Minkä ikäiset lapset teillä laittaa ruokaa?

  • Viestiketjun aloittaja Uusavuton äiti
  • Ensimmäinen viesti
"vieraili"
Meillä viisivuotias ylpeänä tekee aamupalaleivät ja haki kesällä vielä koristeeksi/mausteeksi ruohosipulit päälle. Mikron käytössä avustaa (opettelee samalla). Vähän on osallistunut itse ruoan valmistukseen kuorimalla, pilkkomaan en ole vielä päästänyt... Koululaisena pitää sitten osata käyttää mikroa. Ensimmäisen sarjan pojat paistoivat vaille ja yli kymmenvuotiaina omatoimisesti kalapuikkoja - siinä meni muovinen paistinlasta roskiin; onneksi ei käynyt pahemmin!!
 
Vierras
Ite oon kyllä 11-vuotiaasta tehnyt ite ruokaa. 12 vuotiaana kotona oli ruoanlaittovuorot, eli kerran viikossa oli ruoka perheelle tehtävänä. Toki vanhemmat autto suunnittelussa.
Meillä lapset 4 ja 5v osaavat tehdä voileivät itse ja harjoittelevat leikkaamaan helppoja juttuja esim sieniä, kurkkua, parsakaalia jne. 5v kuorii porkkanat itse kuorimaveitsellä, omppua yms en ole vielä antanut kuoria kun pyöreästä on vaikeampi saada tukevaa otetta.
 
10v. teki tänään makaronilaatikon melkeinpä kokonaan, ja pari päivää sitten kanakastikkeen riisillä...
7v. jeesaa sitä tarvittaessa, osaa sekin jo oikeastaan tehdä, jos tarkasti kertoo mitä pitää tehdä.

4v. ja 6v. hoitaa lähinnä jotain salaatin pilkkomisia yms.

Mikroa osaa käyttää kaikki, vaikka hirveän vähällä käytöllä se meillä on.
Leipänsä on nuorinkin osannut tehdä itse jo n. 3,5-vuotiaasta.
Välillä päästän myös 4-vuotiaan ja 6-vuotiaan jakkaran kanssa hellan ääreen sekoittelemaan kastikkeita tms., mutta silloin seison kyllä vieressä vahtaamassa.
 
No meillä toi 11v ei kyllä kokkaa mitään (poika)
Mutta tyttö ton ikäisenä jo kastikkeet ja keitot taikoi :)
Nyt 13v tekee ihan perusruuat ulkomuistista, leipoo vähintään kerran viikossa ja ohjeen mukaan kyllä taikoo pöytään mitä vaan :)
 
Luulen että osais toi 12v tehdä vaikka mitä jos tahtoisi. Mutta kun ei.
Munakkaan paistaa
jauhelihat paistaa
makaronit keittää samoin riisit

viimeks teki makaronimättöä kun huono äiti ei ollu tehny "mitään valmista" ruokaa jääkaappiin. Joo... Minkäs sille tekee kun ei kelpaa, tehköön itse.
 
njjaa..joku
Meillä 11-vuotias tyttö osaa taikoa pöytään ilman ohjetta:
makaronilaatikko
perunalaatikko
risotto
munakas
jauhelihakeitto
puuro
lihapullat ja muusi
spaghetti ja kastike
sienikastikkeen
sienimuhennoksen

Ohjeiden avulla melkein mitä tahansa. Joskut on tehnyt hirvipaistin pienellä avustuksella.
 
"minna"
Meillä 8v. tekee ohjeesta ja avustuksella ruokaa ja leipoo myös. 4v osallistui ruoanlaittoon pilkkomalla salaattia ja avustamalla muuten mitä pystyy tekemään. Omin päin en ole levyllä antanu tehdä mitään, mutta 8v tyttö paistaa kyllä kananmunaa, jauhelihaa Ym kun olen läsnä.
 
"nuuh"
Teki pienempänä noita helppoja; leipiä, munakkaan, pilkkoi tai paistoi kalaa. Nyt kun yläkouluun siirtyi ja alkoi kotitalouden tunnit niin vallan innostunut ruoanlaitosta ja myöskin leipomisesta :) ihanaa saada sämpylöitä ja mokkapaloja iltapalana :D. Poika 13-vee.
 
vierailija
Täältä löytyy lapsille helppoja reseptejä kokeiltavaksi, osa yksin ja osa aikuisen kanssa yhdessä. Kommentteihin voi esittää reseptitoiveita!


Arkista kokkailua lasten kanssa, helppoja reseptejä ja paljon kuvia.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-

Yhteistyössä