jo jompikumpi tuotoskin aikaan.

Nyt 1v 3kk tekee melkein kaikki kakat pottaan, vaikkei hädästään vielä kertoa osaakkaan. Istutaan potalla joka vaipanvaihdon yhteydessä ja ruokailun jälkeen. Tykkää istua vaikka 20min putkeen, joten äiti ehtii sinä aikana tehdä muita hommia... ;)


 
meillä aloteltiin kun tyttö täytti kesällä vuoden, ja sillon tulikin kakka ja kolmena eri kertana pissa pottaan. Nykyään ei jostain kumman syystä tykkää/halua potalla istua jollei ole vaatetta päällä... jos ottaa vaipan pois, istuu hetken ja lähtee sitten viipottamaan. Pitäisikin keksiä jotain tarpeeksi mielenkiintoista puuhaa/katseltavaa että unohtaa istuvansa potalla? Parina kertana on tehnyt myös senkin että kun pissa tulee potalla istuessa, niin nousee kylmän viileesti seisomaan potan viereen ja pissaa siihen. :whistle:
 
Meilläkin alotettiin n.7kk kun oppi itsumaan, mutta tossa 1v2kk iässä tuli joku ihme pottalakko. Ei halua istua enkä haluu siinä väkisin istuttaakaan ja huudattaa. :( Pidetään nyt vähän taukoa ja yritetään sitten uudestaan myöhemmin.
 
Meillä poika nyt 1,3v. ja ajateltiin kohta aloitella pottaharjoittelu.. Mietin tossa vaan että oiskohan se mukavempi semmonen missä on ns. pieni selkänoja takana vai onko peruspotta ihan jees? Onko kellään kokemuksia että onko sillä loppujen lopuksi väliä... Onhan niitä kaikenmaailman pottia josta tulee joku iloinen laulu kun siihen osuu jotain mutta ehkäpä ei nyt ihan semmosta oo tarvetta ostaa :LOL:
 

Yhteistyössä