Minkä ikäisenä lapsesi on oppinut pukemaan?

  • Viestiketjun aloittaja koskaaa
  • Ensimmäinen viesti
koskaaa
Meillä tyttö 3v, osaisi kyllä varmaan pukea jo jotenkuten muttei viitsi, sanoo vaan että auta, ei minkäänlaista malttia. Ei myöskään jaksa/viitsi riisua kenkiä, odottaa vaan vaikka hamaan tulevaisuuteen että ne riisutaan hänen jalastaan. Käytiin tänään tutustumassa päiväkotiin ja siellä 3 ja puol veet osasi pukea kaikki itse melkein kokonaan, tuota tyttöä en saa mitenkään siihen hommaan suostuteltua. Vähän tunsin painetta siinä kohtaa. Kertokaa vinkkejä?
 
hyvin, hyvin
Hitaasti ja myöhään. Meillä poikia, joita ei vois homma vähempää kiinnostaa. Kotona on hoidettu eli ketään eivät ole hitaudellaan työllistäneet. Eskarilainen toki pukee sujuvasti, 4v rukkasia lukuunottamatta kaiken ja 2,5v ei mitään. Ekan aikaan stressasin, sit olen antanut kypsyä omaan tahtiin.
 
äippä x2
Meillä kans tyttö joka täyttää kohta 3v ja osaa kyllä pukee jos haluaa (esim leikkii välillä nii et laittaa jotain roolivaatteita päälle tai päivällä pukee unihousut ym) mut ei vaan normaalisti suostu, ei sitten millään. Osaa kyllä riisua mut vaan kun pakotetaan, välillä jätetään sit eteiseen ja on siellä niin kauan kunnes ite riisuu ja nopeesti sillon sieltä sit tuleekin, mut ei jaksais aina tapella. Tyttö on muutenkin sellanen et monet menee pakottamisen kautta, osas esim. hienosti pidättää pissaa mut vihas pottaa ni sit vasta alko käymään kun jätettiin kylmästi vaippa pois, sama nokkamukin kans, osas hienosti jo pitkään juoda normaalista mukista mut ei suostunu luopumaan nokkamukista kunnes sit kun ei vaan enää annettu sitä. Aina siis pakottamisen kautta nää menee, olis niin kiva ku ei tarvis pakottaa, mut muuten ei tunnu asioita suostuvan alkaa tekemään.
 
Meillä
tyttö ei kotihoidossa viitsinyt yrittääkkään mitään pukea,totes vaan "äiti pukee",varmaan olis kyllä osannut. Meni päikkyyn parii kk. ennen kun täytti 3v. ja parissa viikossa alkoi pukemaan lähes kaiken itse,ei paljoa apua tarvinnut.
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja äippä x2;27611662:
Meillä kans tyttö joka täyttää kohta 3v ja osaa kyllä pukee jos haluaa (esim leikkii välillä nii et laittaa jotain roolivaatteita päälle tai päivällä pukee unihousut ym) mut ei vaan normaalisti suostu, ei sitten millään. Osaa kyllä riisua mut vaan kun pakotetaan, välillä jätetään sit eteiseen ja on siellä niin kauan kunnes ite riisuu ja nopeesti sillon sieltä sit tuleekin, mut ei jaksais aina tapella. Tyttö on muutenkin sellanen et monet menee pakottamisen kautta, osas esim. hienosti pidättää pissaa mut vihas pottaa ni sit vasta alko käymään kun jätettiin kylmästi vaippa pois, sama nokkamukin kans, osas hienosti jo pitkään juoda normaalista mukista mut ei suostunu luopumaan nokkamukista kunnes sit kun ei vaan enää annettu sitä. Aina siis pakottamisen kautta nää menee, olis niin kiva ku ei tarvis pakottaa, mut muuten ei tunnu asioita suostuvan alkaa tekemään.
Jep,kuulostaa tutulta. Tänäänkin oli ulkoa tulon jälkeen varmaan puoli tuntia eteisessä kun halus että isi ottaa kengät pois, makoili ja marisi ja me saatiin isin kanssa syötyäkin sillä välin. Tuntui jotenkin pahalta mutta kun tiesin että tyttö ne kengät saa pois. Ja sai kun saikin, kun mainitsin ti-ti nallen.
 
1 v 8 kk pukee itse haalarin. Osaa myös kengät, sukat, pipon, housut ja satunnaisesti paidan, mutta nää kyllä menee erittäin suurella todennäköisyydellä väärin päin.

On ollut aina tosi oma-aloitteinen ja pitkäjänteinen. Olen antanut aina pyöritellä vaatteita ympäri kämppää, kun on kiinnostunut niiden pukemisesta, vaikka ei olekaan onnistunut heti. Tarpeeksi kun on onnistunut ja erehtynyt, on oppinut.

Tosi vaikea kyllä antaa mitään vinkkejä tuon ikäiselle. Kai näissäkin jutuissa on jotkut herkkyyskaudet. Ja muutenkin lapset ovat tosi tosi erilaisia. Hoidossa varmasti viimeistään oppii, kun tajuaa että muutkin pukevat itse!

Oletko kokeillut sitä, että sanot ettei me mennä ulos ennen kuin itse puet päällesi? Sitten ette oikeasti mene ulos, jos niitä vaatteita ei pueta!
 
"tiuhti"
Esikoisstytär oppi kyllä puhumaan itse alle kaksivuotiaan, aloitti päivähoidon vuosikkaana ja varmasti ryhmässä painettiin oli oppia. Oli myös kiinnostunut vaatteista, koruista ja pilaili paljon. Tämä varmasti vaikutti.

Poika sen sijaan ei koskaan ole ollut kiinnostunut siitä mitä päällensä pukee.HHän oppikin pukemaan vasta yli kolmevuotiaana ja vielä yli nelivuotiaanakin heittäytyi kotona rötkyksi ja puetutti itsensä. Päiväkodissa kuulema vieläkin, viisivuotiaana, jää haaveksimaan ja pukeminen on hidasta. Osaa siis muttei kiinnosta tai olisi muuta tekemistä hänellä.

Kaksivuotias kuopuksemme, tytär, osaa jo hienosti pukea itse. Että eiköhän lapset ajallaan opi, riippuu niin mm kiinnostuksen kohteista.
 
"aapee"
äh, meidän tyttö ei osaa laittaa edes sukkia itse :O :( pelottaa. muuten on kyllä hyvin kehittynyt. mutta pitäiskö oikeesti huolestua tästä? Tuntuu ettei hänellä riitä hermot yhtään pukemiseen. jos ei sekunnissa saa jotain päälle niin jättää homman siihen.
 
"tiuhti"
Meidän poika oli juuri tuollainen että luovutti jos ei heti esim sukkia saanut jalkaan..vielä yli neljävuotiaana. Mutta ihan kuin yhtäkkiä sitten taidot tulivat ja nyt osaa hyvin... jos ympärillä ei tapahdu muuta mielenkiintoista.. älä huoli, kylläteidän tyttö siellä päiväkodissa viimeistään oppii.
 
"vieras"
Meillä melkein viisivuotias osaa kyllä pukea muut paitsi rukkaset ja lahkeensuut kenkien päälle, mutta riisua ei osaa, varsinkaan kenkiä, jos joku ei auta. Kuitenkin samainen lapsi on osannut lukea jo yli puolivuotta, osaa tehdä 150 palan palapelejä ja virkata, joten kyllä tuo on ihan täysin kiinni kiinnostuksesta. Lapsi on nyt kotihoidossa, joten sekin varmaan vaikuttaa asiaan, mutta kyllä hoitajat ehtii auttaa noissa päiväkodissakin (käy siellä avoimen ryhmässä), joten en tiedä osaisiko kummemmin hoidossakaan.
 
hhhj
Esikoinen (poika) osasi kyllä pukea kaiken 3-vuotiaana -nappeja, vetoketjuja ja haalareiden jalkalenksuja lukuunottamatta. Poika oli kuitenkin hyvin haluton pukemaan itse ja olisi mielellään ollut vain puettavana kuten perheeen vauvakin. Edelleen 6-vuotiaana on usein hidas ja venkoilee pukiessaan.

Tyttö oppi aikaisin pukemaan ja puki kaikki vaatteet reippaasti 3-vuotiaana. Siinä missä veljelle pukeminen oli tuskastuttavaa tykkäsi tyttö vaihtaa vaatteittaan monta kertaa päivässä ja ulkovaatteetkin oli hänen mielestään hauska pukea.

Lapset ovat erilaisia ja oppivat omaan tahtiinsa.
 
3 vuotiaana tyttö puki "minäitse" puuskissaan, en saanut edes auttaa:D
Siitä lähtien on saanut pukea aina itse.

Äläpä hermoile suotta, luulisimpa että tyttö siellä päiväkodissa pukee varmasti itse, kun huomaa että muutkin pukee:)
 
hyvin, hyvin
[QUOTE="aapee";27611802]äh, meidän tyttö ei osaa laittaa edes sukkia itse :O :( pelottaa. muuten on kyllä hyvin kehittynyt. mutta pitäiskö oikeesti huolestua tästä? Tuntuu ettei hänellä riitä hermot yhtään pukemiseen. jos ei sekunnissa saa jotain päälle niin jättää homman siihen.[/QUOTE]

No, ei todella tartte olla huolissaan. Miksi pukea, kun joku tekee sen puolesta jos en itse tee.
 
her
alta 2v ovat opetelleet pukemisen "minäite" vimmassaan. Uhmailu vaikeuttaa välillä nyt 3 ja 4 -vuotiaita, et välillä niitä kehtuuttaa ihan tolkuttomasti, vaikka ihan varmasti osaavat pukea.
 

Yhteistyössä