minkä ikäisellä lapsella teillä on vielä hellehattu-pakko?

  • Viestiketjun aloittaja Taikataikina
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaaa
No varmaan niin pitkään ku sanon :D ihan olen sanonut suoraan haluaako auringonpistoksen myötä pääkivun ja oksennuksen niin on ihan ilman pyytämistä sitä pitänyt. Mitä jos ostat tytölle nätin huivin mitä tykkäisi käyttää? Jos on lippiksestäkin kiinni ettei tykkää.
 
viera.s
Miksi pilvisellä säällä pitäisi käyttää lippistä tai muutakaan hattua (ellei sitten kylmän takia)? Eikös sen lippiksen idea ole suojata auringonpaisteelta, eihän se nyt päätä muuten viilennä. Eli pilvisellä mutta kuumalla säällä on varmasti mukavampaa ilman hattua päässä.

Ei ole tullut mitään tappelua asiasta, aurinkoisella säällä lapsi pitää lippistä mielellään. Pilvisellä ei ole pakko, joskus lippis on silti päässä ja joskus ei, ihan miten lapsi haluaa. Lapsi täyttää pian 6 vuotta.
 
vierailija
Miksi pilvisellä säällä pitäisi käyttää lippistä tai muutakaan hattua (ellei sitten kylmän takia)? Eikös sen lippiksen idea ole suojata auringonpaisteelta, eihän se nyt päätä muuten viilennä. Eli pilvisellä mutta kuumalla säällä on varmasti mukavampaa ilman hattua päässä.

Ei ole tullut mitään tappelua asiasta, aurinkoisella säällä lapsi pitää lippistä mielellään. Pilvisellä ei ole pakko, joskus lippis on silti päässä ja joskus ei, ihan miten lapsi haluaa. Lapsi täyttää pian 6 vuotta.
Ei kuule ne pilvet estä sitä auringonpistosta tulemasta, jos on kuuma ilma ja pilvistä.
Itse pidän lapsella hellehattua
 
Teini saa päättää itse päästään. Pienet eivät.

Me on ostettu likoille (5v ja 6v) juuri sellaiset lätsät, jotka he halusivat ja joista he tykkäävät ihan hirmu paljon, joten heillä lippisten käyttö on enemmän, kuin mieluisaa :)

Ja sama metodi on käytössä myös syksyllä ja talvella, kun on tarvetta heijastimien käytölle.
 
Näillä kaikilla kolmella on hankittuna sen verta makeet ja mieluisat lippikset, että ei ole tarvinnut kertaakaan kyllä puuttua niitten käyttämiseen, kun aina ulos mennessään laittavat lippikset päähänsä :)

Että sinänsä mistään pakosta ei voine oikein puhua, harvassa ovat ne kerrat kun ovat menneet ns. paljain päin :)
 
vierailija
Lapset 4v ja 1,5v pitää kun käsketään, mutta ei meillä kyllä joka säällä ole pakko pitää hattua. Tai no pienempi pitää pääsääntöisesti siksi että jos ei ole auringon takia tarvetta suojautua niin sit joko sataa tai on helvetisti hyttysiä, joille tuo kalju lämmin pää on kuin herkkutarjotin. Isomman kanssa ei ole tarvinnut asiasta jängätä, pienemmän kanssa senkin edestä.


Miten muutan hattupakkolaiset, pidättekö itse hattua? En voisi kuvitellakaan. Kaipaisin kyllä suojaa auringolta, mutta ei ole tullut vastaan (kesä)hattua jota voisin kuvitella pitäväni.
 
vierrailija
1v ja 2,5v. Pitävät aurinkoisella säällä ja auringossa. Varjossa saavat olla ilmankin hattua toisinaan. Ja esim. tänään olivat hiekkiksellä ilman hattuja.

Tilanteen mukaan.

Tuskin pakotan pitämään hattuja minään 9-vuotiaina ellei ole +40.
 
vierailijana12
Ei meillä mitään varsinaista pakkoa ole, mutta pojat pitävät lippiksiä satoi tai paistoi. Joskus asiasta pitää muistuttaa, mutta ei siinäkään mitään sen kummempaa pakkoajatusta ole. Toki jos lippis alkaisi jäädä tietoisesti kaapin hyllylle, ottaisin asian puheeksi "isommalla äänellä". Auringonpistos yllättää melko helpostikin ja meillä vaaleaihoisilla ongelmana on myös päänahan palaminen. Vaikka hiuksia on paljon, polttaa aurinko pehkon läpi. Ja eipä sitä rasvaa viitsi hiuspohjaan levitellä. Tästä syystä en itsekään pidempiä aikoja vietä ulkona ilman hattua tai huivia.
 
vierailija
Meillä myös paljon makeita lippiksiä ettei ole koskaan tarvinnut pakottaa hattua pitämään.

Pienimmällä (1v) oli helteellä tukala olla hattunsa kanssa ja riisui sitä jatkuvasti pois, joten sai kulkea turbaani päässä - sen kelpuutti kun tehtiin se märästä huivista. :)

Itse en osaa pitää hattua ja olen kyllä kärsinyt auringonpistoksesta. Ei ole mukavaa, ja siksi olenkin lapsille kehittänyt varmasti mieluiset päähineet.
 
vierailija
Miten muutan hattupakkolaiset, pidättekö itse hattua? En voisi kuvitellakaan. Kaipaisin kyllä suojaa auringolta, mutta ei ole tullut vastaan (kesä)hattua jota voisin kuvitella pitäväni.
Käytän aina aurinkolaseja aurinkoisella säällä, hakeudun helteellä myös varjoon, paitsi uimarannalla jossa saatan hattua käytääkin. lapset ei tunnu varjossa viihtyvän vaan juoksentelevat missä sattuu joten käyttävät hattuja aurinkoisella säällä. Pilvisellä säällä ei tarvi käyttää, usein silti laittavat vaikka sanon ettei tarvi..
 

Yhteistyössä