Minkä ikäisenä kannattaisi laittaa päiväkotiin?

Ikuisuusaihe, mutta mietityttää silti... tyttö täyttää kohta kolme ja poika on vasta reilu puolivuotias, joten ei ole ihan ajankohtainen aihe. Mutta kun tytön kanssa on nyt kerho aloitettu, niin on siellä kovasti itkeskellyt eikä osaa oikein ryhmässä toimia... koitetaan nyt vielä jatkaa, katsotaan jos sopeutuisi vähetellen. Aloin vaan miettiä että olisiko sittenkin ollut tytölle parempi mennä päiväkotiin vaikka 2-vuotiaana eikä olla vaan kotona...? Onko ollut liikaa äidin helmoissa?

Haaveilen että olisin kotona kunnes poika olisi lähes 3-vuotias ja sitten aloittaisivat päiväkodissa molemmat. Jos vaan talous sallii. Mutta onko tuo sitten oikeasti lapsille hyväksi, en halua olla itsekäs ja pitää kotona vaan kun ei itse raaskisi laittaa päiväkotiin...
 
Pellervo
Meidän kolme ja puoli vuotias on nyt ollut puoli vuotta päiväkodissa (aamupäivät) ja tykkää ihan kamalan paljon. Paljon erilaista virikettä kun 'vain' kotona, vaikka paljon muuten lasten kanssa puuhaankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
3v. minusta tarvii jo ikäsitensä seuraa ja oppii päiväkodissa kaikenlaista ja saa kavereita jne.
Tätä mäkin mietin kun tyttö on nyt niin epäsosiaalinen. :( Vielä toki olen kotona kun poika on niin pieni, mutta ensi syksynä tyttö olisi lähes 4 ja poika 1,5 v, olisiko silloin jo hyvä aika aloittaa? Vai seuraavana syksynä vasta, vai joskus siinä välissä? :/
 
hmm
no eihän se niinkään mustavalkoista ole, että täysipäivähoito pk:ssa tai kotona neljän seinän sisällä. tuntuu vaan, että ne on aina ne tän palstan väännön aiheet. eli mun mielestä lapsella on ihan hyvä (siis parempi) olla kotihoidossa vaikka yli kolmevuotiaanakin, mutta niitä ryhmässä toimimisen taitoja voisi (pitäisi) kyllä jossain päästä harjoittelemaan.
 
moikka
Alkuperäinen kirjoittaja Riiviö:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
laita 3v. osa-aika hoitoon mutta ei nuorimmaista vielä!
Ei pysty osa-aika hoitoon, sitten menisi kotihoidontuki ja pitäisi hoitomaksu maksaa. Pakko laittaa joko molemmat hoitoon ja mennä töihin tai olla kotona molempien kanssa.
saatahan sä nuorimmaisesta vielä kotihoidon tukea ethän sä muutenkaan saa enää yli 3veestä kotihoidontukea!! päiväkotimaksu teidän tuloista meillä tyttö 10pvä kk hoidossa ja maksaa n.50e hivenen alle..
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no eihän se niinkään mustavalkoista ole, että täysipäivähoito pk:ssa tai kotona neljän seinän sisällä. tuntuu vaan, että ne on aina ne tän palstan väännön aiheet. eli mun mielestä lapsella on ihan hyvä (siis parempi) olla kotihoidossa vaikka yli kolmevuotiaanakin, mutta niitä ryhmässä toimimisen taitoja voisi (pitäisi) kyllä jossain päästä harjoittelemaan.
täälläpäin ei paljon muuta ole kuin tuo seurakunnan kerho. Sitä ollaan nyt kokeiltu aika huonolla menestyksellä. Itse en ole mitenkään ulospäinsuuntautunut, en viihdy perhekahviloissa yms. kun niissä jää aina ulkopuoliseksi. :(
 
Mimmi
Mun mielipide on että vuoden päästä olis hyvä ajankohta. Meillä lapset aloitti nyt syksyllä päiväkodin ja poika on 4 v ja tyttö 1 v 8kk. Hyvin on menny. Nuorempi siinä iässä että osaa jo olla pikkasen erossa äidistä ja sopeutuu hyvin päiväkodin sääntöihin, meillä 4v tykkää kun on kaikenlaista tekemistä ja uusia kavereita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja moikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Riiviö:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
laita 3v. osa-aika hoitoon mutta ei nuorimmaista vielä!
Ei pysty osa-aika hoitoon, sitten menisi kotihoidontuki ja pitäisi hoitomaksu maksaa. Pakko laittaa joko molemmat hoitoon ja mennä töihin tai olla kotona molempien kanssa.
saatahan sä nuorimmaisesta vielä kotihoidon tukea ethän sä muutenkaan saa enää yli 3veestä kotihoidontukea!! päiväkotimaksu teidän tuloista meillä tyttö 10pvä kk hoidossa ja maksaa n.50e hivenen alle..
En muuten hoksannut tätä. Siis että nuorimmaisestahan se tuki tulee. Täytyy vielä miettiä asiaa... vähän oudolta tuntuisi laittaa osapäivähoitoon kun olisin itse kotona, kun ihan hyvin noitten kanssa päivät sujuu kuitenkin.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja moikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Riiviö:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
laita 3v. osa-aika hoitoon mutta ei nuorimmaista vielä!
Ei pysty osa-aika hoitoon, sitten menisi kotihoidontuki ja pitäisi hoitomaksu maksaa. Pakko laittaa joko molemmat hoitoon ja mennä töihin tai olla kotona molempien kanssa.
saatahan sä nuorimmaisesta vielä kotihoidon tukea ethän sä muutenkaan saa enää yli 3veestä kotihoidontukea!! päiväkotimaksu teidän tuloista meillä tyttö 10pvä kk hoidossa ja maksaa n.50e hivenen alle..
Sisarlisän menettää ja vaikka hoitomaksu ois pieni niin ainakin meille niistä koostuva summa ois iso. Eli joku 85-90 euroa, iso raha kotona olevalle.
Meillä 4-vuotiaskin on kotona ja itse olen ainakin tyytyväinen että on kotona. Vuoden päästä alkaa eskari niin kiva kun saadaan olla koko perhe kotona. Käy kerhossa ja jumpassa ja perhekerhossa ois tarkoitus alkaa käydä ihan noiden lasten takia, en mä itsekään innosta hihkuen sinne mene.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja moikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Riiviö:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
laita 3v. osa-aika hoitoon mutta ei nuorimmaista vielä!
Ei pysty osa-aika hoitoon, sitten menisi kotihoidontuki ja pitäisi hoitomaksu maksaa. Pakko laittaa joko molemmat hoitoon ja mennä töihin tai olla kotona molempien kanssa.
saatahan sä nuorimmaisesta vielä kotihoidon tukea ethän sä muutenkaan saa enää yli 3veestä kotihoidontukea!! päiväkotimaksu teidän tuloista meillä tyttö 10pvä kk hoidossa ja maksaa n.50e hivenen alle..
Sisarlisän menettää ja vaikka hoitomaksu ois pieni niin ainakin meille niistä koostuva summa ois iso. Eli joku 85-90 euroa, iso raha kotona olevalle.
Meillä 4-vuotiaskin on kotona ja itse olen ainakin tyytyväinen että on kotona. Vuoden päästä alkaa eskari niin kiva kun saadaan olla koko perhe kotona. Käy kerhossa ja jumpassa ja perhekerhossa ois tarkoitus alkaa käydä ihan noiden lasten takia, en mä itsekään innosta hihkuen sinne mene.
Jos sitten perhekahvilassa alkaisin käymään, olisihan siitä varmaan tytölle hyötyä... kun poika nyt vähän isompi on niin on helpompi lähteä.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Riiviö:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no eihän se niinkään mustavalkoista ole, että täysipäivähoito pk:ssa tai kotona neljän seinän sisällä. tuntuu vaan, että ne on aina ne tän palstan väännön aiheet. eli mun mielestä lapsella on ihan hyvä (siis parempi) olla kotihoidossa vaikka yli kolmevuotiaanakin, mutta niitä ryhmässä toimimisen taitoja voisi (pitäisi) kyllä jossain päästä harjoittelemaan.
täälläpäin ei paljon muuta ole kuin tuo seurakunnan kerho. Sitä ollaan nyt kokeiltu aika huonolla menestyksellä. Itse en ole mitenkään ulospäinsuuntautunut, en viihdy perhekahviloissa yms. kun niissä jää aina ulkopuoliseksi. :(
niin, ymmärrän kyllä, mutta lapselle varmaan olisi helpompaa päiväkotiin/kouluun mentäessä, että on tottunut toimimaan ryhmässä, jos siltä kannalta siis pystyisit ajattelemaan. eikö ole ketään saman ikäisiä leikkikavereita edes, joita porukalla nähdä tms?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Riiviö:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no eihän se niinkään mustavalkoista ole, että täysipäivähoito pk:ssa tai kotona neljän seinän sisällä. tuntuu vaan, että ne on aina ne tän palstan väännön aiheet. eli mun mielestä lapsella on ihan hyvä (siis parempi) olla kotihoidossa vaikka yli kolmevuotiaanakin, mutta niitä ryhmässä toimimisen taitoja voisi (pitäisi) kyllä jossain päästä harjoittelemaan.
täälläpäin ei paljon muuta ole kuin tuo seurakunnan kerho. Sitä ollaan nyt kokeiltu aika huonolla menestyksellä. Itse en ole mitenkään ulospäinsuuntautunut, en viihdy perhekahviloissa yms. kun niissä jää aina ulkopuoliseksi. :(
niin, ymmärrän kyllä, mutta lapselle varmaan olisi helpompaa päiväkotiin/kouluun mentäessä, että on tottunut toimimaan ryhmässä, jos siltä kannalta siis pystyisit ajattelemaan. eikö ole ketään saman ikäisiä leikkikavereita edes, joita porukalla nähdä tms?
Ei oikein ole. Samanikäisten lasten äidit tuttavapiirissä on jo töissä ja muksut hoidossa.
 
Tuota kerhoa nyt ainakin yritetetään jatkaa ja jonkun ajan päästä voisin alkaa perhekahvilassa käydä molempien kanssa. Jos se nyt auttaisi. Mutta en kyllä ihan 3-vuotiaaksi taidakaan poikaa yrittää kotona pitää...
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja Riiviö:
Alkuperäinen kirjoittaja moikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Riiviö:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
laita 3v. osa-aika hoitoon mutta ei nuorimmaista vielä!
Ei pysty osa-aika hoitoon, sitten menisi kotihoidontuki ja pitäisi hoitomaksu maksaa. Pakko laittaa joko molemmat hoitoon ja mennä töihin tai olla kotona molempien kanssa.
saatahan sä nuorimmaisesta vielä kotihoidon tukea ethän sä muutenkaan saa enää yli 3veestä kotihoidontukea!! päiväkotimaksu teidän tuloista meillä tyttö 10pvä kk hoidveästi ossa ja maksaa n.50e hivenen alle..
En muuten hoksannut tätä. Siis että nuorimmaisestahan se tuki tulee. Täytyy vielä miettiä asiaa... vähän oudolta tuntuisi laittaa osapäivähoitoon kun olisin itse kotona, kun ihan hyvin noitten kanssa päivät sujuu kuitenkin.
oman kokemuksen pohjalta voin suositella että lapsi kävisi siellä ikäistensä seurassa :) mutta kaikki tekee niin kuin näkee parhaaksi ja lapset on niin erilaisia. meidän 3v. ainakin kaipaa hirveästi niitä päiväkoti kavereita ja oppii siellä hirveästi kaikenlaisia juttuja.
 
No mä en osaa ajatella sitä noin että "olla vaan kotona äitin helmoissa", onhan se kuitenkin tosiasia et normaalisti (HUOM: normaalisti) se kotona äitin helmoissa on paras ratkaisu lapselle.

Minä en laittaisi omaa 1v10kuista hoitoon, en tuota 3v, 5v täyttävää enkä 6v. Mutta minä olenkin minä ja teen niinkuin meidän perheelle tuntuu parhaimmalta.
 

Yhteistyössä