Minkä ikäinen saa hakea 5v:n päiväkodista?

  • Viestiketjun aloittaja vuorotyöläinen
  • Ensimmäinen viesti
Luulin, että on valtakunnallinen juttu, että päiväkodista hakijan pitää olla 18. Me asuttiin pk:n vieressä, mun työt loppu 15 minuuttia sen jälkeen, kun pk oli menny kiinni. 16v ei saanu hakea, että ois ollu lasten kanssa sen 30 minuuttia kotona, että mä tulen. Aivan sumeeta, kun kyseinen teini kuitenkin hoiti pienempiään useinkin. Sitten taas eskarista ja ap/ip-toiminnasta voi vaikka tokaluokkalainen hakea, ei väliä.
 
[QUOTE="aapee";28845541]Täh? Täällä eskarit kulkee osa jo yksin mennentullen .. :O[/QUOTE]

Esiopetus on päivähoitolain alainen, eikä koulun. Siitä syystä esikoululaiset tulee saattaa ja noutaa. Näin määritellään laissa, jonka luulisi koskevan koko valtakuntaa.
 
[QUOTE="Wieras";28845612]Melko välinpitämättömiä vanhempia ovat jos antavat pienen kulkea yksin. Ilmeisesti kuulut heihin?[/QUOTE]

Mikä ihme juttu se oli, mikä ekaluokalle siirtyneissä juuri tässä menneenä viikonloppuna tapahtui, eli että perjantaina (päiväkoti) yksin kotiinmeno oli hengenvaarallista mutta tänään (koulu) se yllättäen oli taas täysin turvallista? Minä vaan ihmettelen.
 
"vieras"
[QUOTE="nii";28845608]Mitä sä oikein sauhuat? Kerroin vain, että mikään ei estä eskarilaista kulkemasta eskarimatkoja yksin. Edes päiväkodin johtaja ei saa sitä estää, jos vanhemmat niin päättävät.[/QUOTE]

Esikoulu ei kaikissa kunnissa kuulukaan koulutoimen alaisuuteen vaan päivähoidon. ;)
 
ilvin
[QUOTE="aapee";28845473]Millainen tää erityistapaus vois olla?

Meillä esim. niin, että pääsen töistä 22.00 ja seukki päivä vapaata. Päiväkoti auki 18.00 asti... Voisko olla erityistapaus? Ku kurjaa jättää lapsi yöhoitoon (joutuis varahoitopaikkaan) kun vois tulla kotiin sisaren kanssa.[/QUOTE]

Kannattaa kysyä päiväkodin johtajalta, hänellä on päätösvalta.
 
"nii"
[QUOTE="vieras";28845732]Esikoulu ei kaikissa kunnissa kuulukaan koulutoimen alaisuuteen vaan päivähoidon. ;)[/QUOTE]

Mutta kun kuuluu perusopetuksen alaisuuteen, riippumatta siitä, missä esiopetus on järjestetty.
 
"Miira"
[QUOTE="joopajoo";28845517]niin, siis ilman vanhempaa? 5-vuotias... minkä ikäinen tää sisarus on?[/QUOTE]

Ai 5-vuotias ei pärjää muutamaa tuntia kotona ilman vanhempaa? Itse hoidin naapurin alle kouluikäisiä lapsia 15-vuotiaana ja hyvin pärjättiin lasten kanssa.
 

Yhteistyössä