Minkä ikäisenä voisit vielä synnyttää?

  • Viestiketjun aloittaja Äiti 43 v.
  • Ensimmäinen viesti
Äiti 43 v.
Minkä ikäisenä voisit vielä synnyttää? 35-, 40-, 45-vuotiaana vai vanhempana? Mitä ajattelet yli 35 v. ensisynnyttäjistä? Entä iäkkäämmistä, 40-50 v. synnyttäjistä?

Meillä on tuttavapiirissä monta ensisynnyttäjää, jotka ovat 37-40-vuotiaita ja ylikin. Puolituttu sai 47-vuotiaana terveen lapsen. Joskus luin Kaksplus-lehdestä ihanasta äidistä, joka sai 48-vuotiaana kaksosvauvat :)

Onko tietoa, millainen ikäraja lapsettomuushoidoissa on äidillä ja isällä? Entä sijaisvanhemmilla? Tiedän perheen, jossa reilusti yli 50-vuotiaille sijaisvanhemmille on sijoitettu alle kouluikäisiä lapsia. Onko sijaisvanhemmille yläikärajaa?

Itsekin haaveilen vielä yhdestä lapsesta, ikää nyt 43 vuotta. Olen terve, hyväkuntoinen ja lasten kanssa jaksava. Moni ikäiseni nainen uneksii, että lapset kasvaisivat äkkiä isoiksi, että olisi aikaa itselle, lepäilyyn, matkusteluun, lomailuun ja muuhun hömppään. Minä taas uneksin vauvasta ja pienistä potkuhousuista :) Ehkäpä naisessa - ainakin minussa - elää se voimakas toivo tulla vielä kerran äidiksi :)
 
Omalla kohdallani ajattelen, etten enää tahtoisi tulla raskaaksi tai synnyttää. Täytän syksyllä 42v..
Itse synnyttämistä en tosin niinkään pelkäisi, mutta itse omalla kohdallaniajattelen ylittäneeni "tietoisen lapsentekoiän". Sitä paitsi lapsilukumme on täysi. Olen kaikki kolme lastani synnyttänyt verrattain vanhana 32v (lähes 33), 34v (lähempänä 35) ja 37- vuotiaana.
Jos olisin vielä alle 40 v. olisin ehkä halunnut sen neljännenkin..tosin jos nyt "yllätysraskautuisin" en tiedä mitä tekisin.
 
Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja bells:
Juu, samaa mieltä. Ehkä 30 on se maksimi.
Entäs, jos onkin aloittanut ajoissa (noin parikymppisenä) ja vauvakuume iskee vielä 40-45-vuotiaana? Parikymppisenä on ehkä liian nuori, ei ehkä ymmärrä äitiyden merkitystä eikä osaa keskittyä tarpeeksi lapseen. Lapsi kasvaa niin äkkiä isoksi. Monella äidillä tuntuu olevan vasta nelikymppisenä aikaa ja järkeä olla äiti!

Biologinen ikähän ei kerro äidin jaksamisesta ja fyysisestä ja henkisestä kunnosta mitään. Iäkkäämmälläkin äidillä on onneksi hyvät mahdollisuudet hyvään odotukseen ja synnytykseen. Äitiysneuvolassa hoidetaan odottavaa äitiä hyvin. Äidin mahdollisia sairauksia (esim. raskausdiabetes, raskausmyrkytys, verenpaine) osataan nykyään hoitaa.

Minusta on ihanaa. että


 
Viivi
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Parikymppisenä on ehkä liian nuori, ei ehkä ymmärrä äitiyden merkitystä eikä osaa keskittyä tarpeeksi lapseen. Lapsi kasvaa niin äkkiä isoksi. Monella äidillä tuntuu olevan vasta nelikymppisenä aikaa ja järkeä olla äiti!
Tiesitkö että näillä yli 30vuotialla ensisynnyttäjillä on vaikeampi lähteä sairaalasta kotia, kun oma osaaminen ja jaksaminen mietityttää? Siittä oli jokin aika sitten juttua.
 
Nämä lapseni ovat syntyneet ollessani 28v ja 29v, nyt ikää on 32v ja yhä haaveilen kolmosesta. Järki sanoo että pitäisi vielä hetki odotella ja nyt olen laittanut toivelistaani että saisin tuon lapsen viimeistään 35v, sitten taitaisi meidän lapsiluku olla täysi. Varmaan haluaja olisi vielä useampaankin mutta käytännön syyt puhuvat vastaan.

Mutta jos sitten tuo kolmonen ei tuohon aikarajaan mennessä ole ilmoitellut tulostaan niin ainakin 40v asti voisin tällä hetkellä kuvitella yrittäväni, ehkä jokusen vuoden sen ylikin. Tuskin kuitenkaan enää 45v, silloin voitaisiin uskoa ettei meille enempää lapsia olla tarkoitettu.

ja nämä vain omalla kohdallani, muiden lastenhankintaiästä en ajattele sen enempää.
 
Non compos mentis
Lapsilukuni on täynnä, joten viimeinen synnytys kohdallani tapahtui 23-vuotiaana. Ei mitään kiinnostusta tehdä sitä enää, vaikka biologisesti mahdollista olisikin.
 

Olen saanut ensimmäisen lapseni 21-vuotiaana ja toisen nyt kun olen 24! Olen ollut kotona ensimmäisestä raskaudestani asti! Nyt ajattelen palaavani osittain työelämään kun nuorempi täyttää 3v. Minusta tuntuu että on ollut aikaa ja järkeä olla Äiti =)

Mutta siis meillä lapsiluku ei varmaankaan ole vielä täysi! Voisin ajatella synnytäväni vielä 40+ jos terveys sallii! Minun mielestäni ei ole mitään pahaa siinä että haluaa saada lapsen, jos itsestä tuntuu että jaksaa ja terveys sallii! Ja eikös nainen ole parhaimmillaan jus nelikymppisenä B)


 

Yhteistyössä