Minkä ikäisenä (virike)hoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
?
Löytyykö tältä tuomionpäiväpalstalta henkilöä, joka voisi kertoa perustellusti minkäikäinen lapsi pitäisi / voisi laittaa virikehoitoon? Olen nyt ollut kotona kaksi vuotta ja kohta syntyy toinen lapsi. Mies on vahvasti sitä mieltä, että esikoinen pitäisi laittaa nyt osapäivähoitoon, jotta saisi enemmän virikkeitä mitä kotona ollessaan. Kavereiltaan on kuulemma kuullut kuinka lapset ovat ottaneet valtavia kehitysaskelia hoitoon mentyään, vaikka ovat kotona ollessaan juosseet meidän tavoin vaikka missä kerohissa, muskareissa, etc. Itse olen kahden vaiheilla hoitoon laiton suhteen, sillä en tiedä mikä olisi hyvä ikä.

En siis halua alkaa väittelemään virikehoidosta, vaan haluaisin niiden ihmisten kokemuksia, jotka ovat laittaneet lapsen työhön menon tai virikkeien takia hoitoon alle kolme vuotiaana. Niin ja muille kakanheittäjille ja jeesustelijoille voinen todeta heti alkuun, että en vaivaudu alkamaan mitään väittelyä kotihoidon ihanuudesta ja laiskaperseäidin roolistani...
 
Mun mielestä 3-vuotias on hyvänikäinen. Jos äiti on huippuaktiivista sorttia, niin ei ole pakottavaa tarvetta laittaa tällöinkään. Itse en ole, joten oma 3-vuotiaani käy seurakunnan kerhossa 2x2h/vko. Olen ajatellut jtn muuta harrastusta jossain vaiheessa lisäksi.
 
Mun mielestä 4v ylöspäin voi laittaa virikehoitoon. Sen ikäinen kaipaa jo kavereita, ja tykkää monipuolisesta viriketarjonnasta. Toki se on lapsesta ja perheestä kii, mikä kellekin on parasta, mutta näin mä aattelen.
 
Mun mielestä 3-vuotias on hyvänikäinen. Jos äiti on huippuaktiivista sorttia, niin ei ole pakottavaa tarvetta laittaa tällöinkään. Itse en ole, joten oma 3-vuotiaani käy seurakunnan kerhossa 2x2h/vko. Olen ajatellut jtn muuta harrastusta jossain vaiheessa lisäksi.
 
vieras
Omalla kokemuksella sanoisin että noin kaksi vuotias hyötyy muiden lasten seurasta. Meillä mentiin hoitoon aikoinaan 10kk ikäisenä ja kaksi vuotiaana myös varahoito ryhmis alko olemaan kiva paikka, siihen saakka se oli pelottava ja liikaa lapsia.
 
minä
Jos olis pakko niin 5 vuotiaan veisin viimeistään sitten eskarissa saa virikkeitä, sano sille miehellesi että jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiinsa ja ainakin alle 3 vuotiaalle on paras hoito kotihoito
 
Venla
Tuota jäin miettimään, että mitä "valtavia kehityksiä" niille virikehoidon aloittaneille lapsille on tullut, ja minkä ikäisistä puhutaan? Enkä kysy tätä pahalla tai, että olisin riitaa haastamassa :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Venla:
Tuota jäin miettimään, että mitä "valtavia kehityksiä" niille virikehoidon aloittaneille lapsille on tullut, ja minkä ikäisistä puhutaan? Enkä kysy tätä pahalla tai, että olisin riitaa haastamassa :)
No meillä lapsi oli kyllä ihan oikeasti hoidossa ja meni 10 kk ikäisenä. Kehitystä tapahtui huimasti mallioppimisella, kotona kun ei mallia ollut kuin aikuiset. Tyttö oppi kävelemään 1 vuotiaana ja hoitoon mennessään ei osannut edes konttia. Ei pysynyt muiden vaihdissa niin piti oppia kävelemään. En kyllä 2 v veisi hoitoon virikkeitä saamaan, ihan muskari tai muuta vanhempien kanssa on ihan riittävästi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Venla:
Tuota jäin miettimään, että mitä "valtavia kehityksiä" niille virikehoidon aloittaneille lapsille on tullut, ja minkä ikäisistä puhutaan? Enkä kysy tätä pahalla tai, että olisin riitaa haastamassa :)
Kavereiden lapset ovat menneet hoitoon noin puolitoistavuotiainan ja ovat kuulemma oppineet itse mm. syömään ja pukemaan hoitoon menon jälkeen. Lisäksi puhe on alkanut sujumaan vauhdilla.

Meillä hieman alle kaksi vuotias on (ihan rehellisyyden nimissä) hoidossa oleviin nähden "vauvamaisempi".
 
Itsellä tyttö 2 v 10 kk ja vastasyntynyt. Vanhempi luonteeltaan varautunut ja kun uusi tulokas perheessä niin ajatuksissa että ensi vuonna mahdollisesti voisi mennä seurakunnan kerhoon. Toki voihan olla, ettei tyttö viihdy tai halua mennä niin silloin saa olla kotona. Toistaiseksi on riittänyt puuhat touhukkaan äidin kanssa :)

Uskon, että vanhemmat tuntevat itse lapsensa ja osaavat arvioida milloin on valmis virikkeelliseen toimintaan. Venlaa kommentoisin sen verran, että itse en usko, että virikkeet ovat mitenkään "pakollisia". Kotihoidossa pärjää eskari ikäiseksi vallan mainiosti! Näin saattaa käydä meidänkin perheessä... Toki tavataan muita lapsia puistoissa, naapurustossa, kyläillen jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja Venla:
Tuota jäin miettimään, että mitä "valtavia kehityksiä" niille virikehoidon aloittaneille lapsille on tullut, ja minkä ikäisistä puhutaan? Enkä kysy tätä pahalla tai, että olisin riitaa haastamassa :)
Kavereiden lapset ovat menneet hoitoon noin puolitoistavuotiainan ja ovat kuulemma oppineet itse mm. syömään ja pukemaan hoitoon menon jälkeen. Lisäksi puhe on alkanut sujumaan vauhdilla.

Meillä hieman alle kaksi vuotias on (ihan rehellisyyden nimissä) hoidossa oleviin nähden "vauvamaisempi".
Mutta toisaalta jos ajattelet, niin miksi ei saisi olla vauvamaisempi? Miksi pitäisi oppia niin nopeasti kaikki?
:)
 
ohoh
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja Venla:
Tuota jäin miettimään, että mitä "valtavia kehityksiä" niille virikehoidon aloittaneille lapsille on tullut, ja minkä ikäisistä puhutaan? Enkä kysy tätä pahalla tai, että olisin riitaa haastamassa :)
Kavereiden lapset ovat menneet hoitoon noin puolitoistavuotiainan ja ovat kuulemma oppineet itse mm. syömään ja pukemaan hoitoon menon jälkeen. Lisäksi puhe on alkanut sujumaan vauhdilla.

Meillä hieman alle kaksi vuotias on (ihan rehellisyyden nimissä) hoidossa oleviin nähden "vauvamaisempi".
Siis eikö sinun vähän alle 2-vuotias osaa syödä itse? :eek: Et kai tosissasi ole sysäämässä pientä lastasi päiväkotiin vain siksi että hän oppisi syömään itse...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Venla:
Tuota jäin miettimään, että mitä "valtavia kehityksiä" niille virikehoidon aloittaneille lapsille on tullut, ja minkä ikäisistä puhutaan? Enkä kysy tätä pahalla tai, että olisin riitaa haastamassa :)
Ainakin lapsi oppii ihmissuhdetaitoja. Mulla tyttö alotti tarhassa 2,5-vuotiaana, kun alotin työt ja kyllä se oppi siellä kaikenlaista mitä en ollut ees hoksinut opettaa. Esim. lauluja, puhe kehittyi jne.jne. Pikkujuttuja, mutta kokonaisuuden kannalta merkittäviä.
 
ap
Kyllä meidän alle 2 v. osaa syödä itse, mutta ei puhu kuin yksittäisiä sanoja eikä todellakaan pukeudu vielä itse. :)

Uskon samoin, että vanhemmat tietävät lapsen kehitystason ja tarpeet parhaiten, mutta nyt "ongelmana" on siis hieman eriävät näkemykset lapsen äidin ja isän välillä. Vaikka olenkin kokopäiväisesti lapsen kanssa kotona niin en kuitenkaan pidä itseäni miestäni parempana vanhempana, joten myös hänen mielipiteillään on yhtä suuri merkitys mitä minun omillani, kun on lapsen hyvinvoinnista kyse.
 
mie
3v eli leikki-ikäinen virikehoitoon tai kerhoon =) sen ikäinen osaa jo leikkiä sekä nauttia leikeistä kavereiden kanssa. Alle 3v ei kummempia virikkeitä kotihoidon lisäksi =)
 
mie
3v eli leikki-ikäinen virikehoitoon tai kerhoon =) sen ikäinen osaa jo leikkiä sekä nauttia leikeistä kavereiden kanssa. Alle 3v ei kummempia virikkeitä kotihoidon lisäksi =)
 
ihan ystävällisesti minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja Venla:
Tuota jäin miettimään, että mitä "valtavia kehityksiä" niille virikehoidon aloittaneille lapsille on tullut, ja minkä ikäisistä puhutaan? Enkä kysy tätä pahalla tai, että olisin riitaa haastamassa :)
Kavereiden lapset ovat menneet hoitoon noin puolitoistavuotiainan ja ovat kuulemma oppineet itse mm. syömään ja pukemaan hoitoon menon jälkeen. Lisäksi puhe on alkanut sujumaan vauhdilla.

Meillä hieman alle kaksi vuotias on (ihan rehellisyyden nimissä) hoidossa oleviin nähden "vauvamaisempi".
No mutta tarviiko esim. 1,5-vuotiaan vielä ollakkaan niin iso! :) Saa olla vauvamainen ihan rauhassa.

Sitten jos vaikka 5-vuotiaan katsotaan tarvitsevan tälläisten taitojen takia ryhmässä olemista, voidaan miettiä sitä virikehoitoa.
 
kahden äiti
Meillä ainakin tuo esikoinen on oppinut monet asiat päiväkodissa olonsa ansiosta. Luonteeltaan semmoinen touhuileva sählääjä, joten kotona olisi ollut tosi vaikea saada keskittymään pottailuun, itse syömiseen, ohjeiden noudattamiseen yms. Mutta kun päiväkodissa kaikki muutkin, niin hänkin siinä mukana. Ja kyllä, esikoinen oli päivähoidossa myös alle 2-vuotiaana, kun olin itse kuopuksen kanssa kotona. Oli siis aloittanut siellä 10kk ikäisenä, kun menin välissä töihin.

Mutta tuossa tilanteessasi en kyllä laittaisi 2-vuotiasta virikehoitoon. Jos aloittaa uudessa hoitopaikassa vasta vauvan syntyessä, olisi selvästi toisen tieltä syrjään sysätty. Toisaalta päiväkodin aloitus on kyllä aika paljon rauhallisempaa siellä alle 3-vuotiaiden ryhmässä, joten jos teillä ei olisi tulossa vauvaa, vaan harkitsisit esim. nyt töihin menon ja vasta 3-v-synttäreiden jälkeen töihin menon väliltä, niin silloin kyllä suosittelisin menemistä nyt.
 

Yhteistyössä