Minkä ikäinen yksin ulkona?

  • Viestiketjun aloittaja peppi
  • Ensimmäinen viesti
maalla, ei autoja, turvallinen piha
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maalla:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Kauheen pieninä teillä on alettu oleen yksin! Itse en ikinä uskaltais! 2-3v nyt voi hukkua vaikka vesilätäkköön!
Minä en päästä yksin, vaan isompien kavereiden kanssa, jotka ovat omat sisarukset 5v ja 9v.,
iso on vastuun taakka sisaruksilla pienempäänsä vahtia pihalla. en halua ilkeillä tai päteä tms, mutta ihmettelen vaan ääneen, että miksi sen 2veen pitää ulkoilla ilman aikuista ?
Jos isosisarukset pyytää ulos, hauskaa heillä on. Annan ottaa mukaan, kun ovat osoittaneet luotettavuutensa. Sä joka ihmettelet, sulla on taatusti erilainen ympäristö. Meillä ei ole tässä kuin tasaista peltoaukeeta ja pieni metsä ja oma piha tietty. En keksimälläkään keksi vaaran paikkoja. Heistä kukaan ei ole "kiipeänpäs katolle"-tyyppiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan voi ymmärtää teitä jotka laitatte 2-3v lapsen yksin ulos jo pelkästään sen takia että mikä pakko se on saada lapset itsenäistymään jo siinä vaiheessa kun oppii kävelemään? Laittakaa lapsenne tarhaan jos ette itse vaivaudu sen vertaa että tulette vaikka penkille istumaan!
meillä esikko tarhassa(omasta tahdosta) ja terhan jälkeen ulkoillaan 2-3 tuntia joka päivä, vähintääkin istun siinä puistonpenkillä tai pelaan isomman kanssa jalkapalloa tms ja tietysti riippuen onko isi mukana(kuopusta ei voi kauas jättää)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan voi ymmärtää teitä jotka laitatte 2-3v lapsen yksin ulos jo pelkästään sen takia että mikä pakko se on saada lapset itsenäistymään jo siinä vaiheessa kun oppii kävelemään? Laittakaa lapsenne tarhaan jos ette itse vaivaudu sen vertaa että tulette vaikka penkille istumaan!
No, ehkä sinä uskallat rippikouluikäisen päästää 5 minuutiksi yksin pihalle. Kyllä se siitä.
Ihanko totta tuo oli mielestäsi hyvä heitto ? Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin laittaa lapsi ulos yksin 2veenä tai sitten teini-ikäisenä ? Voi vittu täää palstailu on naurettavaa!
 
....
lapseni on saanut tosta neljä vuotiaasta asti saanut leikkiä pihallamme.
Turvallinen alue, ei vesistöjä eikä isoja teitä lähellä.
Päättyvä tie jossa vaan ainut liikenne on pihallemme ajavat autot. Tietää rajat ja ettei parkkipaikalle ole asiaa. Käy ilmoittamassa välillä itsestään ja aina on kaveriensa kanssa jotka samanikäsiä ja myös pihalla keskenään ilman vanhempia.
 
ihm
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Niin? KOLME-VUOTIAS.
Niin ihan olen lukutaitoinen ja siksi järkytyinkin. Kysymyshän oli minkä ikäinen yksin ulkona. Mielestäni 3v on IHAN liian pieni. Oletko kenties niin laiska ettet saa itseäsi raahattua ulos vai?
No niin, äläs nyt hikeenny siellä. Hän on erittäin rauhallinen ja älykäs, ja piha on turvallinen ja suojaisa. Vaikka turhaan mä vieraalle mitään selitän, ole järkyttynyt ihan rauhassa. Ehkä omasi ei vielä osaisi ulkoilla itsekseen, mutta turha siitä on katkera muille olla. ;) Ja ulkoilen kyllä itsekin mielelläni.
Kuka tässä katkeruudesta on puhunut :) En vain voi ymmärtää miksi 3-vuotiaan ylipäätänsä pitää olla yksin. Ei minua kiinosta "osaisiko" 4-vuotiaani olla yksin kun en halua että hän on yksin. Eikä 3-vuotiaasta voi sanoa että järkevä, hän on lapsi jonka mieleen voi juolahtaa mitä tahansa. Turha kai tästä on enempää jauhaa, tämä oli vain minun mielipiteeni :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Niin? KOLME-VUOTIAS.
Niin ihan olen lukutaitoinen ja siksi järkytyinkin. Kysymyshän oli minkä ikäinen yksin ulkona. Mielestäni 3v on IHAN liian pieni. Oletko kenties niin laiska ettet saa itseäsi raahattua ulos vai?
Meillä ainakin 2½-vuotias ollut hetken veljensä (6.v.) kanssa kerrostalon pihalla, kun ollaan haettu kahvia ja nähty parvekkeelta.
Omakotitalossa olivat jo 2-vuotiaana pihalla kahdestaan (iso oma piha) kun tehtiin jotain hommia varastossa tms.. niin, että pystyy kuitenkin katsastamaan tilannetta kokoajan.
 
tiina
meidäm 3v8kk saa jäädä hetkeksi etu/takapihalle, tai sitten leikkipihalle joka meidän takapihan vieressä. Valvomatta en uskalla jättää, käyn koko ajan huhuilemassa tai pidän näköyhteyden.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja ihm:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Niin? KOLME-VUOTIAS.
Niin ihan olen lukutaitoinen ja siksi järkytyinkin. Kysymyshän oli minkä ikäinen yksin ulkona. Mielestäni 3v on IHAN liian pieni. Oletko kenties niin laiska ettet saa itseäsi raahattua ulos vai?
No niin, äläs nyt hikeenny siellä. Hän on erittäin rauhallinen ja älykäs, ja piha on turvallinen ja suojaisa. Vaikka turhaan mä vieraalle mitään selitän, ole järkyttynyt ihan rauhassa. Ehkä omasi ei vielä osaisi ulkoilla itsekseen, mutta turha siitä on katkera muille olla. ;) Ja ulkoilen kyllä itsekin mielelläni.
Kuka tässä katkeruudesta on puhunut :) En vain voi ymmärtää miksi 3-vuotiaan ylipäätänsä pitää olla yksin. Ei minua kiinosta "osaisiko" 4-vuotiaani olla yksin kun en halua että hän on yksin. Eikä 3-vuotiaasta voi sanoa että järkevä, hän on lapsi jonka mieleen voi juolahtaa mitä tahansa. Turha kai tästä on enempää jauhaa, tämä oli vain minun mielipiteeni :)
Ok. Tyttäreni ei oikeastaan ole "yksin", vaan siellä on yleensä muitakin pihan lapsia. Ja kyllä, voin sanoa omasta lapsestani että hän on järkevä 3-vuotias, ei lähde pihasta, vaikka isommat kaverit lähtisivät.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan voi ymmärtää teitä jotka laitatte 2-3v lapsen yksin ulos jo pelkästään sen takia että mikä pakko se on saada lapset itsenäistymään jo siinä vaiheessa kun oppii kävelemään? Laittakaa lapsenne tarhaan jos ette itse vaivaudu sen vertaa että tulette vaikka penkille istumaan!
No minun 3 v. haluaa yksinkin ulos, joten pitäiskö kieltää? heh.
No jos sinun 3-v haluaa hypätä kaivoon niin pitäisikö kieltää, hohhoijaa... Kannattaisi joskus kokeilla sanoa ei, se on ihan hyvä sana kun haluaa asettaa rajoja lapselle.
 
idiootti olet
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan voi ymmärtää teitä jotka laitatte 2-3v lapsen yksin ulos jo pelkästään sen takia että mikä pakko se on saada lapset itsenäistymään jo siinä vaiheessa kun oppii kävelemään? Laittakaa lapsenne tarhaan jos ette itse vaivaudu sen vertaa että tulette vaikka penkille istumaan!
No minun 3 v. haluaa yksinkin ulos, joten pitäiskö kieltää? heh.
No jos sinun 3-v haluaa hypätä kaivoon niin pitäisikö kieltää, hohhoijaa... Kannattaisi joskus kokeilla sanoa ei, se on ihan hyvä sana kun haluaa asettaa rajoja lapselle.
Olet naurettava. En viitsi muuta sanoa. Olet sanoinkuvaamattoman typerä ääliö. Rajojen asettaminen=ulkoilun kieltäminen. Just.
 
Mitähän meijän neiti on ollu, 4-vuotiaasta. Tosin maalla asutaan eikä vaaranpaikkoja ole ollut lähellä. Nyt kun vuoden vaihteessa muutettiin niin tässä on tie ihan vieressä, jossa ei toki paljoa liikennettä, saisi olla yksin välillä ulkona, mutta haluaa lähes aina minut kaveriksi ulos....

Ei aina niin kivaa kun ajattelit vaikka laittaa ruuan tulemaan tms.
Ja itellä ei oo ollu oikein tekemistä tuossa pihassa.
Nyt tosin pitäis alkaa haravoimaan ja muuta sellasta pientä pihapuuha olis.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja idiootti olet:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En todellakaan voi ymmärtää teitä jotka laitatte 2-3v lapsen yksin ulos jo pelkästään sen takia että mikä pakko se on saada lapset itsenäistymään jo siinä vaiheessa kun oppii kävelemään? Laittakaa lapsenne tarhaan jos ette itse vaivaudu sen vertaa että tulette vaikka penkille istumaan!
No minun 3 v. haluaa yksinkin ulos, joten pitäiskö kieltää? heh.
No jos sinun 3-v haluaa hypätä kaivoon niin pitäisikö kieltää, hohhoijaa... Kannattaisi joskus kokeilla sanoa ei, se on ihan hyvä sana kun haluaa asettaa rajoja lapselle.
Olet naurettava. En viitsi muuta sanoa. Olet sanoinkuvaamattoman typerä ääliö. Rajojen asettaminen=ulkoilun kieltäminen. Just.
Ulkoilin kieltäminen? Kuka siitä puhui? Ei nyt riitti.. :)
 
Meillä 4v tyttö menee joskus yksin ulos edeltä/jää sinne hetkeksi yksin. Meillä suojaisa iso piha, ja oma hiekkalaatikko. Tietää hyvin rajat, ja meillä ikkunasta näkee suoraan tytön koko ajan. Tämä tapaus on ollut tosi fiksu ja tottelevainen ihan pienestä.
 
ap
Kiitos ASIALLISISTA vastauksista, en näköjään ole liian tiukkapipoinen kun haluan vielä pitää näköyhteyden. Osaa täällä palstaavista en kyllä vielä päästäisi yksin ulos :)
 

Yhteistyössä