Minkä ikäisenä eroon yövaipoista?

esikoiselta jäi päivävaippa pois 2v 8kk ikäisenä yö vaippa tasan vuotta myphemmin eli 3v8kk iässä kun itse päätti että äitin ei tartte lähtee hakemaan kaupsta uutta pakettia kun loppuivat....

lapsen yö kuivaksi oppimiseen voi mennä todella pitkään. kaverin lapsi sai neuvoksi 4v neuvolassa että jos 5v ikään ei ole onnistanut ni sitten kirjoitetaan ne "hormoni" lääkkeet.
 
Meillä esikoinen nyt jo 7v aloitti noi pillerit 5v 8kk ikäisenä ku siihen asti oli ensin vaippa aina märkä tai sit ku vaippa jätettiin pois niin pissa tuli sänkyyn ku heräs vasta siihen ku pissa oli jo tullu. Esikolle (tyttö muuten) riitti toi ensimmäinen 3kk:n satsi eikä sen jälkeen ole ollu sänky märkänä kertaakaan ja nyt myös herää siihen kun on vessahätä. Keskimmäinen taas oppi jo reilu 3v:nä itse yökuivaksi. Nyt kuopuksella on sama ongelma ku esikolla (kyseessä poika). kuopus on 3v10kk eikä toivokaan et vois jättää yövaipan pois. Eihän sille mitään voi jos hormoonit ei herätä lasta yöllä vessaan. Luultavasti kuopukselleki tullaan kokeileen jossain vaiheessa noita pillereitä.
 

Kaikille niille jotka jo tuskailevat 3-4 v kanssa yökuivaksi opettelu: OTTAKAA RAUHALLISESTI.

Kiirehtiä ei kannata vaikka naapurissa opitiinkin 2v kokonaan kuivaksi.
Meitä on moneksi.
Meillä eiskoispojalla on sängyssä froteemuovi. Joka yö heräämme kasteluhälyttimeen ja yöpuku vaihtoon, muovi vaihtoo ja välillä myös muovin liikkuessa lakanat.
SIIS tämä on meillä joka öinen rumba on ollut jo 1,5 vuotta. Niin poika aloittaa jo koulun syksyllä.................

Tutkimuksillä on todettu että pojilla on vaikeampaa oppia yökuivaksi ja tämä vielä painottuu entistä enemmän jos isällä on ollut samoja vaikuksia.

Enemmän tietoa www.yokastelu.net

Tässä sanoisin maltti on valttia. :$
 
Meidän pikku-ukko ehti kasvaa aika isoksi ennenkuin yökastelu loppui, eli tänään täyttää 6v ja kuivana on oltu YKSI VIIKKO.
Lasten lekuri "uhkaili" pari kuukautta sitten, että jos 6v-neuvolassa vielä on tullut pissoja yöllä, niin annetaan lääkkeitä. Taisi poika muistaa, ja päätti, että lääkkeitä ei!!
En kyllä pahemmin stressannut tosta asiasta, miehen suvussa kun yökastelua on ollut...
Ihmettelen vaan, että miksi niin minirinejä annetaan joskus jo aika pienille.
Ja miksi ihmiset stressaa niin kamalasti tosta asiasta jo kolme-neljävuotiailla. Kysymyshän on hormoneista, ja sitten yritetään herättää lapsi-raukkoja pissalle ja ei anneta juotavaa illalla, vaikka jano olisi...
Rauhassa vaan, kyllä se yleensä (joitain tapauksia lukuunottamatta) ajan kanssa hoituu.
 
Poika päiväkuiva 2v.2kk yökuivaksi oppi 2v 3kk Kun poika oppi päiväkuivaksi hän itse melkein heti ilmoitti että päiväunille ei vaippaa laiteta ja hetki siitä herra itse ilmoitti että yösi ei vaippaa tarvitse laittaa, kun hän on jo iso poika. No ei auttanut kuin uskoa. Toki vahinkoja tulee aina välillä öisin, mutta se on elämää se.

Hyvä keino on pissattaa poika ennen kuin menee itse nukkumaan, eli kantaa puoli horteisen miehen potalle. Sujuu ihan hyvin.
Poika nukkuu aika sikeästi yöllä ja välilä herää joskus kun housut hieman kastuvat ja sitten käy isolla pisulla sen jälkeen.
Olen sitä mieltä että aika ja vahingot opettavat ja se että jos lapsi haluaa olla itse ilman vaippaa, niin antaa lapsen harjoitella vahinkojen uhalla. Muovitettu frotee on meillä koko patjan päällä, jotta patja säästyy.
 
Poitsu on nyt 2v11kk ja hyvältä näyttää reilun viikon kokemuksen perusteella :) Poika ei halua enää vaippaa yöllä: "mä oon iso poika, enkä mikään vauva". Tein testin ja otin yövaipan pois vaikka se oli joka yö litimärkä. Poika nimittäin pisutteli ja kakkasi tyynesti vaippaan, kun se laitettiin päälle. Lisäksi meillä just alkoi toden teolla sujua omaehtoisuus päiväkuivuudessa. Rytmillä päivävaippa poistettiin 2v4kk, mutta vasta 2v8kk alkoi jäbä silloin tällöin pyytää itse vessaan.
 
Esikoinen yö kuivaksi 2v 3kk ja yksi yö vahinko sattunut.Olen tehnyt ettei illalla iltapalan jälkeen joka on n. 7 jälk ole saanut enää juomista.Ilman vaippaa olemista pupesin harkitsemaan kun oli useita öitä niin ettei aamulla ollut vaipassa pissiä.
 
meil poika 3v10kk meni äsken ekaa kertaa pikkuhoususillaan unille, halusi itse..ans kattoo monetko vaatteet ja lakanat menee yön aikana vaihtoon mut pääasia että omaa intoakin löytyy :)
päiväkuivaks poika oppi 3v3kk..

*3 viikon aikana on noin kahdesti viikossa yön jälkeen herännyt housut kuivina, joten eiköhän se tästä hiljalleen...
 
Minulla on kolme tyttöä ja he ovat olleet päivä- ja yökuivia noin kahden vuoden ikäisenä. Tiedän ystävistäni, että joskus kuivaksi opetelu on pidempi projekti ja vanhemille rankempaa, joten tsemppiä kaikille!
 
tulin siihen tulokseen että laitan yövaipan takaisin..ei tuo kohta 4v oo valmis yökuivuuteen..

nyt 5 viikkoa takana ilman yövaippoja joista 6 yön jälkeen on ollut kuiva joten katsellaan muutamien kuukausien jälkeen uudelleen tuota vaipattomuutta..ei voi mitään kun ei oo valmiutta niin ei ole, uskottava se on....
 
meillä on tyttö 3,5vuotias ja päiväkuiva ollut jo vuoden päivät mutta yöllä tarttee vaipan.nyt olen huomannut että saattaa välillä mennä kolmekin yötä et on aamulla kuiva vaippa muttasit taas pissaa housuun.enpä oo stressiä ottanut asiasta eiköhän tuo opi ajallaan
 
ihana huomata ettei täällä ole ainoa 4,5v jolla yövaippa. tosin muista poiketen täällä tyttö, (joku sanoi että pojat oppivat myöhemmin kuivaksi). ollaan yritetty useaan kwertaan jättää yövaippa pois mutta vaikka herättäis 3 tunnin välein ni on jo pissat sängyssä eikä ite ees herää siihen. nyt 3. yrityskerta menossa ja 2 yotä saanut vaihtaa lakanoita tiheään :/
harmittaa kun ei opi kuivaksi....mutta kaipa se täytyy suosiolla sit antaa olla se yövaippa.
 
Esikoinen on nt ollut vähän aikaa yökuiva ja ikää on 2v3kk. Ensin jäi päivävaippa pois, sitten parin viikon päästä tuo yövaippa. Uskon, että oma ja lapsen motivoituminen oli se jonka ansiosta onnistui.

Mun ns. pikkusisko täytti juuri 5v ja pääsi vasta eroon yövaipasta, kun päätti olla iso tyttö. Älkää turhaan murehtiko - tässäkin lapset on yksilöitä :hug:

ps. Lohdutuksena, muistin just et mun eno kasteli vielä 15 vuotiaanakin sängyn, mutta johtui ylipainosta ja sairaudestaan.
 
Meillä kuivaksiopetttelu oli kova homma, vieläkin tulee vahinkoja, tosin vahinkoja tulee todella harvoin enää. Tyttö siis nyt 4½ vuotias. Aloitettiin kuivaksiopettelu 1½ vuotiaana, ja vasta nyt on oppinut kuivaksi. Sänkyyn tulee vahinko yöllä, jos ei ole illalla käynyt vessassa. Olen lähtenyt siihen, etten päsätä tyttöä nukkumaan ennenkuin iltapisut on tehnyt, koska tiedän vahingon käyvän jos ei pisulla käy. Olen myös sanonut että heti kun aamulla herää, niin ensimmäiseksi pissalle. Nyt on mennyt hyvin, eli kuivaksiopettelu on ohi. Stressi ja paha uhma-aika vaikutti meillä tuohon, saattoi protestiksi pissata sänkyyn/pöntön viereen.
 
Haluaisin lisätietoa tuosta lääkehoidosta. Missä iässä voi aloittaa? Muutamia juttuja lukenut ja ristiriitaista tietoa, toisessa sanotaan että 5vuotiaana, toisessa että vasta kouluikäisenä. Entäs hälytinpatja?
Poika nyt 5v 3kk ja pissailee siis edelleen öisin, välillä ollaan ilman vaippaa, välillä vaipan kanssa. Pissatan yhentoista aikaan illalla, sillon yleensä tulee pissat. Meillä 7kk vaavi ja se herää 2-3 aikaan syömään, niin sillon on pojalla jo tullut pissat housuun ja poika silti nukkuu tyytyväisenä.
Pikkuveli 3v oppi nyt kesän aikana samalaa kertaa päivä - ja yökuivaksi. Se nukkuu aamuun asti pissaamatta. Tää taitaa vähän isoa veljeä haitata, kun pienempikin jo ilman vaippaa.. :|
 
tartuulet
Minulla poika oppi yökuivaksi viisivuotiaana ja tyttö, nyt viisi ja puoli ja edelleen kastelee, mutta en aio yöllä herätellä enkä tutkimuksiin viedä ennen kuin sitten, jos tyttö vielä toka-kolmasluokkalaisena jatkaisi yökastelua...En vaikka onkin oikeutettu Kelan hoitotukeen kastellessaan öisin yli viisivuotiaana. Olen vain sanonut, että jos yöllä näet unta pissillä käymisestä, niin nouse ylös ja käy vessassa, mutta kiirettä ei ole, jokainen kypsyy ajallaan yökuivaksi (kymmenvuotiaaksi mennessä). Mutta kun kullanmuru nukkuu niin sikeästi ja samoin minä, niin yöllä ei herätä tämän takia...eikä hälyttimiä oteta sänkyyn saatikka lääkehoitoa, koska en ole minäkään tietooinen, että yökastelu olisi jatkunut kenelläkään aikuisuuteen asti...
 
Meillä tyttö oppi päiväkuivaksi joskus 1v9kk ja yökuivaksi vasta 3v3kk. Ei kyllä herätelty koskaan vessaan, ihan itse alkoi herämään pissahätään. Montaa kertaa ei kyllä pissavahinkoja ole sattunut.

Poika täyttää tällä viikolla kaksi, mutta ei toivoakaan edes päiväkuivuudesta...
 
Monella olikin kokemusta tuosta, että lapsi nostetaan pissalle, vielä kun vanhemmat ovat itse menossa nukkumaan. Minua jäi mietittyttämän se, että jos lapsi on horroksessa eikä kunnolla herää niin tuleeko se pissa kuitenkin? Vaikka toki se yölläkin tulee täydessä unessa :)

Meillä tyttö täytti elokuussa 3 vuotta. Meillä on oltu päiväkuivia tammikuusta ja yökuivia helmikuusta asti. Nyt alkoi päiväkoti muutama viikko takaperin niin sänky on ollut joka yö märkä. Aiemmin tyttö heräsi, yksittäisiin vahinkoihin, mutta nyt hän ei edes herää vaan nukkuu aamuun asti pissaisissa petivaatteissa ja pyjamassa. :/
Mietin, alanko yöllä herättää pissalle vai otanko yövaipan takaisin käyttöön.
 
Meillä poika on ollut öisin ilman vaippaa 2 v 2 kk ikäisestä saakka. Poika nukahtaa noin 20.30 ja nostetaan pissalle siinä 22.30-23 kun itse mennään nukkumaan. Ihan täydestä unesta en poikaa nosta, vaan hän yleensä vähän havahtuu kun tulemme nukkumaan (nukutaan siis samassa huoneessa). Eli joko tuolloin tai muuten sellaisessa vaiheessa, kun poika kääntää kylkeä. Ei siis ole ihan syvässä unessa, mutta meinaa nukahtaa kyllä välillä potalle :)

Eli lapsi tekee pissin vaikka ei olisi täysin hereillä, kai se kylmä potan reuna aktivoi sen verran! Ja nukahtaa samantien uudelleen, usein jo kun nostetaan syliin ja kannetaan takaisin sänkyyn. Kertaakaan ei ole tullut pissivahinkoa loppuyöstä, eli meillä tämä toimii hienosti! Parit pissivahingot tuli alussa, kun itse nukahdin ja ajattelin että lapsi pyytäisi itse potalle. No ei tasan pyydä, on se niin pihalla unisena :) Mutta pyörii ja kiehnää kyllä jos pissahätä yllättää aikaisemmin kuin tuolloin klo 23 aikoihin!
 

Yhteistyössä