Minkä ikäiseksi saksanpaimenkoira keskimäärin elää?

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Koirien keski-ikä on 12 vuoden hujakoilla. Veikkaan lonkalta, että sakut jäävät ainakin jnk verran keskiarvon alle suurina koirina, joilla on keskivertoa enemmän selkä- ja lonkkavikoja.

Vähemmänkin jalostetuilla isommilla koiraroduilla vanhat yksilöt ovat enemmänkin poikkeuksia johtuen juuri vanhuksia vaivaavista tuki- ja liikuntaleimistön ongelmista.
 
Miehen mummon ja papan pitkäkarvainen saksanpaimenkoira oli varmaan yli 15 vuotta. Loppuajan laahusti sokeana ja mummo syötti sitä kädestä. Köpötteli hitaasti pihapiirissä kuin vanha pappa. Nyt on enää kuva pöydällä ja tuhkat uurnassa odottamassa sellaista ihanaa säätä, jolloin sen voin ripotella pellolle.
 
"Roope"
Meidän Roope, jossa oli enin osa sakemannia, sekä yksi 8-osa tanskandoggia ja 8-osa labbista, eli 13,5-vuotiaaksi. Roope kastroitiin parivuotiaana. Se luulltavasti antoi sille lisäikää, mutta suhteellisen isokoiseksi se eli niin pitkän elämän. Olisi saanut elää pitemmänkin, mutta takajalat halvaantuivat arvaamatta ja Roope piti päästää koira- ja kissaystäviensä luo. Roopen sisarpuoli Pörri, jossa ei ollut labbista, eli 13 v 8 kk 13 päivää.
 
"vieras"
Jos joku keskiarvo pitäisi sanoa, niin ehkä se olisi siinä 10 vuoden paikkeilla. Jos on terveestä ja hyvärakenteisesta sukulinjasta ja hyvinhoidettu koira, tohon voi lisätä n. 3-4 vuotta.
 
"Ellu"
ja luopuminen tapahtui, kun takajalat eivät enää pitäneet - koira kipuili viikonlopun ja eläinlääkärillä käynnillä takapää jälleen halvaantui - nyt se on ollut pari viikkoa poissa ja uurna tulee varmaan näinä päivinä kotiin. Ikävä on suuri
 
vierailija
Mun diperian husky on 12. Ja oon googlettanut että ne elää 12-15v. Mua pelottaa, jos mun täytyy jättää se ku se on 12 tai 13(se on 2 kuukauden päästä 13) mulla on myös saksanpaimen koira jika on kohta 7❤ mut oon kattonu et nekin elää 7-10 vuotta vaanAUTTAKAA OIKEESTI, MUL ON PAHA OLO
 
vierailija
Mun diperian husky on 12. Ja oon googlettanut että ne elää 12-15v. Mua pelottaa, jos mun täytyy jättää se ku se on 12 tai 13(se on 2 kuukauden päästä 13) mulla on myös saksanpaimen koira jika on kohta 7 mut oon kattonu et nekin elää 7-10 vuotta vaanAUTTAKAA OIKEESTI, MUL ON PAHA OLO
Kannattaa antaa koiralle hyvä elämä ja myös hyvä kuolema kun aika tulee. 7 vuotiaalla sakemannilla on vielä monta vuotta edesdä
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Mun diperian husky on 12. Ja oon googlettanut että ne elää 12-15v. Mua pelottaa, jos mun täytyy jättää se ku se on 12 tai 13(se on 2 kuukauden päästä 13) mulla on myös saksanpaimen koira jika on kohta 7 mut oon kattonu et nekin elää 7-10 vuotta vaanAUTTAKAA OIKEESTI, MUL ON PAHA OLO
Sakemannit voi elää hyvinkin yli 10 vuotiaiksi.
Ylipäätään koiran elinikä voi nousta mitä enemmän sen terveydestä ja yleisestä kunnosta huolehditaan päivittäin (oikea ravinto, liikunta, ym aktiviteetit)
 
vierailija
No saksarillahan ei kannata odottaa enempää kun n.3v ja sillä on lonkat sökönä sen jälkeen. Siitä eteenpäin hoidat lonkkavikaista koiraa tai monesti joutuu lopettamaan.
 
vierailija
No saksarillahan ei kannata odottaa enempää kun n.3v ja sillä on lonkat sökönä sen jälkeen. Siitä eteenpäin hoidat lonkkavikaista koiraa tai monesti joutuu lopettamaan.
Onpa sulla aika vajaa kokemus rodusta. Itselläni on kolmas käyttölinjainen menossa. Ensimmäinen kuoli 8 vuotiaana (terveenä koirana) onnettomuuden seurauksena. Toinen on nyt reilut 8v ja nuorimmainen reilun vuoden. Tällä nykyisellä on D lonkat ja nivelrikkoa ja silti se kiipeilee korkeammalle kuin suurin osa monista muista koirista siis jopa yli 1000m valloituksia on tehnyt. Ei oireile vielä kun ravitsemus ja liikunta olleet koko elämän balanssissa.

keski-ikä voisi olla se 8-10vuoden kohdalla mutta moni pääsee yli 10 vuoden vaivatta. On toki rodussa niitä sököjä pentuja ja voi periaatteessa huonolla tuurilla tulla mihin pentueeseen vaan. Mutta kun vanhempien sukutauluunja terveystietoihin perehtyy niin suurimmat todennäköisyydet sököstä koirasta joka menee monttuun 3 vuotiaana pystyy välttämään. Ja aina on tietenkin kiinni siitä käyttötarkoituksesta. Eli jos haet kisakoiraa niin nivelrikkoinen ei ole se oikea yksilö. kyynärpää ja selkäongelmat ovat näitä lonkkaongelmia pahemmin oireilevia.
 

Yhteistyössä