milloin vauvalle tyyny

Meille sanottiin neuvolassa 5kk pari viikoa sitten että eihän meillä ole tyynyä käytössä, sanoin ettei ole. Niin terkka sanoi että reilusti saa olla lähempänä 2vuotta ennen kun lapsi tartee tyynyä.
 
Mä en nyt tiedä miten se "oikeasti" menee mutta... Muistan kuulleeni, että sitten voi antaa lapselle tyynyn, kun hän rupeaa itse laittamaan jotain päänsä alleen nukkkumaan mennessä... Esimerkiksi meidän tyttö alkoi n. 7kk ikäisenä aina unissaan kääntymään jalkopäähän päin, kasasi peiton mytyksi ja nukkui pää siinä "peittotyynyllä". Kuukauden verran katselin sitä, ja kun se todellakin oli jokaöistä, niin olisikohan tyttö ollut 8,5kk kun laitoin hänelle tyynyn. Ja siitä lähtien on nukkunut sängyssä taas "oikeinpäin" ja aina pää tyynyllä :D nyt tyttö siis 10kk. voi olla että olen nyt ihan väärin tehnyt, mutta mielestäni ohut tyyny oli parempi vaihtoehto kuin korkea peittomytty... :whistle:
 
Tuo käden tms. laittaminen pään alle on yleensä sen merkki, että tyynyllä voisi olla käyttöä. Meillä molemmat lapset ovat saaneet Familonin paksuhkon vauvatyynyn käyttöönsä n. ½-vuotiaana. Familonin junior-tyynyyn ollaan siirrytty n. 1 vuoden iässä.
Tyyny tuntuu olevan myös tärkeä ja turvallinen 'unikaveri'...
 
Vauva sai ohuen tyynyn ollessaan noin puoli vuotias, mikä on kuulemma ihan hyvä ikä. Ei kovin paljon nuoremmalle kannattaisi vissiin antaa... Mutta poju kyllä nukkuu sen tyynyn kanssa, vaikka joskus herääkin jalkopäässä. Luulen, et se on sille parempi, kuin ei tyynyä...
 
esikoinen on piaan 3vuotta ja tyyny on olut n.vuoden päälle käytössä.
Tai no ei sitä voi sanoa että se on käytössä ollut, kun poika ei juuri pää tyynyllä nuku.
Poika vielä pyörii sen verran sängyssä ja vaihtaa puolta, ettei tyynyä tarvitse ja aika useasti tyyny on lattialla. ;)
 

Yhteistyössä