Minkä ikäisenä voisit vielä tehdä lapsen "siis yläikäraja"

minkä ikäisenä voisit ajatella vielä tekeväsi lapsen ,siis yläikäraja? mä ehkä noin 33v. , sen jälkeen olisin jo mielestäni "vanha" ja tiedätkö tuttavapiirissä minkä ikäisenä ovat saaneet, siis "myöhemmällä iällä"?

meillä yksi tuttu joka sai toisen lapsen 47-vuotiaana, ja terve poika tuli.myös yksi sai viidennen 38-vuotiaana
 
Todennäköisesti en enää yli 30 vuotiaana tekisi lapsia. Ihan vaan sen takia, että olen aloittanut tämän lasten teon nuorena. Olin 21 v. kun esikoinen syntyi. Lapset on ihania ja rakkaita, mutta en ajatellut elää yli kymmentä vuotta vauva/pikkulapsi arkea. Onhan se ihan mukava ajatus, että lapset ovat jo omillaan ennen kuin minä ja mies jäämme eläkkeelle ja meillä on aikaa keskittyä enemmän itseemme ja toisiimme.

Muuten tuo 30 vuotias ei mielestäni ole mitenkään erityisen vanha synnyttäjä.
 
Toivon että meidän perhe olisi koossa ennen kuin täytän 30v. Nyt olen 23v. ja odotan toista ja tällä hetkellä tuntuu että "ehdoton takaraja" olisi ehkä 35v. mutta eihän sitä koskaan tiedä miltä sen ikäisenä tuntuu :)
Tuttavapiirissä monia jotka on saaneet lapsen vielä yli 40-vuotiaana ja syntynyt terve lapsi :heart:
 
Kylla ma varmaan voisin lapsen tehda niin vanhana kuin pystyisin. Silleenhan sita on lapset tehty ennenkin, ja edelleen tehdaan monessa katolisessa maassa etenkin. Kuulin filippiinilaiselta ystavalta vahan aikaa sitten ensimmaisen kerran termin "menopausal baby", joka on kai aika tavallinen sana siellapain kun naiset saavat lapsia ihan loppuun asti.
 
Hei,
tällaista on mahdotonta sanoa tässä vaiheessa. Tässä elämäntilanteessa ehkä n. 40-vuotiaana mutta kun erilaiset tilanteet yms vaikuttavat.

Galluppihan tämä tietysti on eikä ap varmasti tarkoittanut mitään pahaa mutta itse en voi mitään, että nämä ikäkysymykset tuntuvat jokseenkin kylmiltä, sorry vaan :ashamed: Kun tuolla vauvakuume puolellakin on oma pinonsa yli 40-vuotiaille ja itsellänikin pari kaveria jotka useiden vuosien lapsettomuuden ja hedelmöityshoitojen kanssa painivat asian kanssa vielä 40-vuoden korvilla. Tai sitten yksi ystäväni joka tosiaan ajatteli tekevänsä kaikki lapset alle 30-vuotiaana mutta ei sitten ikinä löytänyt oikeaa miestä ja oikeaa parisuhdetta ja lapsihaaveet kaatuivat. Kunnes sitten 39-vuotiaana tapasi elämänsä miehen ja synnytti 41- ja 43-vuotiaana lapsensa =) Vaikka koki olevansa jo 30-vuotiaana "vanha", ei kuitenkaan ollut liian vanha edes yli 40-vuotiaana. Raskaudet olivat rankkoja mutta kaiken arvoisia.

Jaksamista kaikille lapsettomuuden kanssa painiville!
 
B-7
Mä aina ajattelin etten yli 3-kymppisenä ala lasten tekoon =) Viisi lasta sainkin alta sen,olin 29v kun viides syntyi.mutta vauv/lapsi kuume ei hellittänyt ja niin olen saanut vielä kaksi lasta lisää,31v ja 33v iässä.
Ja yksi tuntuu uupuvan ja nyt ajatus ettei yli 35v iässä enää,eli paljoa ei olisi aikaa enää.Mutta enpä enää mene vannomaan,kukaan ei kuitenkaan usko :LOL:
onko sitä sitten koskaan liian vanha jos äidiksi tosiaan haluaa....?
 
Hyvä kysymys... 1,5 kk esikoispojan äitinä täytyy ensinnäkin todeta, että lapsia ei todellakaan TEHDÄ, vaan niitä saadaan jos niin on tarkoitettu; yritin saada lasta 25-vuotiaasta lähtien jolloin koin olevani valmis (ammatti, talous, parisuhde yms), mutta niin vain kävi että tulin vastoin kaikkia odotuksia raskaaksi vain muutamaa viikkoa ennen kuin täytin 40...

Tuolloin 25-vuotiaana ajattelin, että lapsia pitäisi saada kaksin kappalein ja nuorin alle 30-vuotiaana jotta jäisi aikaa omalle elämälle myöhemmin, mutta sitten lapsettomuuden ja lukuisten keskenmenojen kanssa kamppaillessani jouduin toteamaan, että aikaraja on liian tiukka ja sittemmin päätin, että jos en ole raskaana 40-vuotispäivänäni, haen lähetteen sterilisaatioon sillä pääni ei kestäisi jatkuvaa jännitystä.

Olen ikionnellinen pienestä terveestä pojastani, mutta sen verran jännittävän raskausajan jouduin kokemaan että uutta raskautta en halua kokea vaikka mitään fyysistä estettä sille ei olisi ollutkaan. Päivääkään liian vanhaksi en itseäni koe äitiyttä ajatellen, mutta olin tosiaan ajatellut "tehdä" lapset alle 30-vuotiaana... kävikin niin että SAIN lapsen vasta 40-vuotiaana =)

Ikää ratkaisevampi tekijä on mielestäni äidiksi haaveilevan oma terveys. Edes taloudelliset tai parisuhdeasiat eivät paina kupissa mitään terveyteen verrattuna joten samapa tuo, vaikka olisi lähempänä 50-vuotta kun lapsensa saa, kunhan äitiyttä osaa arvostaa ja kunto (myös henkinen) kestää vauva- ja lapsiarjen. Sitä asiaa ei ikä ratkaise.

Täytyy muistaa että ei nuori ikä mitään parempaa taikka pidempää äitiyttä takaa - nuorikin äiti voi sairastua vakavasti siinä missä vanhempikin ja lapset jäävät silloin yksin ja vanhempi äiti saattaa olla hyvinkin virkeä vielä 70-vuotiaana ja tulla mummoksi siinä missä nuorempana lapsensa saanut... ja päinvastoin. Ikinä ei voi etukäteen varmaankaan tietää?

Sopiva yläikäraja on mielestäni se, minkä oma kroppa ja lääkäri määrää :D
 
Olen samaa mieltä Ruttunaaman kanssa:ikä on vain numeroita.
Itseäni en pidä vanhana,vaikka täytin 35v ja odotan viidettä lastani =)
Niinkuin Czarina totes ei kaikkee voi suunnitella.
Eli castaukseni ei ole yläikrajaa muukuin oma kroppa.
 
no nyt on tulossa meille viimeinen ja kun tää kesäkuussa syntyy ni täytän elokuussa 31.

ja olen tuttavistani lähes vanhin äiti... kaverini ovat tehneet nuorempina kaikki lapsensa.
eli meille tulossa kolmas ja aikaisemmat ovat syntyneet ollessani 25v,28v ja tää siis kun olen 30v ja tähän jää, en voisi kuvitella enää tekeväni lisää
 
että alle 40 vuotiaana,koska esikoiseni sain 22v iässä.
Mutten tuomitse yli 40 v äitejä missään nimessä.Näitä asioita kun ei niin vaan sunnitella ja tehdä.Kummini yritti lasta yli 10v ja oli lopulta yli 40v kun lapsi syntyi,ja se oli heille ja läheisille upea juttu!
Sairaalassa tapasin naisen joka oli yrittänyt lasta yli 15vuotta,sitten sai kolma lasta ,viimeisen 43 vuotiaana.
 
SusSoo
Ylärajaa en voi sanoa omalta kohdaltani. Yli nelikymppisenä ehkä kyllä harkitsen toisenkin kerran. Kyllä sen sitten tietää kun raja tulee vastaan. Mieheni tosin on jo nyt yli 40-v, mutta emme kumpikaan tunne vielä itseämme vanhaksi :)
Me ollaan aloitettu "lapsenteko" jo varhain. Käytiin lapsettomuustutkimuksissakin kun vauvaa ei vain kuulunut vuosien yrityksestä huolimatta. Sittemmin olemme saaneet kaksi lasta. Neljä keskenmenoakin on ollut. Nyt taas onnellisesti raskaana. Olen aina haaveillut suurperheestä, mutta sen hankinta ei näytä olevan omalla kohdallamme kovinkaan helppoa.
 
Mä aina ajattelin, että viimeistään 40-vuotiaana. Nyt odotankin neljättä syntyväksi, ja täytin juuri 40 v. Aiemmat lapset sain 28-, 31- ja 33-vuotiaana. Tämä neljäs raskaus on mennyt ihan yhtä hyvin kuin edellisetkin, eli iällä ei ole ollut mitään vaikutusta raskauteen. Olen myös paremmassa fyysisessä kunnossa kuin lapsia nrot 2 ja 3 odottaessani, ja jaksanut tosi hyvin hoitaa kuntoa ym. Apua on ollut siitäkin, kun muut lapset on jo isompia. Mutta yläikäraja... enpä tiedä - oisko se näillä tämänhetkisillä kokemuksillani jopa joku 45 v? Mikä ettei, jos vaan haluaa ja tulee raskaaksi :) , vaikka itselleni tämä on kyllä viimeinen raskaus.
 
Itse olen juuri täyttänyt 37 vuotta ja meillä on 5kk tyttö. Meidän vanhemmat lapset ovat 9v kaksoset ja kyllä pystyn kuvittelemaan saada lisää lapsia vaikka yli 40 vuotiaanakin.
En laittaisi ylärajaa, se riippuu niin monesta asiasta.
Ainoa juttu mikä ärsytti minua viimeisessä raskaudessani oli se että jokainen lääkäri kysyi minulta onko isä sama tälle pienokaiselle kuin vanhemmille lapsillenikin... miksi ihmeessä ei voisi olla sama mies? Kyllä jotkut rakastavat toisiinsa 10 vuoden jälkeenkin. :)
 

Yhteistyössä