Minkä ikäinen yksin ulkona?

  • Viestiketjun aloittaja peppi
  • Ensimmäinen viesti
peppi
Minkä ikäisen annatte leikkiä kavereiden kanssa ulkona ilman aikuista ja niin että ei koko aikaa näe ikkunasta? Meillä 4.5v saa olla kavereiden kanssa omalla tai naapuritalon pihalla, mutta haluan että näkyy koko ajan ikkunasta, lähellä isoja teitä ja merenranta. Sinänsä meillä järkevä tyttö ja tiedän ettei mihinkään lähde, mutta joukossa tyhmyys voin tiivistyä (muistelen tässä omaa lapsuuttani...).
 
bud
5-vuotiaasta on saanut olla niin, ettei kukaan näe. Tässä meidän taloyhtiön (rivari) pihalla. Tossa lähellä virtaa joki, jonka luokse meno on ehdottomasti kielletty. Silti välillä pelottaa, jos poika ei heti vastaa huutoon, että onko se siellä. Niinhän se on, ettei lapsista koskaan tiedä, mitä keksivät, mutta joskus niille on vapauksia annettava kuitenkin.
 
Saraldo
Meidän 5-vuotias ei vielä ulkoile yksin. Ehkä sitten 6-vuotiaana, saapi nähdä... Kerrostaloalue, ei riittävän suojaisaa pihaa, vilkasliikenteinen tie vieressä, jokikin riittävän lähellä, muutamia häirikköhiiriä alueella (ts. juoppoja ja muita hörhöjä), isompia lapsia jotka on mun mielestäni astetta vaille nuorisorikollisia.... Eikä ulkoile vielä kovin moni hänen päiväkotikavereistaankaan, ei edes eskarit.
 
vieras
Musta on vaarallisempi, jos joku 3-vuotias on ilman vanhempien lähivalvontaa jossain pikkulapsiryhmässä kuin täysin yksin hetken. Ei viisivuotiaat ymmärrä, että kolmivuotias ei ehkä osaa arvioida esim. keinojen liikeratoja, monet isommat lapset ällyyttävät pienempiään ja usuttavat tyhmyyksiin.
 
maalla, ei autoja turvallinen piha vai mikä se mun
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Kauheen pieninä teillä on alettu oleen yksin! Itse en ikinä uskaltais! 2-3v nyt voi hukkua vaikka vesilätäkköön!
Minä en päästä yksin, vaan isompien kavereiden kanssa, jotka ovat omat sisarukset 5v ja 9v.,
 
vieras
meillä juuri 2v täyttänyt ja 3v9kk ovat ulkona kahdestaan, tosin ikkunanäkymä on...saatan laittaa ruokaa/siivoilla sisällä ja nään lapset hiekkalaatikolla. "Maalla" okt-alueella asutaan, ei vesistöjä, ei vilkaasti liikennöityjä teitä (umpitien pää). Ja lapset "kilttejä"
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Niin? KOLME-VUOTIAS.
Niin ihan olen lukutaitoinen ja siksi järkytyinkin. Kysymyshän oli minkä ikäinen yksin ulkona. Mielestäni 3v on IHAN liian pieni. Oletko kenties niin laiska ettet saa itseäsi raahattua ulos vai?
No niin, äläs nyt hikeenny siellä. Hän on erittäin rauhallinen ja älykäs, ja piha on turvallinen ja suojaisa. Vaikka turhaan mä vieraalle mitään selitän, ole järkyttynyt ihan rauhassa. Ehkä omasi ei vielä osaisi ulkoilla itsekseen, mutta turha siitä on katkera muille olla. ;) Ja ulkoilen kyllä itsekin mielelläni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja maalla:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Kauheen pieninä teillä on alettu oleen yksin! Itse en ikinä uskaltais! 2-3v nyt voi hukkua vaikka vesilätäkköön!
Minä en päästä yksin, vaan isompien kavereiden kanssa, jotka ovat omat sisarukset 5v ja 9v.,
iso on vastuun taakka sisaruksilla pienempäänsä vahtia pihalla. en halua ilkeillä tai päteä tms, mutta ihmettelen vaan ääneen, että miksi sen 2veen pitää ulkoilla ilman aikuista ?
 
vieras
En todellakaan voi ymmärtää teitä jotka laitatte 2-3v lapsen yksin ulos jo pelkästään sen takia että mikä pakko se on saada lapset itsenäistymään jo siinä vaiheessa kun oppii kävelemään? Laittakaa lapsenne tarhaan jos ette itse vaivaudu sen vertaa että tulette vaikka penkille istumaan!
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan voi ymmärtää teitä jotka laitatte 2-3v lapsen yksin ulos jo pelkästään sen takia että mikä pakko se on saada lapset itsenäistymään jo siinä vaiheessa kun oppii kävelemään? Laittakaa lapsenne tarhaan jos ette itse vaivaudu sen vertaa että tulette vaikka penkille istumaan!
No, ehkä sinä uskallat rippikouluikäisen päästää 5 minuutiksi yksin pihalle. Kyllä se siitä.
 
,,,
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan voi ymmärtää teitä jotka laitatte 2-3v lapsen yksin ulos jo pelkästään sen takia että mikä pakko se on saada lapset itsenäistymään jo siinä vaiheessa kun oppii kävelemään? Laittakaa lapsenne tarhaan jos ette itse vaivaudu sen vertaa että tulette vaikka penkille istumaan!
No minun 3 v. haluaa yksinkin ulos, joten pitäiskö kieltää? heh.
 

Yhteistyössä