Minkä ikäinen lapsi rattaisiin...

Mun mielestä jokaisen oma asia kuinka vanhaksi lastaan rattailla kuljettaa.Meillä on esikko nyt 3v8kk ja oli 1v9kk ikäinen kun halus jo taluttaa koiraa kävelyllä,ei siis halunnut enään istua rattaissa.Lapsia on niin erilaisia.Mielenkiinnolla odotan millainen mahtaa tämä kuopus olla... =)
 
No kyllä mun mielestä vielä kolmevuotiasta voi rattaissa viedä, varsinkin just bussissa tms. matkatessa. Meidän herra 2v4kk ja kyllä me julkisiin mennessä käytetään rattaita vaikka muuten aika vähän, koska jos mulla on jotain tavaraa sen lapsen lisäksi niin on aikasta vaikeeta saada maksettua, kannettua kamat, nostettua lapsi istumaan ja nää kaikki ennenku bussi ehtii lähteä liikkeelle.
 
Meiän poika on nyt 3 v 1 kk ja rattailla kuljetaan hoitoon päivittäin- jos olis lunta, mentäis pulkalla tai rattikelkalla. Poika istuu rattaissa ihan mielellään joten sen puolesta ei ole ongelmaa. Itse olen tosin pohtinut, kuinka kauan kehtaa vielä työnnellä rattaissa?! Muuta kuljetusmahdollisuutta ei ole, sillä ei ole kuin yksi auto ja sekin miehen käytössä. Työmatka/hoitomatka muutenkin lyhyehkö, joten autoa ei viitsisi edes käyttää! Pyörällä en talvisin aja- tosin nyt on ollut niin kehno "talvi", että ihan hyvin olis voinut ajaa. En voi kuitenkaan antaa pojan kävellä aamuisin hoitoon, muuten matka kestäis ikuisuuden ja jouduttais lähtemään kamalan aikaseen liikkeelle. Neljävuotiaana ei ainakaan enää kehtaa rattaissa istuttaa????
 
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma75:
Pyörällä en talvisin aja- tosin nyt on ollut niin kehno "talvi", että ihan hyvin olis voinut ajaa. En voi kuitenkaan antaa pojan kävellä aamuisin hoitoon, muuten matka kestäis ikuisuuden ja jouduttais lähtemään kamalan aikaseen liikkeelle.
Meillä myös sama tilanne, syksyllä mentiinkin pyörällä tarhaan. Mutta tosiaan talvella kun ei pyörällä aja, niin vaihtoehto on tänä talvena ollut rattaat, muutenkin joudutaan lähtemään puol seiskalta kotoa ja jos poika ite kävelis niin viimeistään varttia yli kuus olis lähtävä, eli herättävä tosi aikasin. Ennemmin annan pojan nukkua siihen varttia yli kuuteen ja vien rattailla :) (tai pulkalla kun oli sitä lunta).
 
No musta jokasen oma asia minkäikästä kuljettaa... kunha lapsi osaa myösn tarpen tullen kävellä (jos kyse siis isommasta normalisti kehittyneestä lapsesta).

meillä 3v 8kk istuu aika usein rattaissa kun kuljetaan 3-4 kilometrin matkoja ja välillä nukkuu unet rattaissa.. on aika pienikokonen joten me ei ihmetteleviä katseita oo saatu... ja toivottavasti tekään ette jatkossa saisi... :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma75:
Meiän poika on nyt 3 v 1 kk ja rattailla kuljetaan hoitoon päivittäin- jos olis lunta, mentäis pulkalla tai rattikelkalla. Poika istuu rattaissa ihan mielellään joten sen puolesta ei ole ongelmaa. Itse olen tosin pohtinut, kuinka kauan kehtaa vielä työnnellä rattaissa?! Muuta kuljetusmahdollisuutta ei ole, sillä ei ole kuin yksi auto ja sekin miehen käytössä. Työmatka/hoitomatka muutenkin lyhyehkö, joten autoa ei viitsisi edes käyttää! Pyörällä en talvisin aja- tosin nyt on ollut niin kehno "talvi", että ihan hyvin olis voinut ajaa. En voi kuitenkaan antaa pojan kävellä aamuisin hoitoon, muuten matka kestäis ikuisuuden ja jouduttais lähtemään kamalan aikaseen liikkeelle. Neljävuotiaana ei ainakaan enää kehtaa rattaissa istuttaa????
mä kyllä kehtaan varmaan vielä 4-vuotiaanakin..meillä ei oo autoa ja kävellään paljon noita pikiä matkoja... parempi se on että lapsi oppii että kävellenkin pääsee eikä aina tartte mennä autolla!! ja osan matkasta tyttö yleensä aina kävelee (elli oo kova kiire tai tyttö nuku)
 
Mä sanoisin näin, että kyllä 3 veetä vielä voi kuljettaa rattaissa bussissa, kunhan myös istuu niissä.

Sattui tässä yksi aika, että olin itse menossa pari vuotiaana kanssa bussilla rattailla kauppaan. Bussi tuli, mutta ei meinannut ottaa minua kyytiin, koska bussissa oli jo kahdet rattaat, jotka oli tyhjät :eek: .


Elikkäs silloin mun mielestäni ei ole tarvetta rattaille, jos pentu ei niissä enää matkustuksen ajan istu.
 
Joopa joo, tehdään enkat. Meillä poitsua istutettiin vielä aika ajoin rattaissa kun oli jo 5-vuotias. On normaalikokoinen, mutta pienemmästä päästä ja mahtui vielä hyvin matkarattaisiin. Sillä oli tapana tehdä esim. ostoskeskuksissa katoamistemppuja, eli lähteä vain säntäämään väkijoukkoon ja piiloon. Talvella tuo varsinkin oli haasteellista kun ihmisillä oli paksuja toppatakkeja: pientä polvenkorkuista ei niiden takkien takia kovin pitkälle näe, ellei mennyt kyykkyyn ja katsonut jalkojen korkeudelta (nimimerkki "kokemusta on"...). Tuosta syystä siis pidemmillä kauppareissuilla pidettiin lasta rattaissa kun ei jaksanut koko ajan rutistaa sen ranteesta verenmaku suussa...
Jokaisella on oma hyvä syynsä lapsen rattaissa pitämiseen tai pitämättömyyten, joten Maruska: tsemppiä vaan, ei ne katseet tapa. Luulen, että meillekin joskus huomautettiin Jumbon hississä että eihän tuonikäisen enää pitäisi rattaissa istua. Vastasin hurmaavimmalla hymylläni, minkä suinkin taisin - en sillä kertaa jaksanut selittellä =) .

Nyt pirpana 6,5 vuotias eskarilainen ja osaa käyttäytyä kauppareissuilla...eli enää se ei rattaissa istu.
 
Matkarattaissa ainakin taitaa olla painorajana se 15kg, tai ainakin meidän matkarattaissa oli ja kolmevuotiaana piti lopettaa rattaissa istuminen kun ei neolisi enää kestäneet. Siitä lähtien tyttö on joko pyöräillyt tai kävellyt. Nyt tosin kun tyttö on 4 v. ja sai pikkuveljen, niin viihtyy hyvin seisomalaudalla, eikä millään enää kävelis..
 
Meillä muksut ovat tainneet olla likemmäs 4 v kun vielä istuivat rattaissa :D

Ja kun ovat niiiiin pienen kokoisia, eivät oo ees ihmetystä herättäneet ;)

Kuopus nyt 3 v 2 kk ja totisesti istuu rattaissa edelleen shoppailu-reissut sekä pidemmät kauppareissut, lyhyemmät reissut kyllä ihan kävelee mutta kun on kolme lasta niin helpommin tuolla ihmisvilinässä niitä vahtii kun yksi istuu rattaissa =)

 
Meille tuli toinen kun esikoinen 2,5v. Silloin hän siirtyi seisomalaudalle kun vauva oli vaunuissa. Jos kuljimme johonkin kaksin pidemmälle, otin rattaat. Meillä muksut niin kovia kävelemään ettei rattaita yleensä tarvinnut, oli vaan varoiksi jos väsyy. Nyt tämä vauva on 2v7kk ja rattaissa istuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja smirgelaine:
Mä sanoisin näin, että kyllä 3 veetä vielä voi kuljettaa rattaissa bussissa, kunhan myös istuu niissä.

Sattui tässä yksi aika, että olin itse menossa pari vuotiaana kanssa bussilla rattailla kauppaan. Bussi tuli, mutta ei meinannut ottaa minua kyytiin, koska bussissa oli jo kahdet rattaat, jotka oli tyhjät :eek: .


Elikkäs silloin mun mielestäni ei ole tarvetta rattaille, jos pentu ei niissä enää matkustuksen ajan istu.
tämä ärsyttää myös mua suunnattomasti... :kieh: :kieh: meillä on ehdoton sääntö että jos rattaat on mukana niin niissä istutaan. Siksihän niillä saa ilmaiseksi matkustaa ettei aikuinen tai lapsi vie istumapaikkaa muilta!!
 
Meillä 3v. istuu rattaissa vain erikoistapauksissa eli jos on väsynyt tai kipeä ja mennään lääkäriin( meillä ei ole autoa). Aloin jo ennen kuin poika täytti 2-v kävelyttämään häntä puistoon ja kauppaan n. kilometrin matkan ja rattaat olivat varalla jos ei jaksa tai alkaa kiukutella. Nyt poika kävelee vaikka 5 kilometriä jos olemme lenkillä. Ja tämä siksi, koska pikkukakkonen oli toiveissa ja rattaat pitää saada hänelle vaunukäyttöön.
Saas nähdä miten käy pikkuveljen kanssa, mutta samaan pyrin, että saadaan rattaat pois eteisestä tilaa viemästä mahdollisimman nopeasti.

Mutta jokainen taplaa tyylillään ja tekeehän se vain hallaa omalle lapselle jos ei kävelytä ajoissa pidempiä matkoja ja aina istuttaa lyhyetkin matkat rattaissa.
 
Meillä tullaan varmasti istumaan rattaissa vielä piiiitkään. Esikoinen nyt 2v10kk ja kuopus 1v7kk, kumpikaan ei osaa kävellä, esikoinen liikkuu ryömimällä ja kuopus konttamalla eli itsestäänselvää ai että rattaita vielä tarvitaan. :D

Tuosta ihmisten katseista, inhottaviltahan ne tuntuu mutta kannattaa jättää omaan arvoonsa. Itse jokainen kuitenkin tietää parhaiten miten pitään rattaita tarvitsee. Sitä paitsi ulkopuolinen ei rattaissa olevan lapsen nähtyään edes tiedä tilannetta. Yksi lapsi saattaa olla hyvinkin isokoinen ikäisekseen niin että tädin silmissä näyttää jo liki 4v:ltä vaikkei todellisuudessa ole edes lähellä kolmea. Meilläkin ikäero 1v3kk ja niin samankokoisia ollaan että väkisinkin kaksosiksi luullaan (paitsi ne joilla on kokemusta eritysilapsista saattavat epäillä...) Toinen juttu, eli lapsen kehitystasokaan ei näy ulospäin. Meillä esikoisen tunnistaa kyllä downiksi, mutta ei sekään heti kerro mitään lapsen liikkumisesta. Kyllähän ds-lapsetkin tuossa iässä jo tuppaavat kävelemään. Kuopus on taas terve, ikäisekseen pitkä 1v7kk ikäinen tyttö, eli ulospäin näyttää varmaan monen silmään 2v:ltä. Useamman kerran on tullut eri tilanteissa ihmettelyjä miksen anna lapsen kävellä itse ja kovin ollaan kummissaan oltu kun kerron ettei vielä osaa. :eek: "Kyllähän tuon ikäset jo kävelevät pitkiäkin matkoja..."
 
Meiän poika kyllä jaksaa kävellä pitkiäkin matkoja ihan itse- että voin siinä mielessä hyvillä mielin kuskata rattaissa, sillä tiedän, että tarvittaessa poika kyllä käveleekin. Hoitoon ja töihin mennessä ei vaan voi antaa kävellä itse...!
 
luulenpa ettei tähän keskusteluun edes osallistu ne joilla ehkä omatunto soimaa... lei ne jotka käyttävät rattaita siksi että niissä saa esim. kuljetettua viikon maidon lidilistä... uskon kyllä että suurin osa meistä kuljettaa ihan hyvällä syyllä, semmoisen kuvan ainakin tämä ketju antaa. ja tosiaan ei päältäpäin oikeasti voi arvioda lapsen ikää, kehitystasoa, terveystilaa tai sitä minne ollaan menossa ja miksi :)
kyllä meilläkin tyttö 2v2kk jaksaa kävellä pitkiä matkoja silloin kun huvittaa. mutta itse en jaksa tyttöä kantaa, tai jos on kassit mukana, niin millä pidän tytöstä kiinni ettei juokse kadulle, hampailla ehkä?
meilläkin siis rattailu/vaunuilu jatkuu, tosin voidaan syyttää myös kohta syntyvää vaavia. tosin viedään tulevaisuudessakin vaan yks paikka, kun joko ollaan sisarlaudalla tai phil&teds'seillä liikenteessä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Meillä tullaan varmasti istumaan rattaissa vielä piiiitkään. Esikoinen nyt 2v10kk ja kuopus 1v7kk, kumpikaan ei osaa kävellä, esikoinen liikkuu ryömimällä ja kuopus konttamalla eli itsestäänselvää ai että rattaita vielä tarvitaan. :D

Tuosta ihmisten katseista, inhottaviltahan ne tuntuu mutta kannattaa jättää omaan arvoonsa. Itse jokainen kuitenkin tietää parhaiten miten pitään rattaita tarvitsee. Sitä paitsi ulkopuolinen ei rattaissa olevan lapsen nähtyään edes tiedä tilannetta. Yksi lapsi saattaa olla hyvinkin isokoinen ikäisekseen niin että tädin silmissä näyttää jo liki 4v:ltä vaikkei todellisuudessa ole edes lähellä kolmea. Meilläkin ikäero 1v3kk ja niin samankokoisia ollaan että väkisinkin kaksosiksi luullaan (paitsi ne joilla on kokemusta eritysilapsista saattavat epäillä...) Toinen juttu, eli lapsen kehitystasokaan ei näy ulospäin. Meillä esikoisen tunnistaa kyllä downiksi, mutta ei sekään heti kerro mitään lapsen liikkumisesta. Kyllähän ds-lapsetkin tuossa iässä jo tuppaavat kävelemään. Kuopus on taas terve, ikäisekseen pitkä 1v7kk ikäinen tyttö, eli ulospäin näyttää varmaan monen silmään 2v:ltä. Useamman kerran on tullut eri tilanteissa ihmettelyjä miksen anna lapsen kävellä itse ja kovin ollaan kummissaan oltu kun kerron ettei vielä osaa. :eek: "Kyllähän tuon ikäset jo kävelevät pitkiäkin matkoja..."
:heart: :hug: niinhän ne jotkut kommentoi vaikka eivät mitään mistään tiedä... :/
 
Tyttö on nyt 3 v 3 kk ja kuljetaan kaupoissa jne rattailla. Tyttö kyllä jaksaa kävellä pitkiä aikoja, jos ollaan kävelymatkan päässä niin monesti mennäänkin kävellen jos ei ole kiirettä. Mutta useemman kilometrin matkat mennään monesti bussilla. Tyttö on kova menemään eikä jaksa hetkeekään olla paikallaan, juoksentelee karkuun joten oon katsonut helpommaksi nää ostosreissut hoitaa rattaiden kanssa. Ja saa ostoksetkin helpommin kotoa.

Ja oman osani mäkin oon saanu tuosta tuijottamisesta tyyliin "noin iso lapsi ja vielä rattaissa". Tytöllä on pituutta siunaantunut enemmältikin, viimeks oli 105 cm kun mittasin.. eli kyllä niitä katseita saa.. Ja mä olen ihan täysin sitä mieltä että tämän ikäistä todellakin on vielä perusteltua kuskata rattaissa bussissa. Pitäs vissiin kirjottaa kyltti rattaisiin että "vasta kolmevuotias", jos niitä mulkoiluja sitten sais vähemmän.. :D

Niin ja se piti vielä todeta että meillä ei tosissaan oo omaa autoo käytössä eli julkisten varassa ollaan kokonaan. Ja ainoastaan yksi paikka viedään mekin, tyttö matkustaa bussimatkan rattaissa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Tyttö on nyt 3 v 3 kk ja kuljetaan kaupoissa jne rattailla. Tyttö kyllä jaksaa kävellä pitkiä aikoja, jos ollaan kävelymatkan päässä niin monesti mennäänkin kävellen jos ei ole kiirettä. Mutta useemman kilometrin matkat mennään monesti bussilla. Tyttö on kova menemään eikä jaksa hetkeekään olla paikallaan, juoksentelee karkuun joten oon katsonut helpommaksi nää ostosreissut hoitaa rattaiden kanssa. Ja saa ostoksetkin helpommin kotoa.

Ja oman osani mäkin oon saanu tuosta tuijottamisesta tyyliin "noin iso lapsi ja vielä rattaissa". Tytöllä on pituutta siunaantunut enemmältikin, viimeks oli 105 cm kun mittasin.. eli kyllä niitä katseita saa.. Ja mä olen ihan täysin sitä mieltä että tämän ikäistä todellakin on vielä perusteltua kuskata rattaissa bussissa. Pitäs vissiin kirjottaa kyltti rattaisiin että "vasta kolmevuotias", jos niitä mulkoiluja sitten sais vähemmän.. :D

Niin ja se piti vielä todeta että meillä ei tosissaan oo omaa autoo käytössä eli julkisten varassa ollaan kokonaan. Ja ainoastaan yksi paikka viedään mekin, tyttö matkustaa bussimatkan rattaissa :)
Tai sitten hankkia ne sellaiset rekisterikilpi-laatat joissa lukee lapsen nimen lisäksi syntymäaika... :whistle:
 
Meillä esikoinen joutu pois rattaista kun oli 1 v ja 8 kk kun pikkusisko synty. On rauhallinen tapaus enkä ainakaan minä ole hänelle rattaita enää pitkään aikaan kaivannut. Saas nähdä kuinka tän kuopuksen käy ;) on vähän vilkkaamman sorttinen mutta osaa varsin hyvin passauttaa itseään. Oon nähny kuus vuotiaan rattaissa ja sitä kyllä ihmettelin vaikka silloin ei itsellä vielä lapsia ollutkaan.
 
Tai sitten hankkia ne sellaiset rekisterikilpi-laatat joissa lukee lapsen nimen lisäksi syntymäaika... :whistle:
Tuo oiski aika hyvä :D

Aika usein täällä kyllä näkee sellaisia lapsia rattaissa jotka ei todellakaan kuulu sinne. Yhden kerran oon nähny kun äiti tuli bussiin kaksostyttöjen kanssa, olivat varmasti jo kouluikäisiä.. Toinen istui rattaissa, jalat roikku sen edessä olevan aisan yli jonka nimeä en nyt muista, kun ei mahtunut enää sieltä alta niinkuin kuuluu. Että tollaset on tosi räikeitä juttuja ja niitä näkee yllättävän paljon!
 
Meillä tyttö rupesi aikalailla kävellä itse vuoden täytettyään. Jos piti mennä pidemmälle / reippaammalle lenkille koirien kanssa, niin laitoin rattaisiin, muulloin sai kävellä. Eihän sitä kävelemään opi kuin kävelemällä. Jos mentiin vaikka julkisilla keskustaan tms. ja tiedossa oli useamman tunnin reissu + tavaroita mukana, niin otin matkarattaat varmaan jonnekin parin vuoden hujakoille.
 
voi ihme. itse kyllä meidän reilu 3v poikaa työntelisin vieläkin rattaissa mutta kun tuo ei oo yli vuoteen enää menny ees rattaisiin.
meillä on rattaat ollu ihan turha kapistus ihan sen takia kun poika ei oo ikinä viihtyny rattaissa. oils vaan ollu paljon helpompaa ku poika olis ollu rattaissa.
 

Yhteistyössä