Milloinkahan lapset tajuavat että on syksy (pukeutumisesta)

Ekaluokkalainen lähti kouluun ja puhuin puhelimessa samalla, pussasin hyvästit ja annoin lähteä. Samassa lopetin puhelun ja aloin miettiä mitähän lapsella on päällään... Onneksi sain vielä huudettua lapsen takaisin. Tyttö puki aamulla t-paidan ja neuletakin, ja oli sitten laittanut neuletakin reppuun ja pistänyt pelkän velourhupparin t-paidan päälle. Jalassa trikoiset, ohuet housut. Aiemmin olin jo pakottanut laittamaan sukat jalkaan, meinasi ettei niitäkään tarvitse. Ja vielä kauhea räkätauti päällä ja ovat lähdössä lähimetsään retkelle tänään.

Komennon jälkeen tyttö lähti kunnon ulkoiluasussa, neuletakkikin päällä ja hanskat kädessä.

Miten lapselle voikin olla nämä vuodeajasta toiseen siirtymiset niin vaikeita? Kesävaatteissa kuljettaisiin jos vain saisi. Ja sama (itsepäinen) lapsi haluaisi lähteä aamuisin yksin kouluun eikä mennä ap-hoitoon, pitäisi jotenkin saada taottua hänen päähänsä että tosiaan pistää kaikki vaatteet päällensä mitä on valmiiksi katsottu (yleensä siis käyn aamulla lapsen kanssa läpi mitä pitää pukea, paitsi tänään).
 
Kisumama
Ei se pieni lapsi vielä ymmärrä. :)

Sitä minä ihmettelen kun ystäväni hilluu tansseissa vieläkin topissa ja minihameessa ja valittelee sitten räkätautiaan. Vesisateella tallustelee lenkkareissa.
 
halipupu harmaana
Aika hitaasti se näyttää tapahtuvan. Kaupungillakin aikuiset kulkevat sandaaleissa, vaikka on sateen uhka ja tuulee jo koleasti. Sitten jollain lapsella on pk:ssa melkein jo toppatakki päällä, joten laidasta laitaan mennään. Samahan se on keväällä, lapset ei millään meinaa luopua sukkahousuista ja pitkistä kalsareista.
 
Ei kait ne vielä aikoihin sitä hoksaa, vaikka kuinka erehtyy koululaiselta sitä olettamaan ja odottamaan. Ehkä joskus yläkouluikäisenä tulee se tolkku, jos silloinkaan...

Perään sitä pitää katsella, jos suinkin siihen pystyy, muutoin sitten on luotettava, että laittaa koululainen päällensä ne vaatteet, mitkä edellisenä iltana yhdessä katseltu. Ja vain opeteltava kärsivällisesti.

Ja mä oon ihan sata varma tämän aamuisesta muistutuksesta huolimatta, että jos tänään edes pikkasestikaan näkyy aurinkoa, niin toi meidän kakkosluokkalainen tulee kotiin ihan ilman takkia (reppuun survottuna) pelkässä pitkähihaisessa paidassaan nenä yhä niiskutellen.
 
"sondersson"
Ite kuljen vielä pelkässä lyhythihaisessa paidassa suurimmaks osaks. Ja tuntuu tosi oudolta nähdä porukkaa pipoissa,hanskoissa sun muissa... Lapsia pukiessa vois vähän kuunnella sitä lastakin eikä vaan tunkea väkisin päälle kun itsellä on kylmä.
 
t-paidassa kulkija
No aikuisten kohdalla on vähän eri juttu ku kai sitä noin suunnilleen tietää oman tarkenemisensa tai ainaki viisastuu nopeasti. ;) Mä oon nii lämminverinen, että kuljen talvellaki välikausitakissa. :D

Lapset on asia erikseen ja vaikka aamulla saatkin puettua kunnolla niin ne vaatteet lähtee matkalla kyllä aika helposti. Sekin on jo hienoa jos saa opetettua lapsen ittamaan mukaan edes riittävästi vaatetta, saattaa vilu hyvinkin nopeasti antaa oikeita ohjeita.
 
[QUOTE="sondersson";27096941]Ite kuljen vielä pelkässä lyhythihaisessa paidassa suurimmaks osaks. Ja tuntuu tosi oudolta nähdä porukkaa pipoissa,hanskoissa sun muissa... Lapsia pukiessa vois vähän kuunnella sitä lastakin eikä vaan tunkea väkisin päälle kun itsellä on kylmä.[/QUOTE]

Näinpä! olen huomannut että usein niiden äitien, joilla on itelläkin ihan järjettömästi vaatetta, lapset ovat ihan "ylipuettuja" eli ei kuunnella lasta vaan tupataan vaatetta niinkuin itseä puettaisiin.
Meillä keskimmäinen poika on tosi kuumaverinen ja se ei ole laittanut tänä syksynä takkia päälle kuin yhtenä aamuna, kun tuli kaatamalla vettä. En pakota laittamaan takkia kun tiedän että se on ihan hiki märkä jos joutuu takkia pitämään. Muutkin pojat meillä laittavat aamulla takit, mutta iltapäivällä ne on repussa ja lapset on silti ihn lämpöisiä.
 
"heh"
Ei kait ne vielä aikoihin sitä hoksaa, vaikka kuinka erehtyy koululaiselta sitä olettamaan ja odottamaan. Ehkä joskus yläkouluikäisenä tulee se tolkku, jos silloinkaan...

Perään sitä pitää katsella, jos suinkin siihen pystyy, muutoin sitten on luotettava, että laittaa koululainen päällensä ne vaatteet, mitkä edellisenä iltana yhdessä katseltu. Ja vain opeteltava kärsivällisesti.

Ja mä oon ihan sata varma tämän aamuisesta muistutuksesta huolimatta, että jos tänään edes pikkasestikaan näkyy aurinkoa, niin toi meidän kakkosluokkalainen tulee kotiin ihan ilman takkia (reppuun survottuna) pelkässä pitkähihaisessa paidassaan nenä yhä niiskutellen.
ai yläkouluiässä tolkku pukeutumisen suhteen? luulin että siellä se just katoaa.
 
Hmmm...kaksi asiaa alkoi nyt askarruttamaan minua.

1. Millainen keli mahtaa ulkona olla?

2. Mitähän 8-vuotiaani laittoi päälleen, kun lähti kouluun? Illalla laittoi valmiiksi tuolinkarmille pillifarkut, topin, 3/4-hihaisen tunikan ja sukat. Aamulla hihkaisin sen verran (kun kävin tsekkaamassa onko lapsi herännyt) että ottaa hupparin myös, ja kömmin samantien itse takaisin nukkumaan.
 
"Vieras"
Itselläni edelleen vaatetuksena pelkästään toppi, jakku, minihame, sukat ja korkkarit. Työkaveri tuli aamulla töihin ja sanoi, että pitää viikonloppuna hakea varastosta toppavaatteet, kun aamulla paleli odottaessa junaa asemalla.
 
"meriska"
[QUOTE="Vieras";27097716]Itselläni edelleen vaatetuksena pelkästään toppi, jakku, minihame, sukat ja korkkarit. Työkaveri tuli aamulla töihin ja sanoi, että pitää viikonloppuna hakea varastosta toppavaatteet, kun aamulla paleli odottaessa junaa asemalla.[/QUOTE]

Niin me ihmiset ollaan erilaisia , luojan kiitos:D
 
---
Mun 14 v tyttö ei ainakaan haluu palella,käyttää jo villasukkia ja tänä aamuna kysy onks noloo laittaa korvaläpällinen karvahattu. Ainakin osalle yläkoululaisista lämpimästi pukeutuminen on muodikasta,ennenminkin pitää toppuutella että onks siel muka jo noin kylmä. Alaluokkalaiset kyllä menis vaan paitasillaan.
 
"Vieras"
Itselläni edelleen vaatetuksena pelkästään toppi, jakku, minihame, sukat ja korkkarit. Työkaveri tuli aamulla töihin ja sanoi, että pitää viikonloppuna hakea varastosta toppavaatteet, kun aamulla paleli odottaessa junaa asemalla.
 
vierass
Mun 14 v tyttö ei ainakaan haluu palella,käyttää jo villasukkia ja tänä aamuna kysy onks noloo laittaa korvaläpällinen karvahattu. Ainakin osalle yläkoululaisista lämpimästi pukeutuminen on muodikasta,ennenminkin pitää toppuutella että onks siel muka jo noin kylmä. Alaluokkalaiset kyllä menis vaan paitasillaan.
Tää on varmaan aika asiatonta mutta jos koulussa on trendinä ettei kouluruokaa tartte syödä niin se aiheuttaa ainakin palelemista. Hienoa kyllä että tyttö pukeutuu. mutta mites sitten kun tulee oikea talvi että miten pärjää.
Tuo anoreksia on nykyään aika yleistä varsinkin nuorilla tytöillä, Mutta menkat vaikuttaa kans siihen omaan lämmönsäätelyyn.
 
meillä on kans ihan sama..

toppavermeet ahdistaa ja kesävaatteis kuljettais ympäri vuoden:/ joka syksy takutaan ku pitäs alkaa laittaa paksumpaa päälle. Ulkohousut on ihan hanurista ja eikä ny ainakaa mitää fleeceä paa alle.. HUOH!!

meillä tokaluokkalainen ja tätä on nyt jatkunu kauan..
 
....
[QUOTE="Vieras";27097833]Itselläni edelleen vaatetuksena pelkästään toppi, jakku, minihame, sukat ja korkkarit. Työkaveri tuli aamulla töihin ja sanoi, että pitää viikonloppuna hakea varastosta toppavaatteet, kun aamulla paleli odottaessa junaa asemalla.[/QUOTE]

Itsekin vielä käytän samoja vaatteita kuin kesällä. Farkut, t-paita, farkkutakki ja korkkarit. Ei haittaa muuten, paitsi töihin pitäis ottaa joku neule mukaan, takki päällä nyt joutuu toimistolla olemaan.

Jotenkin vielä vain unohtaa tuon kylmähkön sään, vasta autolla ikkunoita raapatessa mietin että olisikohan jo aika vaihtaa syysvaatteisiin... :D
 
Annucca
Kaverin ekaluokkalainen oli laittanut päällensä viimetalven toppavermeet ja jalkaansa lenkkarit. :D Eikä suostunut ottamaan pois. Mahtaa olla lämmin, koska mittarissa on +3 :D
 

Yhteistyössä