Mineraalit ja vitamiinit ym. ravinto

Lueskelin tuossa eräältä toiselta palstalta, että erinäisistä hoidoista ja sairaalakäynneistä huolimatta ei ollut lapsettomuudesta kärsivä pariskunta saanut lapsia. He olivat luovuttamassa asian tiimoilta, kun pariskunnan nainen oli lukenut vitamiineista ja mineraaleista sekä niiden vaikutuksesta hedelmällisyyteen. Erityisesti sinkin tarpeellisuudesta ja merkityksestä hän oli lukenut useammastakin paikasta.
Nainen oli sitten ostanut sinkkiä ja monivitaplussaa, joita molemmat olivat alkaneet popsia. Parin kuukauden päästä pienokainen ilmoitteli tulostaan... sama ilmeisesti toistui toisen mukulan kohdalla.

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia lisäravinteista tai yleensäkin ravintomuutoksista?

Itse uskon mm. karppaamisen voimaan PCO:n kohdalla. Niin moni nainen on päässyt eroon monirakkulaisuudesta karppiruokavalion myötä.
Luinpa myös luomuravinnon olevan hyvästä - eipähän ne lisäaineet kenenkään keholle hyvää tee, mutta onko niillä muuta kuin nimellistä vaikutusta hedelmällisyyteen (uusimmassa KuntoPlussassa juttua).

Ehkäpä tänne voitaisiin koota erilaisia ravintoon ja ravintolisiin liittyviä juttuja, kokemuksia ja artikkeleita noin yleisestikin.
 
Itse en käyttäisi minkäänlaisia luontaistuotelääkkeitä, kuten jotain Fertility-kapselia tms. Ainakaan jos pari on jo hoidossa ja saa "oikeita" lääkkeitä. Noita luontaistuotteita kun ei ole juuri kummemmin tieteellisesti tutkittu ja varsinkin niiden reagoimisesta muiden lääkkeiden kanssa on todella vähän tietoa. Suurin osahan tavallisistakin lääkkeistä on peräisin luonnontuotteista ja kasveista, mutta niiden pohjalla on laaja tutkimusaineisto, niin että niiden haittavaikutuksetkin tiedetään.
Itse olen kyllä lapsettomuudessa kiemurrellessani kokeillut kaikki mahdolliset poppaskonstit (lukuunottamatta juuri noita ihme pillereitä). Aloitin greippimehulla muutaman kierron, ei auttanut. Sitten ostin miehelle sinkkiä ja foolia, sperman laatu ei muuttunut millään tavalla 3kk:n käytön aikana. Sitten kokeilin itsekkin sinkkiä, ei toivottua vaikutusta. Taitaa näiden vuosien varrelle mahtua paljon muutakin epätoivoista yritystä, ei vain jaksa enää edes muistaa kaikkea.
Eli meidän suhteen ei mistään ole toistaiseksi ollut apua, yksi hoitokin jo takana. Eikä lapsettomuuden syytäkään ole diagnisoitu, miehellä alentunut siittiömäärä, joka ei lääkärin mukaan pitäis juurikaan vaikuttaa asiaan. Mutta toivon ja uskonkin että jollekkin noista vitamiineista ja mineraaleista on apua. Ainahan kannattaa kokeilla! ;)
 
Kipinä
Minulle Väestöliiton lääkäri suositteli foolia, sitä kannattaa kuulemma kaikkien lasta yrittävien syödä. Sinkistä olen joskus kuullut, mutten ole kokeillut. Pitäisiköhän vielä sekin ottaa mukaan, syön myös helokkikapseleita. Lääkärin kanssa kannattaa keskustella luontaistuotteista, niissähän saattaa syödä jotain sellaista, joka heikentää lääkkeiden tehoa. Helokkikapseleista lääkärimme sanoi, että ei varmaan ole mitään haittaa. Pitkälti nämä saattavat olla uskonasioita. Joillakin tepsii jokin, ja epätoivoiset tarttuvat heti oljenkorteen :wave: . Täällä siis yksi sellainen. Kokeiltu on myös homeopaatit ja vyöhyketerapeutit.
Yksi luomulapsi on, toista vain ei sitten millään. Kummallista tämä elämä. :/
 
Mulle myös suositeltiin foolihappoa ja greippiä. Foolihapon syömistä suositellaan esim. jenkeissä aloitettavan heti kun harkitaan lapsen yrittämisät. Sitähän suositaan käytettäväksi myös raskauden aikana, ja moni saa pelkästä ravinnosta sitä liian vähän. Ylipäätään monipuolinen ruokavaliohan on tärkeää eikä sitä saa korvata pillereillä.
 
Joo tuo foolihappo on kyllä hyvä aloittaa jo ennen raskautta. Ihan tarkkoja tietoja ei siitä ole auttaako se lapsettomuuteen, mutta ehkäisee sikiön selkäydin vaurioita. Foolihappo kerääntyy hitaasti elimistöön ja siksi suosittelevat aloitettavan jo ennen raskautta. Foolihapon tarve on suurin juuri alkuraskaudessa, jolloin sikiön tärkeimmät elimet muodostuvat. Eli jos alkaa käyttämään foolia vasta kun tietää olevansa raskaana, voi viikkoja olla jo muutama kasassa ja näin ollen aloitus voi tulla liian myöhään.
Joistakin artikkeleista olen lukenut että foolihappo voisi parantaa sperman laatua. Meillä sitä kokeiltiin miehelle ehkä 3 kuukautta, ilman minkäänlaista vaikutusta. Sperma-analyysi oli täysin sama ennen ja jälkeen foolikuuria. :/
 
Ei juma.. siis nyt on pietu ihan äimänkäkenä! Soitin juuri uusinta-analyysin tulokset ja miehen sperma olikin yhtäkkiä normaalia :eek: En tiedä miten iso vaikutus on sillä, että mies syö nyt sinkkiä ja vitamiineja.. Toivon mukaan jotain apua on ollut.

Ihmetellä pitää.
 
riksu82
Pietu: Hieno homma! Liekö siittiöt saaneet lisäpotkua vitamiineista vai mistä lie?
Oletteko syöneet erikseen jotain foolihappoa vai monivitamiineja jossa foolihappoa? Mitä merkkiä?
 
Syön kyllä joitain luontaistuotteita. Oikeastaan en lapsettomuuteen liittyen kuitenkaan. Helokkiöljykapseleita syön atooppisen kuivan ihon vuoksi ja foolihappoa taas anemiataipumuksen vuoksi. Tosin tuo foolihappohan sitten taas on hyväksi jos onnistuu raskautumaan hoidoilla :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2006 klo 16:21 riksu82 kirjoitti:
Pietu: Hieno homma! Liekö siittiöt saaneet lisäpotkua vitamiineista vai mistä lie?
Oletteko syöneet erikseen jotain foolihappoa vai monivitamiineja jossa foolihappoa? Mitä merkkiä?
Ainoastaan MultivitaPlus ja sinkkitabletit miehellä. Minä taas olen miltei aina syönyt monivitamiini/-mineraalitabletteja.

En tiedä mistä nuo tulokset saivat uutta tuulta purjeisiin.. Yksi vaihtoehtohan on, että ensimmäinen koe olisi tehty väärin esim. sen suhteen, että ohjeistus oli vajavainen kuljetuksen ja aikamääritysten osalta..
 
No minä tässä mietein öisenä hetkenä... Niin, terveisiä vaan kaikille ylitäysiltä rinnoilta ja rintapumpulta! Sit ku lapsi nukkuu niin tissit herättää... Tervetuloa kohta kerhoon! ;)

Mä aloin niin sanotusti karppaamaan rv 30 ku lykkäs tuo raskausdiabetes päälle (mulla PCO). Ruokavalion laadus mulla ei ollu kuulemma korjattavaa eikä painonnousua tarvinnu kovin rajottaa, niin jouduin sit tarkkaan laskeen hiilarien määrän per ateria. Sokerit pysy hyvin kuris.

Jatkoin kokeeksi rupkavaliota synnytyksen jälkeen ja kas -nyt jo kolmannet kuukautiset ja synnytyksestä alle 4kk! Ja mokomien väli ollu jämptit 36pv... Ennen raskautta ei menkkoja edes teroluteilla, primoja söin ja aina hirvee migreeni...

Voi tietty olla, et raskauski on muuttanu hormonitoimintaa, mut en laittais aivan kokonaan senkään piikkiin... Mun iho rauhottu jo raskausaikana ruokavalion myötä, karvat rintojen välistä tippu synnytyksen jälkeen. Painoa nyt +2kg vrt ennen raskautta.

Aion jatkaa hiilarien rajottamista edelleen. Maitoa kuitenki tulee luovutukseen asti. Lähteekö joku messiin kokeileen tuloksia???

:wave:
 
Intiaanihuuto harmaa
Eli mä lasken hiilarien määrää per päivä ja per ateria. Paljonko saa sit syödä riipuu siitä, laihdutatko vai syötkö tarpeen mukaan.

Mulla seuraavasti: aamupala 20g, lounas 50g, välipala 20g, päivällinen 50g, iltapala 20g.

Paras apuväline on ollut ns. hiilihydraattien vaihtotaulukot, joita insuliinihoitoset diabeetikot paljon käyttää. Niis on lueteltu noin-määrät, paljonko on maitolasis, leivänpalas, yhes perunas jne... Aika hyviä ohjeita löytyy kun googlettaa "raskausdiabetes". Eli ideana on, että rajottaa verensokerin nousua. Kun PCOs usein on insuliiniresistenssi, eli insuliini toimii kudoksis huonosti. Sit sitä erittyy ylimäärin ja paino nousee ja haittaa noita munasarjoja ym. Mulla siis ainakin todistetusti noin...

Perussääntönä on paljon kasviksia ja vähärasvasia proteiininlähteitä (liha, broiler, maitorahka...), kohtuullisesti runsaskuitusta leipää ja rasvattomia maitovalmisteita, rajotetusti perunaa, riisiä, pastaa ja hedelmiä.

Tuolla laihdutus-osios on ainaki pyöriny pino nimeltä sokeriklubi II, siel on hyviä ohjeita!

Tervetuloa mukaan!!! Katotaan mitä tapahtuu. Pitäskö laittaa oma pino tänne?? :)
 
Sama harmaana
...nniiin... ja näkyvä sokeri tietty pois ja namit ja pullat... Limut lightina tai mieluummin esim vichyä. Ja alkoholia toooosi vähän.

Kyllä tolla mahan saa silti täyteen, olen huomannut! Esim keitettyjä kasviksia, salaattia, raejuustoa saa kiskoa ihan huoletta. Syön myös paljon makeutusaineella höystettyä maitorahkaa, pitää kauan nälän pois ja paljon proteiinia :)
 

Yhteistyössä