Minkä ikäisenä teillä on alettu syömään/harjoittelemaan itse? Miten olette opettaneet?

Meillä joskus vuoden iässä oli pientä kiinostusta itse syömiseen, mutta kiinnostus lopahti ,eikä kuukausiin tyttö halunnut koskea edes lusikkaan. Oliskohan ollut 1v4kk kun sitten alkoi taas itse syömään. En ole opettanut mitenkään. Minusta tuo taito tulee ihan itsekseen sitten ,kun kiinnostusta on.
 
Meillä molemmat pojat on ollu jotain 7-8kuisia, kun ovat halunneet oman lusikan käteen, mutta eihän sillä sillon vielä syöty. Molempia oon ensin auttanu viemällä lusikan suuhun, mutta aika pian se on alkanu sujua hyvin ilman auttamista ja nyt 1v2kk syö välillä itse koko lautasellisen ruokaa. Istun kyllä vieressä ja otan omalla lusikalla putoilevat ruuat kiinni, koska ukkeli koittaa laittaa pieneen suuhunsa lusikan täydeltä ruokaa. Pidän myös lautasesta kiinni ja autan väillä ottamaan ruokaa lusikkaan, jos ei meinaa onnistua. Peeseen Poni06 tässä asiassa, kyllä lapsi oppii syömään kun kiinnostusta on, mikäli seuraavat asiat on kunnossa eli näkee kunnolla ja hienomotoriikka on tarpeeksi hallussa.
 
no meitin poika on 1v6kk ja nyt vasta on mielenkiintoa itsesyömiseen. Mä olen antanut pojalle oman lusikan ja jos sattuu laittaa suuhun, niin kehun kovasti. Olen myös ottanut lusikasta kiinni, ns. niskan takaa käsi ja ohjannut siten lusikkaa suuhun. Ja kehunut taas kovasti.
Pojalla on joka aterialla oma lusikka ja muutaman kerran aterian yhteydessa laittaa itse ruokaa suuhun.
Sormiruokaa syö, kunhan ei ole pieniä palasia. Pitää saada haukata, muuten ei kelpaa.
 
Minä kans annoin siinä 9kk ikäisenä lusikan käteen. Sain huomion muualle, että sai syötettyä. Nyt sit tytöllä ikää 1v1kk ja nyt alkanut ite ottamaan pöydältä lusikan ja ottaa sillä puuroa lautaselta.. Muuta ruokaa ei vielä ite syö lusikalla, kuin puuroa. Mutta muuten kyllä on omatoiminen, syö sormin ;)

minäkin ajattelin, että se tulee luonnostaan, että en ainakaan ala lusikkaa tuputtaa.. Ja niinhän siinä kävi, että itse oppi viemään sen lusikan suuhun, tai lopulta se sinne päätyy, kulkee vaan pitemmän reitin vielä :LOL:
 
Meillä poika kiinnostu jo joskus puolen vuoden tietämillä, mut se meni nopeesti ohi. Autettuna söi lusikalla ite muutamia lusikallisia ja joskus ihan yksinkin. Nyt vuosikkaana on tullu uus kiinnostuksen kausi ja käytäntö menee samoin ku aikasemmin. Monesti vaan menee ihan leikkimiseks, joten syötän ite siinä samalla ja koitan rajottaa sotkemista. Pieni sotku yrittämisen tuloksena ei haittaa, mut sapuskalla en anna leikkiä.
 
1-vuotiaana poika sai alkaa itse napsia sormilla lautaselta kurkkua, kasviksia, raejuustoa, pottu ym. samalla kun varsinainen ruoka on toisella lautasella ja äiti/isi syöttää. Pikku sotku siitä joskus tulee (tosin ei yleensä, koska yritän opettaa, ettei ruokaa saa heittää lattialle), mutta poika tykkää, kun saa itse syödä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja biologi:
1-vuotiaana poika sai alkaa itse napsia sormilla lautaselta kurkkua, kasviksia, raejuustoa, pottu ym. samalla kun varsinainen ruoka on toisella lautasella ja äiti/isi syöttää. Pikku sotku siitä joskus tulee (tosin ei yleensä, koska yritän opettaa, ettei ruokaa saa heittää lattialle), mutta poika tykkää, kun saa itse syödä.
Toihan onkin varsin toimivan kuuloinen tapa... Leipää ei meillä passaa pojalle antaa, jos meinaa ruokaakin saada menemään. Mut tollanen muu sormiruoka saattas onnistua. Kiitti vinkistä! =)
 
Vähän on ikävä just edesmennyttä koiraa... Se sai ruokansa pääsääntöisesti tuosta lapsen syöttötuolin ympäriltä! :LOL: Nyt pitää äiskän ite siivoilla.

Meillä on ollut näppiruokaa tarjolla noin puolivuotiaasta lähtien ja lusikalla on saanut sörssiä lautasella olevaa ruokaa heti kun on halunnut. Nykyisin sitä menee myös suuhun, eli vuoronperään lapetaan. Välillä ruokaa on enemmän tuolin alla kuin masussa, mutta kaipa se kuuluu tähän vaiheeseen. =)
 
lila88
alle vuoden ikään annoin tytylle lusikan käteen ja ihan kaikkea ruokaa annoin itse syödä, avustin toki välillä. nyt tyttö 1.7v ja syö itse =) välillä autan jos ei meinaa ruoka maistua tai onnistua =)
 
Hei,
ohhoh, onpas teillä aikaisin kehittyneitä lapsia jos jo alle vuosikkaina itse syövät lusikalla. Meillä tyttö 1v3kk ei vieläkään osaa syödä itse - kovasti yrittää mutta lusikka kääntyy aina väärinpäin ennen kuin ruoka osuu suuhun. Sormiruokaa on toki syöty kauan itse mutta sitä ei voi vielä sanoa kokonaan itse syömiseksi.
 
Meillä myös syötetään vielä. Poika on 1v6kk. Sormiruokakin heitetään usein lattialle.....
Nyt on alkanut kyllä ohjailemaan syöntitahtia syöttäjän kädestä vetäen/työntäen jos on oikeen kova nälkä. Eiköhän kohta jo kiinnostu syömään itse.....
 
Tyttö täyttää tällä viikolla vuoden ja on nyt viime aikoina alkanut kiinnostua lusikalla syömisestä. Eihän se kaikki ruoka vielä suuhun mene (ehtii pudota matkalla suuhun), mutta välillä onnistuu aika hyvin =) Sormiruokaa on syönyt jo kauan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pedro:
Meillä myös syötetään vielä. Poika on 1v6kk. Sormiruokakin heitetään usein lattialle.....
Nyt on alkanut kyllä ohjailemaan syöntitahtia syöttäjän kädestä vetäen/työntäen jos on oikeen kova nälkä. Eiköhän kohta jo kiinnostu syömään itse.....
mää jo aloin huolestua et oonko ainoa joka vielä syöttää :whistle: :)
meillä 1,5v.syötetään kun eipä tuota omaa tahtoa siihe syömiseen oo vielä tullut..pitänee vissii kuitenki kohta alkaa kannustaa siihe ite syömiseen etti tarvi vielä eskari ikäsenä syöttää ;)
 

Yhteistyössä