Milloin ristiäiset?

Minkä ikäisenä ristiäiset yleensä pidetään? Mulla on laskettu aika syyskuun puolivälissä, ja mieluusti pitäisin ristiäiset marraskuun puolella ennen kuin kaikilla alka joulukuun kiireet. Mutta jos syntyy myöhään niin vauva saattaisi olla jopa alle 2 kk ikäinen marraskuun lopussa, onko liian nuori? :/
 
Noin kolmen kuukauden ikään mennessä "pitäisi" vauvan olla kastettu. Meillä meni n. 1 vk:lla yli tuon 3 kk, mutta kun ajankohtaa suunniteltiin, niin sanoivat kirkkoherranvirastosta, että ei hätiä mitään. Ja ei sitä kyllä olisi mitään juhlia aiemmin aikaiseksikaan, hyvä kun sai joskus itselleen iltapäivään mennessä päivävaatteet päälle ja jotain edes suuhun, kun aamusta iltaan itkuista "koliikkityttöämme" syliteltiin, kannettiin ja lohduteltiin. Nyt onneksi eri meininki, kun ikää 4 kk.
 
Jotkut pitävät ristiäiset, kun lapsi muutaman viikon ikäinen, toiset kun lapsi on vanhempi. Ihan miten kullekin sopii. Meillä poika oli 2kk ja 5pvä. Olisin pitänyt jo aiemmin, mutta aikataulut ei sopinu vieraille... :)
 
Meillä poika syntyi marraskuun loppupuolella ja halusin rauhassa antaa joulujen ja uudenvuoden +loppiaisen mennä ennen ristiäisiä.
Jotenka kastettiin sitten tammikuun 21.pvä.
Jos näitä pyhiä ei olis ollut, varmaan olis pidetty nopeampaan kastajaiset.
 
Meillä vauva oli 6 vkoa vanha ja kaikki meni hyvin, vaikka itse tein vielä tarjottavat ja järjestelyt (pienet ristiäiset). Voit hyvin pitää ristiäiset niin nopeasti kuin haluat mutta toki etukäteen ei ikinä voi tietää, miten hyvin itse jaksaa ja missä kunnossa itse on synnytyksen ja alkuhässäkän jälkeen. Pyydä kuitenkin apuvoimia tarvittaessa järjestelyihin niin et itse ole aivan puhki. Vauvan puolesta yleensä kaikki menee hyvin tai huutaessa ;) mutta taitaa nuo huudot kuulua monissa ristiäisissä asiaan. Enemmän siis korostaisin omaa jaksamistasi enkä vauvan ikää.
 
Meillä on ristiäiset 26.8. ja poika syntyi 21.7. eli päivän päälle 5vko silloin :)
Ja tosiaan ainakin ev.lut. seurakunnissa tuo 2kk on suositus, että ennen sitä tulisi kastaa. Jos ei ole ennen sitä kastettu eikä otettu yhteyttä seurakuntaan ristiäisten tiimoilta, niin alkavat sieltä päin ottaa yhteyttä ja kysellä että kastetaanko lapsi.
 
Seurakuntien nettisivuilla suositellaan ristittavaksi "ilman tarpeetonta viivytysta" mutta yleensa lapset kastetaan noin 6 viikon ikaisina. Tietysti voi lapsen kastaa ihan milloin tahansa eihan sita kukaan voi pakottaa kastettavaksi.
Meidan poika tullaan kastamaan vasta 5,5 kk ikaisena johtuen siita ettei rakas mieheni ole saanut aikaiseksi jarjestaa kastetta taalla Kanadassa. Tulen suomeen pian ja jarjestan kunnon kaste-kemut sit taalla omien sukulaiden kanssa! Tietty isi ja anoppi paasevat mukaan kun sattuvat olemaan suomessa samaan aikaan, hehe... :saint:
 
kyllä ristiäiset voi pitää jo vaikka kuukauden ikäiselle, jos vaan itse jaksaa niin pian järjestää. Siinä on kuitenkin sen verran vaivaa, että itse en vielä silloin olisi jaksanut. Meidän poika kastettiin vasta 2kk3vk ikäisenä.
 

Yhteistyössä