Minkä ihmeen vuoksi ihmiset asuvat maaseudulla?

  • Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti
JONSERED Karhunkantaja
Eihän siinä ole järkeä: ei ole julkista liikennettä, ei ehkä kunnallista viemäriverkkoakaan, pakko olla oma auto, jos haluaa pärjäillä. Ja silti sinne korpeen ängetään ja odotetaan, että lapset ainakin saavat koulukyydin verovaroista!

Tuo tuntuu olevan jonkun kansanosan käsitys asiasta. =)

Itse asun täällä siksi, että täällä on tilaa, rauhaa ja lasten hyvä olla. Se, että asumme äijän kotipaikkaa järven rannassa on tietenkin myös plussaa. Täällä on vielä rippeitä yhteisöllisyydestä, ilman kyttäämisen makua. Ja kun tarvitsen omaa aikaa, voin kävellä pihalta suoraan metsään.

Se, mikä luonnonvaroija tuhoutuu autoilussamme, säästyy ehkä siinä, että omasta pihasta saa lähiluomuruokaa, ei ole tarvetta hankkia lapsillekaan älyttömiä muotivillityksiä, leluja tai vaatteita siksi, että kehtaa pihaan mennä. Ja yhteiskunta kiittää jossain vaiheessa maalaisia, sillä olemme ehkä saaneet kasvatettua sukupolven, joka ei tule muille kalliiksi ja osaa ottaa asiat omiin käsiinsä.

*saattaa se kaupungissakin onnistua, vaan ei minulta*
 
me asumme kaupungissa, on rauhallista ja ulko-ovesta pääsee metsään kävelemään. lapselle ei tarvitse ostaa mitään tiettyä että ei hävetä mennä ulos. rantaakaan ei ole kamala matka, sinne pääsee kävellen ;)
 
4-mama
meille ei tosiaan onnikat kulje, ei oo kunnallista viemäriä, 2 autoa pakko olla, kauppaan ja muille asioille 20km. ala-aste on sentään vielä aika lähellä.

meillä on tilaa, oma rauha, ei tartte pelätä ylältysvieraita, saadaan vaikka alasti kävellä ulkona, hiekkatiet, pellot ja eläimet pöllyää, pysyy allergiat poissa. mummola on naapurissa.
elämä on jotenkin verkkaista maalla, käymme kumpikin kaupungissa töissä ja kotia ku menee, on niinku aina lomalla ja menee ajassa taaksepäin.
lisäksi meijän talo on halpa asua, jää rahaa matkusteluun.
en muuttas kaupunkiin.
 
Kai se maalla asuminen on mulla ainakin veressä, kun aikanaan asunut 18 vuotta maalla ja välillä kipaissut tuolla keskustan tuntumassa asumassa...

Oli luonnollista sitten rakentaa talo lähelle lapsuudenkotiani.
On ihana nauttia luonnosta ja omasta rauhasta. Ja täällä lapsetkaan eivät tarvitse kyytiä kouluun, kun meillä on tuo oma kyläkoulu vielä toistaiseksi ainakin...
 
Mä mietin sitä, kun on 30 astetta pakkasta, vesijohto jäässä ja auto unohtunu yöksi ulos |O
Mutta toisaalta kerostalossa järjestyssäännöt sanoo koska mun pitää olla hiljaa ja jos mulla on asiaa kelo 2.46 Armalle Urokselleni eikä se ole halukas kuuntelemaan, naapuri voisi vetää nenään herneen palkoineen tai kenties koko ananaksen.
Omakotitalossa pitää olla piha ojennuksessa, muuten naapuri märisee netin keskustelupalstalla ettei naapuri huolehdi pihasta :kieh: (täällä vaan appiukko naputtaa |O )ja kaikenlisäks ikkunassa on oltava verhot, kun naapurin ikkunasta näkee suoraan sisälle ja pyykkinarulle ei voi mennä suihkusta suoraan alasti ettimään vaatteta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Tuo tuntuu olevan jonkun kansanosan käsitys asiasta. =)

Itse asun täällä siksi, että täällä on tilaa, rauhaa ja lasten hyvä olla.

Täällä on vielä rippeitä yhteisöllisyydestä, ilman kyttäämisen makua. Ja kun tarvitsen omaa aikaa, voin kävellä pihalta suoraan metsään.

ei ole tarvetta hankkia lapsillekaan älyttömiä muotivillityksiä, leluja tai vaatteita siksi, että kehtaa pihaan mennä.
Nämä kaikki pätee täällä kaupungissakin, ei kaikki kaupungissa asuvat asu keskustassa...


"Ja yhteiskunta kiittää jossain vaiheessa maalaisia, sillä olemme ehkä saaneet kasvatettua sukupolven, joka ei tule muille kalliiksi ja osaa ottaa asiat omiin käsiinsä."
Mitäs tällä tarkoitit?
 
Hiljaisuutta, omaa rauhaa, ei kukaan kyttäämäsä, naapurit ovat avuliaita, oma tupa oma lupa, iso piha missä saa puuhata mitä tahtoo:) pieni kylä jossa pieni koulu, kaikki otetaan siellä huomioon ja saavat opettajilta aikaa.

Meillä on yksi auto käytössä, isäntä kulkee sillä töissä. Kerran viikossa meil on kauppareissu jollon ostetaan viikoks tavaraa ja ruokaa, isäntä tuo sitten töistä tullessaan lisää jos jotain loppuu. Mä en enää ikinä suostu asumaan kaupungissa, olen asunu monessa :D täälä saa elää ja hengittää ilman kiirettä ja vilinää.
 
Maalla asutaan ja julkinen liikenne kulkee tunnin välein 300 METRIN päästä. Viemäriverkko löytyy ja toisella meistä auto käytössä. Kerho,eskari ja ala-aste löytyvät n. 2km päästä.

On oma iso piha eikä kukaan kyttää tekemisiä. Lapset saa juosta ja telmiä huoletta eikä tartte koko ajan varoa,että millon ne jää auton alle.
Aivan ihanan puu lämmitteisen saunan jälkeen voit mennä kesällä vaikka pyyhkeisilläs ulos nauttimaan kylmän kaljan...RAITTIISEEN ilmaan kuunnellen lintujen laulua.

Lapsia ei välttämättä tarvitse viedä puistoihin vaan pihasta löytyy keinut,hiekkalaatikko,leikkimökki,jätti-trampoliini,polkupyörät,mönkkärit...
Hepoissa ja lampaissa on pienille nähtävää ja ihmeteltävää ja nekin löytyvät n. 1km päästä.

Riittääkö tuo kertomaan miksi ainakaan me ei kaivata kaupunkiin muuta kuin ruoka-ostoksille.
Voiko ihminen elämältään tämän enempää toivoa... B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aksun ja Veeran äiti:
Maalla asutaan ja julkinen liikenne kulkee tunnin välein 300 METRIN päästä. Viemäriverkko löytyy ja toisella meistä auto käytössä. Kerho,eskari ja ala-aste löytyvät n. 2km päästä.

On oma iso piha eikä kukaan kyttää tekemisiä. Lapset saa juosta ja telmiä huoletta eikä tartte koko ajan varoa,että millon ne jää auton alle.
Aivan ihanan puu lämmitteisen saunan jälkeen voit mennä kesällä vaikka pyyhkeisilläs ulos nauttimaan kylmän kaljan...RAITTIISEEN ilmaan kuunnellen lintujen laulua.

Lapsia ei välttämättä tarvitse viedä puistoihin vaan pihasta löytyy keinut,hiekkalaatikko,leikkimökki,jätti-trampoliini,polkupyörät,mönkkärit...
Hepoissa ja lampaissa on pienille nähtävää ja ihmeteltävää ja nekin löytyvät n. 1km päästä.

Riittääkö tuo kertomaan miksi ainakaan me ei kaivata kaupunkiin muuta kuin ruoka-ostoksille.
Voiko ihminen elämältään tämän enempää toivoa... B)
Hei,
meillä täällä Helsingissä on melkein samanlaista, raitis ilma ja lintujen laulu, metsä humisee tuossa taustalla. Julkiset kulkevat tosin peräti 500 m päästä, eikä meillä ole mönkkäreitä (eikä tule!). Hepat, lampaat, lehmät ja muut on kuitenkin 3,5 km päässä... :whistle:
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
"Ja yhteiskunta kiittää jossain vaiheessa maalaisia, sillä olemme ehkä saaneet kasvatettua sukupolven, joka ei tule muille kalliiksi ja osaa ottaa asiat omiin käsiinsä."
Mitäs tällä tarkoitit?
Sitä, että kun ei saa kaikkea valmiina tai on oppinut priorisoimaan ja huolehtimaan ensiksi itsestään ja toisistaan, luultavasti petaa oman elämänsäkin niin, että ei tule muille kalliiksi. Eikä mene heti sormi suuhun, jos asiat eivät suju käsikirjoituksen mukaan. Ja laitoinhan myös, että saattaa onnistua kaupungissakin, vaan ei minulta. :D

Ja olen musta-valkoinen ihminen: kupungissa EI OLE muuta vaihtoehtoa, kuin ydinkeskusta, muu on lähiötä. ;)
 
Ei se väliä missä kukakin luonnonrauhansa saa...
Kysymys olikin,että miksi ihmiset haluavat asua maalla ja muuttaa maalle.
Tämä oli minun/meidän "syy"...

Kaikista eniten me kammoksutaan joko kerrostalo-asumista tai sitten sitä älytöntä lähiöasumista. Eli talo,talo,talo...kaikki saman kaavan mukaan tehtyjä,vieri vieressä. Toisen keittiön ikkunasta alkaa toisen ulko-ovi. Ompa siinä nyt tosiaan sitä "omaa rauhaa" kaupunkilaisilla... :p

Mutta ennen kuin joku alkaa tästä nyt mitään järjetöntä kinastelua kehittään niin muistuttanen,että tämä on vain meidän valinta ja näkökanta. Ihmiset saavat pitää "rauhaansa" missä tykkäävät mutta me haluamme kunnon maaseudun rauhan.

Mikäs sen mukavampaa kuin hakea kesäisin omasta maasta salaatit,mansikat,raparperit ym,ym.
Tiedät taatusti mitä syöt ja ilman mitään lisäaineita.
Me tykätään tästä ja jotkut muut tykkää muusta...ei se sen kummallisempi asia ole!! :wave:
 
Maalaismimmi
Miksi niin monet kaupunkilaiset tulevat viikonlopuksi/ loman ajaksi maalle? Kauhea liikenne kaupungista pois päin koko perjantai-illan, samoin kaupunkiin päin sunnuntaina. Olen aina ihmetellyt, miksi nämä samat ihmiset, jotka tulevat aina itsekin tänne maalle, ihmettelevät, miten me voimme asua täällä, siis myös ne maanantait, tiistait, keskiviikot, torstait ja perjantaiaamut! ;)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Maalaismimmi:
Miksi niin monet kaupunkilaiset tulevat viikonlopuksi/ loman ajaksi maalle? Kauhea liikenne kaupungista pois päin koko perjantai-illan, samoin kaupunkiin päin sunnuntaina. Olen aina ihmetellyt, miksi nämä samat ihmiset, jotka tulevat aina itsekin tänne maalle, ihmettelevät, miten me voimme asua täällä, siis myös ne maanantait, tiistait, keskiviikot, torstait ja perjantaiaamut! ;)
No mä en tule maalle lomien ajaksikaan. Kun ei ole autoa. Mutta voisin asua maalla, jos siellä olisi toimiva julkinen liikenne sekä työ ja palvelut lähellä. Oikeastaan en tarvitsisi niitä töitäkään, mutta kauppaan yms pitäisi julkisilla tai kohtuumatkan kävellen päästä.
 
Me ei asuta maalla, mutta ehkä joskus tullaan asumaan. Tosin: en halua asua NIIN maalla, että oisin jossain ihan korvessa, joku paikka tässä alle tunnin ajomatkan päässä olis ok.
Kaipaan tilaa ympärilleni. Monet omakotitalotontit esim. tässä lähellä on ihan sairaan pieniä.
 

Yhteistyössä