Milloin uskaltaisitte kyläilemään "mahatautipaikkaan"..?

  • Viestiketjun aloittaja äippä x 2
  • Ensimmäinen viesti
äippä x 2
Eli siis, milloinkas uskaltautuisitte mennä kyläilemään lasten kanssa sellaiseen kotiin, jossa on sairastettu mahatauti.? Siis tarkoitan lähinnä niiden pöpöjen pinnoilla säilymisen kanssa, että koskahan on viimeistään pöpöt kadonneet pinnoilta/leluista?
Meillä kuitenkin pieniä lapsia, jotka laittaa varmasti suuhunsa leluja jne..
 
minä,
Viruksen aiheuttama oksennustauti on hyvin tarttuvaa, mutta ei vakavaa. Se on yleistä lapsilla, ja sitä esiintyy pääasiassa talvisin. Oksennustautiin ei ole rokotetta eikä lääkkeitä. Tauti hoidetaan kotipiirissä. Apteekista saa ripulijuomaa.

Ruokamyrkytyksen aiheuttama oksentelu ei ole tarttuvaa.

Vaikeissa oksentelutapauksissa potilas joudutaan laittamaan tiputukseen, sillä voimakas oksentelu aiheuttaa nestevajausta, koska neste ei ehdi imeytyä ennen oksennusrefleksiä. Oksennustaudissa on hyvä juoda nestettä, jottei pääse kuivumaan, kun oksentelee, mutta yleensä tiputukseen laitetaan jos sairastavalla on virus-oksennustauti (esim. norovirus).

Oksennustauti kestää yleensä vain yhden päivän. Virukset saattavat kestää pidempäänkin.
 
nuorikkko
Itse mietin josku samaa ja josain sanottiin että mahatauti pöpöt saattaa elää jopa viikon pinnoilla. Ite ottaisin varman päälle ja menisin vasta viikon jälkeen.
 
Norovirus voi elää parikin viikkoa esim. oksennuksen tahraamassa matossa. Oon ite pitäny ainaki sen viikon väliä, ja jos mahdollista niin pari viikkoa. Se tauti ei kuitenkaan mikään mukava ole, vaikka kestäis kuinka vähän aikaa.
 
minä,
Terveyskirjasto:
Vaikka potilas on parantunut norovirustaudista, hän erittää virusta vielä useita päiviä. Käytännössä tartuttavuus kuitenkin päättyy heti kun ripuli loppuu.

Terveydenhuollossa työssä olevien sallitaan palata töihin vasta kun ripulin ja oksennusten päättymisestä on 2 vuorokautta. Taudin sairastaneille kehittyy vain lyhytaikainen, kuukausia tai vuoden kestävä immuniteetti.
 
fsdf
Mieluummin pari viikkoa. On sen verran kurja tauti, varsinkin lapsilla. Ja äidillä, joka siivoaa oksennusta esim. vessan seiniltä... :/

nimimerkillä vasta lapset oksetaudissa
 

Yhteistyössä