Minkä ikäisenä vauva kävelytuoliin?

Eli siinäpä tuo kysymys jo tulikin, eli milloin olette aloittaneet kävelytuolin käytön? N. puolivuotiaasta taitaa olla suositus, mutta onko kukaan aloittanut aiemmin? Mites syöttötuoliin istuttaminen? Meillä poika n.5kk, ja ei suostu olemaan ollenkaan esim. setterissä kallellaan, vaan nousee siinä istumaan. Syöttäminen onkin sitten oma taiteenlajinsa, kun poika ei pysy takakenossa, vaan asento on enemmän eteenpäin. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan :)
 
Noita kävelytuolejan ei kovasti suositella käytettävän, ettei lapsi ala varvistamaan ja opi väärää kävelytapaa.

Onnistuisiko syöttäminen sitterissä istualtaan tai jos haluat laittaa syöttikseen, niin laita selän taakse tyyny tai rullattu pyyhe tueksi.
 
ikiliikku
on kaksi lasta ollut kävelytuolilla liikkujia eikä ole kukaan moittinut etteikö saisi käyttää,ei ole tullut mitään varpailla kävely-ongelmaa ja toinen lapsista kun oli huonompi liikkumaan ni kävelytuoli oli ehdottoman hyvä ratkaisu.ei kannata laittaa siihen ennenkuin lapsi osaa kunnolla istua ettei selkä rasitu liikaa.
 
pripel
Mä olen sitä mieltä kävelytuoleista, että lapsi oppii niissä väärän tavan liikkua. Minusta lapsi saa opetella liikkumista lattialta käsin omaan tahtiinsa, ensin ryömien, sitten kontaten jne. Jos tahtoo seuraa, mutta minun on tehtävä jotain, otan syöttikseen viereeni esim. ruuanlaiton ajaksi. Sitä pienempää pidän vastaavasti kantoliinassa.
 
Meillä 5 kk ja on ollut kova istumaan jo kuukauden. Olen antanut olla pieniä aikoja kävelytuolissa kun siinä on kaikkea kivaa soivaa edessä, ei ole yrittänyt vielä eteenpäin eli ei tajua sen kävelyn päälle mut siinä on kiva istua, jalat yltää juuri ja juuri maahan. Mun mielestä kohtuus kaikessa, kaikkea sopivasti niin ei mikään mitään pilaa.
 
Se ei edistä tai nopeuta itsenäisen kävelyn oppimista ja siinä ollessa lapsen ei tarvitse hallita itseään, jolloin tasapaino- ja suojareaktiot ei kehity.
Lapsen täytyy saada itse harjoitella ja kokea !

Ja tosiaan se vahvistaa varvastamista, jos istuin korkealla.
En laittaisi lastani kävelytuoliin, anoppi kysyi että halutaanko ja sanoin että kiitos ei.

 
mutta täällä palstalla jos joku kysyy ihan mistä tahansa. sitteristä, televisiosta, kävelytuolista, rintarepusta yms.
aina tulee kommentti, että ei saa missään nimessä käyttää lapsella tai antaa lapsen tehdä.
mä en ainakaan haluisi hysteerisoida kaikkea koko ajan. elämme kuitenkin jo toisella vuosi tuhannella ja luulisi, että näitä " huonoja" tuotteita ei myytäisi saatikka ostettaisi niin paljon jos niitä ei voisi lapsella käyttää.
neuvolassa olen asioista jutellut ja mitään ei ole kielletty käyttämästä. ja niin kuin joku jo mainitsi, että kohtuus kaikessa ja kaikkea saa vähän kokeilla. minusta kaikkein parhaiten lapsi oppii elämää, kun saa kaikkea kokeilla ja maalaisjärkeä saa käyttää.
 
Meillä lapset on laitettu kävelytuoliin silloin ku he itse ovat alkaneet siinä viihtyä eli ei mitenkään tiettynä ikänä.. aluksi eivät jaksaneet olla siinä kovin kauaa, mutta sitten kun "tavastuivat" siihen niin voi sitä naurun räkätystä ja riemua.. näki kuinka ne nauttivat siinä olla.. kehitys ei mitenkään hidastunut ja kävelykin ihan normaalia. Minun mielestä nykypäivänä tutkitaan erittäin tarkoin kaikki lelut ja muut ja ei kai niitä olisi sitte markkinoilla jos niistä jotain haittaa olisi... aina tietysti löytyy niin vastaan kuin puolestapuhujia, mutta niinhän se on joka asiassa.. :whistle:
 
Mäkin olen vierestä seurannut kun sukulaisperheen kaikki kolme lasta ovat silminnähden viihtyneet kävelytuolissa - oisko n. 5-6 kk iästä alkaen ollu käytössä. Kaikki oppivat kävelemään ajallaan ja ihan "oikealla" tavalla. Omalle tulokkaalle on jo tuoli odottamassa, ajattelin sitten ottaa käyttöön kun vauva osaa istua ja osoittaa halukkuutta olla pystyssä ja ottaa askelia. Tuskinpa kohtuukäytöstä mitään haittaa on jos vauvan antaa myös olla tarpeeksi lattialla.
 
Esikoista piti käyttää fysioterapiassa ja lasten fysioterapeutti haukkui ne maan rakoon, pahentaa lasten kävelyyn opettelua kun lihakset eivät joudu samalla tavalla työskentelemään ja jäävät heikoiksi. Ei kaikille lapsille ole haitaksi, MUTTA jos lapsella on muutenkin vaikeuksia niinkuin meiän lapsella (oli eppukiitäjä ja liikkeelle lähtö viivästynyt) voi aiheuttaa pahoja ongelmia joita voi olla vaikeita korjata.
 
maarith
minkä ihmeen takia pitää lapsi änkeä tollaseen tuoliin?antaa lapsen olla vapaana ja oppia itse nousemaan ylös tukea vasten.Syöttotuoli on syöttämistä varten tai sitteri pystymmässä asennossa.Eihän sen lapsen siinä tartte enää 5kk ikäsenä olla makuuasennossa vaan voi pistää pystympään,jos lapsi kerran niin haluaa.Enemmänkin toi tuoli tuntuu olevan porukalla käytössä vaan sen takia ettei itse jaksa lasta vahtia eikä lapsi pääse tekemään pahojaan niin paljon,kun ei ylety sillä tuolilla mihinkään eikä mahdu mihinkään piiloon. :LOL: B)
 
Olen myös sitä mieltä, että kohtuus kaikessa. Usealla kaverilla on myös ollut kävelytuoli ja aivan loistavasti ovat lapset oppineet kävelemään. Yksi jopa todella aikaisin. Meillä ei ainakaan 6 kk tyttö viihdy enää lainkaan sitterissä, vaan renkuttaa laidan yli, varsinkin jos on istuvassa asennossa. Tempoo sitten niin kovasti, että sitteri keikkuu. Kiistelty hyppykiikku on ollut aivan mahtava ja siinä tyttö viihtyy aina pienen hetken päivässä. Meillä ainakin on supervilkas lapsi, joka ei päiväunista piittaa eikä yhdessä paikassa, kuten sitterissä, lattialla, kantoliinassa tms. vihdy kuin muutaman minuutin kerrallaan. Kovasti haluaa olla pystyasenossa ja silloin tuollainen kävelytuoli, jossa neiti viihtyisi edes 15 min olisi äidinkin hermojen kannalta ihan hieno asia. Olisi mahdollisuus syödä ainakin yksi ateria päivässä rauhassa. Tokihan tyttö on lattialla ja etenkin äidin sylissä suuren osan päivää, mutta kävelytuolille, hyppykiikulle ja keinulle riittää silti aikaa päivän mittaan!
 
Ja katinkontit haittaa kävelyn oppimista tuo tuoli! Meillä on kaikki lapset viihtyneet kävelytuolissa n.5-6kk ikäisestä ja ovat oppineet kävelemään ihan oikein 9kk-11kk ikäisinä. Pystyasento on ollu niiden mielestä mukavampi ja sitterissä eivät ole viihtyneet kauaakaan, enkä näe mitään pahaa jos "istuskelevat" silloin tällöin tuolissa =) Ihan normaalisti ovat myös ryömineet ja kontanneet, eli ovat saaneet tarpeeksi harjoitusta myös niihin. Mä voin lämpimästi suositella sitä tuolia jos lapsi siinä kerran viihtyy :)
 
ikiliikku
Alkuperäinen kirjoittaja HassuKarhu:
Esikoista piti käyttää fysioterapiassa ja lasten fysioterapeutti haukkui ne maan rakoon, pahentaa lasten kävelyyn opettelua kun lihakset eivät joudu samalla tavalla työskentelemään ja jäävät heikoiksi. Ei kaikille lapsille ole haitaksi, MUTTA jos lapsella on muutenkin vaikeuksia niinkuin meiän lapsella (oli eppukiitäjä ja liikkeelle lähtö viivästynyt) voi aiheuttaa pahoja ongelmia joita voi olla vaikeita korjata.
kuntoutusterapeutti sanoi että jos lapsella kengät jalassa kun kävelytuolilla menee niin silloin ei varpaillakävelyä tule mutta tokikaan ihan pienelle ei voi kenkiä laittaa jalkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nyyrikki:
Se ei edistä tai nopeuta itsenäisen kävelyn oppimista ja siinä ollessa lapsen ei tarvitse hallita itseään, jolloin tasapaino- ja suojareaktiot ei kehity.
Lapsen täytyy saada itse harjoitella ja kokea !

Ja tosiaan se vahvistaa varvastamista, jos istuin korkealla.
En laittaisi lastani kävelytuoliin, anoppi kysyi että halutaanko ja sanoin että kiitos ei.
JA ISO PYH!

Mulla on kokemusta kolmen (tai tällä hetkellä jo neljän) lapsen kanssa kävelytuolista ja jokainen on päässyt kävelytuoliin 6-7kk iässä. Ei ole tullut mitään varvasastujia tai muutenkaan vääristynyttä kävelytapaa! Esikoinen oppi kävelemään tuetta 9kk iässä, toinen 10kk iässä ja kolmas 8kk iässä, että silleen. Kyllä meillä tuosta kävelytuolista on ollut mielestäni ennemminkin hyötyä kuin haittaa tuon kävelemään oppimisen suhteen. Ja kuopus 7kk liikuskelee myös kävelytuolin kanssa nyttemmin. On juuri oppinut kävelemään tukien käsistä tuettuna tai itse menee sohvan7pöydän viertä pitkin. Ja tasapaino on kyllä suhteellisen hyvä tuon ikäiseksi.

Toki pitää olla vähän maalaisjärkeä käytössä tuonkin asian kanssa, ettei siinä nyt tuntitolkulla lasta pidetä. 15-30 min. korkeintaan yhteenmenoon. Että ei varmasti pari kertaa päivässä tuossa kävelytuolissa oloa kannata rinnastaa suojaheijasteiden tai tasapainoheijasteiden kehittymättömyyteen. Vielä kerran PYH!

Lisään vielä sen verran, että kun meillä tuo kolmonen lähti kävelemään tukien 6kk iässä, niin kyl maar minä ennemmin annoin hänen harjoittaa sitä taitoaan tuettuna kävelytuoliin (jossa meno on sata kertaa turvallisempaa) kuin, että olisi haparoinut pitkin sohvia ja pöytiä koko ajan.. (toki sitäkin teki, mutta pyrin kyllä silloin aina olemaan vierellä vahtimassa), aina vaan ei onnistunut kun on noita muitakin lapsia ja kodin askareita hoidettavana. Ja jos hän kerran oppi 8kk ikäisenä kävelemään tuetta (10kk ikäisenä jo juoksi), niin kyllä voin sanoa, että täyttä puppua tuo sinun kirjoituksesi.


 
Tosta kävelytuolista en sano mitään, mutta siitä syöttämisen vaikeudesta sitterissä. Meillä oli sama juttu,joten otettiinki syöttötuoli käyttöön 5,5kk ja siinäkös lapsi viihty....pehmuste vaan siihen,niin ei mitään hätää:) jos kerran lapsi nousee itse istumaan,niin annetaan sen toki istua. :hug:

niin ja kannattaa ostaa syöttötuoli josta saa kääntämällä pöytä-tuoli yhdistelmän...siinä sitten voipi istuskella ja kolistella kauhoja kun esim
äiti tekee ruokaa=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja maarith:
minkä ihmeen takia pitää lapsi änkeä tollaseen tuoliin?antaa lapsen olla vapaana ja oppia itse nousemaan ylös tukea vasten.Syöttotuoli on syöttämistä varten tai sitteri pystymmässä asennossa.Eihän sen lapsen siinä tartte enää 5kk ikäsenä olla makuuasennossa vaan voi pistää pystympään,jos lapsi kerran niin haluaa.Enemmänkin toi tuoli tuntuu olevan porukalla käytössä vaan sen takia ettei itse jaksa lasta vahtia eikä lapsi pääse tekemään pahojaan niin paljon,kun ei ylety sillä tuolilla mihinkään eikä mahdu mihinkään piiloon. :LOL: B)
juu, meillä tuo tuoli oli sitterinä pojalla, kun ei enää vauvojen sitterissä viihtynyt. Jos käyttää kävelytuolia, niin tarkoittaako se muka sitä, että lapsi ei ole enää lattialla ollenkaan, eikä opi kaikkea tarvittavaa?? noh, meillä oli hyppykiikku ja kävelytuoli esikoisella ahkerassa käytössä. Poika oppi 7,5kk iässä konttamaan ja 1v. harjoitteli kovasti kävelemistä ilman tukea. ja on ihan normaalit kintut. ja voin kertoa että on kerennyt tekemään hyvinkin paljon pahojaan noista ns. apuvälineistä huolimatta :D

tyttö on nyt 6kk ja laitettiin syöttötuoliin 5kk ikäsenä, tyyny on selän takana. Myös hyppykiikku on käytössä ja kävelytuolikin varmaan kaivetaan esille jossain vaiheessa. Esikoinen pääsi siihen 8kk iässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maarith:
minkä ihmeen takia pitää lapsi änkeä tollaseen tuoliin?antaa lapsen olla vapaana ja oppia itse nousemaan ylös tukea vasten.Syöttotuoli on syöttämistä varten tai sitteri pystymmässä asennossa.Eihän sen lapsen siinä tartte enää 5kk ikäsenä olla makuuasennossa vaan voi pistää pystympään,jos lapsi kerran niin haluaa.Enemmänkin toi tuoli tuntuu olevan porukalla käytössä vaan sen takia ettei itse jaksa lasta vahtia eikä lapsi pääse tekemään pahojaan niin paljon,kun ei ylety sillä tuolilla mihinkään eikä mahdu mihinkään piiloon. :LOL: B)
Tähän pakko kommentoida, että mitä ihmeen pahaa siinä on, jos äiti haluaa päiviinsä helpotusta tällä tavoin? Tuntuu ihmeelliseltä, että äiti leimataan heti jotenkin laiskaksi tai saamattomaksi jos haluaa jotain apuvälineitä lapselleen myös itsensä takia. Kaikki äidit eivät tarvitse mitään "helpotusta" ja kaikki hankinnatkin tehdään ehkäpä vain ja ainoastaan vauvan ehdoilla, mutta kyllä itse ainakin olen kiitollinen, jos vauva jonkun lelun tai sitterin yms avulla edes joskus viihtyy yksinäänkin ja on myös turvallisesti aloillaan, jottapa voin itse tehdä vaikka kotihommia sinä aikana. Tai vaikkapa ihan vain lukea lehteä ja juoda kahvia - tai vaikka löhötä sohvalla :) Rakastan silti vauvaani ja jaksan ja haluan myös seurustella ja leikkiä. Toki haluan tietoa etten vahingossa hanki sellaisia hankintoja joiden käytöstä on haittaa vauvalle (niin tärkeää ei äidin kahvihetki ole...), mutta rehellisesti voin myöntää, että itseänikin ajattelen.

Niin ja muuten pahoittelut, ettei minulla ole hajuakaan alkuperäiseen kysymykseen liittyen. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Kolmio

Yhteistyössä