Minkä ikäisenä yksin portaissa?

Minkä ikäisenä uskaltaa luottaa taaperon yksin portaisiin?
Meillä on kotona vielä portit sekä portaiden alhaalla, että ylhäällä ja portaissa liikutaan niin, että aina on joku vahtimassa.
1v8kk ikäinen kaveri rakastaa liikkumista, juoksemista ja kiipeilyä, ja tietysti portaissa kiipeämistä....mutta itse en kovin montaa tuntia jaksaisi vahtia tätä porraskävelyä....voisikohan jo luottaa, että pärjää niissä???
 
Meillä meni toinen portti rikki, kun poika oli 1,5-vuotias. Uutta porttia ei viititty enää asentaa, vaikka alkuun kyllä pelotti hurjasti päästää yksinään menemään. Ekaan kahteen viikkoon ei mitään ongelmia, kun alkuun oli itsekin varovainen. Sitten pari kertaa putosi muutaman portaan ja on taas muistanut olla varovainen. Meillä on sellaiset tasanne puuportaat, että ei kovin pitkää matkaa pääsis kerralla kyllä tippumaankaan. Portaat ei kyllä enää kiinnosta niin paljon, kun sinne ei saa vahtijaa seuraksi...
 
Meillä on yhä portti kellarin portaisiin, vaikkakin se on lähes aina auki. Yläkerran portaat ovat olleet avoimet lapselle varmaan 1.5 vuotiaasta lähtien, mutta ne eivät ole meidän poikaa kiinnostaneet. Ovat olleet vähän hankalat tumppikoivelle. Yhä 2v5kk hän mieluiten menee seuran kanssa portaat. Tosin jos leikkiseuraa on, niin herra vaihtaa kerrosta ihan yksin ja huomattavan jouhevasti...

Ystävälläni reilusti alle 1.5v kulki portaat yksin ja mikäpä oli kulkiessa kun motoriikka oli hyvä jo silloin.
 
Meillä esikko oli lähemmäs 2 v kun uskalsi itse mennä portaissa. Kuopus paineli menemään jo 1v5kk ihan yksin ja hyvin on mennyt. Tulee alaspäin peppu edellä mut ylöspäin yrittää jo seisten kiivetä. Neiti tulee tässä kuussa 1v7kk.
 
Meillä tuo 1v 11 kk on kyllä mennyt portaat jo ihan seisten ylös ja alas pitkän aikaa, mutta silti en luota vielä yksin portaisiin. Syy on se, että tuo neiti on niin mahdoton menemään, ettei läheskään aina malta kävellä vaan lähtee menemään juosten |O |O Ylöspäin ei ole enää ongelmia, mutta se alastulo...ollaan yritetty opettaa tulemaan pylly edellä tai istuallaan, mutta ei kelpaa, seisten pitää tulla ja vauhdilla. Siksi meillä vielä portit ja seuralainen portaissa :D
 
Meillä portit vielä. Kuopus on kohta 2v. Menee kyllä itse ylös ja alas rappusia, mutta aikamoista vauhtia ja holtittomasti. Vahinko tapahtuu niin nopeasti ja yllättäen. En aio luopua porteista missään nimessä ainakaan ennen 3v ikää. Suurin osa onnettomuuksista sattuu kotona ja niitä kannattaa aktiivisesti estää. Meillä siis osaa jo portinkin kyllä avata, mutta portti toimii siis vauhdin hidastuksena ja muistutuksena, että nämä olikin ns. vaaralliset. Minä en ainakaan tingi turvallisuudesta.
 

Yhteistyössä