Minkä ikäisen antaisit itse päättää ruokavaliostaan? Esim. kasvissyönti tms.

Keittiönoita
Esikoinen lopetti lihansyönnin yläasteella. Ja just tajusin, että 11 vuotta sitten eikä 9 vuotta sitten...kyllä noi lapset vanhenee sitten nopeasti :D Kasvisruokavalio on helpompi ja halvempi toteuttaa kuin eettisesti tuotettu sekaruokavalio, joten kasvissyöjäksi voisi mun puolestani lapsi ryhtyä ihan milloin vaan, kunhan olisi lakto-ovo-vege. Kuopus olisi halunnut ryhtyä vegaaniksi, mutta sitten olisi joutunut olemaan valmis hoitamaan osan kauppareissuistaan itse...meidän lähikaupasta kun ei aina saa kaurakermaa tai muita vastaavia juttuja.

Kanaa ja broiskua meilläkään ei syödä. Viimeisen kolmen vuoden aikana vain 2 kertaa, koska sitä ei saa Suomessa eettisesti kasvatettuna. Sikaa ja nautaa sa luomunakin, mutta kanaa ja broileria ei. Tehotuotettu broileri on vastenmielisintä lihaa mitä tiedän :x
 
"Vieras"
18-vuotias on lain mukaan aikuinen, joten sen jälkeen en voi asiaan puuttua, mutta siihen asti meillä syödään mitä minä laitan. PISTE. Senkin jälkeen meillä kyllä tarjoillaan mitä minä laitan, ja jos ei kelpaa, niin olkoon ilman, ja ostakoot omat sapuskat, ja laittakoot ne itse. Talon puolesta siis tulee muuten kaikki, jos vain kelpaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24046196:
Kanaa ja broiskua meilläkään ei syödä. Viimeisen kolmen vuoden aikana vain 2 kertaa, koska sitä ei saa Suomessa eettisesti kasvatettuna. Sikaa ja nautaa sa luomunakin, mutta kanaa ja broileria ei. Tehotuotettu broileri on vastenmielisintä lihaa mitä tiedän :x
No mulla on vähän sama juttu.. kananliha menis kyllä muuten koska se on hyvää :rolleyes: mutta kun se on kaikki sitä tehotuotettua.. ja olen niin tykästynyt noiden tuttujen kanoihin, ne on sit ihania kun ne köpsöttää pitkin pihaa päivät pitkät. :heart: Ja kerjää syliin istumaan päiväunille. :D Jos saisikin luomuna, niin voisin ottaa mutta kun ei. :( Mä vaan haluaisin eettisesti tuotettua lihaa, sitä voisi lapsillekin kertoa, miten se on elänyt. Kun en mä valehtele, jos lapsi kysyy, että mistä tää liha on peräisin. Sianlihaa olen katsonut jostain luomutilalta, saisko tilattua, mutta nekin näyttäis toimittavan vain jonnekin Ouluun ja Helsinkiin. :( Vaikka kyllä me tässä yhden kaverin kanssa suunniteltiin, että mä hommaan jääkiekkokassin ja kuskaan sen kanssa junalla puolikkaan sianruhon Helsingistä julkisilla kotiin. :D
 
[QUOTE="Vieras";24046239]18-vuotias on lain mukaan aikuinen, joten sen jälkeen en voi asiaan puuttua, mutta siihen asti meillä syödään mitä minä laitan. PISTE. Senkin jälkeen meillä kyllä tarjoillaan mitä minä laitan, ja jos ei kelpaa, niin olkoon ilman, ja ostakoot omat sapuskat, ja laittakoot ne itse. Talon puolesta siis tulee muuten kaikki, jos vain kelpaa.[/QUOTE]

No se tässä on juurkin pointtina, kun mäkään en syö sitä kanaa :D Ei mulle oo mikään ongelma olla laittamatta sitä, päinvastoin, tähänkin asti olen ostanut ja laittanut sitä vaan siksi että lapset sitä syö.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Vieras";24046239]18-vuotias on lain mukaan aikuinen, joten sen jälkeen en voi asiaan puuttua, mutta siihen asti meillä syödään mitä minä laitan. PISTE. Senkin jälkeen meillä kyllä tarjoillaan mitä minä laitan, ja jos ei kelpaa, niin olkoon ilman, ja ostakoot omat sapuskat, ja laittakoot ne itse. Talon puolesta siis tulee muuten kaikki, jos vain kelpaa.[/QUOTE]
Mä taas laitoin aikoinaan pojalleni liharuokaa, vaikka minä ja tytär syötiinkin kasvisruokaa. En pitänyt kaksien ruokien laittamista edes erityisen hankalana ja kun kerran kuopus halusi syödä lihaa, niin senkus söi.
 
[QUOTE="vieras";24046738]Vaikka heti laitokselta tultuaan, jos ruokavalion perusteluna ei ole vain nirsoilu koska ei tykkää jostain ruoka-aineesta.[/QUOTE]

No mitä sä teet sitten lapselle, joka ei tykkää jostain ruoka-aineesta? :) Meillä on sellainen periaate kyllä muutenkin, että jos ei jostain pidä, niin sitä ei tarvitse syödä. Tokikaan en montaa eri ruokaa ala tekemään. En itsekään tykkää kaalista, ja en kyllä kestäisi jos joku pakottaisi syömään jotain kaalilaatikkoa. :x
 
"vieras"
No mitä sä teet sitten lapselle, joka ei tykkää jostain ruoka-aineesta? :) Meillä on sellainen periaate kyllä muutenkin, että jos ei jostain pidä, niin sitä ei tarvitse syödä. Tokikaan en montaa eri ruokaa ala tekemään. En itsekään tykkää kaalista, ja en kyllä kestäisi jos joku pakottaisi syömään jotain kaalilaatikkoa. :x
Sitten opetellaan syömään, ei joka päivä, mutta osana ruokavaliota. Jos kyse siis ei ole mistään allergiasta tai eettisestä syystä, vaan vain siitä "ettei tykkää". Vapauden jättää järkisyistä ruokavaliosta haluamiaan juttuja pois vastapainona tulee, että kaikkea muuta (terveellistä) kuuluu syödä.
Kaaltakin voi käyttää ruoanlaitossa monella eri tapaa ja eri määrinä.
 
"Horuksen silmä"
Mulla on se periaate kun lapset itse ymmärtävät mistä se liha pöytään tulee niin saavat alkaa halutessaan sitä syömään. Mutta kotona en tule heille liharuokia laittamaan.
 
"woody"
Meillä neiti oli 12v kun alkoi karsia kaikki lihat ruoastaan. Siirtyi sitten kasvisruokavalioon koska musta on tärkeämpää että lapsi saa tarvittavat proteiinit kasvuunsa jostain. Olis muuten ollut aika heikoilla eväillä.
 
[QUOTE="Horuksen silmä";24046940]Mulla on se periaate kun lapset itse ymmärtävät mistä se liha pöytään tulee niin saavat alkaa halutessaan sitä syömään. Mutta kotona en tule heille liharuokia laittamaan.[/QUOTE]

Ahaa, tää onkin vähän erilainen kanta. =) Mielenkiintoista :)
 
Meillä ois tarkoitus laittaa luomukanala - sellaista ei oo vielä koko läänissä :D Siinä ois mahdollisuus kasvattaa kukkopoikia luomuna ja sitä varmaan syötäisiin paljon mieluummin kuin tehotuotettua.

Antaisin lasten päättää itse ruokavaliostaan siinä yläasteikäisenä, kun osaa jo jonkin verran itsekin laittaa ruokaa & ottaa selvää ravintosisällöstä.
 
pier
Meillä ois tarkoitus laittaa luomukanala - sellaista ei oo vielä koko läänissä :D Siinä ois mahdollisuus kasvattaa kukkopoikia luomuna ja sitä varmaan syötäisiin paljon mieluummin kuin tehotuotettua.

Antaisin lasten päättää itse ruokavaliostaan siinä yläasteikäisenä, kun osaa jo jonkin verran itsekin laittaa ruokaa & ottaa selvää ravintosisällöstä.
Ja sitten vaan isoa pystyyn kun ostajia kanoille on jo :)
 

Yhteistyössä