Minkä ikäiseksi teidän lapset nukkuneet vaunuissa/rattaissa??

nukkunut aina vaunuissa päikyt,nyt viime kuukausina alkanu nukahtamaan sisälle poika siis kohta 3v :whistle: mun mielestä ei ole mitään haittaa vaunuissa nukuttamisesta jos siellä vaan mahtuu nukkumaan,raittiissa ilmassa on hyvä nukkua.
 
Meillä nukutaan edelleen pääsääntöisesti ulkona, tyttö 1v3kk nyt. Ei kai se ikä sitä muuta miksikään että ulkona on hyvä nukkua :)

Kuulinpa jutun missä oli perhe laittanut terassille matkasängyn missä lapsi päikkärit nukkui :) Hyvin nukkui raittiissa ilmassa ja tilavassa sängyssä.
 
Jos lapsi on tottunut nukkumaan vaan ulkona rattaissa, voi sisälle olla hankala opettaa. Meillä esikoinen nukkui suunnilleen puolet unista ulkona ja puolet sisällä, joten siirtyminen pelkkiin sisäuniin ei tuottanut vaikeuksia. Siirtyi sisäuniin yksivuotiaana kun aloitti päiväkodissa.
Kakkonen (nyt 1 v) on nukkunut enempi ulkona ja sisälle saa tosiaan nukuttamalla nukuttaa. Nukkuu usein rattaissa kun olleen esikoisen kanssa liikenteessä, joten sisänukkuminen on pakostakin jäänyt vähemmälle. Oltiin viikko reissussa ja siellä nukkui pelkästään ulkona ja nyt taas kotona meni sisälle nukutus tosi hankalasti.

Mutta jos et koe ulkona nukuttamista ongelmaksi ja teillä on isot rattaat, anna nukkua vaan, mutta voipi käydä niinkin että lapsi ei sitten kotioloissa sisällä suostu ikinä nukkumaan. PÄiväkodissa yleensä onnistuvat :)
 
Ja kannattaa kysyä onko päiväkodissa mahdollista nukuttaa vaunuihin ennen kuin alkaa massiiviseen nuku-väkisin-sisällä-projektiin :) Mä vien vaunut päiväkotiin ja tyttö vetelee kunnon päikkärit vaunuissa sielläkin.
 
:p
Poika on nukkunut vauvasta lähtien ulkosalla, mutta tuossa reilun vuoden iässä viime kesänä sitten päätin kokeilla päikkäreitä sisällä, kun oli kipeenä ja kesäisin muutoinkin on aina vähän hankalampaa tuo ulkona nukkuminen, kun on niin paljon porukkaa aina tuossa pihalla. No, se sujui kivuttomasti ja poika siirtyikin sitten nukkumaan päiväunensa sisälle. B)

Mutta, tuossa syksyn lopulla poika siirrettiin nukkumaan jatkettavaan, kun nyt kesän alussa on pikkusisaruksen määrä periä tuo pinnasänky ja alkuun kaikki sujuikin varsin hyvin entiseen malliin. Joulun jälkeen sitten kuitenkin huomasi, että sängystähän pääseekin itse pois ja aloitti tämän iki ihanan sängystä pois- ja sänkyyn takaisin ravaamisen. :headwall:
Iltaunilla siirryttiin sitten eräänlaiseen nukutussysteemin ja kokeilin tätä myös päiväuniinkin. Alkuun poika nukahtikin, mutta sitten tämän vuoden puolella tuli vain yhtäkkiä siihenkin stoppi ja poika ei vain yksinkertaisesti jää sänkyynsä ja rauhoitu nukkumaan, vaikka mitä tekisi. Päiväunet tarvitsee, se on varsin selvä (ip huutaa nukkumaan), mutta vaikka olisi miten väsynyt niin ei sänkyyn tahdo oikein luonnistua. Rattaisiin poika sitten taasen nukahtaa aivan alta aika yksikön edelleen, joten pienen hampaiden kiristelyn jälkeen päätin, että poika siirtyy takaisin ulos ja sillä selvä. Niin kauan kuin sinne nukahtaa noin helposti ja nukkuu hyvin, niin nukkukoot ulkona sitten. Mulle sillä ei ole väliä.
Onneksi on reilun kokoiset rattaat, niin niissä mahtuu hyvin nukkumaan. =)
Joten, jos lapsesi nukkuu rattaissa paremmin, niin anna nukkua vain. Mutta tokihan sisällekin voi yrittää. Molemmissa on puolensa. =)
 
Millaisissa vaunuissa/rattaissa mahtuu isompi lapsikin nukkumaan? :attn: Mä haluaisin vielä jatkossakin nukuttaa verannalla, olisi pojalla siellä rauhallinen paikka nukkua, mutta vaunut alkaa oleen jo ihan liian pienet. :/ Tuota matkasänkyä verannalle olen kyllä itsekin miettinyt. :D
 
No meillä pojalla on emmaljungan kuomurattaat (cerox). Emmaljungat on käsittääkseni pisimmästä päästä siis makuusuunnasta (muista nyt en osaa kommentoida), mutta toki ei varmaan enää kamalan kauaa välttämättä mene. Näissä on vain se hyvä puoli, ettei tuo jalkatuki ole kovin kova, niin ei haittaa vaikka siitä vähän jo jalat tulisikin yli. Toistaiseksi kuitenkin poika mahtuu hyvin nukkumaan tuonne. Nukkuu emmaljungan omassa duopussissa ja pussikin mahtuu vielä kiinni. =)
Poika oli juuri 2v. neuvolassa mitattuna 90,5cm.
 
Meillä Brio Kombit mutta tyttö on aika sirpakka. Nyt on talja ratasosassa ja vielä mahtuu just jalat sen jalkatuen reunan sisäpuolelle. Mutta kun taljan ottaa pois ja vaatteet vähenee, tulee lisää tilaa nukkua. Ja voihan sitä jalkatukea laskea alaspäin, ei se haittaa vaikka jalat vähän alaspäin roikkuisivatkin, vai haittaako?
 
Meillä on jotkut vanhemman mallin Briot kanssa ja alkaa aika ahtaat olemaan, pituutta pojalla nyt 82 cm. Mahtuu varmaan kyllä sitten paremmin kun voi lämpöpussin jättää pois. Vähän kyllä tuntuu hassulta alkaa tässä vaiheessa enää vaunuja hankkimaan joten ehkä mä kokeilen sitä retkisänkyä, tai sitten sisälle nukuttamista. :/
 
Tyttö nukkui viimeiset päiväunensa 3v3kk ikäisenä, vaunuissa :D Koko ikänsä nukkui vaunuissa. Sitten lopetimme kun pikkusisko syntyi ja ei ollut enää tarvetta unille. Brio Race vaunuihin mahtui vaikka pitkä tyttö on.
 
Meillä esikoinen nukku ulkona 1v4kk asti ja sitten sisällä loput 1v4kk, kunnes päikkärit jäivät pois. Kuopus kohta 1v11kk nukkuu vielä päikkärinsä rattaissa, koska se on helpointa kaikien puolin. Tosin kesän jälkeen ei enää varmaankaan mahdu rattaissa nukkumaan, mutta sitten alkaakin päiväkotiura ja siellä varmaan nukahtaa myös sisälle. Viikonlopuista en sitten vielä tiedä miten tehdään, se on sen ajan murhe se. Ja meillä on Emmanjungan rattaat joissa pituutta n. 90 cm.
 
Meillä 2v 5kk nukkuu edelleen joskus ulkona (n. 1 x viikko), muutama kuukausi sitten opetin sisällekin, nukkuu tilanteen mukaan jommassa kummassa. Meillä on Emmaljungan Scooterit. Nukkukoot niin pitkään, kun mahtuu, jos se helpottaa elämää (meillä ainakin, jos ei mene rytmit ihan yksiin pikkusiskon kanssa)!
 
Meillä myös Emmaljungan Scooterit ja neiti nukkuu niissä edelleen päikkärit sillon tällön. Typy nyt 2v1kk ja pituutta oli kk sit 87,5cm. Hyvin mahtuu Emman lämpöpussinki kanssa niihin. Nyt ei kyllä oo tarvinnu lämpöpussia kun noi ilmat on ollu aika leudot. Kovilla pakkasilla oon nukuttanut sisään. Nukkuu hyvin sekä sisällä että ulkona. Itse jos saa valita niin haluaa nukkua ulkona. :D
 
Meilä on molemmat pojat (nyt 1,5 v ja 3 v 8 kk) siirtyneet sisälle nukkumaan päikkärit jo alle 1 v iässä. Syynä se että alkoivat heräilemään kun ei rattaissa valjaissa päässyt unissaan kääntymään ja hermostuivat siitä. Satunnaisesti ovat sen jälkeen rattaissa nukkuneet, esim. kun ovat lenkillä rattaisiin nukahtaneet.
 
Molemmat lapset olen siirtänyt sisälle nukkumaan n.11kk iässä. Siihen asti ovat nukkuneet täysin ulkona vaunuissa. Syyt sisälle siirtämiseen:
- lapsi on siirtynyt yksiin uniin. Pihamme vieressä autotie ja naapurin lapset leikkivät usein rivariasuntomme viereisellä pihalla. Lapset ovat heräilleet noihin ääniin. Kahdet unet nukkuessaan ei ole niin haitannut, kun on saanut vielä toisetkin tirsat. Yhdet unet sisällä kestoltaan pidemmät ja rauhallisempi paikka nukkua.
- vaunuissa tila alkanut käydä ahtaaksi.
- terassi ollut ainut ulkonukutus paikka ja keväällä/kesällä tosi kuuma
- olen halunnut opettaa sisälle nukkumaan, ennen kuin niin vanha, että tottuminen sisälle olisi vaikeampaa.
- tuossa iässä olemme viimeistään aloittaneet leikkimisen ulkona, joten ulkoilua tulee sitäkin kautta.
Näin meillä.
 
8 kk iässä siirtyi sisälle, ei nuku enää ulkona. Nukutin ulkona alunperin koska nukkui sillai paremmin ja sai samalla ulkoilua. Viime kesänä alettiin ulkoilla muuten ja kesällä parveke oli liian kuuma ulkona nukkumiseen, joten siirtyi nukkumaan sisälle. Ei myöskään pysy rattaissa (vaikka laittaa kiinni), jos herää eli ihan turvallisuus kysymys kun nukkuu kerrostalon parvekkeella, jossa ei ole parvekelaseja. Nykyään siis nukkuu sisällä ihan tyytyväisenä, ulkona rattaissa ei osaa enää nukkua vaan hermostuu kun ei voi kääntyillä jne. Matkasänkyä en ole koettanut enkä aio enää ulos opettaa jos kerran sisälläkin nukkuu. Vaunukoppaan ei enää mahdu (Brion vanha malli sekä Teutonian rattaiden pehmyt koppa).
 
ire
meillä on nukuttu ihan pienestä sekä että. jos jos isompi lapsi nukuta rattaissa niin kauan kun mahtuu /nukkuu ees päikkäreitä..tietty hyvä olisi osata nukkua myös sisällä. vaarana on että jos ei halua nukkua sisällä että päikkärit jää pois kokonaan
 
Tyttö siirtyi vaununkopasta rattaisiin 12,5 kuukauden iässä (Brio Duo). Ja ulkona saa puolestani nukkua niin kauan kuin haluaa. Saa vaan nähdä, miten reagoi kesään ja lämpöön, onnistuuko ulkona nukkuminen vai tuleeko liian lämmin.. Tyttö siis vasta 14kk.
 
Meillä poika on nyt 1v5kk ja nukkuu päikkärit edelleen ulkona rattaissa. Tosin makuutila alkaa käymään pieneksi. Olen katsellut isompia rattaita ja jos tuo vielä ensi syksynä nukkuu vaunuissa harkitsen vaihdetaanko nykyiset vaunut. Tuota ei kylläkään tunnu häiritsevän, vaikka jalat onkin hiukan koukussa nukkuessa.
Samalla, kun poika nukkuu päikkärinsä minä ulkoilutan koiran. Joten sen vuoksi olisi ihan mukavaa, jos tuo rattaihinsa mahtuisi :D

Isoin makuutila minkä olen löytänyt on näissä vaunuissa http://www.pikkupingviini.fi/index.php?id=2&products_action=view&products_id=85
Filuu Z8 makuutilan koko on 33x97cm. Muuten en tiedä millaiset ovat käytössä.
 

Yhteistyössä