Minkä ikäinen on keski-ikäinen?

  • Viestiketjun aloittaja Huh huh huh
  • Ensimmäinen viesti
Huh huh huh
Mun mielestä keski-ikäinen on 40+, joku viidenkympin paikkeilla. Ihmettelen kun jotkut pitää keski-ikäisenä reilu 30-vuotiasta. Huh huh. Itse olen 35-vuotias, mutta en kyllä pidä itseäni vielä keski-ikäisenä.
 
vierailijaherra
Netti sanoo asiasta:
Keski-ikä
on määrittelemätöntä aikaa elämässä, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha.

Ajanjaksoa on yritetty määrittää useiden yritysten kautta, ja monet näistä päätyvät ihmisen keskimääräisen eliniän kolmanteen neljännekseen. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 36–59. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65.
 
5n äiti
Olen 40-vuotias äiti-ihminen, jolla kotona 2 alle kouluikäistä. En pidä itseäni keski-ikäisenä, ehkä sitten kun nuo ovat alakoulun loppupuolella. Määritelmät voivat sanoa muuta :)
 
Jaahasjaahas
Olen 40-vuotias äiti-ihminen, jolla kotona 2 alle kouluikäistä. En pidä itseäni keski-ikäisenä, ehkä sitten kun nuo ovat alakoulun loppupuolella. Määritelmät voivat sanoa muuta :)
Keski-ikäinenhän sinä silti olet, vaikka itsestäsi tuntuisi miltä.

15-vuotiaasta ei tule aikuista vaikka vauvan saisi, eikä keski-ikäinen ole yhtään sen vähemmän keski-ikäinen vaikka olisi viisi vauvaa kotona.
 
  • Tykkää
Reactions: Lunatic
Mie oon sitä mieltä että keski-ikä ainakin mulle on 48v, sen olen laskenut tulevista elon vuosista puolet! Näin mie olen sen funtsinu, sanokoon muut mitä tahtoo. Vastahan tässä uhma-ikä alkaa olla takana, sehän on lapsuuden vaikeimmat ajat se 40v. ;)
 
ikäihminen
Riippuu, miten ikää halua tarkastella? Jos kyse on ylipäätään ihmiskunnan elosta, niin keski-ikähän vain kylmästi lasketaan miesten ja naisten keskimääräisellä elinaikaennusteella . Naisilla n. 40 v.

Mutta kuuluuhan keski-ikään muutoksia kehossa, psyykessä, ylipäätään elämisen sisällössä, että silloin se tarkentuu yleisellä tasolla jonnekin viidenkympin hujakoille. Ja siinäkin yksilöllisiä eroja. Jotkut ovat keski-ikäisiä, psyykkisesti, jo kovinkin nuorina. Jotkut järkevät muistavat elää elämäänsä ja olla miettimättä koko asiaa.
 

Yhteistyössä