minkä ikäinen lapsi teillä saa leikkiä yksin ulkona? ja mikä asumismuoto?

  • Viestiketjun aloittaja gallupoija
  • Ensimmäinen viesti
"jjjj"
[QUOTE="vieras";23660780]lapsi ollut 5-vuotiaasta ulkona isosiskonsa kanssa, ok-talo ja rauhallinen alue[/QUOTE]

Samoin. Nyt 5,5-vuotiaana leikki kaverin kanssa pihalla tai sitten kaverin talon pihalla. Kuitenkin valvotusti koko ajan.
 
[QUOTE="vieras";23660780]lapsi ollut 5-vuotiaasta ulkona isosiskonsa kanssa, ok-talo ja rauhallinen alue[/QUOTE]

Pohjois-Helsingissä omakotitaloalueella, lapsi ollut 4,5v asti kavereidensa kanssa leikkimässä tuossa naapurustossa. Periaatteena että jokainen valvoo kun aina jonkun ikkunoista näkyy. Hyvin on toiminut ja vanhempien kasvatuslinjat samoja ja lapset ovat kiltisti leikeissään.
 
"heh"
Just 4 täyttänyt saa mennä pihalle puoli vuotta vanhemman naapurin kanssa ja 5v ulkoilee useimmiten 7v naapurin kanssa. Välillä tiiraillaan ikkunasta (lähinnä tuota pienempää parivaljakkoa) jos ei itse olla pihalla. Omakotitalossa asustetaan päättyvän tien loppupuolella.
 
5 v siten, etten näe koko ajan ikkunasta missä lapsi on. Saa olla kaverin kanssa oman taloyhtiön leikkipihassa tai viereisellä pelikentällä. 7 v siskon kanssa saa olla naapurikadulla kaverin pihapiirissä.

Tää on tällainen pientalo/luhtitalo-pihapiiri.
 
huoli
6,5v ja melkein 5v saaneet leikkiä jonkun aikaa omakotitalon yläpihalla, joskus myös alapihalla. Omakotitalo järvenrannalla. Mutta vaikka ovat "yksin" vahdin heitä haukkana...
 
"jepu"
2 vuotiaasta on saanut olla omassa pihassa niin että mulla on ikkuna auki eli kuuloyhteys, toki näköyhteyskin on, kun ikkunat alkaa 30 sentin korkeudelta, mutta en nyt niihin koko ajan tuijota. OK-talo, lukittu 1,5m korkea verkkoaitaus.
 
2v.n äiti
[QUOTE="jepu";23660834]2 vuotiaasta on saanut olla omassa pihassa niin että mulla on ikkuna auki eli kuuloyhteys, toki näköyhteyskin on, kun ikkunat alkaa 30 sentin korkeudelta, mutta en nyt niihin koko ajan tuijota. OK-talo, lukittu 1,5m korkea verkkoaitaus.[/QUOTE]

huh!
 
Blue
Puolitoistavuotias leikki aikanaan isosisarusten kanssa pihalla kesällä siten että ovet olivat auki ja vanhemmat pyörivät sekä ulkona että sisällä. 2 1/2 vuotiaasta sitten vapaammin sisarusten kanssa, ja talvellakin sitten kun oli lähempänä kolmevuotiasta. Omakotitalo.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
Mäkin sanon, että huh ;)! Mä en meinaan päästä vielä 4,5-vuotiastakaan yksin tai kaverin kanssa pihalle, vaikka rauhallisella omakotialueellakin me asutaan. Musta tuntuu, ettei oon järkeä tarpeeksi päässä, vaikka tosi kiltti ja rauhallinen tapaus onkin. Mä oonkin kaikessa aika varovainen...
 
6-vuotias on saanut olla nyt ulkona yksin muutaman kuukauden ku ei nuku päiväunia, ni menee ulos mölisemään,pienten vetäessä sikeitä. Saa olla rivarin etu-ja takapihalla. Sääntö on, et jos muualle häipyy,ni yksin ulkoilu loppuu siihen. En vahtaa koko ajan ikkunasta. Ehkä vartin tms..välein vilasen vieläkö näkyy..Luotan kyllä tyttöön ettei lähe kenenkään matkaan tai seikkailulle..Kavereitten luo ei lähe yksin. Käyn saattamassa jos asuu eri pihassa ja haen sovittuun aikaan. Kaverin vanhempien kanssa sovittu, että katsovat perään niien pihassa.

Poikani (3vee) ei vois kuvitellakkaan menevän ees siskonsa kanssa. Silloinkin kun ulkoillaan porukalla saattaa sännätä ohi ajavan traktorin perään ja milloin mikäkin kone ja auto kiinnostaa. Häviäis kyllä silmänräpäyksessä :eek:

Asutaan rauhallisella alueella pienen kunnan reunamilla, mutta metsää ympärillä kilometri tolkulla minne hävitä, peltoja kilometrin sätellä jotka tulvivat tähän aikaan, mopopojat huristaa välillä melkosta kyytiä ja tie muutaman kymmenen metriä talosta..Joten, saavat aika "täysjärkisiä" olla ennenku yksin ulos..
 
gallupoija (ap)
meidän 6v touhuaa tällä hetkellä yksinään omakotitalon pihassa rauhallisella alueella "maalla". ollaan lomalla joten harmittaa et kaverit on kaikki hoidossa / koulussa... meidän lapsi menossa eskariin syksyllä.. :)
 
Huom harmaana
Tässä tulee mieleen se pääsiäisen aikaan jokeen hukkunut 5-vuotias, joka ulkoili 7-vuotiaan veljensä kanssa kahden. Ei ole apua tuon ikäisestä, jos jotain sattuu.
Omaa toukokuussa 6 vuotta täyttävää en päästä pois valvonnan alta edes vuotta vanhemman kaverin kanssa, vaikka rauhallisella omakotialueella asutaankin. Omalla aidatulla pihalla saavat olla valvomatta.
 
"vieras"
Meidän poitsu on nyt aloitellut yksin olemista (lue kavereiden kanssa) ulkona ja ikää löytyy 4,5 vuotta. Luhtitalossa asutaan ja todella rauhallinen ja suojaisa piha. Käyn vähän väliä kuuntelemassa kuuluuko ääntä, jos ei niin menen ihan itse katsomaan.
 
"vieras"
Yksin ja yksin... Paritalo ja lapsi 4v:stä ollut hetkiä ( puhutaan minuuteista - 10 minuutista ) yksikseen ulkona, tosin koko ajan kuitenkin "silmän alla" tyliin kun laitan sapustaa tms. Suuria uhaktekijöitä ei välittömässä läheisyydessä ole ( ojia, vesistöjä, liikennettä ).
 
"Lellu"
Minusta on aikuiselta varsin edesvastuutonta jättää taapero/leikki-ikäinen vanhempien sisarusten kanssa leikkimään ulos. Ei lapsi voi olla vastuussa toisesta lapsesta! Se, että ulko-ovi on auki, ei todellakaan ole lasten silmällä pitoa...
 
"vieras"
Meidän 3- vuotias voisi muuten olla pihalla yksinään, rauhallinen ja tottelevainen tapaus kun on, mutta kun ei ole sitä omaa pihaajohon voisi laskea. Asutaan kerrostalossa neljännessä kerroksessa ja leikkipiha on vielä pelastustien toisella puolella ja sitä tietä käytetään ihan liikaa kiihdytyskaistana. Mummolassa ollaan kokeiltu sitä että lapsi menee pihalle ja minä tulen hetken kuluttua perässä kunhan olen saanut ulkovaatteet päälle. Mummolassakin pihaan tullaa luiskaa pitkin, niin että autolla on tultava aika vauhdilla ja pientä lasta ei yksikertaisesti ehdi nähdä jos hän juoksee pensasaidan takaa.
 
Dior
Mä olen oikeastaan aika järkyttynyt, miten pieniä lapsia päästetään yksin ulos leikkimään. Asumme omakotitaloalueella ja näitä n. 4-vuotiaita natiaisia leikkii autotiellä, vanhempia ei näy missään! Ehkä ne ovat sitten sitä sorttia, että ovat sisällä ja vilkaisevat välillä ulos ikkunasta... Se ei paljon lämmitä jos tenava juoksee auton eteen.
 
Saraldo
6-vuotias leikkii omalla tai naapuritalon pihalla (kerrostaloja), mulla on näköyhteys molempiin pihoihin. Ja kurkin ikkunasta tai parvekkelta keskimäärin kerran minuutissa :)
 
Blue
[QUOTE="Lellu";23661080]Minusta on aikuiselta varsin edesvastuutonta jättää taapero/leikki-ikäinen vanhempien sisarusten kanssa leikkimään ulos. Ei lapsi voi olla vastuussa toisesta lapsesta! Se, että ulko-ovi on auki, ei todellakaan ole lasten silmällä pitoa...[/QUOTE]

Oletan että kommentoit minulle. Toiset lapset eivät ole vastuussa nuorimmasta vaan kaikki lapset ulkoilevat aina aikuisen vastuulla. Ovat omassa pihassa joka on työni turvallisuussäännösten mukaisesti tehty täysin turvalliseksi lapsille. Piha on kauttaaltaan aidattu ja lapsi ei saa portteja auki mitenkään. Autoja, työkoneita, puupinoja, vesiämpäreitä tms. ei ole aitojen sisäpuolella.

Yllättäen kaikki lapseni ovat kasvaneet täysin turvallisesti isoiksi lapsiksi näilläkin kasvatusperiaatteilla. Ja yllättäen jopa muut vanhemmat luottavat minulle lapsensa hoitoon. Tosin hoitalapsia en päästä hetkeksikään silmistäni.

Voit kutsua edesvastuuttomaksi mutta minä tiedän mitä teen ja kuinka kasvatan lapseni. =)
 
Huom harmaana
Mä olen oikeastaan aika järkyttynyt, miten pieniä lapsia päästetään yksin ulos leikkimään. Asumme omakotitaloalueella ja näitä n. 4-vuotiaita natiaisia leikkii autotiellä, vanhempia ei näy missään! Ehkä ne ovat sitten sitä sorttia, että ovat sisällä ja vilkaisevat välillä ulos ikkunasta... Se ei paljon lämmitä jos tenava juoksee auton eteen.
Juu ei lämmitä ei. Tuossa hukkumisesta kertovassa jutussa todettiin että pienestä uimataidottomasta lapsesta pitää veden äärellä olla käsivarren mitan päässä, ei minusta tyhmempi idea ollenkaan. Sama juttu autotiellä, vaikka kuinka hiljaisella. Siihen alle jäämiseen kun riittää se yksikin auto.
 
Reilu 5v tyttö on nyt alkanut olemaan enemmän ulkona yksin. Kerrostalo, rauhallinen, tien päässä. Omalla pihalla pysyttävä, näen koko pihan ikkunasta. Viime kesänäkin sai mennä edeltä / jäädä vähäksi aikaa, kerran pari meni naapuripihalle kaverin perässä mutta saarnan jälkeen on kyllä hyvin uskonut ja pysynyt pihalla. Nyt pitäis pyöräillä koko ajan ja mies meinasi että voisi päästää jo "pois silmistä" naapuri pihoille... Ei mun mielestä, ehkä loppukesästä.
 

Yhteistyössä