Minkä ikäisenä voisi lapsen antaa alkaa käymään salilla?

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
On nyt 9-vuotias ja minun mukana kulkee salilla, lueskelee aku ankkoja tai katsoo leffaa. Kova hinku ois vain päästä hänellä treeneihin mukaan.

Osaisiko kukaan kertoa minkä ikäisenä voisi aloitella esim. matolla juoksun, pyörällä polkemisen yms. kevyen treenin?

Entä sitten ihan lihastreenauksen?

Onko jotain suosituksia olemassa?
 
"vieras"
Kuntosalitreeniä, siis lihasmassan kasvattamista, ei saa aloittaa ennen kuin pituuskasvu on päättynyt, se kun vaikuttaa suoraan siihen. Useimmilla saleilla on muutenkin vähintään 15 vuoden ikäraja. Kuntopyöräilyä ja juoksumatolla juoksemista voi harrastaa jo aiemmin jos salin säännöt siihen antavat luvan.
 
"eee"
Saahan se lapsi nyt kuntopyörää polkea, ei siitä mitään haittaa ole. Mutta voimaharjoittelua ei kannata aloittaa ennen kuin pituuskasvu on loppunut. Voi vaikuttaa pituuskasvuun.
 
13-vuotiaalta vinkkejä
Ite olen 13-vuotias ja osalle saleista jo pääsen. Harvoin kyllä löytyy salia johon noin nuori saisi mennä. Mutta kevyttä treeniä varmaan saisi vanhemman kanssa tehdä (juoksupyörä, juoksumatto, jumppamatolla vatsalihaksia yms...) Tollasia ite tein vanhemman mukana 11-12 vuotiaana :)
 
vierailija
Ei aikaisemmin kuin 15 tai 16 vuotiaana. Veli kiroaa vieläkin, nyt ikää 34 vuotta, että hänen annettiin käydä salilla jo 11 vuotiaana. Kärsii nyt yli-liikkuvasta si-nivelestä ja selkävaivoista. Joskaan ei välilevyn pullistumasta, mutta muista rakenteellisista ongelmista. Ja polvet sekä lonkat paukkaa koko ajan. Oli nuorempana kova hiihtämään ja olisi varmaan jatkanutkin mutta ongelmat estivät. Ja lääkärit ovat nyt sanoneet että ranka ja nivelet ovat kuin 60 vuotiaalla.

Kuntosalilla kuulin myös itse aikoinaan että on useampikin lapsi saanut elinikäiset vammat kun vanhempien mukana olleet ja ei vanhemmat ole tajunneet kun antavat maksimi painoilla ohjeita ja toistojakin kuten aikuisille.

Murrosiässä parhaita treenejä ovat jääkiekot ja jalkapallot. Tai näin minä väitäm.
 
vierailija
Kuntosalilaitteet suunnitellaan yli 15 vuotiaille (eu lakien mukaisesti). Jos kersasi loukkaa laitteella itsensä et ole oikeutettu mihinkään korvauksiin, tuskin vakuutuskaan maksaa.... jollet saa vyörytettyä syytä kuntosalin niskoille huonosta valvonnasta.

Lapselle riittää oman painon varassa tehdyt liikeet. Ja LEIKKI!!! Mikä tuntuu nykyvanhemmilta unohtuneen...
 
vierailija
Ite oon 13 vuotta ja täs meijän salilla oon käyny seuran treeneis. Eniten tehään omalla painolla liikkeitä mutta osa (esim. Maasta veto) tehää pienellä lisäpainolla. Mun mielestä salilla voi käydä minkä ikäinen vaan kunhan tekee liikkeet oikein.
 
vierailija
Ohje on, että kun lapsen pituuskasvu on todistetusti pysähtynyt, sen jälkeen voi aloittaa harjoittelun, koska muutoin lihasmassan kasvattamiseen menee arvokkaat aineet ja kehon normaali toiminta häiriintyy.
Pistä lapsi mieluummin opettelemaan arjessa tarvittavia taitoja, kuten esimerkiksi halonhakkuuta ja muita hommia, joissa normisti pitää pärjätä.
 
vierailija
Ohje on, että kun lapsen pituuskasvu on todistetusti pysähtynyt, sen jälkeen voi aloittaa harjoittelun, koska muutoin lihasmassan kasvattamiseen menee arvokkaat aineet ja kehon normaali toiminta häiriintyy.
Pistä lapsi mieluummin opettelemaan arjessa tarvittavia taitoja, kuten esimerkiksi halonhakkuuta ja muita hommia, joissa normisti pitää pärjätä.
Ei se vaikuta pituuskasvuun nuoren kehittymiseen ollenkaan jos saa tarpeeksi ruokaa ja lepoa.
 

Yhteistyössä