Minkä kokoisia 1-vuotiaita teillä

  • Viestiketjun aloittaja "eeeee"
  • Ensimmäinen viesti
"eeeee"
Meillä 81 cm ja 11,3 kg. Poika on kai aika isokokoinen, vai onko?

Äsken puistossa samankokoiset juoksi jo liukumäen portaat itse ylös. Meillä ei tietysti vielä osata edes juosta, kunhan taapertaa menemään ja välillä pyllähtelee.
 
"Tiina"
[QUOTE="eeeee";22359239]Meillä 81 cm ja 11,3 kg. Poika on kai aika isokokoinen, vai onko?

Äsken puistossa samankokoiset juoksi jo liukumäen portaat itse ylös. Meillä ei tietysti vielä osata edes juosta, kunhan taapertaa menemään ja välillä pyllähtelee.[/QUOTE]

81,4 ja 11800g, nyt 1v4kk, eikä edes kävele.
 
Meillä oli saman kokoinen. Onhan tuo jonkin verran siitä keskikäyrältä plussalla, mutat ei nyt mitenkään kamalasti.
Nyt odotetaankin perjantain 1,5-v. neuvolaa niin nähdään vieläkö on "iso" :).
 
"vieras"
meillä poika oli 1-vuotis tarkastuksessa 82cm ja päälle 10kg, mun mielestä ihan normi kokoinen.kävelemään lähti 10kk, vuoden iässä käveli/juoksi tosi vakaasti, nyt 14kk kiipeilee vaikka mihin.
 
"vieras"
Meillä on vasta 11 kk:n ikäinen, mutta kotimittauksissa pituutta on 80 cm:ä ja painoa 11,4 kg:a. Hyvin on maistunut ruuat aina ja on kasvanut yläkäyrillä etenkin painon suhteen. Meillä ei vielä kävellä muuten kuin tukea vasten.
 
"minä"
Taitaa olla eri neuvoloissa eri käyrät, sillä meillä poika oli 1 v 76cm ja oli suunnilleen neuvolan keskikäyrällä. Serkun tyttö oli 78 cm ja oli kuulemma plussakäyrällä. Ja eri neuvoloissa käyvät. ;)
 
[QUOTE="minä";22359302]Taitaa olla eri neuvoloissa eri käyrät, sillä meillä poika oli 1 v 76cm ja oli suunnilleen neuvolan keskikäyrällä. Serkun tyttö oli 78 cm ja oli kuulemma plussakäyrällä. Ja eri neuvoloissa käyvät. ;)[/QUOTE]

Kuinka niin eri käyrät? Mä en näe näissä mitään ristiriitaa.
 
"siis"
Käyrät on eri tytöillä ja pojilla. Pituus- ja painokäyrät on myös erikseen, ja sitten on se pituuden suhde painoon -käyrä. Ne voi olla hyvinkin eri kohdissa samalla lapsella!

Meillä tyttö 1-v. 76 cm ja 9,5 kg, oli pituuden suhde painoon -käyrällä aika tarkkaan keskellä. 1 v 2 kk oli sitten 78 cm ja 10,4 kg, eli tuossa kohtaa tuli painoon hyppäys. Ja juu, ei kävele... Mun mielestäni on aika keskikokoinen tyttö, kun nyt noita muita katsoo. Pojat on usein isompia mutta moni tyttö on samankokoinen tai jopa pienempi.
 
pojan äitee
Pojan 1v mitat 82cm ja 11,4kg. Iso juu, mutta entäs sitten? Ei 1v tarvi osata vielä kävellä. Meidän poju oppi 1v2kk kävelemään tuetta, nyt 1v5kk juoksee jo ja on muutenkin ketterä. Hitaammin oppivat kirivät usein muut ikäisensä nopeasti kiinni, kun lähtevät esim. kävelemään heti tosi varmoin ottein ja hyvällä tasapainolla, joten ei hätää. :)
 
"minä"
Kuinka niin eri käyrät? Mä en näe näissä mitään ristiriitaa.
No mikäli keskikäyrä menee sellaisessa 76 sentissä, niin kyllä mun mielestä silloin yli viisi senttiä pidemmät ovat reippaasti plussakäyrällä olevia pitkiä 1 -vuotiaita. Eli ei siis "jonkin verran".

Mutta eihän ne käyrät paljoakaan kerro, ovat kuulemma alakanttiin nykyään, kun lapset kasvavat nopeammin ravinteikkaan ravinnon takia.
 
No mut siis
[QUOTE="minä";22359302]Taitaa olla eri neuvoloissa eri käyrät, sillä meillä poika oli 1 v 76cm ja oli suunnilleen neuvolan keskikäyrällä. Serkun tyttö oli 78 cm ja oli kuulemma plussakäyrällä. Ja eri neuvoloissa käyvät. ;)[/QUOTE]

tytöillä ja pojillahan on eri käyrät ja toisekseen eri mittasiahan nuoki on
 
"minä"
tytöillä ja pojillahan on eri käyrät ja toisekseen eri mittasiahan nuoki on
Tottakai tytöillä ja pojilla on eri käyrät. Se ensimmäinen kommenttini viittasi aikaisempien kirjoittajien kommentteihin, että joissa yli 80 senttiset olivat "jonkin verran" plussakäyrällä, kun mun mielestä ne on kyllä selvästi pitkiä lapsia, mikäli ovat yli 5 senttiä keskimääräistä pidempiä. Tai siis nyt niitä käytössä olevia käyryä pidempiä...
 

Yhteistyössä