Minkä ikäisellä lapsella lopetitte rattaiden käytön?

meillä on vielä välillä käytössä, jos haluan itse lähteä lenkkeilemään pidemmälle tai asioita kävellen kaupungille hoitamaan. Pyöräily ei vielä suju niin että sillä voisi matkaan lähteä... uskoisin että syksyllä/talvella jää pois kokonaan. mut matkarattaa jää varmaan vielä pidemmäksi aikaa, esim. matkoilla helppo vaikka nukkua lentokentällä
 
Vähemmin yli 3 vuotiaat on rattaissa olleet, mutta esim. reissussa meillä oli 3,5 vuotiaallakin rattaat mukana. Kiva oli käveleskellä pidempiäkin matkoja ja päiväunillekin saattoi tyttö välillä niihin nukahtaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nereida:
Ottaisitteko 4 vuotiaalle + vauvalle tuplamatkarattaat 3 viikon ulkomaan reissulle?

Jos aikuisia on enemmän mukana ottaisin mielummin 2 erilliset rattaat. Meillä oli siis reissussa 3,5 vuotiaalla ja vauvalla rattaat. Kuitenkin monesti jätimme esim. syömään mennessä toiset rattaat huoneeseen, kun isompi jaksoi sinne kävellä, eikä turhaan rattaat vieneet tilaa ahtaassa ravintolassa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja nereida:
Ottaisitteko 4 vuotiaalle + vauvalle tuplamatkarattaat 3 viikon ulkomaan reissulle?
Meillä oli 3,5v ja 2kk kun oltiin Tallinnan reissussa. Koska koko päivä meni liikenteessä, oli mukana yhdistelmät ratasversiona. Pienempi sai aamupäivän olla vaunuissa ja iltapäivällä kun satamaa kohti lähdettiin oli isompi rattaissa ja pienempi liinassa. Isompi oli siihen mennessä kävellyt yhteesä 5-6km, kun kierrettiin eläinpuistot ja muut. Omasta mielestä meidän perheen olisi ollut ihan järjetöntä raahata kaksia rattaita mukana saatikka et tuplat ei välttämättä mahdu julkisiin sisälle ovista.. Helpoin meille oli ottaa liina "varmuuden vuoksi" mukaan ja antaa isommalle lupa istua rattaissa, taisi tuo ottaa pienet tirsatkin samalla.

Meillä "normioloissa" on isompi luopunut rattaista alle 2v siinä mielessä, että esim. lähellä olevaan päiväkotiin ei tarvinnu enää rattaita ottaa ja lyhyitä lenkkejä koirien kanssa jaksoi hyvin kulkea. Toki pidemmät reissut piti tehdä rattaat mukana (siis reilusti yli 1km) varmuuden vuoksi. Nyt nuorempi täytti just 2 ja alkaa olla ite ihan kypsä rattaissa istumiseen. Välillä pistän istumaan, kun matkanteko on hidasta ja haaveilija kulkee minne sattuu (jästipää ei suostu esim. pitämään kädestä kiinni vaan haluaa kävellä ite, autotien tai parkkipaikan kohdalla ei tietty ole vaihtoehtoja, mut muutoin ihan turha yrittää vaan huuto tulee)
 
Pakkohan isollakin lapsella olla rattaat, jos mielii kunnon kävelylenkille. Meidän poika täytti nyt 4vee ja vasta nyt voi ajatella ehkä luopuvansa rattaista. Pyöräiltiin 6km viikonloppuna joten ehkä poika jaksaisi tulla ilman rattaita pyörällä vanhempiensa kanssa "tipujen tiiraus" retkille. Mutta en tiedä miten me 8-10 kilsat lenkit selvitämme, jos rattaista luovutaan.

Se että 1.5vee luopuu rattaista kertoo, että perhessä ei oo tapana kävellä koko perheenä :) Oon oikeasti yllättynyt siitä, että moni luopuu rattaista aikaisin ja kuitenkaan lapset eivät edes pyöräillä jaksa ennenkuin 5-6veenä. Miten perheet ulkoilevat oikein?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Se että 1.5vee luopuu rattaista kertoo, että perhessä ei oo tapana kävellä koko perheenä :) Oon oikeasti yllättynyt siitä, että moni luopuu rattaista aikaisin ja kuitenkaan lapset eivät edes pyöräillä jaksa ennenkuin 5-6veenä. Miten perheet ulkoilevat oikein?
Rohkenen olla eri mieltä. Ainakin meidän perheen puolesta.
Meillä esikoinen käveli 1-vuotiaana kevyesti 3-4km lenkin. Tosin aikaa vierähtää mut kun kiire ei ole ollut minnekkään ja rattaissa vaan huudettiin. Nyt tämä esikoinen on 5v ja jaksaa kyllä pyöräillä varmaan pisempiä lenkkejä kuin minä.
Kakkosen oli pakko lähteä kävelemään 1,5v iässä, kun vauva tuli ja useamman kilometrin jaksoi tuossa iässä, kuten kolmaskin.

Mut ei kai kaikki lapset jaksa kävellä tai ei kiinnosta. Tai sitten olisko vanhempien saamattomuutta, kun on niin helppo lykkiä eteenpäin rattaita ;)
 
Rattaista luovuttiin kokonaan n.2,5 vuoden iässä. Talvellä, kun oltiin tallinnassa
niin siellä oli rattaat mukana.
Jos lähdetään syksyllä etelään niin otan meidän romumatkarattaat vielä mukaan, jos illalla
ei jaksa enää kävellä myöhään.
Hoitomatkat menee bussilla ja kävelylenkillä mies kyllä kävelee reippaasti 5 km.
 
Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Se että 1.5vee luopuu rattaista kertoo, että perhessä ei oo tapana kävellä koko perheenä :) Oon oikeasti yllättynyt siitä, että moni luopuu rattaista aikaisin ja kuitenkaan lapset eivät edes pyöräillä jaksa ennenkuin 5-6veenä. Miten perheet ulkoilevat oikein?
Rohkenen olla eri mieltä. Ainakin meidän perheen puolesta.
Meillä esikoinen käveli 1-vuotiaana kevyesti 3-4km lenkin. Tosin aikaa vierähtää mut kun kiire ei ole ollut minnekkään ja rattaissa vaan huudettiin. Nyt tämä esikoinen on 5v ja jaksaa kyllä pyöräillä varmaan pisempiä lenkkejä kuin minä.
Kakkosen oli pakko lähteä kävelemään 1,5v iässä, kun vauva tuli ja useamman kilometrin jaksoi tuossa iässä, kuten kolmaskin.

Mut ei kai kaikki lapset jaksa kävellä tai ei kiinnosta. Tai sitten olisko vanhempien saamattomuutta, kun on niin helppo lykkiä eteenpäin rattaita ;)
Mutta 3-4 kilsan reitti on lyhyt. Ei siinä vanhemmat saa mitään kuntoilua ja työpäivän päätteeksi ei myöskään ole tuntikausia aikaa. Jos 5vee jaksaa pyöräillä pidemmälle kuin sinä, niin rohkenen hieman epäillä kuntoasi. Ei millään pahalla mutta aikuinen pyöräilee kymmeniä kilometrejä vaikka kunto ei olisi mikään huippu...

Se että rattaat ovat käytössä ei tarkoita että lapsi istuisi vain rattaissa, mutta en minä rattaiden takia jätä esim 8kilsan kävelylenkkiä väliin. Lapsi käveli osan ja lopun istui rattaissa, kun vain ne ojanpohjat alkoivat kiinnostaa.

Mutta hyvä kun teillä oppivat kävelemään ajoissa. Suurimmalla osalla tuntuu vaan olevan periaate että "pidemmät reissut autolla/bussilla" ja kävely on sitten se maks kilsan päähän leikkikentälle. Pah se mitään kävelemistä ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Pakkohan isollakin lapsella olla rattaat, jos mielii kunnon kävelylenkille. Meidän poika täytti nyt 4vee ja vasta nyt voi ajatella ehkä luopuvansa rattaista. Pyöräiltiin 6km viikonloppuna joten ehkä poika jaksaisi tulla ilman rattaita pyörällä vanhempiensa kanssa "tipujen tiiraus" retkille. Mutta en tiedä miten me 8-10 kilsat lenkit selvitämme, jos rattaista luovutaan.

Se että 1.5vee luopuu rattaista kertoo, että perhessä ei oo tapana kävellä koko perheenä :) Oon oikeasti yllättynyt siitä, että moni luopuu rattaista aikaisin ja kuitenkaan lapset eivät edes pyöräillä jaksa ennenkuin 5-6veenä. Miten perheet ulkoilevat oikein?
No mä oon kyllä eri mieltä! Me luovuttiin pojan kohdalla 1,5 vuotiaana rattaista, koska oli niin kova menemään eikä halunnut olla rattaissa. Poika on pphoidossa jossa kävelevät aina paljon ja kerran viikossa 3km lenkin tatamille riehumaan ja saman matkan takaisin, hän siis käveli tuon matkan silloin vajaa 2 vuotiaanakin!! :)

Meidän kuopuksen kohdalla taas ei voi vielä edes ajatella, hän kävelee vielä niin hitaasti ja huojuen, ikää siis nyt 1,6 vuotta Eli minun mielestä tämä on täysin lapsi kohtainen juttu! :)
 
Tota meidän just 4v käyttää edelleen rattaita, satunnaisesti. Suurimmaksi osaksi ollessaan isänsä luona. Hänen mielestään on ihan ok kuskata tuon ikäistä rattailla. Minä olen erimieltä. Joskus hankalina aamuina kun kiire tumppaan niihin rattaisiin,mut tuon ne tulkessani kotiin.
Jos lähdetään oikein shoppaileen ja tiedän ettei jaksa niin otan ne mukaan. Ovat pienipyöräiset niin lumentulon jälkeen niitä ei käytetä KOSKAAN
Tekosyynä käyttänyt tyttären pienikokoisuutta on 96cm pitkä.
 
Meillä lapset 3-v ja 5kk ja tuplat on. Isompi kyllä kävelee,mutta esim kaupungilla ei todellakaan pysy kärryjen vieressä ja mun on pakko saada hänet kiinnitettyä rattaisiin. Rattaat ovat lisäksi ainoa paikka jonne isompi joskus nukahtaa,joten sinsikin reissussa monesti ollut rattaat mukana. Se että rattaat on käytössä ei tietenkään tarkoita,ettei lapsi kävelisi,vaan sitä,että on tilanteita,joissa lapsen on pakko olla kyydissä. Tai sekin riippuu toki lapseta. Meidän poika ollut aina vilkas ja omapäinen,hoten puuhamaat ja muut ei onnistu,hos lapsi pelkästään juoksee vapaasti.
 
En minä ainakaan lähde kuntoilemaan, kun lähden ulos lapseni ja mieheni kanssa. Tarkoitus on nimenomaan viettää yhdessä aikaa eikä yrittää kohottaa omaa kuntoaan. Minä ainakin käyn ihan erikseen omissa harrastuksissani kuntoa kohottomassa kuin että juoksisin lapsen kanssa iltalenkkejä.

Meillä luovuttiin rattaista kokonaan, kun poika täytti kaksi vuotta. Minusta on ihan älytöntä, että lapsia kuskataan rattaissa ihan niinkuin heillä ei olisi omia jalkoja, mitä käyttää.

Päiväkodissa kysyivät juuri, että ilmeisesti meillä kävellään paljon, koska meidän poika kuulemma jaksaa kävellä tosi hyvin suht pitkiäkin matkoja. Ja että lapsissa huomaa eron niiden välillä, keitä kuskataan rattaissa ja niitä, jotka kävelevät ihan itse. Ja tämän tosiaan sanoi alan ammattilainen, joten en ole keksinyt omasta päästäni.

Olin kyllä tosi helpottunut, kun pääsin rattaista eroon. Ovat tosi hankalat ja niiden raahaaminen ympäri kaupunkia on työlästä puuhaa. Lapsella on luontainen tapa liikkua eikä istua jöpöttää paikallaan jossain rattaissa, kun vanhemmista on mukavampaa/helpompaa/vaivattomampaa istuttaa kolme-neljä-vuotiasta rattaissa. Mutta näinhän näitä selkävaivaisia tietokoneen ääressä istuvia nörttejä jo pienestä pitäen opetetaan, ettei omin jaloin kannata liikkua mihinkään. Isompana sitten voidaankin kuskata lapsia autolla...
 

Yhteistyössä