Minkä ikäinen täytyy antaa isälle yökylään, ovat tavanneet toisensa muutaman kerran

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja määä;27601899:
Anteeks vaan mutta, miks sää tytsi kommentoit täällä kaikkea? sulla kun ei ole MITÄÄN kokemusta mistään....
No sen verran on ainakin tervettä järkeä, että voin sanoa, miten järjetöntä on matkustaa vauvan kanssa jatkuvasti tyyliin toiselle puolelle Suomea vain, koska etä haluaa. :D
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
"vieras"
Noista elatusavuista sen verran, että noi etän matkakustannukset lasketaan jo tuohon elatustukeen tai ainakin pitäisi. Meillä ainakin näin on tehty, kun etä hoitaa nuo kuljetukset.
 
"kerttu"
[QUOTE="vieras";27599693]Jos ap on yksinhuoltaja, onko pakko suostua pienen lapsen yökyläilyyn?
Kertoisiko joku jolla kokemuksia näistä tapaamisoikeuksista?

Mietin vaan itse sitä, että onko se oikeasti lapsen etu, että heitellään kahden kodin välillä?
Jos kerran on jo yksinhuoltajuus(ja mistä syystä se on?), niin miksi pitäisi suostua ihan mihin tahansa? Tietenkin isä saa tavata lasta, mutta kuinka pientä pitää väkisin antaa yökyläilemään?

Ehkä olen vain itse nipo, mutta en ymmärrä tätä kohtaa laista. Jos kerran yksinhuoltajuus on jo annettu, onhan siinä jotkut syyt miksi siinä on käynyt niin, eikö?Eli kuinka paljon sitä narua pitää isälle antaa?[/QUOTE]

Et tiedä näköjään asioista mitään. Yksinhuoltajuus vaikuttaa vain "paperiasioihin" kuten esimerkiksi passin myöntämiseen, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tapaamisten kanssa. Lähihuoltaja ei saa missään tapauksessa estää lasta tapaamasta isää. Vaan laissakin lukee, että lähihuoltajan täytyy edistää näitä tapaamisia.

Yleinen sääntö on, että vähintään 1 vuotiaana lapsi menee etävanhemman luokse yökylään. Siis ei tämä mikään sääntö tai laki ole, mutta yleinen suositus. Imeväistä ei tietenkään tissistä eroteta, mutta ei kai nyt kukaan äiti oikeasti ole niin idiootti, että ajaisi omaa ja itsekästään etua siinä määrin, että valehtelisi esim. imettävänsä yöllä. Kuten joku ehdotti.

Ap, mene lastenvalvojalle. Sovitte tapaamisrytmin siellä, isä mukaan. Ensi alkuun mielestäni kerran viikossa muutama tunti sinun luona, sen jälkeen isän luona, sen jälkeen pidennetään koko päiväksi ja varmaan tossa noin puolen vuoden päästä sitten yökylään, jos kaikki menee ok. Lapsella on oikeus isään, ei se tapaamisoikeus ole isän oikeus lapseen.

Jos on välimatkaa, niin ikävä kyllä ap, voi olla että joudut lapsen viemään puoleen väliin tai kuskaamaan esim. toisen matkan. Nämä on sopimuskysymyksiä, mutta kai itsekin ymmärrät, että ei se isän vika yksin ole, jos lapsi on syntynyt etäsuhteeseen ja hän asuu vieraalla paikkakunnalla.
 
"hoopo"
[QUOTE="vieras";27602838]Noista elatusavuista sen verran, että noi etän matkakustannukset lasketaan jo tuohon elatustukeen tai ainakin pitäisi. Meillä ainakin näin on tehty, kun etä hoitaa nuo kuljetukset.[/QUOTE]

No ei ne kyllä yleisesti lasketa. Vai meinaatko että jos esim. välimatkaa on vaikka 300 kilsaa, niin matkakulut olis siihen laskettu? Siitähän tulee 600 tai jopa 1200 kilsaa kuussa. Vai meinaatko, että tässä tapauksessa lähi joutuu maksamaan etälle "elareita" siksi, että etä kuskaa.

Elarehin ei lasketa yleensä matkakustannuksia. Ne pyritään jakamaan kesken. Ja monesti pitkällä matkalla ne pyritään jakamaan esim siten että toinen tuo ja toinen hakee. Sellaista se on, rankkaa myös vanhemmille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja määä;27601899:
Anteeks vaan mutta, miks sää tytsi kommentoit täällä kaikkea? sulla kun ei ole MITÄÄN kokemusta mistään....
Tytsihän puhuu asiaa.

Ei ole missään nimessä äidin tehtävä lähteä matkustamaan satojen kilometrien päähän hotelliin vauvansa kanssa, jotta isä voi tavata lasta.
Pähkähullu idea.
Tietty sit vähän eri asia, jos isä maksaa matkat jne, mutta kohtuullisinta todellakin isän tulla tapaamaan lasta itse.

En mäkään olettaisi, että mun lapsi vaan tuotaisiin mua tapaamaan, jos en hänen kanssaan asuisi.
Luonnollisesti ymmärtäisin, että on minun itseni tehtävä huolehtia suhteestani lapseen.
 
  • Tykkää
Reactions: tytsi-89
[QUOTE="aapee";27599730]Siis asui kyllä samalla paikkakunnalla kanssani ja heitti minut pihalle alkuraskauden aikana, vaikka sitä ennen parisuhde olikin mitä erinomaisin, siitä ei sen enempää. Muutin itse n. 200km päähän ja hän tulee asumaan sitten omasta tahdostaan n. 900km päässä.

Miten vain, kuinka tämä menee lastenvalvojalla, tähän mennessä kun sopimusta tapaamisista ei ole. Kirjoitan myöhemmin lisää kun on aikaa.[/QUOTE]

Eli isä asuu 900km päässä? Ei todellakaan ole lapsen etu lähteä häntä säännöllisesti tuota matkaa kuljettamaan noin pienenä. Tapaamiset ovat kuitenkin aluksi lyhyitä ja sehän tekee 1300km edes takaisin. Eihän kukaan aikuinenkaan tuollaista matkaa matkusta mielellään esimerkiksi yhden päivän takia. Varaa nyt mahdollisimman pian itsellesi aika lastenedunvalvojalta ja juttele hänen kanssaan. Sitten varmaan tulee yhteinen aika lapsen isän kanssa ja tapaamisista kannattaa ehdottomasit sopia kirjallisesti.
 
"huoh"
[QUOTE="aapee";27599730] Muutin itse n. 200km päähän ja hän tulee asumaan sitten omasta tahdostaan n. 900km päässä.
[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";27602838]Noista elatusavuista sen verran, että noi etän matkakustannukset lasketaan jo tuohon elatustukeen tai ainakin pitäisi. Meillä ainakin näin on tehty, kun etä hoitaa nuo kuljetukset.[/QUOTE]

Eli siis nimimerkin "vieras" kommentin perusteellahan tästä vois vetää johtopäätöksen, että ap:n lapsen isä ei joudu maksamaan elareita ollenkaan, koska jos isä näkee lastansa vaikka kerran kuussa, niin matkakuluja tulee 1800 kilometriltä tai jopa 3600 kilometriltä, jos hakee ja tuo lapsen äidilleen myös. Niin eipä tässä varmaan etän tarvi maksaa elareita laisinkaan, kun 1800 kilometristä tulee noita kuluja jo varmasti 1000 euron verran. Ja nimimerkin "vieras" mukaan sitten vissiin äiti maksaa isälle noita matkakuluja elareiden muodossa, jos noi kerran elareissa otetaan huomioon.
Oikeestihan tämä menee niin, että jos/kun lapsi on vanhempi ja hänellä on hyvä side isään, niin matkakulut menee puoleksi.
 

Yhteistyössä