Miniän kiellot ja määräykset loukkaa - nyt ei saa pientä pussata suulle!

  • Viestiketjun aloittaja "Laila"
  • Ensimmäinen viesti
"Laila"
Pojan vaimo on hirveän fanaattinen lapsen kanssa, esim. vauva-ajasta lähtien tolkutti karieksen tartuttamisesta. Ei saa pussata suulle ja samalla lusikalla ei saa syöttää jne. jne. Kyllähän tuo nyt tarttuu ihan varmasti jossain vaiheessa.

Viime vierailulla sai kauhean sätkyn kun minä annoin pienen nokareen jäätelöä 1,5-vuotiaalle pienelle omalla kaffelusikallani. Ihan kuin se nyt olis jotain myrkkyä se että omalla lusikalla syöttää?! KYllä minä omatkin lapset syötin samalla tavalla ja maistuin onko ruoka liian kuumaa ym.

Onko muilla samoja ongelmia?
 
Haistan provosoimista, mutta menkööt nyt tän kerran..
Mun ongelmani olisi se, jos anoppi syöttäisi samalla lusikalla lasta. Ei tarttisi syöttää toiste.
Mulla on reikiintymisbakteeri ja teini-ikäisilläni ei, heillä ei ole yhtään reikää ollut, kun mulla niitä oli tuohon ikään ollut jo useita. Onneksi isovanhemmat on olleet kanssani samoilla linjoilla.
 
"Mona"
[QUOTE="Tyttöjen äiti";27207567]Kyllä nämä samat asiat kerrotaan jokaisen pikkulapsen vanhemmille hammashoitolassa. Me saatiin viimeksi laput myös isovanhemmille ja muille hoitajille asiasta. Usko vain miniääsi. :)[/QUOTE]

Mistä semmoisia lappuja saa? Ottaisin mielellään ja antaisin miehen vanhemmille ja omalle äidilleni..
 
[QUOTE="Mona";27207587]Mistä semmoisia lappuja saa? Ottaisin mielellään ja antaisin miehen vanhemmille ja omalle äidilleni..[/QUOTE]

Me saatiin neuvolasta kans tuollaisia lappuja. Olisko ollut 1v neuvolassa tai aiemmin.

Meillä onneksi mun vanhemmat tietävät ja ymmärtävät ettei pussata suulle eikä käytetä samaa lusikkaa. Samaa ei voi kyllä sanoa miehen vanhemmista, jotka eivät tajua että elämä ja suositukset ovat muuttuneet tässä 40v aikana kun heidän lapsensa oli vauva.
 
"Tyttöjen äiti"
[QUOTE="Mona";27207587]Mistä semmoisia lappuja saa? Ottaisin mielellään ja antaisin miehen vanhemmille ja omalle äidilleni..[/QUOTE]

Hammashoitolasta saatiin.
 
"Mona"
Me saatiin neuvolasta kans tuollaisia lappuja. Olisko ollut 1v neuvolassa tai aiemmin.

Meillä onneksi mun vanhemmat tietävät ja ymmärtävät ettei pussata suulle eikä käytetä samaa lusikkaa. Samaa ei voi kyllä sanoa miehen vanhemmista, jotka eivät tajua että elämä ja suositukset ovat muuttuneet tässä 40v aikana kun heidän lapsensa oli vauva.
Sama täällä, miten tolkuttaa typerille ihmisille ettei noin tehdä.
 
"vieras"
No mitä sää tunget sitä lusikkaas lapsen suuhun jos on kerta jo kielletty aiemmin? Etkö sää ymmärrä puhetta vai teetkö aina toisten lasten kanssa oman pääs mukaan?
 
"joku"
Jos lapsen äiti on tuota mieltä, niin siinä ei ole anopilla nokan koputtamista. Mutta itse olen kyllä niin typerä että pussailen lapsiani ja samalla lusikallakin ollaan syöty. Minulla ei kyllä ole koskaan ollut yhtään reikiä.
 
"Huoh"
[QUOTE="Mona";27207638]Sitten kun saisi vielä ääliömäisen ja kateellisen anopin LUKEMAAN sen lapun...[/QUOTE]

Saati sitten ymmärtämään lukemansa ja toimimaan sen mukaisesti.
 
joku toinen
Lapsen syöttämisen samalla lusikalla vielä ymmärrän ja hyväksyn mutta suulle pusuttelua en, tulee jo mieleen kyseenalaistaa moista harrastavan seksuaaliset taipumuksetkin.
 
"..."
Kuin myös täällä. :)
Ja meilä kyllä ne isovanhemmatkin pussailee ja syöttää samalla lusikalla.

[QUOTE="joku";27207664]Jos lapsen äiti on tuota mieltä, niin siinä ei ole anopilla nokan koputtamista. Mutta itse olen kyllä niin typerä että pussailen lapsiani ja samalla lusikallakin ollaan syöty. Minulla ei kyllä ole koskaan ollut yhtään reikiä.[/QUOTE]
 
Toi kyll kuulostaa enemmän ensimmäisen lapsen syndroomalta - eli pakko kontroloida kaikkea ja sanella muille oman lapsen hoidosta.. tälläinen onneksi karisee pois kun syntyy lisää lapsia..meille neljäs tulossa ja yleensä olen vain kiitollinen jos äitini tai anoppini viittii auttaa tai viettää aikaa mukuloiden kaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Zarppa
"vieras"
Mä oli kuukausia tiukalla imetysdieetillä allergisen lapsen kanssa. Kyllä meinasi tulla itku silmään, kun katsoin mummoa, joka pisti tutin lattialta ensin suuhunsa, tuikkasi sen jälkeen kahvikermaan ja 5kk lapsen suuhun ennen kuin ehdin estää. Samaan aikaan mä en saanut syödä pisaraakaan maitoa ja vauvaa piti rasvata viikko tuon jälkeen vatsavaivoista puhumattakaan. Ei ne mummot aina jaksa kuunnella poikkeavia ohjeita ja kieltoja....
 
"vieras"
Toi kyll kuulostaa enemmän ensimmäisen lapsen syndroomalta - eli pakko kontroloida kaikkea ja sanella muille oman lapsen hoidosta.. tälläinen onneksi karisee pois kun syntyy lisää lapsia..meille neljäs tulossa ja yleensä olen vain kiitollinen jos äitini tai anoppini viittii auttaa tai viettää aikaa mukuloiden kaa.
Kyllä mä oon ainakin ihan joka lapsen kohdalla pitänyt tiukan linjan tuon karies-bakteerin estämisen suhteen. Itselläni on älyttömän huonot hampaat, ja yritän kyllä kaikin keinoin välttää, ettei lasteni tarvi kärsiä samasta.
 
No ei meilläkään anopit tai mummot samaa lusikkaa tunge mun lasteni suuhun. Eikä isä, jolla on karies. Mulla itselläni ei ole koskaan ollut yhtäkään reikää ham paissani, ja mulla ei ole kariesbakteeria suussa. Eikä kummallakaan lapsella, joilta on otettu se sylkinäytetesti joskus parivuotiaana. Miksi ihmeessä antaisin jonkun hampaattoman anopin lussuttaa samaa tuttia ja tartuttaa karies pojille, jotta ne sitten saa maata porattavana ja maksaa itsensä kipeäksi paskoista hampaista? Vai mitä luulet, sanonko mieluummin anopille, että tunkee sen lusikan ihan omaan perseeseensä?

No, kirjoittaisin ehkä vähän nätimmin, jos hetkeäkään epäilisin, että olet aito isoäiti, jolla on kuvaamasi oikea ongelma.
 
"vieras"
Toi kyll kuulostaa enemmän ensimmäisen lapsen syndroomalta - eli pakko kontroloida kaikkea ja sanella muille oman lapsen hoidosta.. tälläinen onneksi karisee pois kun syntyy lisää lapsia..meille neljäs tulossa ja yleensä olen vain kiitollinen jos äitini tai anoppini viittii auttaa tai viettää aikaa mukuloiden kaa.
Kyse on lapsen parhaasta; kärsiikö mahdollisesti koko ikänsä huonoista hampaista vai ei. Meillä kotona sama sääntö kuin ap:n miniällä, ymmärtäkööt isovanhemmat tai ei, vanhempana lapsen terveys on kuitenkin minun vastuullani.
 
Toi kyll kuulostaa enemmän ensimmäisen lapsen syndroomalta - eli pakko kontroloida kaikkea ja sanella muille oman lapsen hoidosta.. tälläinen onneksi karisee pois kun syntyy lisää lapsia..meille neljäs tulossa ja yleensä olen vain kiitollinen jos äitini tai anoppini viittii auttaa tai viettää aikaa mukuloiden kaa.
Missäs vaiheessa se karisee? Kun vielä viidennenkin kanssa poden tota "ensimmäinen lapsi-syndroomaa". Ihan yhtä tärkeää mulle on jokaisen muksuni terveys ja hyvinvointi, enkä ala tinkimään vaan sen takia, että äiskä on vähän väsynyt.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
[QUOTE="vieras";27207774]Kyllä mä oon ainakin ihan joka lapsen kohdalla pitänyt tiukan linjan tuon karies-bakteerin estämisen suhteen. Itselläni on älyttömän huonot hampaat, ja yritän kyllä kaikin keinoin välttää, ettei lasteni tarvi kärsiä samasta.[/QUOTE]
No en minäkään tarkoita sitä, että lasta tarvis syöttää oman suun kautta. Tottakai parempi pitää huolta lasten hampaista kaikin keinoin. Kiinnitin tossa alkuperäiskirjoituksessa huomiota muuhun mahdolliseen ongelmaan, kuin pelkkään mummon tapaan ruokkia lapsen lasta. Eikös kelläkään ollut koskaan esikoisensa aikana pakottavaa tarvetta ylisuojella omaa lasta jopa omilta sukulaisilta? Minä ainakin olin sellainen. Kukaan ei saanut koskea vauvaan ja jos koski, niin teki sen mielestäni aina väärin. Joko vauvan piti nukkua, tai pieriä tai röhtäista jne...ja sen kaiken piti tapahtua vain mun sylissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Zarppa

Yhteistyössä