milloin vauvan/lapsen silmien väri on pysyvä?

Siis lapsen silmien värihän voi muuttua reippaasti syntymän jälkeen.. mutta milloin se väri on valmis?
Lähinnä sillä kyselen, kun hoksasin, että pojulla on vasemmassa silmässä ihan selkeä kysymysmerkin kuva (vähän tummemman sininen kuin muu silmä).. Nyt tässä pohdin, että mahtaako tuo kuvio jäädä lopullisesti.. ei sillä, että asialla suurta merkitystä olisi, mutta mun mielestä tuo on vaan kiva yksityiskohta..

yritin googletella, mutta en vastausta löytänyt..
 
Meillä on tyttö melkein 2-v, eikä väri ole vielä pysyvä: syntyessä oli ihan tummansiniset silmät, ja nyt 1,5-v paikkeilla rupes mustuaisen ympärille ilmestymään ruskeaa väriä, ja se on jonkinverran jo levinnyt(täysin ruskeat ei silmät ole vieläkään, vaan osaksi siniset)
 
"vieras"
Meillä tyttö 2v ja edelleen väri näkyy muuttuvan, tämän kummemmin en osaa sanoa.:D Tosin muistelisin jostain lukeneeni, että viimeistään kolmevuotiaana ois se silmienväri pysyvä, mutta en ole ihan varma onko näin.:)
 
Meillä kaikki olleet syntyessään sinisilmäisiä, mutta aika nopeasti huomasi kolmosesta että lähtee muuttumaan ruskeaksi. Nyt vajaa 3v on niin ruskeat silmät, että tokko tosta enää muuttuvat. Pian 6v täyttävän silmienväri vakiintui vuodessa, sävy tosin sinisessä muuttuu valon mukaan, samoin tuolla vajaa 4v:lla. Kolmosella näytti syntymän jälkeen, että alkaisi muuttua ruskeaksi, mutta nyt jos 3kk iässä on niin siniset kuin vain voi olla. En usko että muuttuvat. Jännää muuten, että mulla on itsellä melkein mustat silmät, samoin kuin mun suvulla muutenkin mut likat on isänsä tavoin blondeja sinisilmiä :)
 
"hipp"
Meillä kaikki olleet syntyessään sinisilmäisiä, mutta aika nopeasti huomasi kolmosesta että lähtee muuttumaan ruskeaksi. Nyt vajaa 3v on niin ruskeat silmät, että tokko tosta enää muuttuvat. Pian 6v täyttävän silmienväri vakiintui vuodessa, sävy tosin sinisessä muuttuu valon mukaan, samoin tuolla vajaa 4v:lla. Kolmosella näytti syntymän jälkeen, että alkaisi muuttua ruskeaksi, mutta nyt jos 3kk iässä on niin siniset kuin vain voi olla. En usko että muuttuvat. Jännää muuten, että mulla on itsellä melkein mustat silmät, samoin kuin mun suvulla muutenkin mut likat on isänsä tavoin blondeja sinisilmiä :)
meilläkin toinen lapsista on tummatukkainen sekä tummasilmäinen ja toinen hiuksistaan vitivalkoinen ja silmistään niin sininen kuin olla voi:)
 
mulla kuulemma
kun synnyin niin mustan/ruskeat ja on edelleen pojalla kun se synty oli siniset ja nyt vihreän harmaan ruskeat,tulisiko ruskea ;p

mulle kätilö sano et n.3v ni pitäis olla lopullinen
 
"eee"
Kyllähän se muuttuu aikuistuessakin. Lapsilla on usein tosi kirkkaan siniset silmät, kuinka usein näkyy aikuisia tai vanhoja ihmisiä, joiden silmät olisivat sen väriset?

Itselläkin muuttuu edelleen ja olen parikymppinen; silmiin on alkanut ilmaantua ruskeita pilkkuja ja sinisistä ovat muuttuneet vihertävämmiksi.
 
Minnie:lle
[QUOTE="Minnie";23582542]Mulla näkyy muuttuvan edelleen... Alunperin oli siniset, jossakin vaiheessa muuttui vihreiksi ja nyt on alkanut tulla ruskeaa joukkoon. Niin ja ikää kohta 30 =)[/QUOTE]

Onko näitä muutoksia tullut raskausaikana, vai ihan muuten?

Itsellä muuttui silmien väri hiljalleen raskausaikana eikä ole siitä palautunut ( reilun 3 vuotta nyt ollut uusi väri ). Toiveissa olisi vielä jonakin päivänä toinen raskaus, ja mietin, että muuttuukohan väri uudestaan johonkin suuntaan toisellakin kerralla.
 
Tuo silmien yleisväri pääasiassa vakiintuu leikki-iässä, mutta voi muuttua vielä murrosiässäkin.

Pistemutaatioita eli erivärisiä pilkkuja yleisvärin keskelle voi tulla vielä toinen jalka haudassakin, koska pieniä geenimutaatioita tapahtuu ihmiskehossa jatkuvasti.
 
Meillä on kolmella muuttunu sinisestä vihreäksi 2-4vuotiaina. Nyt katsoin 5,5v pojan silmiä vasta ja hänellä näyttää nyt muuttuvan pikkuhiljaa myös vihreiksi, ainakin toinen silmä. Toisessa on ihan selvästi vihreää mustuaisen reunoilla, mut toinen on vielä sininen. Jännän näköinen. 3v pojalla on reunoilta siniset ja keskemmältä vihreät tällä hetkellä. Saapa nähä, miten tuon nuorimman silmät sitten. Nyt on tosi kirkkaan siniset vielä näin vuoden iässä.
 

Yhteistyössä