Minkä ikäisenä lapsi oppii piirtämään jonkin näköisen minä-kuvan?

mulla kaksi poikaa. nuorempi on nyt neljä ja alkoi piirtää yhtäkkiä pari kuukautta sitten ja piirtää ihmisen jolla on vartalo, ei siis pääjalkaista.

viisivuotisneuvolassa lasta pyydetään piirtämään ihminen. mun vanhempi poika piirsi silloin pääjalkaisen, hänellä on motorisia vaikeuksia ja varsinkin kynätyöskentely oli ja on vieläkin kohta 9-vuotiaana hankalaa. ei ollut ennen viisivuotisneuvolaa piirtänyt koskaan eikä pitänyt kynää kädessä, vain "pakotettuna" joitain kertoja.

mutta 5-vuotisneuvolassa siis kontrolloidaan tietynlaista piirtämistä, samoin esim ympyrä ja risti. mun vanhempi poika tosiaan sai lähetteen toimintaterapian arviointiin, koska piirtäminen ei oikein sujunut.

 
Joo 4vuotis neuvolassa pitää piirtää jonkin näköinen ihminen jo, yks syy miks poikani pistettiin toimintaterapiaan... o_0

Hämmästyin vaan kun mun tyttö 2vee ja 10kk piirsi tänään oman kuvan pääjalkaisen mutta kädet ja jalat ja silmät olivat jo oikeissa paikoissa ilman vartaloa :)
Hämmästyin todella koska muut piirrustukset ei oo ollut muuta kuin suttua...
 
Meidän tyttö alkoi piirtämään ihmisiä 2½ vuotiaana. Nyt ikää 2v10kk ja piirtää ihmiselle kasvot, vartalon, jalat, kädet, navan. Aina ei osu ihan oikeaan paikkaan, mutta suut ja silmät on sen pään sisällä :)
 
Meillä on piirrelty n. 2vuotiaasta pääjalkaisia.

Nyt kun lapsi 3,5vuotiaana piirtää. Pään ( pää, silmät, korvat, nenä, suu ja hiukset ). Vartaloon tulee kädet joissa sormet ja jalat. On myös piirtänyt mm. minut ja pikkusiskonsa mun mahaan :D
 

Yhteistyössä